SME

Prvá jazda: Lexus GS ide úsporne aj v dvestovke

Nový sedan GS začal konečne baviť aj šoféra. K tichu a komfortu pridali pôžitok z ovládania auta mimo diaľnic. Lexus GS zmenený na nepoznanie ukázal výborný podvozok a obratnosť.

Konečne má Lexus výraznejšie a svojské črty, aby nezanikol v dave medzi kórejskými sedanmi. Pekný nárazník s väčšími prívodmi vzduchu k brzdám je iba súčasťou výbavy F Sport.Konečne má Lexus výraznejšie a svojské črty, aby nezanikol v dave medzi kórejskými sedanmi. Pekný nárazník s väčšími prívodmi vzduchu k brzdám je iba súčasťou výbavy F Sport. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Hybridná verzia 450h plní úlohu úspornej vlajkovej lode triedy.

MNÍCHOV. Časový sklz cestou na letisko spôsobený kľukatými cestami a zlým zadaním trasy v rakúskych Alpách sme doháňali na nemeckej diaľnici ozaj dynamickou jazdou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po zrýchleniach na 250 kilometrov za hodinu a následnom brzdení v početných úsekoch so 120 kilometrovým rýchlostným obmedzením pri Mníchove sme čakali spotrebu na úrovni okolo 18 litrov. Lexus GS 450h však pri príjazde k druhému terminálu letiska ukazoval 12,8 litra na sto kilometrov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Samozrejme táto spotreba bola na míle vzdialená údaju 5,9 až 6,2 l/100 km v katalógu, ale aj naša jazda ušla tej normovanej. Na auto s celkovým výkonom sústavy 345 koní to bol veľmi dobrý údaj. Napokon 250 kilometrovú etapu do Álp sme deň predtým zvládli popri natáčaní videa a tiež radosti z jazdy so spotrebou 8,6 litra.

Lexus GS 450h má byť vrcholnou verziu, ktorá zvládne stovku za 5,9 sekundy a rovnaké číslo 5,9 má dosiahnuť v spotrebe benzínu na 100 kilometrov. V praxi to bude asi veľmi ťažko dosiahnuteľná spotreba, avšak GS 450h bude rozhodne najúspornejším benzínovým autom svojej výkonovej a hmotnostnej kategórie.

Navigácii pribudli šedinyPridanou hodnotou generačnej výmeny v tejto triede býva nástup nových systémov a technológií, ktoré vzbudia pozornosť. Lexus doslova prekopal modelový rad GS a po vzore aktuálnej módy zapracoval do auta nové alebo vylepšené asistenčné systémy.

SkryťVypnúť reklamu

Kokpit narástol do šírky a hlavne pribudlo miesto nad hlavou šoféra. Vynikajúci volant a precízne riadenie vťahujú šoféra do deja na ceste. To minulej generácii chýbalo.

Novinkou je doslova obrovský palubný displej osadený hlboko v palubnej doske. Dotykové ovládanie nahradila druhá generácia ovládača Remote Touch Interface vedľa radiacej páky. Ide o jeden z najlepších systémov intuitívneho ovládania podporený brilantnou grafikou základného menu.

Nadšenie však ochabne v režime navigácie, ktorej ostala stará grafika "made by Toyota". Po tom, ako celý Lexus GS vyvoláva v užívateľovi pocit ohromujúcej kvality, že dostal za svoje peniaze fakt hodnotné auto, príde isté poľavenie. Aj head-up displej sme čakali v tejto triede plnofarebný. Naopak nikto nečakal od vždy tichého Lexusu šoférske vyžitie a zábavu v spojení s volantom.

SkryťVypnúť reklamu

Tri verzie okorenila športová súpravaLexus GS prichádza do predaja s tromi základnými verziami, ktoré možno kombinovať s balíkom úprav F Sport. K dvom u nás dostupným GS250 a GS450h možno pribudne ďalšia benzínová verzia GS350 AWD s pohonom všetkých kolies.

Tá má však maximálnu rýchlosť elektronicky obmedzenú na 190 kilometrov za hodinu, čo zástupcovia značky odôvodňujú slabším chladením zadného diferenciálu.

Vo vrcholnej verzii 450h, ktorá na pohon využíva benzínový šesťvalec s objemom 3,5 litra a s výkonom 215 kW spolu s elektromotorom dosahujúcim výkon 200 kW, sme vyskúšali podvozok s nastaviteľnou charakteristikou tlmičov AVS a aktívne riadenie zadnej nápravy.

Na zadnej časti dizajnéri veľa fantázie neukázali. Hlavným tromfom v porovnaní s predchodcom má byť kufor základnej verzie s objemom 566 litrov, čo je o 31 percent viac. Nárast objemu u hybridnej verzie, ktorá musí voziť akumulátory, je až 61 percentný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verzia F Sport má okrem estetických a aerodynamických doplnkov vo výbave aj zmenené nastavenie podvozka. Na úzkej alpskej ceste, šírkou vhodnej tak na jedno auto, Lexus GS doslova vyrezával zákruty, vrátane tých najostrejších otočiek.

V kombinácii so strmým prevodom riadenia dáva auto pocit, akoby šofér jazdil v športovo ladenej menšej strednej triede. V režime Sport+ bola reakcia na plynový pedál veľmi ostrá a pedál precízny. Ak doteraz Lexus strácal v pocitovej dynamike na konkurenciu, teraz s balíkom F Sport vyniká.

Pritom si zachoval svoju dávku pokojnej atmosféry na palube. Ostal autom, ktoré ukazuje svoje prednosti postupne alebo tak, že ich posádka nevníma.

Klíma sleduje posádkuPopri snahe o šetrenie paliva dostala klimatizácia špeciálny program S-Flow, ktorý minimalizuje energetické nároky. Napríklad ak nie je sedadlo obsadené, elektronika samočinne zavrie klapky ventilácie v danom priestore.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Správanie klimatizácie ako tiež celého auta súvisí s nastaveným režimom. Ak vodič zvolí ECO režim, klimatizácia eliminuje straty vetraním. Elektronika mení prácu klimatizácie na základe údajov od senzorov obsadenia auta, vonkajšej teploty, slnečného žiarenia a teploty v jednotlivých miestach interiéru.

V triede GS pribudol namiesto dotykového displeja ovládač systému Remote Touch Interface II, ktorý pripomína počítačovú myš. Otočným ovládačom za pákou prevodovky možno voliť nastavenie auta medzi úsporným a veľmi športovým štýlom.

Osobitným zážitkom ostáva počúvanie audio súpravy Mark&Levinson so 17 reproduktormi. Lexus opisuje každý jeden technický celok v aute vlastným názvom a samotná kniha k autu má okolo tisíc strán.

Najlepšie však je, že to všetko opísané funguje tak, aby nerušilo a posádka ani nevedela , že to tam je, akurát jej nič nechýba. Nový Lexus GS priniesol vodičovi to, čo mu doteraz v porovnaní s BMW a Audi chýbalo, a to zážitok spoza volantu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Verzia GS 450h F Sport nám splnila aj toto želanie v kombinácii s veľmi nízkou spotrebou paliva. Došlo tiež k zlepšeniu priestorových podmienok v interiéri, ktoré nie sú ohurujúce ale citeľne lepšie.

Lexus GS - hlavné inovácie

natáčanie kolies zadnej nápravy

riadenie s variabilným prevodom

ovládanie systému cez Remote Touch Interface II.

12,3 palcový displej, najväčší v triede

head-up displej

nový dištančný radar

balík športových doplnkov F Sport

nová koncepcia interiéru a stredovej konzoly

zníženie počtu tlačidiel v kokpite

výkonnejšie ventilovanie sedadiel

klimatizácia s režimom S-Flow

Lexus GS - prvé dojmy za volantompriestrannejší interiér

priamejšie riadenie

dobre nastavený podvozok, brilantný v zákrutách

vzhľadom na výkon extrémne úsporný pohon

užšia ale dobre rozložená ponuka motorizácií

SkryťVypnúť reklamu
reklama

prevodovka ešte stále reaguje pomaly

vďaka natáčaniu zadných kolies výnimočne obratné auto

veľký displej je prehľadný, ale grafika navigácie nepoteší

head-up displej nemá na hlavných konkurentov

šesťvalec hybridu má v otáčkach jadrný športový zvuk

príjemné materiály v interiéri

Lexus GS - základné údajeVerzia

GS 450h

GS 250

Cena verzie od (eur)

55900

43900

Benzínový motor

3,5 V6 D4-S VVTi

2,5 V6 VVTi

Objem (cm3)

3456

2500

Výkon (kW)

215

154

Pri otáčkach (ot./min.)

6000

6400

Krútiaci moment (Nm)

352

253

Pri otáčkach (ot./min.)

4500

4800

Elektromotor

AC asynchróny

-

Výkon elektromotora (kW)

200

-

Krút. moment elektromotora (Nm)

275

-

Výkon hybridnej sústavy (kW)

254

-

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

5,9

8,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

230

Spotreba paliva (l/100 km)

5,9-6,2

8,9

Max. objem batožinového priestoru (l)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

482

566

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok.
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  3. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  4. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  6. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  7. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  8. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť
  1. Špeciálna krížovkárska príloha v denníkoch SME a Korzár
  2. LESY SR otvorili novú predajňu Lesníckych pochúťok
  3. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete
  4. Problém s vlasmi či pokožkou? Krása začína vo vnútri
  5. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku
  6. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte
  7. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život
  8. Rodina ako opatrovatelia: Slovákov straší nesebestačnosť
  1. Nutričný odborník varuje: Syry nie sú to, čo si myslíte 10 248
  2. Myslíte si, že múka vydrží večnosť? Záleží, ako ju skladujete 5 329
  3. Hanba bokom, je čas tancovať. Tieto karnevaly Európy treba zažiť 5 264
  4. Ako zohnať lístok na biznis event roka s Waynom Gretzkym 4 873
  5. Moderné okuliare: technológia, ktorá vám uľahčuje život 4 838
  6. Technológiám z Nitry dôveruje Tesla aj TikTok. 4 549
  7. Táto firma úspešne digitalizuje dopravné riešenia na Slovensku 4 099
  8. Ak máte ťažkosti s trávením, aj toto môže byť príčina 3 409
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Bojničan: Otvorený list pre Jána Valchára: O kolonializme, Grete Thunberg a sebaklame
  2. Dušan Piršel: Pandémia v politike – prehnané ambície a absencia talentu a charakteru
  3. Rado Surovka: Husársky kúsok Roberta Fica
  4. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  5. Radovan Čipka: Ak nemôžeš zrušiť, aspoň posuň Robo!
  6. Veronika Michalčíková: S KST na neprístupných miestach Belianskych Tatier. Sú to celkom fajn ľudia
  7. Jozef Ďanovský: Vydať knihu na Slovensku ako neznámy autor je ťažšie ako ju napísať
  8. Ján Valchár: Rafineritída sa šíri skokovo a Grétku skoro zabil dron
  1. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika! 13 819
  2. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou? 11 118
  3. Ivan Čáni: Súdruh Blaha nie je rozhodne žiadne neviniatko, ale toto si ani on nezaslúži. 9 707
  4. Martin Fronk: Slovenský "Mordor": Podzemný labyrint plný vína, bosoriek a atómových krytov, o ktorom vedel len málokto 7 683
  5. Rado Surovka: Prečo Fico vyhrá voľby v r.2027. 6 444
  6. Rado Surovka: Rómska otázka ? Huliak to vyrieši. 4 997
  7. Ján Valchár: Súboj mentálnych atlétov alebo Nobelovu cenu za novú vojnu 4 376
  8. Ján Valchár: Quo vadis ruský automotive? 4 202
  1. Roman Kebísek: Ako sa správa stoický filozof? Marcus Aurelius o tom písal pri Hrone
  2. Dušan Koniar: Trnafský Kazisvet, náš agilný sused zo spoločného dvora
  3. Radko Mačuha: Leninovec Blaha sa rozčuluje nad stratou sochy Čulena.
  4. Anna Brawne: Pán riaditeľ SIS, klamete alebo máte problémy s pamäťou?
  5. Radko Mačuha: Viete čo má spoločné Róbert Fico a Benito Mussolini?
  6. Věra Tepličková: Podobnosť čisto náhodná alebo Čo sa ti to deje, národ slovenský?
  7. Anna Brawne: Drahý Peter, v každej normálnej krajine, by ste vy, tým vedcom, nemohli robiť ani vrátnika!
  8. Věra Tepličková: Otvárajte kasíno, Huliak nie je diliiino
SkryťZatvoriť reklamu