SME
Štvrtok, 29. september, 2022 | Meniny má Michal, Michaela

Prekročil najvyššiu povolenú rýchlosť, no pokutu považuje za nespravodlivú

Ísť autom rýchlejšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou sa nevypláca. Nielenže vám hrozí pokuta ale riskujete aj svoje zdravie a život. Prečo?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Rasťo: "Začiatkom februára tohto roka som prekročil rýchlosť v obci o 11 km/h, keďže som išiel rýchlosťou 61 km/h. O priestupku som sa však dozvedel približne až o cca 1,5 mesiaca neskôr, keď mi bolo doručené predvolanie na okresný dopravný inšpektorát (ODI). Tam mi predložili fotky mojej ŠPZ a bolo mi povedané, že som prekročil rýchlosť v obci o 11 km/h a bude mi uložená pokuta od 30 do 60 eur. Svoj priestupok som na výsluchu uznal. V polovici apríla mi prišiel šek na zaplatenie 30 eur.

Je normálne, že som bol predvolaný na ODI aj vtedy, keď som rýchlosť v obci prekročil iba o 11 km/h? Nie je stanovená nejaká hranica, až po prekročení ktorej môže byť vodič riešený na ODI, a naopak hranica, ktorá keď nie je prekročená, je vodič riešený iba na mieste priestupku? Na mieste priestupku som nevidel žiadnych policajtov, ani tam nikto nezastavoval (pravdepodobne teda iba fotili). Taktiež by ma zaujímalo, či nie je stanovená nejaká lehota, ktorá je určená na riešenie cestného priestupku, pretože priestupok sa stal 2.2., predvolaný som mohol byť v strede marca a výzva na zaplatenie pokuty mi prišla 16.4."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

V zákone o cestnej premávke sa píše: "Účastník cestnej premávky je povinný dodržiavať pravidlá cestnej premávky ustanovené v tomto zákone."

Rasťo nedodržal pravidlo o najvyššej povolenej rýchlosti. Ak dopravné značenie neurčilo inak, v obci mimo diaľnice sa smie jazdiť najrýchlejšie 50-kou. Rasťo ale najvyššiu povolenú rýchlosť prekročil o 11 km/h.

Od 1. novembra platí, že ak v obci prekročíte rýchlosť o menej ako 20 km/h alebo mimo obce o menej ako 30 km/h, väčšiu pokutu ako 100 eur vám nesmú dať. Stačí ale, že rýchlosť prekročíte iba o 1 km/h a už vám hrozí 100-eurová pokuta.

Rozhodnutie policajta o výške pokuty môžu ovplyvniť rôzne okolnosti. Rovnako tak sa môže rozhodnúť, že vám pokutu nedá, ale vás iba upozorní na nedodržanie dopravných predpisov.

Rasťo sa priznal, preto musel pokutu zaplatiť

To, že policajti nezastavili vodiča na mieste priestupku, neznamená, že vodičovi pokuta nehrozí. Rasťo porušil dopravné predpisy a priznal sa k ich porušeniu. Zjavne, aj pod vplyvom priznania mu neudelili vyššiu sankciu, aj keď mohli.

Rasťo však mohol s pokutou nesúhlasiť. Potom by policajti ťažko dokazovali, že rýchlosť prekročil Rasťo. Dnes ale policajtom takéto problémy nehrozia. Porušenie dopravných predpisov riešené prostredníctvom objektívnej zodpovednosti prenáša povinnosť platiť pokutu na držiteľa vozidla.

Ak by sa rovnaká situácia stala Rasťovi dnes, nikam by ho nepredvolávali, ale rovno by mu poslali rozkaz zaplatiť pokutu aj so šekom. Z toho, čo napísal, predpokladáme, že je nielen vodičom ale aj držiteľom vozidla.

V predpisoch sú určené lehoty, do kedy je potrebné vyriešiť dopravný priestupok. Správny orgán musí rozhodnúť o priestupku do 30 dní, v zložitých prípadoch do 60 dní. Ťažko posúdiť, či bol Rasťov prípad zložitý. Ak áno, policajti rozhodli v lehote.

Dodržiavať rýchlosť sa oplatí

Jazdiť rýchlejšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou sa nevypláca nielen pre hrozbu pokuty. Rýchlostné limity na cestách sú nastavené, aby sa minimalizovalo riziko havárie prípadne sa čo najviac znížili následky prípadných nehôd.

Šoféri často argumentujú, že rýchlosť jazdy nie je príčinou nehody. Že je ňou väčšinou vodič. Ale vodič rozhoduje, ako rýchlo pôjde auto a najtragickejšie nehody sa stávajú práve vtedy, keď vozidlá jazdia rýchlejšie, než by mali. Napríklad, keď auto nezvládne prejazd zákrutou ale predbiehací manéver. To všetko súvisí s rýchlosťou jazdy.

Vodič, ak nie je inžinierom danej cesty, nevie určiť, aká rýchlosť jazdy je preňho ešte bezpečná. Nikdy totiž neviete, aký je jej technický stav, či sa neblíži napríklad opitý vodič v protismere, či sa v okolí nevyskytujú deti v blízkosti cesty alebo či úsek cesty nevyužívajú zvieratá na prechod.

Mnohí vodiči si sťažujú, že dopravná polícia sa nestará o bezpečnosť a plynulosť cestnej premávky, ale len vyberá pokuty. Stačí, ak vodiči budú jazdiť v rámci rýchlostných limitov a pokuty za rýchlosť nebudú môcť udeliť. A aj vodiči tak zvýšia svoju bezpečnosť a aj bezpečnosť iných.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  7. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  8. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech
  1. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  4. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  5. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  6. Jednodňovú zdravotnú starostlivosť preferujú lekári aj pacienti
  7. Union prepláca všetky doplatky za lieky pre deti do 18 rokov
  8. Medzi prírodnými izoláciami vedie celulóza
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 11 471
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 11 298
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 229
  4. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 727
  5. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 340
  6. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 619
  7. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 591
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 468
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anna Miľanová: Nie je myš ako myš...
  2. Štefan Vidlár: O Zhulíčkovi pacholíčkovi
  3. Ľuboš Vodička: České a moravské veterné mlyny: Třebíč
  4. Jan Pražák: Nesahejte mi na prsa, člověče!
  5. Post Bellum SK: Vízie televízie. Inscenácie na obrazovke boli aj kompromisom
  6. Maria Greitzer: Odberatelia plynu z Nord Stream
  7. Tereza Krajčová: Grécke Atény 3/4: Pláže a ostrovy – Glyfada, Aegina a neobývaný raj Moni
  8. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 502
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 956
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 106
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 6 608
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 583
  6. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 484
  7. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 290
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 096
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu