SME

Jazdili sme s prvým hybridným vanom

Hybridná Toyota pre siedmich dostala meno Prius+, tretí rad sedadiel a zmenený prístrojový panel. Batérie ustúpili cestujúcim vzadu a našli si miesto medzi prednými sedadlami.

Prius+ ohuruje výbornou aerodynamikou vo vyšších rýchlostiach, ale koncepčne je to ideálny rodinný van do mesta. Hlavné LED svetlá, aktívny tempomat, navigáciu a predkolízny systém má najvyššia výbava.Prius+ ohuruje výbornou aerodynamikou vo vyšších rýchlostiach, ale koncepčne je to ideálny rodinný van do mesta. Hlavné LED svetlá, aktívny tempomat, navigáciu a predkolízny systém má najvyššia výbava. (Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Hybridná Toyota pre sedem cestujúcich dostala meno Prius+, tretí rad sedadiel a výrazne zmenený prístrojový panel. Batérie ustúpili cestujúcim vzadu a našli si miesto medzi prednými sedadlami. Sedenie v treťom rade dosahuje úroveň priemerného kompaktného vanu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Toyota si za miesto prezentácie historicky prvého hybridného vanu pre sedem cestujúcich vybrala Bratislavu. Pravdupovediac Bratislava bola len cieľovým miestom nocľahu, pretože sme jazdili po rakúskych cestách a v okolí jazera Neusiedler.

SkryťVypnúť reklamu

Automobilka našla spôsob ako ďalej zužitkovať celkom vydarený systém benzínového pohonu s elektrickou pomocou. Samotný Prius tretej generácie je vďaka odbytu na významných trhoch sveta momentálne najpredávanejším autom a príchod ďalšej verzie je iba logickým vyústením orientácie Toyoty na rodinu v meste.

Snaha o vytvorenie väčšieho vnútorného priestoru pripravila Prius+ o precízny dizajn, ktorým sa vyznačuje základný Prius. Predné aj zadné svetlá majú jednoduchšie tvary a logicky narástol do výšky bočný profil karosérie.

Citeľne narástolNavonok to veľmi nevidno, ale Prius+ má o 13,5 centimetra dlhšiu karosériu a o osem centimetrov dlhší rázvor náprav. Do šírky narástol o 3 centimetre a tiež je výrazne vyšší, až o 8,5 centimetra. Napriek menej atraktívnym tvarom si stále zachováva nízky súčiniteľ odporu vzduchu iba 0,28.

SkryťVypnúť reklamu

Využiteľnosť pri plnom obsadení všetkých sedadiel zvyšuje veľký box pod dnom kufra. Má objem 60 litrov a dobrý tvar na malý nákup, aby nelietali veci zo strany na stranu.

V praxi to znamená tichu jazdu po diaľnici, ktorú môže narušiť len hlasitejší prejav motora hybridnej sústavy pri zrýchlení. Po podrobnejšom zoznámení a prvých kilometroch je zrejmé, že Prius+ je v podstate od podlahy novým autom.

Prístrojový panel prispôsobili vyššiemu sedeniu a okrem zmeneného displeja s trochu lepšou grafikou pribudol nový kruhový ovládač klimatizácie. Základná výbava Prius+ obsahuje automatickú klimatizáciu a multimediálny systém Toyota Touch. Vodič má v prístrojoch prehľad a tiež dobrý výhľad z auta von.

Šofér si môže vychutnať pohodu a priestor za volantom. Palubná doska je oproti základnému Priusu radikálne zmenená.

SkryťVypnúť reklamu

Tradičné miesto v stredovom tuneli zabrali batérie, takže ostal už len malý odkladací priestor na telefón a kľúče. To tvorcovia dohnali odkladacím boxom pred spolujazdcom a tiež priemernými boxmi vo dverách. Posed za volantom nám príde ešte lepší avšak vyšší než v Priuse.

Rázvor urobil miestoVďaka väčšiemu rázvoru a posunutiu batérií dopredu vznikol vzadu výrazne väčší priestor. Zadné tri samostatné kreslá v druhom rade možno samostatne posúvať a sklápať. Na nohy je miesta naozaj nadostač a nechýba ani priestor nad hlavou. Sklamaní sme boli akurát z výšky operadiel, ktoré by boli dospelým cestujúcim na dlhej trase nízke.

Posúvanie sedadla pre nastupovanie do tretieho radu si zaslúži pochvalu a ani miesto v "kufri" nie je zúfalé. Akurát si treba druhý rad posunúť dopredu a vpredu sa spolujazdec nesmie nadmerne rozvaľovať. Prius Plus nám nepríde o nič menší ako Toyota Verso a navyše má veľmi kvalitne prepracovaný celý interiér. Poteší tiež možnosť posúvať sedadlá v druhom rade o 26 centimetrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skôr než niekto zlomí palicu nad objemom kufra v sedemmiestnom usporiadaní sedadiel, mal by sa najskôr pozrieť pod dno kufra. Veľký 60 litrový box zachraňuje situáciu a potom možno napísať, že objem kufra je 232 litrov. V päťmiestnom usporiadaní narastie po strop kufor na 784 litrov a po sklopení všetkých sedadiel na teoretických 1750 litrov.

V druhom rade sú tri samostatne posúvateľné sedadlá v rozsahu 26 centimetrov. Aby bolo vzadu miesto na nohy, musia byť posunuté výrazne dopredu.

Jazdí ako hybridPresťahovanie batérií a výmena nikel-metal-hydridových za lítiovo-iónové články je asi jedinou výraznou zmenou pohonného ústrojenstva. Nová batéria zaberá menej miesta a váži o osem kilogramov menej, teda 34 kilogramov.

Vpredu ostal benzínový motor s objemom 1,8 litra, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a využíva pomoc elektromotora s výkonom 60 kW. Ten sa podľa situácie mení na generátor pre dobíjanie batérií. Ak ťahajú oba motory sústavy, spoločne dosiahnu výkon 100 kW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hlavným ťahákom má byť spotreba, ktorá sa pri našom teste pohybovala na úrovni 5,2 litra na 100 kilometrov. Výrobca predpisuje 4,1 až 4,4 litra v závislosti od použitých pneumatík. K bezstarostnej a pokojnej jazde, ktorou sa Prius preslávil, teraz pribudla priestorová výhoda, ktorá príde vhod rodinám žijúcim v meste.

Klimatizácia dostala nové ovládanie pomocou kruhového ovládača. Klasika sa nám páčila viac.

Kilometre nás presvedčili o tom, že Prius+ je auto pre ľudí, ktorí neberú jazdu ako pôžitok ale nutnú súčasť života. A v tomto ohľade im Prius+ nutný pobyt na palube uľahčuje.

Potrebuje pochopenieToyota robí všetko preto, aby svoju technológiu, s ktorou benzínový minivan dokáže jazdiť s päťlitrovou spotrebou benzínu, vmestila do prijateľných cien. Cenové zvýhodnenie pri predstavení modelu na trh zrazilo cenu základného modelu Prius+ na 27500 eur, čo v porovnaní s kompaktnými vanmi nie je najmenej.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Základná výbava má čo ponúknuť, akurát nemá navigáciu ale nechýba jej tempomat, automatická klimatizácia, multimediálny systém ani sedem sedadiel. Pri podrobnejšom pohľade do cenníka však paradoxne najvýhodnejšie vychádza tretí najvyšší stupeň vybavenia za 34700 eur, ktorý má aj LED hlavné svetlá, adaptívny tempomat, prednárazový aktívny systém, navigáciu, Head-up displej, panoramatickú strechu a audiosystém JBL.

Toyota Prius+ nestojí málo a cenu ospravedlňuje výbavou a spotrebou. Jedno však uznať musíme: pri jazde cítiť vysokú úroveň kvality a tá niekomu za to stojí. Ďalší praktický rozmer Priusu má veľký význam pre početnú rodinu v meste a tam je jeho miesto.

Karoséria už len pripomína základný Prius, pretože má jednoduchšie tvary, je dlhšia, širšia a vyššia. Rázvor náprav narástol až o 8 centimetrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prvé dojmy z jazdy

pohodová jazda pre väčšie rodiny v meste

kvalitne a hodnotne urobené auto

rozšírenie úžitkových možností modelu Prius

nízke operadlá zadných sedadiel

pri plnej akcelerácii prenikavý zvuk benzínového motora

menej odkladacích boxov vpredu

zbytočné pípanie pri zaradení spiatočky

navigácia len v najvyššej výbave

Toyota Prius+ - hlavné inovácie

menšie a ľahšie lítiovo-iónové batérie

tretí rad sedadiel sklápateľných do podlahy

väčší rázvor náprav a viac miesta v druhom rade

viac miesta na hlavu

nové ovládanie klimatizácie

Toyota Prius+ základné údajeCena modelu od (eur)

27 500

Výkon hybridného pohonu (kW(k))

100 (136)

Prevodovka

automatická CVT

Zrýchlenie z 0 na 100km/h (s)

11,3

Maximálna rýchlosť (km/h)

165

Spotreba v meste (l/100km)

3,8-4,3

Spotreba mimo mesta (l/100km)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4,2-4,3

Priemerná spotreba (l/100km)

4,1-4,4

Spotreba v teste (l/100km)

5,2

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1495

Hmotnosť batérií (kg)

34

Objem batožinového priestoru (l)

232-1750

Dĺžka (mm)

4615

Výška (mm)

1575

Šírka (mm)

1775

Rázvor (mm)

2780

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 14 478
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 330
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 906
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 156
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 807
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 562
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 431
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 132
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  2. Juraj Ondruška: PRIPOMIEKY LETISKO VAJNORY DO 22.4.2025
  3. Eva Gallova: Slávny maliar Raffael Santi bol pochovaný dvakrát
  4. Peter Kuchár: Venuje sa narkomanom a prostitútkam. Konvertujú však aj celebrity...
  5. Zuzana Valachovičová: Plasty. Plasty? Plasty!
  6. Štefan Šturdzík: Kúpele Brusno
  7. Ján Chomík: Medzi vierou a pózou
  8. Martin Sukupčák: Požičiam Tatrabanke, a.s. 3 000€
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 43 716
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 533
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 314
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 783
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 242
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 039
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 445
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 474
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
SkryťZatvoriť reklamu