Vynález má zrejme ešte ďaleko k výrobe. Automobilky sa zatiaľ neprihlásili.
BRATISLAVA, FILADELFIA. Rýchly športiak predbieha zľava. V diaľke ho ešte bolo vidno, na úrovni predbiehaného auta sa však na chvíľu stratí. Vodič ho nevidí v spätnom zrkadle a ani periférne vedľa seba. Je práve v mŕtvom uhle. Stačí, ak si ho predtým nevšimol a začne predbiehať.
Americký matematik Andrew Hicks z Drexel University vo Filadelfii teraz ponúka nové širokouhlé zrkadlo, ktoré nemá mŕtvy uhol.
Kým klasické zrkadlá zobrazujú približne 15 až 17 stupňov zorného poľa, jeho nový patent pokrýva oblasť až 45 stupňov. Vďaka špeciálnej technológii navyše obraz neskresľuje tvary ani vzdialenosti, ako to bolo pri doterajších pokusoch o zrkadlá bez mŕtveho uhla.
Hicks použil pri konštrukcii matematický algoritmus, ktorý presne sleduje uhol svetla odrážajúceho sa od pokriveného zrkadla.
„Predstavte si, že jeho povrch je tvorený množstvom malých zrkadiel natočených do rôznych uhlov. Podobne, ako je to napríklad na diskoguli,“ napísal Hicks v stanovisku pre webovú stránku univerzity.
„Algoritmus je vlastne radom výpočtov, ktorými sa nastavuje smer každého kúska tejto diskogule. Lúče svetla sa odrazia tak, že ponúkajú široký a takmer neskreslený obraz.“ Ide o desiatky tisíc plôšok, na pohľad má zrkadlo takmer hladký povrch.
Učiteľ banskobystrickej autoškoly Fénix Jakub Zaremba hovorí, že nový typ spätného zrkadla by určite pomohol bezpečnosti na cestách.
Už v autoškole
V praxi sa ako inštruktor s kolíziami spôsobenými mŕtvym uhlom pri šoférovaní stretol minimálne. Ako vodič sám len raz.
Polícia presne nevie povedať, koľko nehôd spôsobil mŕtvy uhol. Výskum podľa britského denníka Telegraph ukázal, že za posledné dva roky narástol vo Veľkej Británii počet takýchto nehôd až o päťdesiat percent.
„Keď človek v aute nerozmýšľa a nesústredí sa, sú mu všetky podporné bezpečnostné systémy nanič,“ hovorí Zaremba.
Učitelia v autoškole upozorňujú klientov na mŕtvy uhol, a to, že auto nemusia vidieť, hneď na začiatku. Učia ich, že musia situáciu za autom sledovať vopred. V cvičných autách majú inštruktori vlastné širokouhlé spätné zrkadlo, takže vodičov kontrolujú.
Zatiaľ len elektronika
Slovenské zastúpenie automobilky Kia sa nevyjadrilo, či by mali o takéto zrkadlo záujem. Na Slovensku totiž majú iba výrobný závod, vývoj majú inde.
„O spätné zrkadlo bez mŕtveho uhla by bol záujem,“ hovorí vedúci predaja firmy Pro Auto Suzuki Oliver Štefaniga z Banskej Bystrice.
Usudzuje to aj z toho, že keď automobilka Citroen prišla s elektronickou signalizáciou mŕtveho uhla vo svojich autách, ľudia sa na to pri kúpe pýtali. Iné značky však už tento trend nekopírovali.
Iné automobilky ponúkajú napríklad elektronickú kontrolu prekážok v mŕtvom uhle a zásah do riadenia.
„Automobilka, ktorá by s takýmito spätnými zrkadlami vyšla ako prvá, by to určite vytiahla ako žolíka,“ hovorí Štefaniga.
Autor: idnes.cz