SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

SPP otvoril novú čerpaciu stanicu na zemný plyn

Slovenský plynárenský priemysel otvoril vo svojom areáli verejnú čerpaciu stanicu pre vozidlá s pohonom na CNG. Je ich ôsma na Slovensku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Čerpacia stanica CNG (stlačený zemný plyn) je verejná, samoobslužná a nonstop prístupná z Prístavnej ulice pre všetkých, ktorí majú uzatvorenú zmluvu s prevádzkovateľom na dodávku CNG.

"S kapacitou plnenia CNG 350 m3/hod, zaberie plnenie auta CNG približne rovnaký čas ako tankovanie benzínu či nafty," informoval Ľubomír Blaško, vedúci predaja CNG v SPP.

Je to druhá plnička stlačeného zemného plynu v hlavnom meste, ďalšia je v Jurajovom Dvore. CNG môžu motoristi natankovať aj v Nitre, v Košiciach, v Žiline, v Michalovciach, v Novom Meste nad Váhom, či v Komárne.

Technické zaujímavosti novej čerpacej stanice:

  • výkon plnenia stlačeného zemného plynu 350 m3/hod
  • dve výdajné miesta typu NGV 1, čo umožňuje plnenie 2 vozidiel na pohon CNG súčasne
  • technológia plniacej stanice pochádza od argentínskeho výrobcu - technológia je integrovaná do kontajnera o ploche 1x2,5 m

CNG je ekologická alternatíva

"CNG je ekonomicky výhodné, bezpečné a ekologické alternatívne palivo. Pri spaľovaní CNG do ovzdušia uniká nižšie množstvo emisií CO2 než pri klasických motorových palivách," uviedol Blaško s tým, že z výfukov CNG vychádza takmer čistá vodná para a žiadne pevné častice.

Autá jazdiace na CNG môžu, na rozdiel od áut jazdiacich na LPG, parkovať aj v podzemných garážach. Zemný plyn je ľahší ako vzduch, pri prípadnom úniku stúpa a rozptýli sa v atmosfére.

LPG je skvapalnený propán-bután, ktorý je ťažší ako vzduch a pri úniku klesá dole a vypĺňa všetky priestory. Preto majú autá na LPG zakázaný vjazd do podzemných garáží.

Áut na CNG nejazdí veľa, no pribúdajú

Osobné a úžitkové autá na CNG sú vyrábané ako dvojpalivové. Hlavný pohon je na CNG, doplnkový je na benzín prípadne na naftu. "Technickými parametrami, dojazdom a úžitkovými vlastnosťami sú CNG autá porovnateľné s ich benzínovými alebo naftovými ekvivalentmi," dodal Blaško.

Koncom roku 2011 jazdilo na Slovensku celkom 1 069 vozidiel s pohonom na CNG, čo je v porovnaní s rokom 2010 nárast o 246 vozidiel (o 29,9 %). Na celom svete dnes jazdí viac než 14,5 miliónov vozidiel s pohonom na CNG.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 498
  2. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 481
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 021
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 639
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 3 876
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 532
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


3 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 3 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 9 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


23 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Jozef Ďanovský: Lucidné sny
  2. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  3. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  4. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  5. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  6. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  7. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  8. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 661
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 908
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 177
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 052
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 130
  6. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 926
  7. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 911
  8. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 2 888
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu