SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Čo by si mali policajti vybrať? Riadiť poloprázdnu križovatku alebo merať rýchlosť?

Ak nesvietia semafory na križovatke a pár desiatok metrov polícia meria rýchlosť, neznamená to vždy, že by sa polícia mala presunúť riadiť križovatku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "V jedno nedeľné popoludnie merala policajná hliadka rýchlosť na vjazde do Žiliny od Martina. Len asi 100 metrov ďalej je frekventovaná križovatka, na ktorej v tom čase nefungovali semafory.

Nie je povinnosťou hliadky takúto križovatku riadiť alebo aspoň zavolať kolegov, keď už oni majú dôležitú úlohu?

Je pravda, že bola nedeľa a áut nebolo veľa. Ale aj tak. Táto križovatka je dosť zložitá, keďže z každej strany sú minimálne tri pruhy a hlavná cesta nie je priama. Určite sa viac kritických situácií stalo na tejto križovatke ako na meranom úseku, čo je rovná dvojpruhová cesta. Aj keby tadiaľ autá išli 100 km/h, tak je to bezpečnejšie, ako prejsť cez spomínanú križovatku bez semaforov.

Môžem ja ako vodič v takejto situácii niekde zavolať a upozorniť kompetentných?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Otázkou ostáva, či policajná hliadka, ktorá merala rýchlosť, vedela o vypnutých semaforoch. Aby sa o tom mohla dozvedieť, niekto by musel políciu informovať o nefungujúcej svetelnej signalizácii na križovatke a s tým súvisiacich dopravných problémoch.

V prípade intenzívnej premávky by policajti mali riadiť frekventovanú križovatku. Martin ale potvrdil, že áut nebolo veľa.

Nie je podstatné, koľko jazdných pruhov má vjazd do križovatky, či akým smerom pokračuje hlavná cesta. Aj pri vypnutých semaforoch by vodiči mali zvládnuť prejsť bezpečne cez križovatku, ak by sa riadili dopravnými pravidlami. Len v prípade kritickej masy vozidiel by bolo potrebné riadiť križovatku inak ako všeobecnými predpismi alebo dopravnými značkami.

Riadiť poloprázdnu križovatku nemá zmysel

Prejsť križovatku v čase, keď jazdí málo áut, nie je viac nebezpečné, ako ísť rýchlejšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou.

Dať prednosť v jazde v križovatke, nech je akákoľvek veľká, nie nič náročné, ak cez ňu nejazdí veľa áut. Ak vodiči, ktorý majú čakať, počkajú, ak vedia, v ktorom jazdnom pruhu majú jazdiť, ak dajú prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, havária by sa stať nemala.

Ani na rovnej ceste nie je riziko havárie väčšie. Keďže ale križovatkou autá neprechádzajú rýchlo, následky by boli podstatne menšie ako v prípade havárie pri vysokej rýchlosti.

Preto je pochopiteľné, že policajti merali rýchlosť a neriadili križovatku. Pomáhali tak zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky. Viacerí sa možno pousmejú, no ak im raz nižšia rýchlosť pomôže zachrániť sa pred smrťou, na snahu polície dozerať na najvyššie povolené rýchlosti sa budú pozerať inak.

Problém na ceste? Informujte políciu

Niekedy semafory nebudú svietiť pre údržbu systému, inokedy pre poruchu. V danom momente však spoza volantu príčinu vypnutých semaforov nezistíte.

Ak budete mať niekedy pocit, že dopravná situácia v premávke si vyžaduje dohľad polície prípadne jej zásah, nemali by ste si to nechať pre seba. Neváhajte vtedy zavolať na políciu, ktorá by sa problémom mala zaoberať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  4. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  7. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  8. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 25 868
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 21 429
  3. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 12 548
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 542
  5. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 637
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 048
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 910
  8. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 627
  9. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 433
  10. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 5 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Palác pri Čiernom mori má podľa Navaľného patriť Putinovi.
Ilustračné foto.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ako Sulík s Remišovou zle zapli gombík

Didaktická príručka pre budúcich členov koalícií.

Peter Tkačenko
Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon

Ktoré autá sa na Slovensku v minulom roku najčastejšie kupovali?

Niektorým značkám predaje klesli aj o polovicu.

Skokanom minulého roka je Škoda Kamiq, ktorá sa ako nováčik dostala na 6. miesto.