Jazdili sme s prvým hybridným vanom

Hybridná Toyota pre siedmich dostala meno Prius+, tretí rad sedadiel a zmenený prístrojový panel. Batérie ustúpili cestujúcim vzadu a našli si miesto medzi prednými sedadlami.

Prius+ ohuruje výbornou aerodynamikou vo vyšších rýchlostiach, ale koncepčne je to ideálny rodinný van do mesta. Hlavné LED svetlá, aktívny tempomat, navigáciu a predkolízny systém má najvyššia výbava.(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Hybridná Toyota pre sedem cestujúcich dostala meno Prius+, tretí rad sedadiel a výrazne zmenený prístrojový panel. Batérie ustúpili cestujúcim vzadu a našli si miesto medzi prednými sedadlami. Sedenie v treťom rade dosahuje úroveň priemerného kompaktného vanu.

BRATISLAVA. Toyota si za miesto prezentácie historicky prvého hybridného vanu pre sedem cestujúcich vybrala Bratislavu. Pravdupovediac Bratislava bola len cieľovým miestom nocľahu, pretože sme jazdili po rakúskych cestách a v okolí jazera Neusiedler.

Automobilka našla spôsob ako ďalej zužitkovať celkom vydarený systém benzínového pohonu s elektrickou pomocou. Samotný Prius tretej generácie je vďaka odbytu na významných trhoch sveta momentálne najpredávanejším autom a príchod ďalšej verzie je iba logickým vyústením orientácie Toyoty na rodinu v meste.

Snaha o vytvorenie väčšieho vnútorného priestoru pripravila Prius+ o precízny dizajn, ktorým sa vyznačuje základný Prius. Predné aj zadné svetlá majú jednoduchšie tvary a logicky narástol do výšky bočný profil karosérie.

Citeľne narástol

Navonok to veľmi nevidno, ale Prius+ má o 13,5 centimetra dlhšiu karosériu a o osem centimetrov dlhší rázvor náprav. Do šírky narástol o 3 centimetre a tiež je výrazne vyšší, až o 8,5 centimetra. Napriek menej atraktívnym tvarom si stále zachováva nízky súčiniteľ odporu vzduchu iba 0,28.

Využiteľnosť pri plnom obsadení všetkých sedadiel zvyšuje veľký box pod dnom kufra. Má objem 60 litrov a dobrý tvar na malý nákup, aby nelietali veci zo strany na stranu.

V praxi to znamená tichu jazdu po diaľnici, ktorú môže narušiť len hlasitejší prejav motora hybridnej sústavy pri zrýchlení. Po podrobnejšom zoznámení a prvých kilometroch je zrejmé, že Prius+ je v podstate od podlahy novým autom.

Prístrojový panel prispôsobili vyššiemu sedeniu a okrem zmeneného displeja s trochu lepšou grafikou pribudol nový kruhový ovládač klimatizácie. Základná výbava Prius+ obsahuje automatickú klimatizáciu a multimediálny systém Toyota Touch. Vodič má v prístrojoch prehľad a tiež dobrý výhľad z auta von.

Šofér si môže vychutnať pohodu a priestor za volantom. Palubná doska je oproti základnému Priusu radikálne zmenená.

Tradičné miesto v stredovom tuneli zabrali batérie, takže ostal už len malý odkladací priestor na telefón a kľúče. To tvorcovia dohnali odkladacím boxom pred spolujazdcom a tiež priemernými boxmi vo dverách. Posed za volantom nám príde ešte lepší avšak vyšší než v Priuse.

Rázvor urobil miesto

Vďaka väčšiemu rázvoru a posunutiu batérií dopredu vznikol vzadu výrazne väčší priestor. Zadné tri samostatné kreslá v druhom rade možno samostatne posúvať a sklápať. Na nohy je miesta naozaj nadostač a nechýba ani priestor nad hlavou. Sklamaní sme boli akurát z výšky operadiel, ktoré by boli dospelým cestujúcim na dlhej trase nízke.

Posúvanie sedadla pre nastupovanie do tretieho radu si zaslúži pochvalu a ani miesto v "kufri" nie je zúfalé. Akurát si treba druhý rad posunúť dopredu a vpredu sa spolujazdec nesmie nadmerne rozvaľovať. Prius Plus nám nepríde o nič menší ako Toyota Verso a navyše má veľmi kvalitne prepracovaný celý interiér. Poteší tiež možnosť posúvať sedadlá v druhom rade o 26 centimetrov.

Skôr než niekto zlomí palicu nad objemom kufra v sedemmiestnom usporiadaní sedadiel, mal by sa najskôr pozrieť pod dno kufra. Veľký 60 litrový box zachraňuje situáciu a potom možno napísať, že objem kufra je 232 litrov. V päťmiestnom usporiadaní narastie po strop kufor na 784 litrov a po sklopení všetkých sedadiel na teoretických 1750 litrov.

V druhom rade sú tri samostatne posúvateľné sedadlá v rozsahu 26 centimetrov. Aby bolo vzadu miesto na nohy, musia byť posunuté výrazne dopredu.

Jazdí ako hybrid

Presťahovanie batérií a výmena nikel-metal-hydridových za lítiovo-iónové články je asi jedinou výraznou zmenou pohonného ústrojenstva. Nová batéria zaberá menej miesta a váži o osem kilogramov menej, teda 34 kilogramov.

Vpredu ostal benzínový motor s objemom 1,8 litra, ktorý pracuje v Atkinsonovom cykle a využíva pomoc elektromotora s výkonom 60 kW. Ten sa podľa situácie mení na generátor pre dobíjanie batérií. Ak ťahajú oba motory sústavy, spoločne dosiahnu výkon 100 kW.

Hlavným ťahákom má byť spotreba, ktorá sa pri našom teste pohybovala na úrovni 5,2 litra na 100 kilometrov. Výrobca predpisuje 4,1 až 4,4 litra v závislosti od použitých pneumatík. K bezstarostnej a pokojnej jazde, ktorou sa Prius preslávil, teraz pribudla priestorová výhoda, ktorá príde vhod rodinám žijúcim v meste.

Klimatizácia dostala nové ovládanie pomocou kruhového ovládača. Klasika sa nám páčila viac.

Kilometre nás presvedčili o tom, že Prius+ je auto pre ľudí, ktorí neberú jazdu ako pôžitok ale nutnú súčasť života. A v tomto ohľade im Prius+ nutný pobyt na palube uľahčuje.

Potrebuje pochopenie

Toyota robí všetko preto, aby svoju technológiu, s ktorou benzínový minivan dokáže jazdiť s päťlitrovou spotrebou benzínu, vmestila do prijateľných cien. Cenové zvýhodnenie pri predstavení modelu na trh zrazilo cenu základného modelu Prius+ na 27500 eur, čo v porovnaní s kompaktnými vanmi nie je najmenej.

Základná výbava má čo ponúknuť, akurát nemá navigáciu ale nechýba jej tempomat, automatická klimatizácia, multimediálny systém ani sedem sedadiel. Pri podrobnejšom pohľade do cenníka však paradoxne najvýhodnejšie vychádza tretí najvyšší stupeň vybavenia za 34700 eur, ktorý má aj LED hlavné svetlá, adaptívny tempomat, prednárazový aktívny systém, navigáciu, Head-up displej, panoramatickú strechu a audiosystém JBL.

Toyota Prius+ nestojí málo a cenu ospravedlňuje výbavou a spotrebou. Jedno však uznať musíme: pri jazde cítiť vysokú úroveň kvality a tá niekomu za to stojí. Ďalší praktický rozmer Priusu má veľký význam pre početnú rodinu v meste a tam je jeho miesto.

Karoséria už len pripomína základný Prius, pretože má jednoduchšie tvary, je dlhšia, širšia a vyššia. Rázvor náprav narástol až o 8 centimetrov.

Prvé dojmy z jazdy

pohodová jazda pre väčšie rodiny v meste
kvalitne a hodnotne urobené auto
rozšírenie úžitkových možností modelu Prius
nízke operadlá zadných sedadiel
pri plnej akcelerácii prenikavý zvuk benzínového motora
menej odkladacích boxov vpredu
zbytočné pípanie pri zaradení spiatočky
navigácia len v najvyššej výbave

Toyota Prius+ - hlavné inovácie

menšie a ľahšie lítiovo-iónové batérie
tretí rad sedadiel sklápateľných do podlahy
väčší rázvor náprav a viac miesta v druhom rade
viac miesta na hlavu
nové ovládanie klimatizácie

Toyota Prius+ základné údaje

Cena modelu od (eur) 27 500
Výkon hybridného pohonu (kW(k)) 100 (136)
Prevodovka automatická CVT
Zrýchlenie z 0 na 100km/h (s) 11,3
Maximálna rýchlosť (km/h) 165
Spotreba v meste (l/100km) 3,8-4,3
Spotreba mimo mesta (l/100km) 4,2-4,3
Priemerná spotreba (l/100km) 4,1-4,4
Spotreba v teste (l/100km) 5,2
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1495
Hmotnosť batérií (kg) 34
Objem batožinového priestoru (l) 232-1750
Dĺžka (mm) 4615
Výška (mm) 1575
Šírka (mm) 1775
Rázvor (mm) 2780

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  2. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  9. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  1. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  5. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  6. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  8. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  9. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  10. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  1. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 5 870
  2. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 4 690
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 4 126
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 331
  5. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 058
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 040
  7. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 1 560
  8. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 557
  9. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 074
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM® 655

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Miliónové dotácie od Plavčana dostali aj pochybné firmy

Niektoré firmy, ktoré podporilo ministerstvo školstva, aby sa venovali vývoju a inováciám, nemajú s výskumom žiadne skúsenosti.

KOMENTÁRE

Minister Plavčan už dávno nemal existovať

Na znôšku legislatívnych náhod sa už nemôže pozerať ani koalícia.

ŠPORT

Tour bola bez Sagana nudná, no ponúkla aj nový objav

Vybrali sme päť najzaujímavejších momentov z tohtoročnej Tour de France.

KOMENTÁRE

Nemému Dankovi ani vlastná hovorkyňa nerozumie

Problém je v samotnej SNS a v jej softvéri.

Neprehliadnite tiež

Porovnali sme masážne sedačky v BMW za 200-tisíc a Suzuki za 13-tisíc

Lacné autá dostávajú výbavu tých drahších.

Doprava v Chorvátsku kolabovala, cestu blokovali kolóny a nehody

Motoristi smerujúci do južnej Európy musia rátať s dlhými kolónami.

Rakúsky Magna Steyr vyrobil jubilejný Mercedes triedy G

Predaj triedy G od roka 2009 neustále rastie.

Nemecko zachráni dieselové autá za dve miliardy eur

Existujúce autá dostanú aktualizáciu softvéru.