AKTUALIZOVANÉ 20:25

Matematik vynašiel zrkadlo bez mŕtveho uhla

Americký matematik chce pomôcť bojovať proti nehodám.

(Zdroj: drexel.edu)

Vynález má zrejme ešte ďaleko k výrobe. Automobilky sa zatiaľ neprihlásili.

BRATISLAVA, FILADELFIA. Rýchly športiak predbieha zľava. V diaľke ho ešte bolo vidno, na úrovni predbiehaného auta sa však na chvíľu stratí. Vodič ho nevidí v spätnom zrkadle a ani periférne vedľa seba. Je práve v mŕtvom uhle. Stačí, ak si ho predtým nevšimol a začne predbiehať.

Americký matematik Andrew Hicks z Drexel University vo Filadelfii teraz ponúka nové širokouhlé zrkadlo, ktoré nemá mŕtvy uhol.

Kým klasické zrkadlá zobrazujú približne 15 až 17 stupňov zorného poľa, jeho nový patent pokrýva oblasť až 45 stupňov. Vďaka špeciálnej technológii navyše obraz neskresľuje tvary ani vzdialenosti, ako to bolo pri doterajších pokusoch o zrkadlá bez mŕtveho uhla.

Hicks použil pri konštrukcii matematický algoritmus, ktorý presne sleduje uhol svetla odrážajúceho sa od pokriveného zrkadla.

„Predstavte si, že jeho povrch je tvorený množstvom malých zrkadiel natočených do rôznych uhlov. Podobne, ako je to napríklad na diskoguli,“ napísal Hicks v stanovisku pre webovú stránku univerzity.

„Algoritmus je vlastne radom výpočtov, ktorými sa nastavuje smer každého kúska tejto diskogule. Lúče svetla sa odrazia tak, že ponúkajú široký a takmer neskreslený obraz.“ Ide o desiatky tisíc plôšok, na pohľad má zrkadlo takmer hladký povrch.

Učiteľ banskobystrickej autoškoly Fénix Jakub Zaremba hovorí, že nový typ spätného zrkadla by určite pomohol bezpečnosti na cestách.

Už v autoškole

V praxi sa ako inštruktor s kolíziami spôsobenými mŕtvym uhlom pri šoférovaní stretol minimálne. Ako vodič sám len raz.

Polícia presne nevie povedať, koľko nehôd spôsobil mŕtvy uhol. Výskum podľa britského denníka Telegraph ukázal, že za posledné dva roky narástol vo Veľkej Británii počet takýchto nehôd až o päťdesiat percent.

„Keď človek v aute nerozmýšľa a nesústredí sa, sú mu všetky podporné bezpečnostné systémy nanič,“ hovorí Zaremba.

Učitelia v autoškole upozorňujú klientov na mŕtvy uhol, a to, že auto nemusia vidieť, hneď na začiatku. Učia ich, že musia situáciu za autom sledovať vopred. V cvičných autách majú inštruktori vlastné širokouhlé spätné zrkadlo, takže vodičov kontrolujú.

Zatiaľ len elektronika

Slovenské zastúpenie automobilky Kia sa nevyjadrilo, či by mali o takéto zrkadlo záujem. Na Slovensku totiž majú iba výrobný závod, vývoj majú inde.

„O spätné zrkadlo bez mŕtveho uhla by bol záujem,“ hovorí vedúci predaja firmy Pro Auto Suzuki Oliver Štefaniga z Banskej Bystrice.

Usudzuje to aj z toho, že keď automobilka Citroen prišla s elektronickou signalizáciou mŕtveho uhla vo svojich autách, ľudia sa na to pri kúpe pýtali. Iné značky však už tento trend nekopírovali.

Iné automobilky ponúkajú napríklad elektronickú kontrolu prekážok v mŕtvom uhle a zásah do riadenia.

„Automobilka, ktorá by s takýmito spätnými zrkadlami vyšla ako prvá, by to určite vytiahla ako žolíka,“ hovorí Štefaniga.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 974
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 155
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 720
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 112
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 414
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 411
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 308
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 167
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 149
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 119

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

PLUS

Čo sa deje v Smere? Fico drží Kaliňáka aj za cenu, že stranu pochová

Premiér umlčal hlasy, ktoré volali po personálnych zmenách v jeho strane.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

DOMOV

Bratislavu zradila doprava aj kultúrna uzavretosť, hovoria experti

Lieková agentúra v Bratislave nebude.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.