SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Proti oslepujúcemu slnku pomôže vodičom šilt

Prehriata vozovka je nebezpečná pre opotrebované pneumatiky, tvrdí odborník.

Aj pri šoférovaní pomáha voda.Aj pri šoférovaní pomáha voda. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Prehriate auto, „vriaca“ vozovka a slnko, ktoré na ceste páli priamo do očí. To je realita, s ktorou sa počas extrémne horúcich dní musí vyrovnať takmer každý vodič.

Zapnutá klimatizácia alebo otvorené okienko na aute nie sú jedinou pomôckou, ako prísť do cieľa v zdraví.

Nepite kávu, ale vodu

„U šoférov je častou chybou, že keď cítia únavu, tak ju prekonávajú pitím kávy a energetických nápojov,“ hovorí kardiológ Ivan Majerčák. Pritom by stačilo, keby namiesto toho vypili pol litra vody a hneď „by zistili, že sú čulejší a lepšie vidia“.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Lekár hovorí, že káva vodičovi pomôže len na chvíľu a okrem toho ho odvodní. Ak auto nie je klimatizované, vodiči by si mali hlavne pri dlhších cestách robiť častejšie prestávky.

Najmä pri predlžujúcich sa dňoch je pri šoférovaní problémom aj zapadajúce slnko, ktoré je najhoršie najmä na rovinatých úsekoch a nedá sa mu pri riadení auta vyhnúť.

Príkladom je úsek R 1 v smere od Nitry do Trnavy. „Čiastočne pri tom pomáhajú kvalitné polarizačné okuliare s polarizačným filtrom,“ vysvetľuje motoristický novinár SME Rasťo Chvála. Oddeľujú odlesk prístrojovej dosky aj cesty. Znamená to, že vodič vidí jej kontúry.

Šiltovkou proti slnku

Kto nemá polarizačné okuliare, tomu podľa motoristického novinára poslúži aj obyčajná šiltovka. „Šiltovkou si vie vodič slnko viac odfiltrovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Pre auto môže byť nebezpečná aj prehriata vozovka, ktorej teplota sa môže vyšplhať až na šesťdesiat stupňov Celzia.

Chvála vysvetľuje, že nebezpečná môže byť najmä pre opotrebované pneumatiky, keď sa môže urobiť defekt.

Ak je auto plne naložené batožinou, vodič by mal dbať aj na to, aby bol v pneumatikách dostatočný tlak.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 808
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 654
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 286
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 017
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 173
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 054
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


3 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


21 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Život je fajn
  2. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  3. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  4. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  6. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 463
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 666
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 188
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 007
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 869
  6. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 793
  7. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 581
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 543
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu