SME

Technické kontroly áut už snímajú kamery

Potvrdenie o dobrom stave vozidla sa dá kúpiť. Technikov chcú strážiť.

Technikom štát neverí.Technikom štát neverí. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

Kamery budú povinné vo všetkých staniciach od budúceho leta. Štát na ne neprispeje, kontroly majú zdražieť len mierne.

BRATISLAVA. Po Slovensku jazdia aj autá, ktoré mali byť dávno vyradené z premávky.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Napríklad minulý týždeň polícia obvinila dvoch technikov stanice technickej kontroly z Bratislavského kraja, že za 27 a 30 eur vydávali technické a emisné kontroly aj autám, ktoré by testami neprešli.

„Obvinení sa nielenže neoprávnene úplatkami obohacovali, ale ohrozovali aj bezpečnosť cestnej premávky,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka. Obom hrozí tri až osem rokov väzenia.

SkryťVypnúť reklamu

Kamery kúpia stanice

Ministerstvo dopravy tvrdí, že zďaleka nejde o ojedinelý prípad.

Kontroly bez toho, že by majiteľ vôbec pristavil vozidlo alebo vydávanie potvrdení autám, hoci nesplnili technické podmienky, sú podľa neho rozšírenými javmi. „Toto konanie je často spojené s prijímaním úplatkov,“ napísal hovorca ministerstva Martin Kóňa.

Úrad boja proti korupcii však od roku 2004 dokázal odhaliť len tri podobné prípady.

Naposledy vlani, keď policajti obvinili technika zo Sniny, že najmenej v 16 prípadoch nechal prejsť cez kontrolu aj autá, ktoré nevidel. Vodiči mu za potvrdenia platili okolo 50 eur.

Len v tomto roku polícia eviduje už 32 nehôd spôsobených zlým technickým stavom vozidla, pri ktorých sa zranilo desať ľudí. Vlani zaznamenala 66 takýchto nehôd s 35 zranenými.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo dopravy preto vlani presadilo, aby všetky technické a emisné kontroly zaznamenávali kamery.

„Od februára prebieha vo vybraných staniciach skúšobná prevádzka monitorovacích zariadení, testuje sa schopnosť odosielať snímky do jednotného informačného systému,“ vraví Kóňa. Úradníci cez systém dohliadajú na technické a emisné kontroly už dnes, v počítačoch však vidia len informácie, ktoré doň zadávajú technici.

Po novom budú môcť naživo sledovať aj fotografie z kontroly, ktoré preukážu, či auto na linke skutočne je a prechádza všetkými testami. Kompletné videozáznamy z kontroly budú stanice ukladať na 30 dní.

V najbližších dňoch chce ministerstvo vydať technické pokyny, ktoré musia kamery spĺňať. Stanice technickej kontroly si ich musia zaobstarať do roka, povinné budú od júla 2013.

SkryťVypnúť reklamu

„Predpokladané náklady na monitorovanie jednej kontrolnej linky boli vyčíslené na 3000 až 3500 eur, znášať ich budú prevádzkovatelia staníc. Štát sa na financovaní podieľať nebude,“ povedal Kóňa.

Cena kontroly pre majiteľov vozidla by však mala stúpnuť len o desiatky centov.

Česi plán odložili

Z rozpočtu nepôjdu peniaze ani na drahý informačný systém. Práve pre jeho vysokú cenu nedávno české ministerstvo dopravy rovnaký zámer odložilo.

„U nás na rozdiel od Česka systém neprevádzkuje štát, ale súkromná firma, ktorá ho financuje z toho, čo zarobí na povinnom školení kontrolných technikov či na predaji tlačív a dokladov,“ vysvetľuje Marián Rybiansky zo spoločnosti Testek, ktorá systém pre štát prevádzkuje.

Polícia si od záznamov z kontrol tiež sľubuje, že ľahšie odhalí krádeže áut.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

„Kradnuté autá na kontroly zväčša neprídu, hlavným cieľom je zamedziť fiktívnym kontrolám alebo zámenám áut,“ upozorňuje však Rybiansky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 805
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 459
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 459
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 278
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 147
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 781
  7. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 380
  8. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 319
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Nemocnica Ružinov.

Uplatňujeme nulovú toleranciu k drogám, tvrdí UNB.


7
Voči doláru sa rubeľ dostal na 83.

Silnejúca mena už robí problémy rozpočtu.


13
Ilustračné foto

Na pozadí je zrejme tvrdý stret s kartelmi.


Jakub Bronec a 1 ďalší 8
Trump, Putin a ďalší siloví lídri prinášajú „vek nemieru“.

Dnešná globálna politika je ako nevydarené manželstvo.


Mark Leonard 20
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 923
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 552
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 272
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 978
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 518
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 11 774
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 534
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 375
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
reklama
SkryťZatvoriť reklamu