Vo štvrtok predpoludním havaroval na diaľnici D5 v Česku testovací prototyp z Mladej Boleslavy. Zo Škody Rapid sa nakoniec vykľulo jeho dvojča Seat Toledo, napísal portál idnes.cz.
Pri nehode troch áut v ľavom pruhu na desiatom kilometri diaľnice v smere do Plzeň si to odniesli len plechy.
Polícia už okolo poludnia nehodu vyšetrila. Pri diaľnici zostal odstavený biely mercedes s havarovaným predkom a strieborné vozidlo, ktoré vodič schoval pod plachtu, zistil na mieste reportér iDNES.cz.
Podľa prvých informácií, s ktorými pracovala aj Polícia, mal na diaľnici D5 havarovať prototyp Škody Rapid. Nakoniec sa ale ukázalo, že sa poškodilo jeho dvojča Seat Toledo, ktoré sa bude vyrábať na rovnakej linke ako nová škodovka.
Nová Škoda Rapid, ktorej predstavenie je otázkou dní, sa ale do celej patálie zamotala tiež.
"Prvý išiel Ford Focus, ktorý začal brzdiť. Rapid idúce za ním sa mu vyhol a otrel sa o zvodidlo," uviedli svedkovia. Do Focusu potom nabúral biely Mercedes, ktorý išiel tretí v poradí.
Testovacie autá zvyčajne nejazdia samé. "Spoločne s búrajúcim autom išla ako sprievod červená Škoda Yeti s pravostranným riadením a testovacím evidenčným číslom so zelenými písmenami," zistil na mieste nehody reportér iDNES.cz.
Podľa spolupracovníka redakcie iDNES.cz, Michal Šafránka, ktorý miestom nehody prechádzal len pár minút po strete, boli na mieste tri testovacie prototypy. "Stalo sa to okolo pol dvanástej, v kolóne išlo červené Yeti, strieborný prototyp a Škoda Rapid svetlo zelenej metalízy," opisuje.
"Rapid po nehode zostal stáť bez maskovania pár metrov za havarovanými vozidlami a z miesta odišiel ešte pred príchodom polície. Poškodené auto počas minúty prikryli plachtou a pri tom ho kryl Yeti," dodáva.
Foto: Michal Šafránek, iDNES.cz
Pri nehode išlo len o plechy. "Polícia dokonca riešila, že hoci vodič testovacieho vozidla vlastne zabránil stretu, mohol byť sám vinníkom nehody, pretože nabúral zvodidlo," opisuje reportér iDNES.cz, ktorý na miesto dorazil asi o štvrť na jednu. "Nakoniec všetko posúdila polícia ako jednu nehodu s tým, že vodič Rapidu je nevinný a svojim manévrom zabránil väčším škodám."
To, že išlo naozaj o prototyp, ktorý nemali príliš študovať nepovolané oči, dokazuje aj následná reakcia dvojčlennej posádky vozidla po odchode polície.
"Muž a spolujazdkyňa strhli z auta plachtu a veľmi razantne ušli. Nestihli sme ani začať fotiť alebo zapnúť kameru," opisuje reportér iDNES.cz.
Foto: Michal Šafránek, iDNES.cz
Technik automobilky, ktorý sedel v okamihu nehody za volantom prototypu, zareagoval správne. Podľa interných pravidiel automobiliek nemôže testovacie auto zastaviť na verejnom mieste. A keď už zastaví, napríklad v prípade poruchy, vodič ho musí zakryť plachtou, ktorá musí byť vo vozidle vždy pripravená.
Automobilky sú navyše veľmi háklivé na akékoľvek zmienky o svojich havarovaných autách. Pokiaľ nejde o oficiálne fotky z crash testov, veľmi sa bránia zverejňovaniu fotiek svojich modelov po kolíziách.
"Ukazuje sa auto, ktoré nie je v poriadku. Môže to vyvolávať pocit, že to auto nie je bezpečné a môže nabúrať. Človek nerieši príčinu nehody a neinformovaný divák môže nadobudnúť pocit, že auto danej značky napríklad nemá dobré jazdné vlastnosti a nie je dosť bezpečné," vysvetľuje odborník na reklamu a marketing Petr Vaněk z reklamnej agentúry Loosers.
Autor: idnes.cz