Vysoké ceny zhoršujú predaj benzínov

Predaj pohonných látok na Slovensku trpí pre vysoké ceny. Spôsobuje to predovšetkým pokles záujmu o benzíny.

Porovnanie štvrťročného predaja benzínov ukazuje, že sa ešte nikdy nepredalo tak málo benzínov ako v prvom štvrťroku 2012. V priemere sa denne predá o 100 tisíc litrov benzínov menej ako pred rokom. Vyplýva to z údajov Slovenskej asociácie petrolejárskeho priemyslu a obchodu.

Rovnaký pokles sme zaznamenali aj v porovnaní rokov 2011 a 2010, pod ktorý sa takisto do veľkej miery podpísali rekordne vysoké ceny.

Predaj PHM v prvej tretine roka
Rok Benzíny
(1000 litrov)
Nafta
(1000 litrov)
Všetky PHM
(1000 litrov)
2006 207 634 194 284 408 423
2007 203 287 218 582 428 322
2008 219 938 253 832 480 222
2009 198 339 222 691 427 962
2010 197 184 265 329 470 062
2011 186 376 285 130 478 953
2012 174 261 286 001 468 647

Začiatkom toho roka benzíny sa niekoľkokrát dostali cez historicky najvyššie ceny. Vo februári prekonala priemerná cena najpredávanejšieho benzínu 95 Natural historický rekord z minulého roku (1,493 €/liter). V apríli sa potom 95-ka predávala v priemere až za 1,603 €/liter.

Benzíny zdražujú v podstate nepretržite od roku 2009. Od roku 2008 pritom ich predaj nepretržite klesá. Spôsobuje to predovšetkým zvýšený záujem motoristov o úspornejšie naftové motory.

Nafta je od zníženia spotrebnej dane vo februári 2010 výrazne lacnejšia ako benzíny. Okrem toho, spotreba dieselu je vo všeobecnosti nižšia aj o niekoľko litrov na 100 kilometrov. Naftové motory pritom výkonom nezaostávajú za benzínovými. Ani cena áut na naftu nie je výrazne odlišná od benzínových áut.

graf04_big.jpg

Palivová turistika v poklese záujmu o benzíny nezohráva v podstate žiadnu úlohu. Niekoľko rokov sú totiž rozdiely v cenách tohto paliva na Slovensku a v okolitých krajinách prakticky nemenné. Slovensko má najdrahšie benzíny, najmä pre ich daňové zaťaženie.

Nafta sa na Slovensku na rozdiel od benzínov predáva naďalej veľmi dobre. Príčinou je priemysel, poľnohospodárstvo, tranzitná doprava a pribúdanie osobných áut na naftu na úkor benzínových osobných áut.

Denne sa v našej krajine síce predá v priemere menej nafty, ako minulý rok, ale stále viac ako v rokoch predtým.

Priemerný denný predaj nafty v prvej tretine roka
Rok 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012
Nafta
(1000 litrov)
1 619 1 822 2 101 1 857 2 213 2 378 2 365

Predaj LPG (skvapalnený propán-bután) rastie. Aj LPG zdraželo, no nie tak intenzívne, ako benzíny a nafta. Motoristi pritom pri jazde na LPG ušetria viac ako používaním benzínov či nafty. Napriek tomu ale predaj LPG rástol v priemere len o tisíce litrov mesačne. Príčinou je málo nových áut na LPG a vyššia vstupná investícia na prerobenie pohonu vozidla na LPG.

Pri započítaní priemerných cien pohonných látok sa pokles predaja na príjme výrazne neprejavil. Podiel z predaja benzínov a nafty smerujúci na dane a poplatky štátu sa znížil nepatrne. Predajcovia a výrobcovia síce v porovnaní s predchádzajúcim rokom nie sú na to lepšie, no ani horšie.

Rast cien benzínov a nafty dokázal kompenzovať pokles predaja pohonných látok.

graf05.jpg

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 661
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 475
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 111
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 994
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 506
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 564
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 553
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 467
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 450
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 020

Hlavné správy zo Sme.sk

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa pre Danka veriť nedá

Žiaľ, nie sme v armáde, ale v Smer-SNS-Híd. Kde, všakáno, je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Zákon na ochranu médií sa dá ľahko obísť

Legislatíva zakazuje, aby majiteľ vlastnil printové aj elektronické médiá zároveň.

DOMOV

Oligarchovia majú novú príležitosť, Markíza má byť na predaj

Hovorí sa aj o predaji denníka Nový čas.

KOMENTÁRE

Ako neprekročiť novinársky rubikon

Tradičných vydavateľov nahrádzajú oligarchovia.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.