AKTUALIZOVANÉ 20:25

Matematik vynašiel zrkadlo bez mŕtveho uhla

Americký matematik chce pomôcť bojovať proti nehodám.

(Zdroj: drexel.edu)

Vynález má zrejme ešte ďaleko k výrobe. Automobilky sa zatiaľ neprihlásili.

BRATISLAVA, FILADELFIA. Rýchly športiak predbieha zľava. V diaľke ho ešte bolo vidno, na úrovni predbiehaného auta sa však na chvíľu stratí. Vodič ho nevidí v spätnom zrkadle a ani periférne vedľa seba. Je práve v mŕtvom uhle. Stačí, ak si ho predtým nevšimol a začne predbiehať.

Americký matematik Andrew Hicks z Drexel University vo Filadelfii teraz ponúka nové širokouhlé zrkadlo, ktoré nemá mŕtvy uhol.

Kým klasické zrkadlá zobrazujú približne 15 až 17 stupňov zorného poľa, jeho nový patent pokrýva oblasť až 45 stupňov. Vďaka špeciálnej technológii navyše obraz neskresľuje tvary ani vzdialenosti, ako to bolo pri doterajších pokusoch o zrkadlá bez mŕtveho uhla.

Hicks použil pri konštrukcii matematický algoritmus, ktorý presne sleduje uhol svetla odrážajúceho sa od pokriveného zrkadla.

„Predstavte si, že jeho povrch je tvorený množstvom malých zrkadiel natočených do rôznych uhlov. Podobne, ako je to napríklad na diskoguli,“ napísal Hicks v stanovisku pre webovú stránku univerzity.

„Algoritmus je vlastne radom výpočtov, ktorými sa nastavuje smer každého kúska tejto diskogule. Lúče svetla sa odrazia tak, že ponúkajú široký a takmer neskreslený obraz.“ Ide o desiatky tisíc plôšok, na pohľad má zrkadlo takmer hladký povrch.

Učiteľ banskobystrickej autoškoly Fénix Jakub Zaremba hovorí, že nový typ spätného zrkadla by určite pomohol bezpečnosti na cestách.

Už v autoškole

V praxi sa ako inštruktor s kolíziami spôsobenými mŕtvym uhlom pri šoférovaní stretol minimálne. Ako vodič sám len raz.

Polícia presne nevie povedať, koľko nehôd spôsobil mŕtvy uhol. Výskum podľa britského denníka Telegraph ukázal, že za posledné dva roky narástol vo Veľkej Británii počet takýchto nehôd až o päťdesiat percent.

„Keď človek v aute nerozmýšľa a nesústredí sa, sú mu všetky podporné bezpečnostné systémy nanič,“ hovorí Zaremba.

Učitelia v autoškole upozorňujú klientov na mŕtvy uhol, a to, že auto nemusia vidieť, hneď na začiatku. Učia ich, že musia situáciu za autom sledovať vopred. V cvičných autách majú inštruktori vlastné širokouhlé spätné zrkadlo, takže vodičov kontrolujú.

Zatiaľ len elektronika

Slovenské zastúpenie automobilky Kia sa nevyjadrilo, či by mali o takéto zrkadlo záujem. Na Slovensku totiž majú iba výrobný závod, vývoj majú inde.

„O spätné zrkadlo bez mŕtveho uhla by bol záujem,“ hovorí vedúci predaja firmy Pro Auto Suzuki Oliver Štefaniga z Banskej Bystrice.

Usudzuje to aj z toho, že keď automobilka Citroen prišla s elektronickou signalizáciou mŕtveho uhla vo svojich autách, ľudia sa na to pri kúpe pýtali. Iné značky však už tento trend nekopírovali.

Iné automobilky ponúkajú napríklad elektronickú kontrolu prekážok v mŕtvom uhle a zásah do riadenia.

„Automobilka, ktorá by s takýmito spätnými zrkadlami vyšla ako prvá, by to určite vytiahla ako žolíka,“ hovorí Štefaniga.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten
  2. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  3. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  6. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  9. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  10. IMMOFINANZ spúšťa medzinárodnú reklamnú kampaň retailovej značky
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 8 991
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 6 721
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 665
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 271
  5. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 759
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 666
  7. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 428
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 895
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 885
  10. Všetko, čo by ste mali vedieť o umelom oplodnení 836

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Účtenky frustrujú podnikateľov, no Babišovi lákajú voličov

Sociálni demokrati o registračných pokladniciach hovoria dve desaťročia. Tému aj tak pustili hnutiu ANO.

ŠPORT

Sagan na MS: má dva tituly, ale raz ho zradil žalúdok

Sagana čakajú ôsme majstrovstvá sveta.

TECH

Výmena batérií namiesto nabíjania. Elektroautá sa môžu zmeniť

Nebude zložitejšia ako tankovanie paliva.

Neprehliadnite tiež

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.

Vyskúšali sme zadné sedadlá VarioFlex v novej Škode Karoq

Vyberateľné zadné sedačky neponúka iný konkurent.