SME
Streda, 5. október, 2022 | Meniny má Viera

Čo by si mali policajti vybrať? Riadiť poloprázdnu križovatku alebo merať rýchlosť?

Ak nesvietia semafory na križovatke a pár desiatok metrov polícia meria rýchlosť, neznamená to vždy, že by sa polícia mala presunúť riadiť križovatku.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "V jedno nedeľné popoludnie merala policajná hliadka rýchlosť na vjazde do Žiliny od Martina. Len asi 100 metrov ďalej je frekventovaná križovatka, na ktorej v tom čase nefungovali semafory.

Nie je povinnosťou hliadky takúto križovatku riadiť alebo aspoň zavolať kolegov, keď už oni majú dôležitú úlohu?

Je pravda, že bola nedeľa a áut nebolo veľa. Ale aj tak. Táto križovatka je dosť zložitá, keďže z každej strany sú minimálne tri pruhy a hlavná cesta nie je priama. Určite sa viac kritických situácií stalo na tejto križovatke ako na meranom úseku, čo je rovná dvojpruhová cesta. Aj keby tadiaľ autá išli 100 km/h, tak je to bezpečnejšie, ako prejsť cez spomínanú križovatku bez semaforov.

Môžem ja ako vodič v takejto situácii niekde zavolať a upozorniť kompetentných?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Otázkou ostáva, či policajná hliadka, ktorá merala rýchlosť, vedela o vypnutých semaforoch. Aby sa o tom mohla dozvedieť, niekto by musel políciu informovať o nefungujúcej svetelnej signalizácii na križovatke a s tým súvisiacich dopravných problémoch.

V prípade intenzívnej premávky by policajti mali riadiť frekventovanú križovatku. Martin ale potvrdil, že áut nebolo veľa.

Nie je podstatné, koľko jazdných pruhov má vjazd do križovatky, či akým smerom pokračuje hlavná cesta. Aj pri vypnutých semaforoch by vodiči mali zvládnuť prejsť bezpečne cez križovatku, ak by sa riadili dopravnými pravidlami. Len v prípade kritickej masy vozidiel by bolo potrebné riadiť križovatku inak ako všeobecnými predpismi alebo dopravnými značkami.

Riadiť poloprázdnu križovatku nemá zmysel

Prejsť križovatku v čase, keď jazdí málo áut, nie je viac nebezpečné, ako ísť rýchlejšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou.

Dať prednosť v jazde v križovatke, nech je akákoľvek veľká, nie nič náročné, ak cez ňu nejazdí veľa áut. Ak vodiči, ktorý majú čakať, počkajú, ak vedia, v ktorom jazdnom pruhu majú jazdiť, ak dajú prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, havária by sa stať nemala.

Ani na rovnej ceste nie je riziko havárie väčšie. Keďže ale križovatkou autá neprechádzajú rýchlo, následky by boli podstatne menšie ako v prípade havárie pri vysokej rýchlosti.

Preto je pochopiteľné, že policajti merali rýchlosť a neriadili križovatku. Pomáhali tak zvyšovať bezpečnosť cestnej premávky. Viacerí sa možno pousmejú, no ak im raz nižšia rýchlosť pomôže zachrániť sa pred smrťou, na snahu polície dozerať na najvyššie povolené rýchlosti sa budú pozerať inak.

Problém na ceste? Informujte políciu

Niekedy semafory nebudú svietiť pre údržbu systému, inokedy pre poruchu. V danom momente však spoza volantu príčinu vypnutých semaforov nezistíte.

Ak budete mať niekedy pocit, že dopravná situácia v premávke si vyžaduje dohľad polície prípadne jej zásah, nemali by ste si to nechať pre seba. Neváhajte vtedy zavolať na políciu, ktorá by sa problémom mala zaoberať.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  3. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  6. V Žiline projektujú železnice pre Londýn, Austráliu i Čínu
  7. Dôležitosť duševnej pohody
  8. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň
  1. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  2. Nechajte sa zelektrizovať!
  3. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  4. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  5. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  6. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  7. Zuzana Bednárová: V Prešove je ešte veľa vecí na zlepšovanie
  8. Dni nezábudiek prispejú na zachovanie prevádzky Linky dôvery
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 17 532
  2. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 336
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 260
  4. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 6 076
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 5 984
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 085
  7. Dôležitosť duševnej pohody 4 962
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 248
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinský vojak Leonid vztyčuje na opustenom ruskom tanku na predmestí mesta Lyman ukrajinskú vlajku.

Lyman oslobodili krátko po tom, čo ho Putin vyhlásil za ruské územie.


a 3 ďalší 2 h

V minulosti Königsberg, teda Kráľovec, založili križiaci na počesť kráľa Přemysla Otakara II.


2 h

Novelu o predčasných voľbách SaS zrejme podporí.


a 1 ďalší 6 h
Ukrajinskí vojaci strieľajú na frontovej línii v Charkovskej oblasti na Ukrajine.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 18 h

Neprehliadnite tiež

Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


3 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep

Blogy SME

  1. Miriam Studeničová: Kresťanstvo sa v niečom zásadnom mýli! V čom?
  2. Rastislav Profant: Putin, vojnový zločinec, masový vrah a mafián, dal svetu ultimátum: alebo mi dáte Ukrajinu, alebo začnem nukleárnu vojnu.
  3. Jozef Kováč: Keď sa nedarí, ako nezávislej, tak…....... !
  4. Jozef Černek: Smutná pozvánka pre pani prezidentku
  5. Michal Pavlík: Otcovia sa potešia - dva týždne štátom platenej dovolenky po narodení.
  6. Anna Romanová: Moja psychóza 3 - fašistický sused
  7. Marek Kytka: Regenda s gólom a postom druhej hviezdy zápasu! Slafkovskému sa nedarilo
  8. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 743
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 425
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 125
  4. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 813
  5. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 3 397
  6. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 2 843
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 772
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 260
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu