Porovnanie štvrťročného predaja benzínov ukazuje, že sa ešte nikdy nepredalo tak málo benzínov ako v prvom štvrťroku 2012. V priemere sa denne predá o 100 tisíc litrov benzínov menej ako pred rokom. Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.
Rovnaký pokles sme zaznamenali aj v porovnaní rokov 2011 a 2010, pod ktorý sa takisto do veľkej miery podpísali rekordne vysoké ceny.
Predaj PHM v prvej tretine roka | |||
Rok | Benzíny (1000 litrov) | Nafta (1000 litrov) | Všetky PHM (1000 litrov) |
2006 | 207 634 | 194 284 | 408 423 |
2007 | 203 287 | 218 582 | 428 322 |
2008 | 219 938 | 253 832 | 480 222 |
2009 | 198 339 | 222 691 | 427 962 |
2010 | 197 184 | 265 329 | 470 062 |
2011 | 186 376 | 285 130 | 478 953 |
2012 | 174 261 | 286 001 | 468 647 |
Začiatkom toho roka benzíny sa niekoľkokrát dostali cez historicky najvyššie ceny. Vo februári prekonala priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural historický rekord z minulého roku (1,493 €/liter). V apríli sa potom 95-ka predávala v priemere až za 1,603 €/liter.
Benzíny zdražujú v podstate nepretržite od roku 2009. Od roku 2008 pritom ich predaj nepretržite klesá. Spôsobuje to predovšetkým zvýšený záujem motoristov o úspornejšie naftové motory.
Nafta je od zníženia spotrebnej dane vo februári 2010 výrazne lacnejšia ako benzíny. Okrem toho, spotreba dieselu je vo všeobecnosti nižšia aj o niekoľko litrov na 100 kilometrov. Naftové motory pritom výkonom nezaostávajú za benzínovými. Ani cena áut na naftu nie je výrazne odlišná od benzínových áut.
Palivová turistika v poklese záujmu o benzíny nezohráva v podstate žiadnu úlohu. Niekoľko rokov sú totiž rozdiely v cenách tohto paliva na Slovensku a v okolitých krajinách prakticky nemenné. Slovensko má najdrahšie benzíny, najmä pre ich daňové zaťaženie.
Nafta sa na Slovensku na rozdiel od benzínov predáva naďalej veľmi dobre. Príčinou je priemysel, poľnohospodárstvo, tranzitná doprava a pribúdanie osobných áut na naftu na úkor benzínových osobných áut.
Denne sa v našej krajine síce predá v priemere menej nafty, ako minulý rok, ale stále viac ako v rokoch predtým.
Priemerný denný predaj nafty v prvej tretine roka | |||||||
Rok | 2006 | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Nafta (1000 litrov) | 1 619 | 1 822 | 2 101 | 1 857 | 2 213 | 2 378 | 2 365 |
Predaj LPG (skvapalnený propán-bután) rastie. Aj LPG zdraželo, no nie tak intenzívne, ako benzíny a nafta. Motoristi pritom pri jazde na LPG ušetria viac ako používaním benzínov či nafty. Napriek tomu ale predaj LPG rástol v priemere len o tisíce litrov mesačne. Príčinou je málo nových áut na LPG a vyššia vstupná investícia na prerobenie pohonu vozidla na LPG.
Pri započítaní priemerných cien pohonných látok sa pokles predaja na príjme výrazne neprejavil. Podiel z predaja benzínov a nafty smerujúci na dane a poplatky štátu sa znížil nepatrne. Predajcovia a výrobcovia síce v porovnaní s predchádzajúcim rokom nie sú na to lepšie, no ani horšie.
Rast cien benzínov a nafty dokázal kompenzovať pokles predaja pohonných látok.