SME
Nedeľa, 29. január, 2023 | Meniny má Gašpar

Technické kontroly áut už snímajú kamery

Potvrdenie o dobrom stave vozidla sa dá kúpiť. Technikov chcú strážiť.

Technikom štát neverí.Technikom štát neverí. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Kamery budú povinné vo všetkých staniciach od budúceho leta. Štát na ne neprispeje, kontroly majú zdražieť len mierne.

BRATISLAVA. Po Slovensku jazdia aj autá, ktoré mali byť dávno vyradené z premávky.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napríklad minulý týždeň polícia obvinila dvoch technikov stanice technickej kontroly z Bratislavského kraja, že za 27 a 30 eur vydávali technické a emisné kontroly aj autám, ktoré by testami neprešli.

„Obvinení sa nielenže neoprávnene úplatkami obohacovali, ale ohrozovali aj bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka. Obom hrozí tri až osem rokov väzenia.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Kamery kúpia stanice

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zďaleka nejde o ojedinelý prípad.

Kontroly bez toho, že by majiteľ vôbec pristavil vozidlo alebo vydávanie potvrdení autám, hoci nesplnili technické podmienky, sú podľa neho rozšírenými javmi. „Toto konanie je často spojené s prijímaním úplatkov,“ napísal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Úrad boja proti korupcii však od roku 2004 dokázal odhaliť len tri podobné prípady.

Naposledy vlani, keď policajti obvinili technika zo Sniny, že najmenej v 16 prípadoch nechal prejsť cez kontrolu aj autá, ktoré nevidel. Vodiči mu za potvrdenia platili okolo 50 eur.

Len v tomto roku polícia eviduje už 32 nehôd spôsobených zlým technickým stavom vozidla, pri ktorých sa zranilo desať ľudí. Vlani zaznamenala 66 takýchto nehôd s 35 zranenými.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy preto vlani presadilo, aby všetky technické a emisné kontroly zaznamenávali kamery.

„Od februára prebieha vo vybraných staniciach skúšobná prevádzka monitorovacích zariadení, testuje sa schopnosť odosielať snímky do jednotného informačného systému,“ vraví Kóňa. Úradníci cez systém dohliadajú na technické a emisné kontroly už dnes, v počítačoch však vidia len informácie, ktoré doň zadávajú technici.

Po novom budú môcť naživo sledovať aj fotografie z kontroly, ktoré preukážu, či auto na linke skutočne je a prechádza všetkými testami. Kompletné videozáznamy z kontroly budú stanice ukladať na 30 dní.

V najbližších dňoch chce ministerstvo vydať technické pokyny, ktoré musia kamery spĺňať. Stanice technickej kontroly si ich musia zaobstarať do roka, povinné budú od júla 2013.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladané náklady na monitorovanie jednej kontrolnej linky boli vyčíslené na 3000 až 3500 eur, znášať ich budú prevádzkovatelia staníc. Štát sa na financovaní podieľať nebude,“ povedal Kóňa.

Cena kontroly pre majiteľov vozidla by však mala stúpnuť len o desiatky centov.

Česi plán odložili

Z rozpočtu nepôjdu peniaze ani na drahý informačný systém. Práve pre jeho vysokú cenu nedávno české ministerstvo dopravy rovnaký zámer odložilo.

„U nás na rozdiel od Česka systém neprevádzkuje štát, ale súkromná firma, ktorá ho financuje z toho, čo zarobí na povinnom školení kontrolných technikov či na predaji tlačív a dokladov,“ vysvetľuje Marián Rybiansky zo spoločnosti Testek, ktorá systém pre štát prevádzkuje.

Polícia si od záznamov z kontrol tiež sľubuje, že ľahšie odhalí krádeže áut.

SkryťVypnúť reklamu

„Kradnuté autá na kontroly zväčša neprídu, hlavným cieľom je zamedziť fiktívnym kontrolám alebo zámenám áut,“ upozorňuje však Rybiansky.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  2. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  4. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery
  5. SCANDI 2023: prehliadka súčasného severského filmu
  6. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska
  7. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia
  8. Máme 30 rokov, vy môžete mať predplatné na rok len za 30 eur
  1. Svalovice sa netreba obávať
  2. Students today, innovators tomorrow, learners forever
  3. Study program MANAGEMENT in English language
  4. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi
  5. Bude rok 2023 naozaj náročný na osobné financie?
  6. Nadácia COOP Jednota zatraktívňuje regióny
  7. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať?
  8. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 9 431
  2. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 5 945
  3. Benátky a Verona: zažite pôsobivé kúsky mozaiky severu Talianska 2 340
  4. Stockerka štartuje predaj bytov s cenami, ktoré prekvapia 2 051
  5. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 923
  6. Košičanom budeme dodávať teplo za tretinové ceny aj tento rok 1 552
  7. Radi čítate a ešte radšej tvoríte? Toto je 40 dôvodov pre Vás 1 204
  8. Sardínia ukáže iné Taliansko. Oviec má raz toľko než obyvateľov 1 077
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tank Leopard 2A6.

Nemecko nechcelo dodať tanky z historických dôvodov.


27. jan
ONLINE: Petra Vlhová dnes ide slalom v Špindlerovom Mlyne 2023 (2. kolo).

Sledujte s nami ONLINE prenos z 2. kola slalomu.


Sportnet 2 h
Profesor Jiří Horáček.

O psychedelikách hovorí expert Jiří Horáček.


27. jan
Tomáš Suslov.

Ako by mohol vyzerať tím slovenských mladíkov na ME vo futbale do 21 rokov 2025?


28. jan

Neprehliadnite tiež

Toyota GR86

Malé kupé má všetky predpoklady pre dokonalé šoférske auto.


27. jan
Renault Austral

Od kúpy môže odradiť len cena vyšších výbav.


27. jan
Nové MG HS.

Ide o posledný model značky s benzínovým motorom.


24. jan
Honda Civic

V meste jazdí pod štyri litre.


24. jan

Blogy SME

  1. Roman Daniel Baranek: Varíme s Medveďom - Perkelt v kombinacii sóje s mäsom a cícerové špecle
  2. Martin Sústrik: Kobrí efekt
  3. Ján Šeďo: Ak chce volič, aj "famózny výsledok" môže byť potupnou prehrou.
  4. Ctirad Klimčík: O svojráznej poézii priamej voľby prezidenta
  5. Peter Slamenik: Z kanclu do kasárne
  6. Helena Michlíková: Dúha
  7. Katarína Cerchlanová: Ana Fuck(t) nato občas kašle.
  8. Miroslav Lisinovič: Putovanie po slovenských Kalváriách (48) - Strekov (I)
  1. Rastislav Puchala: Vraj je to sfetovaný trpaslík 30 491
  2. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 16 023
  3. Martin Plesch: Pán primátor, načo vlastne máme Mestskú políciu v Bratislave? 8 159
  4. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles 7 023
  5. Ján Šeďo: Sliepky na Ukrajine sú iné ako naše ? 3 790
  6. Tereza Kazdová: Fico má rád pekné ženy, Babiš je na blondíny. Verejný diskurz volá po feministoch 3 718
  7. Ján Valchár: Jedenásť mesiacov štvordňovej operácie (Moskvu ale ubránime!) 3 538
  8. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 3 296
  1. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  3. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  4. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  6. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
  7. Jiří Ščobák: Avatar 2: Začátek nového příběhu
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 53. - Antarktída - Druhá Byrdova antarktická expedícia (1933 - 1935)
SkryťZatvoriť reklamu