SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Ak si zapínate klimatizáciu, pite viac tekutín

Vnútro auta sa na slnku rozpáli aj na viac ako 70 stupňov. Pite čo najviac a pravidelne.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dehydratácia je skrytá hrozba pre vodiča. Vnútro auta sa na slnku rozpáli aj na viac ako 70 stupňov. Pite čo najviac a pravidelne, píše portál auto.idnes.cz.

V letných horúčavách sa interiér auta rozpaľuje natoľko, že v ňom bez vetrania posádka nevydrží. Na poludňajšom slnku sa vnútro čierneho auta vyhreje aj na viac ako 70 stupňov. Posádke hrozí úpal - dych a tep sa zrýchli, prichádza bolesť hlavy a pocity závratu.

Lekári, policajti a aj sami vodiči sa zhodujú, že horúčava za volantom výrazne ovplyvňuje psychiku, vyvoláva stres a ohrozuje najmä tých vodičov, ktorí majú napríklad choré srdce.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Horúčava môže podľa štatistík aj za zvýšenie počtu nehôd. Vodičom sa v pomalých kolónach môže rýchlo prehriať organizmus, čo má vplyv na koncentráciu. Zvyšuje sa podráždenosť a agresivita. V krajnom prípade môže dôjsť až k dehydratácii a vodič môže upadnúť do bezvedomia.

Pite vodu

Nedostatok tekutín smeruje k strate pozornosti, predĺženiu reakčnej doby, zmenám v psychike až šokovému stavu. "Nedostatok tekutín sa prejavuje aj bolesťami hlavy, nesústredenosťou a podráždenosťou, vďaka ktorým schopnosť kvalitne šoférovať výrazne klesá," upozorňuje Pavel Suchánek z Fóra zdravej výživy.

"Základným nápojom by mala byť voda, a to v akejkoľvek forme. Je jedno, či perlivá, neperlivá, vlažná alebo ľadová. Vhodné sú tiež rozriedené džúsy, ovocné šťavy, občas i pohárik sladenej limonády, ak je cesta náročnejšia. Výraznú väčšinu tekutín by však mala tvoriť kvalitná ľahko mineralizovaná voda, "zdôrazňuje Suchánek.

SkryťVypnúť reklamu

Horná hranica vypitého množstva tekutín stanovená nie je, inak to je s hranicou spodnej.

Klimatizácia vysušuje

"V teplom počasí by mal dospelý človek vypiť minimálne dva litre tekutín denne. Ak je pri jazde autom používaná klimatizácia, potom sa toto množstvo ešte zvyšuje. Klimatizácia totiž vysušuje vzduch a znižuje tak pocit, že sa človek potí. Tým nadobúda falošný pokoj a pohodlie, aj keď v skutočnosti môže výrazne dehydrovať," varuje odborník z Fóra zdravej výživy.

Mnohí vodiči sa boja, že ak budú veľa piť, budú potom musieť aj často stáť. Takáto zastávka je však žiaduca. Vodič sa prevetrá a odpočinie si.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. Dôležitosť duševnej pohody
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 20 011
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 680
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 021
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 969
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: A dokonané bude
  2. Martin Borecky: Život je fajn
  3. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  4. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  5. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  6. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  7. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  8. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 242
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 688
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 199
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 020
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 873
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 998
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 796
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 603
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
  8. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
SkryťZatvoriť reklamu