Na vine je klíma, presnejšie jej zlé nastavenie.
Na zmiernenie páľavy a vysokých teplôt používame klimatizáciu. Či v práci, alebo v aute. Auto s klímou je už v zásade samozrejmosť aj v našich končinách.
Auto vychlaďte len na krátku dobu
Mnohí vystavujú seba aj posádku auta šokovej terapii. Teploty nad 30°C robia z auta každej farby objekt, v ktorom je neraz viac ako 40°C. Mnohí to riešia tak, že klímu zapnú na minimum. Užitočné je to ale iba vtedy, ak ju takto zapnete len na pár minút.
Vychlaďte vnútro a hneď klímu nastavte správne. Inak bude pre vás veľmi nebezpečná.
Naše telo nie je pripravené na dlhodobé tepelné šoky. Rozdiely väčšie ako plus/mínus 10°C nemusí slabší organizmus zvládnuť. Časté striedanie prostredí sa podpisuje aj na dlhodobom zdraví silnejších jedincov.
Optimálne nastavenie klímy zabráni chorobe
Klimatizácia pomáha zlepšovať koncentráciu a pohodlie pri cestovaní. Nefunguje to však v prípadoch, keď ju použijete ako chladničku - čím je vonku teplejšie, tým mám vnútri väčší chlad.
Optimálne je nastaviť klímu najviac o 5°C nižšie, ako je vonku. Vyskúšajte to a zistíte, že vzduch z vetrákov bude stále dosť chladný, no nie ľadový. Ak totiž chcete dostať v aute s automatickou klímou teplotu na laboratórnych 21°C, vzduch z vetrákov nebude mať ani 19.
Ak sa dokážete držať spomínaného pravidla, minimalizujete riziko teplotného šoku a prechladnutia celého tela či niektorých svalov.
Autá majú možnosť nastaviť klímu v rozsahu 16 až 28 °C. Nie je však pravdou, že teploty nad 21°C sú určené len na zohrievanie interiéru v zime. Aj v lete má zmysel nastaviť si klímu na 25 až 28°C, pokiaľ teplomer vonku ukazuje viac než 30 či 35°C.
Autor je inštruktorom školy šmyku SuperDrive.
Autor: Marián Čabák