Odborná skúšobňa Euro NCAP zverejnila výsledky prieskumu o dostupnosti nezávislého systému núdzového brzdenia. Zároveň prezradila, že od 2014 bude systém súčasťou hodnotenia úrovne bezpečnosti áut.
BRATISLAVA. Na základe údajov z havárií sa predpokladá, že systém nezávislého núdzového brzdenia AEB môže znížiť počet havárii až o 27 percent. Hoci uvedenie týchto systémov aktívnej bezpečnosti znižuje počet úmrtí a zranení na cestách, dostupnosť AEB v európskych autách zďaleka nie je štandardom.
Prieskum Euro NCAP ukazuje, že AEB je úplne nedostupný v 79 percentách modelov predávaných v Európe a 66 percent výrobcov neponúka AEB systém v žiadnom zo svojich nových modelov.
Sám dokáže zabrzdiť
Systém nezávislého núdzového brzdenia pomáha predchádzať zrážke alebo znížiť jej silu upozornením šoféra, podporou účinnosti brzdenia alebo nezávislým samočinným brzdením. Technológia využíva radar v čelnej maske alebo videokameru na zosnímanie situácie pred autom.
Ak vodič nereaguje na zvukové alebo vizuálne varovanie, AEB na poslednú chvíľu spustí prudké brzdenie. Rozsah rýchlosti a podmienky zásahu systému závisia od typu auta a konštrukcie.
Volvo, Mercedes a Infinity brzdia najviac
V prieskume ďalej zistili, že prémiové značky ako Volvo, Mercedes a Infinity najviac poskytujú AEB v štandardnej výbave a Jaguár, Range Rover, Audi a Lexus ho dodávajú najčastejšie za príplatok. Najdostupnejší systém majú luxusné a veľké rodinné autá aspoň za príplatok.
Mazda, Ford, Honda a Volkswagen predávajú AEB buď ako štandard alebo za príplatok v masovo produkovaných modeloch Mazda CX-5, Ford Focus, Honda Civic a VW up! Fiat uvedie AEB za nízky príplatok aj v novej Pande v júli 2012. AEB systém sa rozširuje tiež spolu s generačnou výmenou alebo faceliftami modelov (Mercedes triedy A, Ford Fiesta a Ford Kuga).
Obetí dopravných nehôd je stále veľa
Ako poznamenal generálny tajomník Euro NCAP Michiel van Ratinge, rýchlejší prienik takýchto technológií do nových áut pomôže Európskej únii splniť svoj záväzok znížiť úmrtia na cestách na 50% v roku 2020. Napriek významnému zníženiu úmrtí na cestách za posledných 15 rokov, v súčasnosti stále umiera cez 30 tisíc ľudí ročne na európskych cestách a veľa ďalších je zranených.
Od roku 2010 Euro NCAP odmenilo niekoľko výrobcov áut za prínos v bezpečnosti ich AEB systémov cenou Advanced rewards. Zahrnutím systému AEB do hodnotenia bezpečnosti chce NCAP upozorniť a povzbudiť zákazníkov, aby si vyberali systém pri kúpe nového auta a zvýšili tak svoju bezpečnosť.