Jazdili sme s prvým hybridným vanom

Hybridná Toyota pre siedmich dostala meno Prius+, tretí rad sedadiel a zmenený prístrojový panel. Batérie ustúpili cestujúcim vzadu a našli si miesto medzi prednými sedadlami.

Prius+ ohuruje výbornou aerodynamikou vo vyšších rýchlostiach, ale koncepčne je to ideálny rodinný van do mesta. Hlavné LED svetlá, aktívny tempomat, navigáciu a predkolízny systém má najvyššia výbava.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Hybridná Toyota pre sedem cestujúcich dostala meno Prius+, tretí rad sedadiel a výrazne zmenený prístrojový panel. Batérie ustúpili cestujúcim vzadu a našli si miesto medzi prednými sedadlami. Sedenie v treťom rade dosahuje úroveň priemerného kompaktného vanu.

BRATISLAVA. Toyota si za miesto prezentácie historicky prvého hybridného vanu pre sedem cestujúcich vybrala Bratislavu. Pravdupovediac Bratislava bola len cieľovým miestom nocľahu, pretože sme jazdili po rakúskych cestách a v okolí jazera Neusiedler.

Automobilka našla spôsob ako ďalej zužitkovať celkom vydarený systém benzínového pohonu s elektrickou pomocou. Samotný Prius tretej generácie je vďaka odbytu na významných trhoch sveta momentálne najpredávanejším autom a príchod ďalšej verzie je iba logickým vyústením orientácie Toyoty na rodinu v meste.

Snaha o vytvorenie väčšieho vnútorného priestoru pripravila Prius+ o precízny dizajn, ktorým sa vyznačuje základný Prius. Predné aj zadné svetlá majú jednoduchšie tvary a logicky narástol do výšky bočný profil karosérie.

Citeľne narástol

Navonok to veľmi nevidno, ale Prius+ má o 13,5 centimetra dlhšiu karosériu a o osem centimetrov dlhší rázvor náprav. Do šírky narástol o 3 centimetre a tiež je výrazne vyšší, až o 8,5 centimetra. Napriek menej atraktívnym tvarom si stále zachováva nízky súčiniteľ odporu vzduchu iba 0,28.

Využiteľnosť pri plnom obsadení všetkých sedadiel zvyšuje veľký box pod dnom kufra. Má objem 60 litrov a dobrý tvar na malý nákup, aby nelietali veci zo strany na stranu.

V praxi to znamená tichu jazdu po diaľnici, ktorú môže narušiť len hlasitejší prejav motora hybridnej sústavy pri zrýchlení. Po podrobnejšom zoznámení a prvých kilometroch je zrejmé, že Prius+ je v podstate od podlahy novým autom.

Prístrojový panel prispôsobili vyššiemu sedeniu a okrem zmeneného displeja s trochu lepšou grafikou pribudol nový kruhový ovládač klimatizácie. Základná výbava Prius+ obsahuje automatickú klimatizáciu a multimediálny systém Toyota Touch. Vodič má v prístrojoch prehľad a tiež dobrý výhľad z auta von.

Šofér si môže vychutnať pohodu a priestor za volantom. Palubná doska je oproti základnému Priusu radikálne zmenená.

Tradičné miesto v stredovom tuneli zabrali batérie, takže ostal už len malý odkladací priestor na telefón a kľúče. To tvorcovia dohnali odkladacím boxom pred spolujazdcom a tiež priemernými boxmi vo dverách. Posed za volantom nám príde ešte lepší avšak vyšší než v Priuse.

Rázvor urobil miesto

Vďaka väčšiemu rázvoru a posunutiu batérií dopredu vznikol vzadu výrazne väčší priestor. Zadné tri samostatné kreslá v druhom rade možno samostatne posúvať a sklápať. Na nohy je miesta naozaj nadostač a nechýba ani priestor nad hlavou. Sklamaní sme boli akurát z výšky operadiel, ktoré by boli dospelým cestujúcim na dlhej trase nízke.

Posúvanie sedadla pre nastupovanie do tretieho radu si zaslúži pochvalu a ani miesto v "kufri" nie je zúfalé. Akurát si treba druhý rad posunúť dopredu a vpredu sa spolujazdec nesmie nadmerne rozvaľovať. Prius Plus nám nepríde o nič menší ako Toyota Verso a navyše má veľmi kvalitne prepracovaný celý interiér. Poteší tiež možnosť posúvať sedadlá v druhom rade o 26 centimetrov.

Skôr než niekto zlomí palicu nad objemom kufra v sedemmiestnom usporiadaní sedadiel, mal by sa najskôr pozrieť pod dno kufra. Veľký 60 litrový box zachraňuje situáciu a potom možno napísať, že objem kufra je 232 litrov. V päťmiestnom usporiadaní narastie po strop kufor na 784 litrov a po sklopení všetkých sedadiel na teoretických 1750 litrov.

V druhom rade sú tri samostatne posúvateľné sedadlá v rozsahu 26 centimetrov. Aby bolo vzadu miesto na nohy, musia byť posunuté výrazne dopredu.

Jazdí ako hybrid

Presťahovanie batérií a výmena nikel-metal-hydridových za lítiovo-iónové články je asi jedinou výraznou zmenou pohonného ústrojenstva. Nová batéria zaberá menej miesta a váži o osem kilogramov menej, teda 34 kilogramov.

Vpredu ostal benzínový motor s objemom 1,8 litra, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a využíva pomoc elektromotora s výkonom 60 kW. Ten sa podľa situácie mení na generátor pre dobíjanie batérií. Ak ťahajú oba motory sústavy, spoločne dosiahnu výkon 100 kW.

Hlavným ťahákom má byť spotreba, ktorá sa pri našom teste pohybovala na úrovni 5,2 litra na 100 kilometrov. Výrobca predpisuje 4,1 až 4,4 litra v závislosti od použitých pneumatík. K bezstarostnej a pokojnej jazde, ktorou sa Prius preslávil, teraz pribudla priestorová výhoda, ktorá príde vhod rodinám žijúcim v meste.

Klimatizácia dostala nové ovládanie pomocou kruhového ovládača. Klasika sa nám páčila viac.

Kilometre nás presvedčili o tom, že Prius+ je auto pre ľudí, ktorí neberú jazdu ako pôžitok ale nutnú súčasť života. A v tomto ohľade im Prius+ nutný pobyt na palube uľahčuje.

Potrebuje pochopenie

Toyota robí všetko preto, aby svoju technológiu, s ktorou benzínový minivan dokáže jazdiť s päťlitrovou spotrebou benzínu, vmestila do prijateľných cien. Cenové zvýhodnenie pri predstavení modelu na trh zrazilo cenu základného modelu Prius+ na 27500 eur, čo v porovnaní s kompaktnými vanmi nie je najmenej.

Základná výbava má čo ponúknuť, akurát nemá navigáciu ale nechýba jej tempomat, automatická klimatizácia, multimediálny systém ani sedem sedadiel. Pri podrobnejšom pohľade do cenníka však paradoxne najvýhodnejšie vychádza tretí najvyšší stupeň vybavenia za 34700 eur, ktorý má aj LED hlavné svetlá, adaptívny tempomat, prednárazový aktívny systém, navigáciu, Head-up displej, panoramatickú strechu a audiosystém JBL.

Toyota Prius+ nestojí málo a cenu ospravedlňuje výbavou a spotrebou. Jedno však uznať musíme: pri jazde cítiť vysokú úroveň kvality a tá niekomu za to stojí. Ďalší praktický rozmer Priusu má veľký význam pre početnú rodinu v meste a tam je jeho miesto.

Karoséria už len pripomína základný Prius, pretože má jednoduchšie tvary, je dlhšia, širšia a vyššia. Rázvor náprav narástol až o 8 centimetrov.

Prvé dojmy z jazdy

pohodová jazda pre väčšie rodiny v meste
kvalitne a hodnotne urobené auto
rozšírenie úžitkových možností modelu Prius
nízke operadlá zadných sedadiel
pri plnej akcelerácii prenikavý zvuk benzínového motora
menej odkladacích boxov vpredu
zbytočné pípanie pri zaradení spiatočky
navigácia len v najvyššej výbave

Toyota Prius+ - hlavné inovácie

menšie a ľahšie lítiovo-iónové batérie
tretí rad sedadiel sklápateľných do podlahy
väčší rázvor náprav a viac miesta v druhom rade
viac miesta na hlavu
nové ovládanie klimatizácie

Toyota Prius+ základné údaje

Cena modelu od (eur) 27 500
Výkon hybridného pohonu (kW(k)) 100 (136)
Prevodovka automatická CVT
Zrýchlenie z 0 na 100km/h (s) 11,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 165
Spotreba v meste (l/100km) 3,8-4,3
Spotreba mimo mesta (l/100km) 4,2-4,3
Priemerná spotreba (l/100km) 4,1-4,4
Spotreba v teste (l/100km) 5,2
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1495
Hmotnosť batérií (kg) 34
Objem batožinového priestoru (l) 232-1750
Dĺžka (mm) 4615
Výška (mm) 1575
Šírka (mm) 1775
Rázvor (mm) 2780

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 36 858
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 24 480
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 19 990
  4. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 666
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 291
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 895
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 3 876
  8. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 3 431
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 397
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 702

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Cinkota: Som pôžitkár. Viem, že chuť príde, ale už mi nebude diktovať

Verím, že som oveľa múdrejší, hovorí prepustený herec Dušan Cinkota.

KULTÚRA

Jana Oľhová: Politický sitkom potrebuje učiteľky zo základnej

Bývajú vystrašené, hovorí o učiteľkách, ktoré navštevujú jej divadelnú dielňu.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.