SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

Porovnávací test: Peugeot RXH potrápil Passat Alltrack

Pohon všetkých kolies dnes zvládne viac, než umožňujú danosti karosérie. Obe autá ukázali talent zvládnuť zlé podmienky, ale aj rýchlo vypiť plnú nádrž. Passatu by pristal lepší interiér a Peugeotu zase lepšia prevodovka.

Súboj kombi strednej triedy sme posunuli do triedy crossoverov alebo verzií aj pre horšie cesty. Ich pohon zvládne viac, než dovolia proporcie karosérie.Súboj kombi strednej triedy sme posunuli do triedy crossoverov alebo verzií aj pre horšie cesty. Ich pohon zvládne viac, než dovolia proporcie karosérie. (Zdroj: Katarína Chválová)

BREZNO, BADÍN. Stredná trieda bola na pomery toho, čo sa deje v iných triedach, pomerne konzervatívna so sedanmi, kombi a kupé. V ostatnom čase však pribúdajú „odolnejšie“ kombi po vzore Subaru Outback. Posledne svoje kombi zdvihli vyššie nad zem Peugeot aj Volkswagen.

Chcú upútať ľudí, ktorí túžia mať auto aj na horšie cesty so zlou adhéziou, ale kvôli väčšinovému pohybu na obyčajnej ceste nechcú vysoké SUV. Napokon kombi strednej triedy sú aj záležitosťou módy, o čom hovoria ich polovičné podiely na predaji daných modelov.

Predné sedadlá v Peugeote sú elektricky nastaviteľné a veľmi pohodlné.

V porovnávacom teste sa streli dva najnovšie prírastky s vyššou svetlosťou podvozka, plastom olemovanými blatníkmi a pohonom všetkých kolies. Hoci nemajú rovnaké palivo a ani typ pohonu všetkých kolies, ich spoločným menovateľom je cena. Ak neviete, kde od radosti oplieskať okolo 40 000 eur, možno nájdete svoj cieľ.

Peugeot dáva viac výbavy

Súboj klasických kombi od Volkswagenu aj Peugeotu by bol fádnejší a hlavne ťažšie porovnateľný v oblasti výbavy. Pri modeloch 508 RXH a Passat Alltrack je to jednoduchšie, lebo ide len o jednu špecifickú výbavu a v prípade Peugeotu aj jediné pohonné ústrojenstvo.

Ak máte cieľ 200 koní, ktoré prídu pri ťažkých kombi do nepohody ako primeraný výkon, výber sa scvrkne na dve možnosti. Volkswagen ponúka benzínový záprah 2,0 TSI s automatickou prevodovkou DSG a s výkonom 155 kW (210k) za 38 570 eur. Peugeot potrebuje na 147 kW (200 k) okrem dieselového agregátu aj elektromotor. Oba sú spojené do jedného hybridného celku za 41900 eur.

Passat citeľne zemní mapu riadiacej elektroniky v režime off road. Medzinápravová spojka Haldex pracuje na pomery tohto auta výborne.

Niet pochýb o tom, že obaja výrobcovia sú vo svojich „off road“ výbavách štedrí, ale za niečo si treba priplatiť. Napríklad, ak chcete mať v Peugeote štvorzónovú klímu, prípadne celokožený poťah sedadiel. Passat Alltrack 2,0 TSI DSG stojí menej, ale nemá head-up displej, panoramatickú strechu, bezkľúčový vstup, elektrické ovládanie sedadiel a niektoré ďalšie prvky v štandardnej výbave. Peugeot 508 RXH áno.

Volkswagen ponúka širšiu paletu príplatkových prvkov a najmä asistenčných systémov avšak celkovo je viac o doplatkoch a za dané peniaze ponúka menej.

Francúz láka cestovať

Na prvý pohľad je Peugeot tiež autom s lepším interiérom, jednoznačne lepšími sedadlami a väčším vnútorným priestorom. Passat s hliníkovými doplnkami a roky nezmeneným interiérom pôsobí ako staré auto. Posádka si pripadá ako v chudobnej chatrči a navyše Peugeot vďaka hybridu ponúka vzadu takmer rovnú podlahu bez obrieho tunela.

Keď však budete hromžiť s telefónom v ruke, že ho nie je kde v Peugeote odložiť, spomeniete si na Passat a jeho rozhodne lepšie vyriešené odkladacie priestory. A rozdiel bude aj na rozbitej ceste, kde sa v Passate ozve menej pazvukov. Verdikt znie jasne.

S Passatom Alltrack by sme radšej dochádzali po rozbitej ceste k domu a lepšie by sa s ním jazdilo po meste s častým nastupovaním. Znie to odvážne ale na dlhých cestách, keď sme už telefón niekde zašili, sa nám lepšie jazdilo s Peugeotom. Na dlhé cestovanie je lev o poznanie príjemnejší.

Peugeot má o dva centimetre vyššiu svetlú výšku, o päť centimetrov dlhšiu karosériu a citeľne dlhší rázvor náprav.


Klasika lahodí, hybrid zlostí

Peugeot nám na dlhých cestách hladkal dušu, ale Passat sa ukázal ako spoločník do reálneho života, ktorý nestihne a nemá ani čím naštvať na trojkilometrovej ceste do práce. Naštartujete, zaradíte režim "D" a užívate si neskutočne dobre zladenú prevodovku a zamatový motor. Akurát nesmiete prepnúť počítač na spotrebu a všetko bude fajn.

Za to Peugeot 508 RXH dokáže človeka vytočiť hneď na parkovisku. Tlačidlo štartu hybridného systému treba držať dlhšie, tlačiť výrazne na brzdový pedál a páku robotizovanej prevodovky mať v neutrále. Ak to urobíte len trochu neporiadne, systém sa aktivuje, ale nie tak, aby ste odfrčali. Tak to treba vypnúť a nakopnúť znova.

Potom, pri radení režimu D prebehne páčka do manuálu a už pri výjazde z parkoviska prevodovka drží jednotku, lebo čaká na preradenie a vy idete ako idiot na jednotke s dieselom vytočeným na 3500 otáčok. Totiž hybrid len málokedy vyštartuje na elektrický pohon vpred. Na prste jednej ruky sa dajú spočítať efektívne štarty v móde čisto elektrického pohonu ZEV.

Rovnako pohýnanie v križovatkách je také veľmi neohrabané ako je pri robotizovanej prevodovke zvykom. Keď je Peugeot 508 RXH mimo mesta, všetka česť, lebo jazda je totálna lahoda, ale to pohýnanie a otáčanie je asi pre komótnejšie povahy.

V teréne hybrid zatiahol

Správanie 508 RXH v režime 4WD, kedy hneď zapája do činnosti aj elektromotor zadnej nápravy, nám pozitívne vyrazilo dych. Pri zapretí auta vo svahu s prekríženými nápravami a kolesom vo vzduchu dokázal viac, ako Passat Alltrack.

Každé testované auto má svoje prednosti a spojka Haldex dnes dokáže neskutočné veci, ale Peugeot si elektromotorom pomohol. Oba pohony všetkých kolies dokážu v nerovnom teréne ďaleko viac, než umožňujú dlhé previsy karosérií. Peugeot sa nám zdal ešte trochu lepšie obrnený proti skalám a krtincom.

Passat Alltrack dáva možnosť špeciálneho nastavenia elektroniky pre terén a tiež dokáže zmeniť charakteristiku tlmičov.

Medzinápravovej spojke Haldex vo Volkswagene výrazne pomáha prepnutie do režimu off road a Passat má na vrch aj asistentom pre zjazd zo strmého kopca. V teréne obe auta remizujú a to isté platí o ponuke batožinových priestorov a o možnostiach sklápania operadiel páčkou z kufra.

Obe autá mali elektricky ovládané piate dvere a koľajnice s posuvnými okami na uchytenie batožiny. Passat mal navyše dojazdovú rezervu, na ktorú neostalo Peugeotu kvôli batériám miesto. Francúz zasa zdvíha piate dvere tak, že je pod nimi viac miesta.

Passat dáva viac radosti

S obomi zdvihnutými kombi sme sa zastavili aj pri skládke "badínskeho" štrku s úmyslom preveriť záber pohonu všetkých kolies na sypkom podklade a hlavne zistiť, či sa dá s autami aspoň kúsok potešiť. Nie nedá. Elektronika drží opraty v rukách a zabudnite na to, že si niekedy na snehu pôjdete zašantiť na zasneženú plochu.

To viac radosti dá Fabia 1,2 HTP s dobrou ručnou brzdou. Passat však povolí viac a za asistencie elektroniky predsa len nechá 210 koní zabrať. Peugeot 508 RXH dusí výkon úplne a ukazuje, že jediným poslaním je vyškrabať sa tam, kde sa s predným pohonom už dostať nedá. Čiže úloha oboch pohonov akoby všetkých kolies je v dynamike jazdy v podstate nulová.

Holdujú benzínu aj nafte

Porovnávacie testy sa obvykle točia okolo spotreby paliva a tá často hrá rozhodujúcu úlohu. Teraz ostala na vedľajšej koľaji, pretože ani jeden motor naše očakávanie nenaplnil. Benzínový a preplňovaný štvorvalec od Volkswagenu vie v Golfe GTI jazdiť aj úsporne, lenže v Passate Alltrack je umenie zísť pod 10 litrov.

Popri famóznej jazde by nezaškodilo trochu striedmosti, ak sa šofér snaží. Radostnú zvesť nízkej spotreby nepriniesol ani Peugeot RXH. Je pravda, že dáva pocítiť spojený výkon 200 koní a v športovom režime jazdí aj dynamicky, ale priemer 6,7 po 1030 kilometrovom teste je adekvátny bežným dieselom s 200 koňmi.

Peugeot 508 RXH je v mnohých ohľadoch veľmi blízko ba i pred Passatom Alltrack. V tieni ostal iba kvôli prevodovke.

Hybrid skôr berieme ako spôsob, ktorý pomohol Peugeotu vyriešiť pohon všetkých kolies pre sťažené podmienky. Spotreba je možno odrazom pohotovostnej hmotnosti 1900 kilogramov. Passat Alltrack vozí o 200 kilogramov menej. Ak to zoberieme v absolútnych číslach, tak za rovnaký výkon a tú istú nákupnú cenu budete viac tankovať do Passatu Alltrack.

Peugeot 508 RXH vyhral viac disciplín a v mnohom sa ukázal ako modernejšie auto oproti Passatu. Jeho prevodovka a nezladenie hybridného systému pri drobných posunoch s autom však prehrala celý súboj. Passat Alltrack vo viacerých ohľadoch strácal, ale zabojoval tou najsilnejšou nemeckou zbraňou a to zladenou technikou pohonného ústrojenstva. Nad to sa žiaľ ani super sedadlá a moderný interiér nevyškrabali.

Kupujem – nekupujem

Passat Alltrack ponúkol doslova zamatové zladenie prevodovky DSG s benzínovým motorom a Peugeot 508 RXH zase predviedol schopnosti v ľahkom teréne, aké sme ani vo sne nečakali. Avšak ani vo sne by mi nenapadlo, kupovať si jedno či druhé auto, lebo tejto kategórii nerozumiem. Tým neodsudzujem ľudí, čo si ich kúpia.
Rasťo Chvála

V čom je lepší Peugeot 508 RXH

V čom je lepší Passat Alltrack 2,0 TSI DSG

komfort predných aj zadných sedadiel
príjemnejší interiér a výbava
komfort na dlhých cestách
spotreba paliva
záber pri krížení náprav
dizajn a ochrana nárazníkov
dynamika jazdy
zladenie motora a prevodovky
odkladacie priestory vpredu
odhlučnenie kabíny
pohyb v meste a na krátke trasy


Základné technické údaje

Značka Volkswagen Peugeot
Model Alltrack 508 RXH
Cena modelu od (eur) 30 040 41 900
Cena verzie od (eur) 38 570 41 900
Motor 2,0 TSI 2,0 HDi
Palivo benzín nafta
Objem motora (cm3) 1984 1997
Výkon (kW(k) 155 (210) 120(163)
Pri otáčkach (ot./min.) 5300-6200 3750
Krútiaci moment (Nm) 280 300
Pri otáčkach (ot./min.) 1700-5200 1750
Výkon elektromotora (kW(k)) - 27 (37)
Krútiaci moment elektromotora (Nm) - 200
Výkon hybridnej sústavy (kW(k)) - 147(200)
Prevodovka automatická DSG robotizovaná
Počet stupňov 6 6
Zrýchlenie z 0 na 100km/h (s) 7,8 9,8
Maximálna rýchlosť (km/h) 212 213
Spotreba v meste (l/100km) 11,5 4
Spotreba mimo mesta (l/100km) 6,8 4,2
Priemerná spotreba (l/100km) 8,6 4,1
Spotreba v teste (l/100km) 9,8 6,7
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1707 1910
Objem batožinového priestoru (l) 588-1716 423-1439
Dĺžka (mm) 4771 4823
Výška (mm) 1550 1521
Šírka (mm) 1820 1864
Rázvor (mm) 2710 2817
Svetlá výška podvozka (mm) 165 184

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 12 823
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 792
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 234
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 559
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 216
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 101
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 646
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 449
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Predvolebné vyšetrenie
  2. Peter Kubica: O behoch pri brehoch
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  5. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  6. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  7. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  8. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 61 572
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 512
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 24 314
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 12 828
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 113
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 219
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 946
  8. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 6 755
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
SkryťZatvoriť reklamu