Minimálne na rok príde o vodičák za to, čo o pol roka nebude priestupok

Ak si za auto zapojíte príves a prekročíte hmotnosť 3,5 tony, môžu vám zakázať aj šoférovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Ak si za auto zapojíte príves a podľa papierov prekročíte hmotnosť 3,5 tony, môžu vám zakázať aj šoférovať, ak nemáte správne vodičské oprávnenie. O pol roka to ale priestupok nebude.

Martin nám napísal skúsenosť s policajtmi, ktorí ho zastavili v nočnú hodinu. Šoféroval auto, za ktorým mal zapojený príves. Zadržali mu vodičský preukaz a zakázali ďalšiu jazdu.

Martin: "Mám vážny problém. Zadržali mi vodičský preukaz, lebo hmotnosti prekročili 20 kg. Sankcie sú také, že mi minimálne na pol roka odoberú vodičák, plus pokuta. Dá sa proti tomu niečo spraviť? Dá sa niečoho chytiť proti týmto váham, v ktorých nie je tak jasno?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Napísal nám aj hmotnosti podstatné pre posúdenie jeho prípadu:

  • Prevádzková hmotnosť vozidla: 1 820 kg,
  • Najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla: 2 345 kg,
  • Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy: 4 370 kg,
  • Prevádzková hmotnosť prívesu: 600 kg,
  • Najväčšia prípustná celková hmotnosť prívesu: 1 700 kg,

Prevádzková hmotnosť vozidla je jeho hmotnosť bez vodiča a pasažierov alebo nákladu. Najväčšia prípustná celková hmotnosť je hmotnosť vozidla, ktorú nesmie auto prekročiť po tom, čo doň nastúpili ľudia alebo doň naložili náklad.

Aké oprávnenie potrebujete na šoférovanie áut

Vodičský preukaz Martinovi zadržali za porušenie pravidla, podľa ktorého viedol vozidlo bez vodičského oprávnenia.

Pri ťahaní niektorých prívesov vám B-čko nestačí, potrebujete oprávnenie B+E. Ak nemáte správne vodičské oprávnenie, môžete dostať pokutu až do výšky 1 300 eur, najmenej ale 300 eur. Okrem toho vám zakážu šoférovať na 1 až 5 rokov.

Ak máte vodičák B-čko, môžete šoférovať osobné alebo nákladné autá,

  • ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a
  • ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.

To, či aj vaše auto spĺňa tieto podmienku, si zistíte v osvedčení o evidencii vozidla. V rozhodovaní o tom, či s oprávnením skupiny B možno auto šoférovať, nie je ale dôležité, koľko vozidlo váži v skutočnosti.

Kedy smiete šoférovať auto s prívesom

S oprávnením skupiny B môžete šoférovať vozidlo s uvedenými parametrami aj vtedy, ak je k nim pripojený príves s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg. Martinov príves mal ale väčšiu hodnotu uvedenú v techničáku.

S B-čkom smiete šoférovať aj auto s prívesom, ak "najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Vo všetkých ostatných prípadoch, kedy má auto ťahajúce príves do 3,5 tony, potrebujete vodičák skupiny B+E.

Porušil Martin predpisy?

Najväčšia prípustná celková hmotnosť prívesu (1 850 kg), ktorý ťahal Martin, nepresahovala prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla (1 700 kg). Presiahla ale najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy 3 500 kg?

"Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy znamená najväčšiu hmotnosť v "kg" ťahaných vozidiel v jazdnej súprave zloženej z motorového vozidla a prípojného, resp. prípojných vozidiel stanovených výrobcom," píše sa vo vyhláške o osvedčení o evidencii.

Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy je teda súčtom najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla, ktoré ťahá príves a najväčšej prípustnej hmotnosti prívesu. V Martinovom prípade má hodnotu 4 045 kg.

S vodičákom skupiny B však jazdná súprava nesmie mať hodnotu najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti jazdnej súpravy vyššiu ako 3 500 kg.

Policajti nesprávne spočítali hmotnosti, pretože dali dohromady prevádzkovú hmotnosť auta a najvyššiu prípustnú celkovú hmotnosť prívesu. Trafili sa ale v tom, že Martin porušil platné a účinné dopravné predpisy.

Podľa argumentov ministerstva dopravy Martin predpisy neporušil

Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla je podľa ministerstva dopravy okamžitá hmotnosť akéhokoľvek prívesu, ktorá nesmie byť vyššia ako údaj uvedený v techničáku ťažného vozidla. Ak by Martin argumentoval ministerstvom dopravy, pokutu by nemal dostať.

Ministerstvo dopravy určuje pravidlá týkajúce sa hmotností a rozmerov vozidiel. Ich vyjadrenia a vysvetlenia týchto predpisov by mali byť v princípe záväzné aj pre policajtov. Dokonca aj v prípadoch, že nemajú logiku. Až do rozhodnutia súdu alebo úpravy predpisov.

Za takýchto okolností by Martin predpisy neporušil, keďže policajti príves nezvážili a nepoznali jeho okamžitú hmotnosť. A ak by aj použili prevádzkovú hmotnosť prívesu na sčítanie s najväčšou prípustná celková hmotnosť vozidla, Martin by neprekročil ani hranicu 3 tony.

O pol roka to už priestupok nebude

Prístup policajtov bol veľmi prísny. Aktuálne platný predpis súvisiaci s hmotnosťami totiž nemá logiku.

Jedno ustanovenie vám dovoľuje s B-čkom šoférovať auto do 3,5 tony s prívesom do 750 kg. O riadok nižšie vám to už ale neumožňuje, lebo najväčšia hmotnosť jazdnej súpravy nesmie byť väčšia ako 3,5 tony.

Už v čase, keď zadržali vodičský preukaz, bolo všeobecne známe, že od 19.1.2013 bude účinná zmena v zákone o cestnej premávke. Podľa nej už nebude priestupkom, ak najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy bude do 4 250 kg.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 556
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 751
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 667
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 432
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 947
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 642
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 282
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 164
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 876

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner hokejovej reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.