Kamery budú povinné vo všetkých staniciach od budúceho leta. Štát na ne neprispeje, kontroly majú zdražieť len mierne.
BRATISLAVA. Po Slovensku jazdia aj autá, ktoré mali byť dávno vyradené z premávky.
Napríklad minulý týždeň polícia obvinila dvoch technikov stanice technickej kontroly z Bratislavského kraja, že za 27 a 30 eur vydávali technické a emisné kontroly aj autám, ktoré by testami neprešli.
„Obvinení sa nielenže neoprávnene úplatkami obohacovali, ale ohrozovali aj bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka. Obom hrozí tri až osem rokov väzenia.
Kamery kúpia stanice
Ministerstvo dopravy tvrdí, že zďaleka nejde o ojedinelý prípad.
Kontroly bez toho, že by majiteľ vôbec pristavil vozidlo alebo vydávanie potvrdení autám, hoci nesplnili technické podmienky, sú podľa neho rozšírenými javmi. „Toto konanie je často spojené s prijímaním úplatkov,“ napísal hovorca ministerstva Martin Kóňa.
Úrad boja proti korupcii však od roku 2004 dokázal odhaliť len tri podobné prípady.
Naposledy vlani, keď policajti obvinili technika zo Sniny, že najmenej v 16 prípadoch nechal prejsť cez kontrolu aj autá, ktoré nevidel. Vodiči mu za potvrdenia platili okolo 50 eur.
Len v tomto roku polícia eviduje už 32 nehôd spôsobených zlým technickým stavom vozidla, pri ktorých sa zranilo desať ľudí. Vlani zaznamenala 66 takýchto nehôd s 35 zranenými.
Ministerstvo dopravy preto vlani presadilo, aby všetky technické a emisné kontroly zaznamenávali kamery.
„Od februára prebieha vo vybraných staniciach skúšobná prevádzka monitorovacích zariadení, testuje sa schopnosť odosielať snímky do jednotného informačného systému,“ vraví Kóňa. Úradníci cez systém dohliadajú na technické a emisné kontroly už dnes, v počítačoch však vidia len informácie, ktoré doň zadávajú technici.
Po novom budú môcť naživo sledovať aj fotografie z kontroly, ktoré preukážu, či auto na linke skutočne je a prechádza všetkými testami. Kompletné videozáznamy z kontroly budú stanice ukladať na 30 dní.
V najbližších dňoch chce ministerstvo vydať technické pokyny, ktoré musia kamery spĺňať. Stanice technickej kontroly si ich musia zaobstarať do roka, povinné budú od júla 2013.
„Predpokladané náklady na monitorovanie jednej kontrolnej linky boli vyčíslené na 3000 až 3500 eur, znášať ich budú prevádzkovatelia staníc. Štát sa na financovaní podieľať nebude,“ povedal Kóňa.
Cena kontroly pre majiteľov vozidla by však mala stúpnuť len o desiatky centov.
Česi plán odložili
Z rozpočtu nepôjdu peniaze ani na drahý informačný systém. Práve pre jeho vysokú cenu nedávno české ministerstvo dopravy rovnaký zámer odložilo.
„U nás na rozdiel od Česka systém neprevádzkuje štát, ale súkromná firma, ktorá ho financuje z toho, čo zarobí na povinnom školení kontrolných technikov či na predaji tlačív a dokladov,“ vysvetľuje Marián Rybiansky zo spoločnosti Testek, ktorá systém pre štát prevádzkuje.
Polícia si od záznamov z kontrol tiež sľubuje, že ľahšie odhalí krádeže áut.
„Kradnuté autá na kontroly zväčša neprídu, hlavným cieľom je zamedziť fiktívnym kontrolám alebo zámenám áut,“ upozorňuje však Rybiansky.