BRATISLAVA. Už pred časom šla v jednom z reportov svetom zvesť, že 100% účasť registrovaných je v motoršporte mýtus. S tým sa musí zmieriť každý organizátor. Po viac než 10 rokoch organizovania rôznych motoršportových podujatí majú chalani svoje skúsenosti. Bežný rozdiel medzi prihlásenými a tými s prilbami na štarte je čokoľvek do 10%. Tieto preteky preto veľmi prekvapili – nemilo.
Ako jedno z mála podujatí tento rok malo pre skutočné obmedzené podmienky v depe limitovaný max. počet štartujúcich na 110. Tento sa podarilo typicky slalomárskym tempom naplniť už za 3 dni. Nasledovalo niekoľko náhradníkov, následne odhlásení a presne 110 štartujúcich v piatok, pár hodín pred pretekmi. Preto počet 93 jazdcov (- 16%) ráno na pretekoch zamrzí. Aj preto, že je zložité odhadnúť, či ešte čakať, alebo s procedúrou pretekov pokračovať.
Fotogalériu Mira Glasa z podujatia nájdete TU
Kvalitný motoršport, zaujímavá atrakcia
Snaha dodržiavať časový harmonogram pretekov totiž patrí medzi najvyššie priority seriálu. Keďže toto podujatie sa zároveň zaratúvalo do Majstrovstiev SR, proces pretekov je o čosi zložitejší. Je nutné absolvovať nielen klasickú registráciu, ale administratívne preberanie, technické preberanie, rozpravu jazdcov, až potom prichádza štartovanie motorov a samotný tréning. Okrem toho je v tom pre oddaného slalomára zahrnutá aj pešia obhliadka trate a príprava auta v depe. Celkom dosť roboty na dve hodiny. S drobným časovým posunom (cca pol hodiny) sa prvýkrát rozsvietil štartovací semafor pred 10 hodinou. Potom to už fičalo naozaj príkladne. Za celý deň, pri takmer 500 štartoch, ostalo mimo trate jediné auto (smart coupé), ktorému akosi nešťastne počas jazdy odpadlo koleso.
Chalani z ASOS – Asociácia Slovenských Odťahovacích Služieb, partner seriálu zodpovedný za technické zabezpečenie tratí nemali po celý deň na trati žiadnu prácu. Ako vlastne skoro vždy na týchto pretekoch. Preto jazdcov a ich kamošov po celý deň zabávali vlastnou atrakciou.
Privliekli sem so sebou trenažér prevrátenia vozidla. Na žltej Fabii osadenej v hydraulickom zariadení demonštrujú nutnosť použitia bezpečnostných pásov a bezradnosť celej posádky v prípade nešťastia, keď auto skončí po nehode na streche. Človek by naozaj neveril, ako bezradný v aute otočený hore značky ostane. Ako to funguje a vyzerá zvonku i zvnútra vidno na oficiálnom videu z pretekov.
AutoSlalom má vždy super počasie
Možno to bude trošku rúhanie, či privolávanie problémov, štatisticky však AutoSlalom ostatné dve sezóny prakticky nemal vyslovene zlé počasie. Samozrejme, je otázkou času, kedy sa v deň pretekov rozprší, alebo bude silno fúkať, či ku koncu roka možno snežiť.
V Paddocku však bolo v utorok úplne výborne. Nie viac než 23 stupňov v tieni, slnečno, skvelý vlhký lesný vzdych... ideálne nielen pre ľudí, ale aj mašiny. To skoro vždy potvrdí nový rekord trate. Ak sa ho počas dňa podarí zlepšiť, je to dôkazom skvelých podmienok na pretekanie. A tu rekord trate padol.
Padol nový rekord trate
Na žiadnej slalomárskej trati na Slovensku sa nejazdilo viackrát ako práve v Paddocku na Babe. Preto zlepšiť rekord trate tu je už takmer nemožné. Už ho totiž zďaleka neovplyvňuje len schopnosť pilota a samotné auto. Tu je už ozaj nutná aj spolupráca počasia.
Tonda Červenka z Moravy s číslom 777 jazdí seriál AutoSlalom už 4 sezóny. Patrí mu väčšina rekordov a víťazstiev. Pôvodný vlastný rekord trate 0:53,41 s zlepšil po 2,5 roku len o 0,24 s na 0:53,178. Samozrejme, že tento pán slalomár vyhral preteky aj absolútne. A ako sa darilo ostatným?
Lovász vyhráva na Peugeote
Aj keď je trať v Paddocku najkratšia a azda najzamotanejšia zo všetkých, na rozdiel od tej v Trebaticiach nie je najvhodnejšia pre autá s najmenším objemom motora. Dvojité stúpanie v trati vyžaduje od motora silu, ktorú malorážky nedokážu ponúknuť.
Skvelo jazdiaci Zoltán Lovász na Peugeote 106 rally s prehľadom o viac než sekundu vyhral svoju kategóriu. No v celkovom poradí to bolo práve nedostatkom výkonu a krútiaceho momentu dosť dobré len na 25. miesto. Prvé miesto v S1 mu však patrí úplne oprávnene.
Na druhom mieste s 1,3 s odstupom skončil Michal Krajčovič na Opeli Corsa a tretí dojazdil najvyšší slalomár Rasťo Šimon na Fiate 127 s 0,25 s stratou. Tieto výsledky sú v konkurencii až 23 jazdcov v S1 naozaj hodnotné.
Saxo VTS v čele triedy S2
Naopak, v triede S2 sa tu na štart postavilo 14 jazdcov. V boji o prvé tri miesta to však na veci veľa nemení. Presne polovica z nich totiž dokáže zajazdiť trať v Paddocku pod minútu, čo je veľmi slušný výsledok pre bežné autá.
Najrýchlejší tu bol Michal Novák na Citroene Saxo VTS. S len 0,23 s odstupom skončil na 2. mieste Tomáš Komár na Honde CRX a o ďalších len 0,21 s dojazdil Juraj Kóssi na Honde Civic Vti. Aj štvrtý v poradí, Miro Roth na Citroene Saxo VTS potreboval len 0,26 s na to, aby bol tretí.
Tak tesné rozdiely v prvej päťke história AutoSlalomu snáď ani nepamätá a potvrdzuje vysokú vyrovnanosť, konkurenciu a kvalitu jazdcov, ktorí tu naozaj idú na hranice možností trate a svojich áut.
V dvojlitroch Edo na Honde
V triede do dvoch litrov sa o prvé priečky s časom bilo 15 jazdcov. Najlepšie tento boj zvládol Edo Bednárik na Honde Civic Type R, ktorý svoj najlepší čas zajazdil prekvapivo v prvej ostrej jazde zo štyroch. Konkurentom však ušiel o celé 3 sekundy.
Triedu teda vyhral s naozaj veľkým prehľadom. Bitka o druhé a tretie miesto mala ohromné napätie. Nakoniec z nej vyšiel o chlp lepšie Vlado Okáli na Renaulte Clio Sport. V súčte dvoch lepších časov bol len o 0,01 s lepší ako tretí Peter Granát na Nissane Almera GTI.
Povzbudivý je výsledok nováčika Jána Poláčeka na Honde S2000, ktorý dokázal skončiť na 4. mieste a o chlp poraziť tradičných slalomárov. Petra Nemčiča na Honde Prelude dal len o 0,057 s.
Tomáš Drgoň znova potvrdil svoje jazdecké kvality, keď v záplave dvojlitrov dokázal na naozaj starom a úplne sériovom Forde Focus 1,8 16V obsadiť 5. miesto a rovnako ako dvaja pred ním spomenutí dojazdil s časom pod 1:59.
Evo nevedeli poraziť
V kontraste s mimoriadne tesnými výsledkami v nižších triedach dokázal Michal Žiak na Mitsubishi Lancer EVO VIII v triede S4 svojím konkurentom ujsť s jedným z najväčších odstupov histórie AutoSlalomu. Druhému Braňovi Gogovi na Honda S2000 turbo „naložil“ vyše 6 sekúnd.
Ten zas dojazdil o takmer 3 s pred Štefanom Vancíkom na Mazda 323 GT turbo. Práve Pištov výkon patrí k tým najobdivuhodnejším nie len na týchto pretekoch, ale aj celkovo. Tí, ktorí chodia na preteky a poznajú ho osobne veľmi dobre vedia s akými hendikepmi dokáže tento jazdec porážať úplne zdravých jazdcov. Naozaj poklona.
V malých špeciáloch vyhral Hroba
Menších slalomových špeciálov s objemom do 1600 ccm sa na štart v Paddocku postavilo 15. Silnú konkurenciu dokumentuje najlepšie fakt, že prví traja skončili v cieli v rozmedzí 0,5 s. Pritom sa nejedná o žiadnych dablérov, každý z nich jazdi na inom aute.
Najrýchlejším bol Martin Hroba na Citroene Saxo VTS, druhé miesto len o 0,33 s horšie si vzal Vlado Machoň na Opel Corsa Gsi a tretie miesto patrí s odstupom 0,18 s Attilovi Pomozimu na mimoriadne špeciálnom Fiate 126p s motorom Yamaha 1000 z motocykla, ktorý sedí vedľa vodiča v kabíne.
Títo traja jazdili časy v 1:48 min. Kategórii SS2 v celkovom poradí zároveň patria tie najvyššie miesta. Z prvej 6ky získali jazdci SS2 5 miest, okrem absolútneho víťazstva.
Červenka dal rekord trate...
Prvenstvo v triede, v celkovom poradí a rekord trate. Všetky naj patria najúspešnejšiemu slalomárovi Tondovi Červenkovi s číslom 777 na Peugeote 205 GTi. Pred konkurentami skončil o 4 s. Na druhé miesto sa prebojoval Martin VAJDA na Lotuse Exige S a tretí skončil v tesnom odstupe 0,7 s jeho dablér Vilo Zmeták. Na štvrté miesto sa zas dostal Tondov dablér Jaro Ušela.
...Červenková vyhrala medzi dámami
Moraváčka Lucka Červenková, najúspešnejšia slalomárka, prišla do Paddocku na svoj len druhý tohtoročný slalom. Dámsku kategóriu sa jej podarilo s prehľadom vyhrať.
Na druhom mieste skončila Češka Martina Kašparová, ktorá je pre Lucku dobrou konkurenciou a už sa jej tiež podarilo viackrát vyhrať.
Tretie miesto si vyjazdila odvážna Barbora Vaňová, ktorá má za úspešné krotenie supersilnej Hondy S2000 turbo s vyše 350 koňmi bez stabilizácie obdiv u všetkých.
Mladých do 21 rokov bolo na pretekoch 8. Najrýchlejšieho z nich sme už spomínali ako víťaza kategórie SS2. Martin Hroba, logicky, vyhral aj medzi Juniormi.
Druhé miesto si odstupom necelých 8 sekúnd vzal Štefan Demeter na Suzuki Swift GTO a tretie miesto si pripísal Stano Pecha na VW Polo. Títo traja jazdci sa dokázali zmestiť v súčte časov pod 2 minúty, čo znamená, že prakticky každé kolo dali pod 60 s.
Prichádza zmena v kalendári
V úvode spomenutá druhá zmena v kalendári pretekov prichádza teraz. V pôvodnom rozpise pretekov bol termín 09.06. Miesto SlovakiaRing – Driving Academy ostáva zachované. Ale keďže veľkolepé preteky FIA GT1 majú práve na tento víkend preložené preteky, AutoSlalom musel ustúpiť. Opravený termín pretekov je o sobotu neskôr, teda 16.06.
Autor: mc