Vysoké ceny zhoršujú predaj benzínov

Predaj pohonných látok na Slovensku trpí pre vysoké ceny. Spôsobuje to predovšetkým pokles záujmu o benzíny.

Porovnanie štvrťročného predaja benzínov ukazuje, že sa ešte nikdy nepredalo tak málo benzínov ako v prvom štvrťroku 2012. V priemere sa denne predá o 100 tisíc litrov benzínov menej ako pred rokom. Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.

Rovnaký pokles sme zaznamenali aj v porovnaní rokov 2011 a 2010, pod ktorý sa takisto do veľkej miery podpísali rekordne vysoké ceny.

Predaj PHM v prvej tretine roka
Rok Benzíny
(1000 litrov)
Nafta
(1000 litrov)
Všetky PHM
(1000 litrov)
2006 207 634 194 284 408 423
2007 203 287 218 582 428 322
2008 219 938 253 832 480 222
2009 198 339 222 691 427 962
2010 197 184 265 329 470 062
2011 186 376 285 130 478 953
2012 174 261 286 001 468 647

Začiatkom toho roka benzíny sa niekoľkokrát dostali cez historicky najvyššie ceny. Vo februári prekonala priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural historický rekord z minulého roku (1,493 €/liter). V apríli sa potom 95-ka predávala v priemere až za 1,603 €/liter.

Benzíny zdražujú v podstate nepretržite od roku 2009. Od roku 2008 pritom ich predaj nepretržite klesá. Spôsobuje to predovšetkým zvýšený záujem motoristov o úspornejšie naftové motory.

Nafta je od zníženia spotrebnej dane vo februári 2010 výrazne lacnejšia ako benzíny. Okrem toho, spotreba dieselu je vo všeobecnosti nižšia aj o niekoľko litrov na 100 kilometrov. Naftové motory pritom výkonom nezaostávajú za benzínovými. Ani cena áut na naftu nie je výrazne odlišná od benzínových áut.

graf04_big.jpg

Palivová turistika v poklese záujmu o benzíny nezohráva v podstate žiadnu úlohu. Niekoľko rokov sú totiž rozdiely v cenách tohto paliva na Slovensku a v okolitých krajinách prakticky nemenné. Slovensko má najdrahšie benzíny, najmä pre ich daňové zaťaženie.

Nafta sa na Slovensku na rozdiel od benzínov predáva naďalej veľmi dobre. Príčinou je priemysel, poľnohospodárstvo, tranzitná doprava a pribúdanie osobných áut na naftu na úkor benzínových osobných áut.

Denne sa v našej krajine síce predá v priemere menej nafty, ako minulý rok, ale stále viac ako v rokoch predtým.

Priemerný denný predaj nafty v prvej tretine roka
Rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Nafta
(1000 litrov)
1 619 1 822 2 101 1 857 2 213 2 378 2 365

Predaj LPG (skvapalnený propán-bután) rastie. Aj LPG zdraželo, no nie tak intenzívne, ako benzíny a nafta. Motoristi pritom pri jazde na LPG ušetria viac ako používaním benzínov či nafty. Napriek tomu ale predaj LPG rástol v priemere len o tisíce litrov mesačne. Príčinou je málo nových áut na LPG a vyššia vstupná investícia na prerobenie pohonu vozidla na LPG.

Pri započítaní priemerných cien pohonných látok sa pokles predaja na príjme výrazne neprejavil. Podiel z predaja benzínov a nafty smerujúci na dane a poplatky štátu sa znížil nepatrne. Predajcovia a výrobcovia síce v porovnaní s predchádzajúcim rokom nie sú na to lepšie, no ani horšie.

Rast cien benzínov a nafty dokázal kompenzovať pokles predaja pohonných látok.

graf05.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 9 393
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 6 555
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 150
  4. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 042
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 426
  6. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 272
  7. Kam do tepla v januári? 2 287
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 996
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 893
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 153

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Verejný nepriateľ Soros. Ako Orbán decimuje kritikov a ničí mimovládky

Maďarský premiér si spravil agendu z útokov na migrantov, médiá aj zahraničné organizácie. Vzoprieť sa mu vie málokto.

KOMENTÁRE

Maďari sa už inak ako smiechom brániť nevedia

Antiorbánovský front sa ocitol v situácii, keď vysvetľovanie stratilo význam.

KOMENTÁRE

Milujeme Slovensko

Vieme, že na to máme vo všetkých možných disciplínach.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.