Prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, no pokutu považuje za nespravodlivú

Ísť autom rýchlejšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou sa nevypláca. Nielenže vám hrozí pokuta ale riskujete aj svoje zdravie a život. Prečo?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rasťo: "Začiatkom februára tohto roka som prekročil rýchlosť v obci o 11 km/h, keďže som išiel rýchlosťou 61 km/h. O priestupku som sa však dozvedel približne až o cca 1,5 mesiaca neskôr, keď mi bolo doručené predvolanie na okresný dopravný inšpektorát (ODI). Tam mi predložili fotky mojej ŠPZ a bolo mi povedané, že som prekročil rýchlosť v obci o 11 km/h a bude mi uložená pokuta od 30 do 60 eur. Svoj priestupok som na výsluchu uznal. V polovici apríla mi prišiel šek na zaplatenie 30 eur.

Je normálne, že som bol predvolaný na ODI aj vtedy, keď som rýchlosť v obci prekročil iba o 11 km/h? Nie je stanovená nejaká hranica, až po prekročení ktorej môže byť vodič riešený na ODI, a naopak hranica, ktorá keď nie je prekročená, je vodič riešený iba na mieste priestupku? Na mieste priestupku som nevidel žiadnych policajtov, ani tam nikto nezastavoval (pravdepodobne teda iba fotili). Taktiež by ma zaujímalo, či nie je stanovená nejaká lehota, ktorá je určená na riešenie cestného priestupku, pretože priestupok sa stal 2.2., predvolaný som mohol byť v strede marca a výzva na zaplatenie pokuty mi prišla 16.4."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone."

Rasťo nedodržal pravidlo o najvyššej povolenej rýchlosti. Ak dopravné značenie neurčilo inak, v obci mimo diaľnice sa smie jazdiť najrýchlejšie 50-kou. Rasťo ale najvyššiu povolenú rýchlosť prekročil o 11 km/h.

Od 1. novembra platí, že ak v obci prekročíte rýchlosť o menej ako 20 km/h alebo mimo obce o menej ako 30 km/h, väčšiu pokutu ako 100 eur vám nesmú dať. Stačí ale, že rýchlosť prekročíte iba o 1 km/h a už vám hrozí 100-eurová pokuta.

Rozhodnutie policajta o výške pokuty môžu ovplyvniť rôzne okolnosti. Rovnako tak sa môže rozhodnúť, že vám pokutu nedá, ale vás iba upozorní na nedodržanie dopravných predpisov.

Rasťo sa priznal, preto musel pokutu zaplatiť

To, že policajti nezastavili vodiča na mieste priestupku, neznamená, že vodičovi pokuta nehrozí. Rasťo porušil dopravné predpisy a priznal sa k ich porušeniu. Zjavne, aj pod vplyvom priznania mu neudelili vyššiu sankciu, aj keď mohli.

Rasťo však mohol s pokutou nesúhlasiť. Potom by policajti ťažko dokazovali, že rýchlosť prekročil Rasťo. Dnes ale policajtom takéto problémy nehrozia. Porušenie dopravných predpisov riešené prostredníctvom objektívnej zodpovednosti prenáša povinnosť platiť pokutu na držiteľa vozidla.

Ak by sa rovnaká situácia stala Rasťovi dnes, nikam by ho nepredvolávali, ale rovno by mu poslali rozkaz zaplatiť pokutu aj so šekom. Z toho, čo napísal, predpokladáme, že je nielen vodičom ale aj držiteľom vozidla.

V predpisoch sú určené lehoty, do kedy je potrebné vyriešiť dopravný priestupok. Správny orgán musí rozhodnúť o priestupku do 30 dní, v zložitých prípadoch do 60 dní. Ťažko posúdiť, či bol Rasťov prípad zložitý. Ak áno, policajti rozhodli v lehote.

Dodržiavať rýchlosť sa oplatí

Jazdiť rýchlejšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou sa nevypláca nielen pre hrozbu pokuty. Rýchlostné limity na cestách sú nastavené, aby sa minimalizovalo riziko havárie prípadne sa čo najviac znížili následky prípadných nehôd.

Šoféri často argumentujú, že rýchlosť jazdy nie je príčinou nehody. Že je ňou väčšinou vodič. Ale vodič rozhoduje, ako rýchlo pôjde auto a najtragickejšie nehody sa stávajú práve vtedy, keď vozidlá jazdia rýchlejšie, než by mali. Napríklad, keď auto nezvládne prejazd zákrutou ale predbiehací manéver. To všetko súvisí s rýchlosťou jazdy.

Vodič, ak nie je inžinierom danej cesty, nevie určiť, aká rýchlosť jazdy je preňho ešte bezpečná. Nikdy totiž neviete, aký je jej technický stav, či sa neblíži napríklad opitý vodič v protismere, či sa v okolí nevyskytujú deti v blízkosti cesty alebo či úsek cesty nevyužívajú zvieratá na prechod.

Mnohí vodiči si sťažujú, že dopravná polícia sa nestará o bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale len vyberá pokuty. Stačí, ak vodiči budú jazdiť v rámci rýchlostných limitov a pokuty za rýchlosť nebudú môcť udeliť. A aj vodiči tak zvýšia svoju bezpečnosť a aj bezpečnosť iných.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 984
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 783
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 657
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 256
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 764
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 669
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 433
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 884
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 881
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 842

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.