SME
Sobota, 28. november, 2020 | Meniny má HenrietaKrížovkyKrížovky

Vysoké ceny zhoršujú predaj benzínov

Predaj pohonných látok na Slovensku trpí pre vysoké ceny. Spôsobuje to predovšetkým pokles záujmu o benzíny.

Porovnanie štvrťročného predaja benzínov ukazuje, že sa ešte nikdy nepredalo tak málo benzínov ako v prvom štvrťroku 2012. V priemere sa denne predá o 100 tisíc litrov benzínov menej ako pred rokom. Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.

Rovnaký pokles sme zaznamenali aj v porovnaní rokov 2011 a 2010, pod ktorý sa takisto do veľkej miery podpísali rekordne vysoké ceny.

Predaj PHM v prvej tretine roka
Rok Benzíny
(1000 litrov)
Nafta
(1000 litrov)
Všetky PHM
(1000 litrov)
2006 207 634 194 284 408 423
2007 203 287 218 582 428 322
2008 219 938 253 832 480 222
2009 198 339 222 691 427 962
2010 197 184 265 329 470 062
2011 186 376 285 130 478 953
2012 174 261 286 001 468 647

Začiatkom toho roka benzíny sa niekoľkokrát dostali cez historicky najvyššie ceny. Vo februári prekonala priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural historický rekord z minulého roku (1,493 €/liter). V apríli sa potom 95-ka predávala v priemere až za 1,603 €/liter.

Benzíny zdražujú v podstate nepretržite od roku 2009. Od roku 2008 pritom ich predaj nepretržite klesá. Spôsobuje to predovšetkým zvýšený záujem motoristov o úspornejšie naftové motory.

Nafta je od zníženia spotrebnej dane vo februári 2010 výrazne lacnejšia ako benzíny. Okrem toho, spotreba dieselu je vo všeobecnosti nižšia aj o niekoľko litrov na 100 kilometrov. Naftové motory pritom výkonom nezaostávajú za benzínovými. Ani cena áut na naftu nie je výrazne odlišná od benzínových áut.

graf04_big.jpg

Palivová turistika v poklese záujmu o benzíny nezohráva v podstate žiadnu úlohu. Niekoľko rokov sú totiž rozdiely v cenách tohto paliva na Slovensku a v okolitých krajinách prakticky nemenné. Slovensko má najdrahšie benzíny, najmä pre ich daňové zaťaženie.

Nafta sa na Slovensku na rozdiel od benzínov predáva naďalej veľmi dobre. Príčinou je priemysel, poľnohospodárstvo, tranzitná doprava a pribúdanie osobných áut na naftu na úkor benzínových osobných áut.

Denne sa v našej krajine síce predá v priemere menej nafty, ako minulý rok, ale stále viac ako v rokoch predtým.

Priemerný denný predaj nafty v prvej tretine roka
Rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Nafta
(1000 litrov)
1 619 1 822 2 101 1 857 2 213 2 378 2 365

Predaj LPG (skvapalnený propán-bután) rastie. Aj LPG zdraželo, no nie tak intenzívne, ako benzíny a nafta. Motoristi pritom pri jazde na LPG ušetria viac ako používaním benzínov či nafty. Napriek tomu ale predaj LPG rástol v priemere len o tisíce litrov mesačne. Príčinou je málo nových áut na LPG a vyššia vstupná investícia na prerobenie pohonu vozidla na LPG.

Pri započítaní priemerných cien pohonných látok sa pokles predaja na príjme výrazne neprejavil. Podiel z predaja benzínov a nafty smerujúci na dane a poplatky štátu sa znížil nepatrne. Predajcovia a výrobcovia síce v porovnaní s predchádzajúcim rokom nie sú na to lepšie, no ani horšie.

Rast cien benzínov a nafty dokázal kompenzovať pokles predaja pohonných látok.

graf05.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bývanie v meste predlžuje život
  2. Zodpovedné podnikanie je témou aj pre slovenské spoločnosti
  3. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  4. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  6. Aká je chémia vôní
  7. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  8. Koronakríza: Ako vyzerá jeden deň operátorky infolinky?
  9. Tento rok by mal 70: Legenda Karola Duchoňa ožije u vás doma
  10. OFFICE ROKA 2020 poukáže na transformáciu pracovného prostredia
  1. Darček? Špičková autonavigácie Mio Spirit 8670 Full EÚ Lifetime!
  2. Pomôžte ľuďom v núdzi v najväčšej potravinovej zbierke v Tescu
  3. Aké sú dopady pandémie na financie ľudí?
  4. METROPOLIS prináša mestské bývanie vo vysokom štandarde
  5. Účastníci charitatívneho behu No Finish Line nabehali 26 007 km
  6. Porsche Unseen: Tajné projekty dizajnérskej kuchyne, časť druhá
  7. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári
  8. Počúvaním hluku chránime váš sluch
  9. Aká je chémia vôní
  10. Helske očarila nemeckých dôchodcov
  1. Slovenská firma reformuje tradičné multimiliardové odvetvie 30 471
  2. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 16 424
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 14 949
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 9 383
  5. Slnko a teplo aj cez sviatky: Do Egypta sa vracajú dovolenkári 8 793
  6. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť 8 760
  7. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 8 271
  8. Predplatená telefónna karta s kreditom 10 € v denníku SME 8 256
  9. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 7 995
  10. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 7 770
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Božidara Turzonovová.
Monika Jankovská.
Veronika Machyniaková.
Stĺpček Osmelené

Prečo nechceme, aby muži nosili ženské róby

Harry Styles rozpútal debatu o mužoch v šatách.

Michaela Žureková

Neprehliadnite tiež

Prečo nové autá prichádzajú o hviezdičky v testoch NCAP?

Hybrid nie je zárukou dobrého hodnotenia.

Hybridná Toyota C-HR získala najlepšie hodnotenie z áut so spaľovacím motorom.

Ako vyzerá Škoda Enyaq v úvodnej edícii pre slovenský trh?

Najlacnejšia verzia u nás nie je v ponuke.

Škoda Enyaq iV 80

Toyota Camry dostala vylepšený dizajn aj technológie

Zmenami prešli najmä jazdní asistenti.

Toyota Camry Hybrid 2021

Hyundai čoskoro predstaví malý crossover Bayon

Auto dostalo meno po meste na juhu Francúzska.

Hyundai Bayon odhaľuje prvý detail.