SME
Streda, 16. jún, 2021 | Meniny má Blanka, BiankaKrížovkyKrížovky

Vysoké ceny zhoršujú predaj benzínov

Predaj pohonných látok na Slovensku trpí pre vysoké ceny. Spôsobuje to predovšetkým pokles záujmu o benzíny.

Porovnanie štvrťročného predaja benzínov ukazuje, že sa ešte nikdy nepredalo tak málo benzínov ako v prvom štvrťroku 2012. V priemere sa denne predá o 100 tisíc litrov benzínov menej ako pred rokom. Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.

Rovnaký pokles sme zaznamenali aj v porovnaní rokov 2011 a 2010, pod ktorý sa takisto do veľkej miery podpísali rekordne vysoké ceny.

Predaj PHM v prvej tretine roka
Rok Benzíny
(1000 litrov)
Nafta
(1000 litrov)
Všetky PHM
(1000 litrov)
2006 207 634 194 284 408 423
2007 203 287 218 582 428 322
2008 219 938 253 832 480 222
2009 198 339 222 691 427 962
2010 197 184 265 329 470 062
2011 186 376 285 130 478 953
2012 174 261 286 001 468 647

Začiatkom toho roka benzíny sa niekoľkokrát dostali cez historicky najvyššie ceny. Vo februári prekonala priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural historický rekord z minulého roku (1,493 €/liter). V apríli sa potom 95-ka predávala v priemere až za 1,603 €/liter.

Benzíny zdražujú v podstate nepretržite od roku 2009. Od roku 2008 pritom ich predaj nepretržite klesá. Spôsobuje to predovšetkým zvýšený záujem motoristov o úspornejšie naftové motory.

Nafta je od zníženia spotrebnej dane vo februári 2010 výrazne lacnejšia ako benzíny. Okrem toho, spotreba dieselu je vo všeobecnosti nižšia aj o niekoľko litrov na 100 kilometrov. Naftové motory pritom výkonom nezaostávajú za benzínovými. Ani cena áut na naftu nie je výrazne odlišná od benzínových áut.

graf04_big.jpg

Palivová turistika v poklese záujmu o benzíny nezohráva v podstate žiadnu úlohu. Niekoľko rokov sú totiž rozdiely v cenách tohto paliva na Slovensku a v okolitých krajinách prakticky nemenné. Slovensko má najdrahšie benzíny, najmä pre ich daňové zaťaženie.

Nafta sa na Slovensku na rozdiel od benzínov predáva naďalej veľmi dobre. Príčinou je priemysel, poľnohospodárstvo, tranzitná doprava a pribúdanie osobných áut na naftu na úkor benzínových osobných áut.

Denne sa v našej krajine síce predá v priemere menej nafty, ako minulý rok, ale stále viac ako v rokoch predtým.

Priemerný denný predaj nafty v prvej tretine roka
Rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Nafta
(1000 litrov)
1 619 1 822 2 101 1 857 2 213 2 378 2 365

Predaj LPG (skvapalnený propán-bután) rastie. Aj LPG zdraželo, no nie tak intenzívne, ako benzíny a nafta. Motoristi pritom pri jazde na LPG ušetria viac ako používaním benzínov či nafty. Napriek tomu ale predaj LPG rástol v priemere len o tisíce litrov mesačne. Príčinou je málo nových áut na LPG a vyššia vstupná investícia na prerobenie pohonu vozidla na LPG.

Pri započítaní priemerných cien pohonných látok sa pokles predaja na príjme výrazne neprejavil. Podiel z predaja benzínov a nafty smerujúci na dane a poplatky štátu sa znížil nepatrne. Predajcovia a výrobcovia síce v porovnaní s predchádzajúcim rokom nie sú na to lepšie, no ani horšie.

Rast cien benzínov a nafty dokázal kompenzovať pokles predaja pohonných látok.

graf05.jpg

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  3. Zázračná hranica kilometrov, po ktorej sa vám elektromobil neoplatí
  4. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  5. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  6. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  7. Po Slovensku na motorke
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  10. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  1. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  2. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  3. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  4. Začíname prikrmovať: Ako vybrať detskú ovocnú výživu?
  5. Arónia: Spoznajte jej zázračné účinky na zdravie, chutné recepty
  6. Po Slovensku na motorke
  7. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  8. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  9. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom
  10. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 25 055
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 14 269
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 879
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 11 057
  5. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 10 740
  6. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 7 796
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 331
  8. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 7 022
  9. Po Slovensku na motorke 5 412
  10. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 4 894
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demografický problém nikto nerieši.


9. jún
Stretnutie Bidena (v kresle vľavo) s Putinom trvalo tri a pol hodiny.

Lídri nevystúpili na spoločnej tlačovej konferencii.


2 h
Peter Schutz

Východisko na spôsob "vláda národnej spásy" je čistá fantazmagória.


7 h
Marek Hamšík (vľavo) počas tréningu slovenskej reprezentácie na EURO 2020.

Kapitán regeneruje výnimočne.


Pavol Spál 8 h