SME

Minimálne na rok príde o vodičák za to, čo o pol roka nebude priestupok

Ak si za auto zapojíte príves a prekročíte hmotnosť 3,5 tony, môžu vám zakázať aj šoférovať.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

Ak si za auto zapojíte príves a podľa papierov prekročíte hmotnosť 3,5 tony, môžu vám zakázať aj šoférovať, ak nemáte správne vodičské oprávnenie. O pol roka to ale priestupok nebude.

Martin nám napísal skúsenosť s policajtmi, ktorí ho zastavili v nočnú hodinu. Šoféroval auto, za ktorým mal zapojený príves. Zadržali mu vodičský preukaz a zakázali ďalšiu jazdu.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Martin: "Mám vážny problém. Zadržali mi vodičský preukaz, lebo hmotnosti prekročili 20 kg. Sankcie sú také, že mi minimálne na pol roka odoberú vodičák, plus pokuta. Dá sa proti tomu niečo spraviť? Dá sa niečoho chytiť proti týmto váham, v ktorých nie je tak jasno?"

SkryťVypnúť reklamu

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Napísal nám aj hmotnosti podstatné pre posúdenie jeho prípadu:

  • Prevádzková hmotnosť vozidla: 1 820 kg,
  • Najväčšia prípustná celková hmotnosť vozidla: 2 345 kg,
  • Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy: 4 370 kg,
  • Prevádzková hmotnosť prívesu: 600 kg,
  • Najväčšia prípustná celková hmotnosť prívesu: 1 700 kg,

Prevádzková hmotnosť vozidla je jeho hmotnosť bez vodiča a pasažierov alebo nákladu. Najväčšia prípustná celková hmotnosť je hmotnosť vozidla, ktorú nesmie auto prekročiť po tom, čo doň nastúpili ľudia alebo doň naložili náklad.

SkryťVypnúť reklamu

Aké oprávnenie potrebujete na šoférovanie áut

Vodičský preukaz Martinovi zadržali za porušenie pravidla, podľa ktorého viedol vozidlo bez vodičského oprávnenia.

Pri ťahaní niektorých prívesov vám B-čko nestačí, potrebujete oprávnenie B+E. Ak nemáte správne vodičské oprávnenie, môžete dostať pokutu až do výšky 1 300 eur, najmenej ale 300 eur. Okrem toho vám zakážu šoférovať na 1 až 5 rokov.

Ak máte vodičák B-čko, môžete šoférovať osobné alebo nákladné autá,

  • ktorých najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahuje 3 500 kg a
  • ktoré nemajú okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie.

To, či aj vaše auto spĺňa tieto podmienku, si zistíte v osvedčení o evidencii vozidla. V rozhodovaní o tom, či s oprávnením skupiny B možno auto šoférovať, nie je ale dôležité, koľko vozidlo váži v skutočnosti.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si aj:
Veľký test európskych odpočívadiel ukázal nedostatky pre rodiny

Kedy smiete šoférovať auto s prívesom

S oprávnením skupiny B môžete šoférovať vozidlo s uvedenými parametrami aj vtedy, ak je k nim pripojený príves s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou nepresahujúcou 750 kg. Martinov príves mal ale väčšiu hodnotu uvedenú v techničáku.

S B-čkom smiete šoférovať aj auto s prívesom, ak "najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy nepresahuje 3 500 kg a najväčšia prípustná celková hmotnosť prípojného vozidla nepresahuje prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Vo všetkých ostatných prípadoch, kedy má auto ťahajúce príves do 3,5 tony, potrebujete vodičák skupiny B+E.

Porušil Martin predpisy?

Najväčšia prípustná celková hmotnosť prívesu (1 850 kg), ktorý ťahal Martin, nepresahovala prevádzkovú hmotnosť ťažného vozidla (1 700 kg). Presiahla ale najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy 3 500 kg?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

"Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy znamená najväčšiu hmotnosť v "kg" ťahaných vozidiel v jazdnej súprave zloženej z motorového vozidla a prípojného, resp. prípojných vozidiel stanovených výrobcom," píše sa vo vyhláške o osvedčení o evidencii.

Najväčšia prípustná hmotnosť jazdnej súpravy je teda súčtom najväčšej prípustnej hmotnosti vozidla, ktoré ťahá príves a najväčšej prípustnej hmotnosti prívesu. V Martinovom prípade má hodnotu 4 045 kg.

S vodičákom skupiny B však jazdná súprava nesmie mať hodnotu najvyššej prípustnej celkovej hmotnosti jazdnej súpravy vyššiu ako 3 500 kg.

Policajti nesprávne spočítali hmotnosti, pretože dali dohromady prevádzkovú hmotnosť auta a najvyššiu prípustnú celkovú hmotnosť prívesu. Trafili sa ale v tom, že Martin porušil platné a účinné dopravné predpisy.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podľa argumentov ministerstva dopravy Martin predpisy neporušil

Najväčšia prípustná hmotnosť prípojného vozidla je podľa ministerstva dopravy okamžitá hmotnosť akéhokoľvek prívesu, ktorá nesmie byť vyššia ako údaj uvedený v techničáku ťažného vozidla. Ak by Martin argumentoval ministerstvom dopravy, pokutu by nemal dostať.

Ministerstvo dopravy určuje pravidlá týkajúce sa hmotností a rozmerov vozidiel. Ich vyjadrenia a vysvetlenia týchto predpisov by mali byť v princípe záväzné aj pre policajtov. Dokonca aj v prípadoch, že nemajú logiku. Až do rozhodnutia súdu alebo úpravy predpisov.

Za takýchto okolností by Martin predpisy neporušil, keďže policajti príves nezvážili a nepoznali jeho okamžitú hmotnosť. A ak by aj použili prevádzkovú hmotnosť prívesu na sčítanie s najväčšou prípustná celková hmotnosť vozidla, Martin by neprekročil ani hranicu 3 tony.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O pol roka to už priestupok nebude

Prístup policajtov bol veľmi prísny. Aktuálne platný predpis súvisiaci s hmotnosťami totiž nemá logiku.

Jedno ustanovenie vám dovoľuje s B-čkom šoférovať auto do 3,5 tony s prívesom do 750 kg. O riadok nižšie vám to už ale neumožňuje, lebo najväčšia hmotnosť jazdnej súpravy nesmie byť väčšia ako 3,5 tony.

Už v čase, keď zadržali vodičský preukaz, bolo všeobecne známe, že od 19.1.2013 bude účinná zmena v zákone o cestnej premávke. Podľa nej už nebude priestupkom, ak najväčšia prípustná celková hmotnosť jazdnej súpravy bude do 4 250 kg.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 584
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 303
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 115
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 336
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 917
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 397
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 865
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 786
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 169
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 978
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 897
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 023
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu