SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Minimálne na rok príde o vodičák za to, čo o pol roka nebude priestupok

Ak si za auto zapojíte príves a prekročíte hmotnosť 3,5 tony, môžu vám zakázať aj šoférovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Ak si za auto zapojíte príves a podľa papierov prekročíte hmotnosť 3,5 tony, môžu vám zakázať aj šoférovať, ak nemáte správne vodičské oprávnenie. O pol roka to ale priestupok nebude.

Martin nám napísal skúsenosť s policajtmi, ktorí ho zastavili v nočnú hodinu. Šoféroval auto, za ktorým mal zapojený príves. Zadržali mu vodičský preukaz a zakázali ďalšiu jazdu.

Martin: "Mám vážny problém. Zadržali mi vodičský preukaz, lebo hmotnosti prekročili 20 kg. Sankcie sú také, že mi minimálne na pol roka odoberú vodičák, plus pokuta. Dá sa proti tomu niečo spraviť? Dá sa niečoho chytiť proti týmto váham, v ktorých nie je tak jasno?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Napísal nám aj hmotnosti podstatné pre posúdenie jeho prípadu:

  • Prevádzková hmotnosť vozidla: 1 820 kg,
  • Najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla: 2 345 kg,
  • Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy: 4 370 kg,
  • Prevádzková hmotnosť prívesu: 600 kg,
  • Najväčšia prípustná celková hmotnosť prívesu: 1 700 kg,

Prevádzková hmotnosť vozidla je jeho hmotnosť bez vodiča a pasažierov alebo nákladu. Najväčšia prípustná celková hmotnosť je hmotnosť vozidla, ktorú nesmie auto prekročiť po tom, čo doň nastúpili ľudia alebo doň naložili náklad.

Aké oprávnenie potrebujete na šoférovanie áut

Vodičský preukaz Martinovi zadržali za porušenie pravidla, podľa ktorého viedol vozidlo bez vodičského oprávnenia.

Pri ťahaní niektorých prívesov vám B-čko nestačí, potrebujete oprávnenie B+E. Ak nemáte správne vodičské oprávnenie, môžete dostať pokutu až do výšky 1 300 eur, najmenej ale 300 eur. Okrem toho vám zakážu šoférovať na 1 až 5 rokov.

Ak máte vodičák B-čko, môžete šoférovať osobné alebo nákladné autá,

  • ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a
  • ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.

To, či aj vaše auto spĺňa tieto podmienku, si zistíte v osvedčení o evidencii vozidla. V rozhodovaní o tom, či s oprávnením skupiny B možno auto šoférovať, nie je ale dôležité, koľko vozidlo váži v skutočnosti.

Kedy smiete šoférovať auto s prívesom

S oprávnením skupiny B môžete šoférovať vozidlo s uvedenými parametrami aj vtedy, ak je k nim pripojený príves s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg. Martinov príves mal ale väčšiu hodnotu uvedenú v techničáku.

S B-čkom smiete šoférovať aj auto s prívesom, ak "najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Vo všetkých ostatných prípadoch, kedy má auto ťahajúce príves do 3,5 tony, potrebujete vodičák skupiny B+E.

Porušil Martin predpisy?

Najväčšia prípustná celková hmotnosť prívesu (1 850 kg), ktorý ťahal Martin, nepresahovala prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla (1 700 kg). Presiahla ale najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy 3 500 kg?

"Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy znamená najväčšiu hmotnosť v "kg" ťahaných vozidiel v jazdnej súprave zloženej z motorového vozidla a prípojného, resp. prípojných vozidiel stanovených výrobcom," píše sa vo vyhláške o osvedčení o evidencii.

Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy je teda súčtom najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla, ktoré ťahá príves a najväčšej prípustnej hmotnosti prívesu. V Martinovom prípade má hodnotu 4 045 kg.

S vodičákom skupiny B však jazdná súprava nesmie mať hodnotu najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti jazdnej súpravy vyššiu ako 3 500 kg.

Policajti nesprávne spočítali hmotnosti, pretože dali dohromady prevádzkovú hmotnosť auta a najvyššiu prípustnú celkovú hmotnosť prívesu. Trafili sa ale v tom, že Martin porušil platné a účinné dopravné predpisy.

Podľa argumentov ministerstva dopravy Martin predpisy neporušil

Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla je podľa ministerstva dopravy okamžitá hmotnosť akéhokoľvek prívesu, ktorá nesmie byť vyššia ako údaj uvedený v techničáku ťažného vozidla. Ak by Martin argumentoval ministerstvom dopravy, pokutu by nemal dostať.

Ministerstvo dopravy určuje pravidlá týkajúce sa hmotností a rozmerov vozidiel. Ich vyjadrenia a vysvetlenia týchto predpisov by mali byť v princípe záväzné aj pre policajtov. Dokonca aj v prípadoch, že nemajú logiku. Až do rozhodnutia súdu alebo úpravy predpisov.

Za takýchto okolností by Martin predpisy neporušil, keďže policajti príves nezvážili a nepoznali jeho okamžitú hmotnosť. A ak by aj použili prevádzkovú hmotnosť prívesu na sčítanie s najväčšou prípustná celková hmotnosť vozidla, Martin by neprekročil ani hranicu 3 tony.

O pol roka to už priestupok nebude

Prístup policajtov bol veľmi prísny. Aktuálne platný predpis súvisiaci s hmotnosťami totiž nemá logiku.

Jedno ustanovenie vám dovoľuje s B-čkom šoférovať auto do 3,5 tony s prívesom do 750 kg. O riadok nižšie vám to už ale neumožňuje, lebo najväčšia hmotnosť jazdnej súpravy nesmie byť väčšia ako 3,5 tony.

Už v čase, keď zadržali vodičský preukaz, bolo všeobecne známe, že od 19.1.2013 bude účinná zmena v zákone o cestnej premávke. Podľa nej už nebude priestupkom, ak najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy bude do 4 250 kg.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  2. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  5. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 521
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 813
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 806
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 826
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 789
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 690
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  6. Ľubomír Maretta: Samota
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 289
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 094
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 954
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 516
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 639
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 370
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu