AKTUALIZOVANÉ 20:25

Matematik vynašiel zrkadlo bez mŕtveho uhla

Americký matematik chce pomôcť bojovať proti nehodám.

(Zdroj: drexel.edu)

Vynález má zrejme ešte ďaleko k výrobe. Automobilky sa zatiaľ neprihlásili.

BRATISLAVA, FILADELFIA. Rýchly športiak predbieha zľava. V diaľke ho ešte bolo vidno, na úrovni predbiehaného auta sa však na chvíľu stratí. Vodič ho nevidí v spätnom zrkadle a ani periférne vedľa seba. Je práve v mŕtvom uhle. Stačí, ak si ho predtým nevšimol a začne predbiehať.

Americký matematik Andrew Hicks z Drexel University vo Filadelfii teraz ponúka nové širokouhlé zrkadlo, ktoré nemá mŕtvy uhol.

Kým klasické zrkadlá zobrazujú približne 15 až 17 stupňov zorného poľa, jeho nový patent pokrýva oblasť až 45 stupňov. Vďaka špeciálnej technológii navyše obraz neskresľuje tvary ani vzdialenosti, ako to bolo pri doterajších pokusoch o zrkadlá bez mŕtveho uhla.

Hicks použil pri konštrukcii matematický algoritmus, ktorý presne sleduje uhol svetla odrážajúceho sa od pokriveného zrkadla.

„Predstavte si, že jeho povrch je tvorený množstvom malých zrkadiel natočených do rôznych uhlov. Podobne, ako je to napríklad na diskoguli,“ napísal Hicks v stanovisku pre webovú stránku univerzity.

„Algoritmus je vlastne radom výpočtov, ktorými sa nastavuje smer každého kúska tejto diskogule. Lúče svetla sa odrazia tak, že ponúkajú široký a takmer neskreslený obraz.“ Ide o desiatky tisíc plôšok, na pohľad má zrkadlo takmer hladký povrch.

Učiteľ banskobystrickej autoškoly Fénix Jakub Zaremba hovorí, že nový typ spätného zrkadla by určite pomohol bezpečnosti na cestách.

Už v autoškole

V praxi sa ako inštruktor s kolíziami spôsobenými mŕtvym uhlom pri šoférovaní stretol minimálne. Ako vodič sám len raz.

Polícia presne nevie povedať, koľko nehôd spôsobil mŕtvy uhol. Výskum podľa britského denníka Telegraph ukázal, že za posledné dva roky narástol vo Veľkej Británii počet takýchto nehôd až o päťdesiat percent.

„Keď človek v aute nerozmýšľa a nesústredí sa, sú mu všetky podporné bezpečnostné systémy nanič,“ hovorí Zaremba.

Učitelia v autoškole upozorňujú klientov na mŕtvy uhol, a to, že auto nemusia vidieť, hneď na začiatku. Učia ich, že musia situáciu za autom sledovať vopred. V cvičných autách majú inštruktori vlastné širokouhlé spätné zrkadlo, takže vodičov kontrolujú.

Zatiaľ len elektronika

Slovenské zastúpenie automobilky Kia sa nevyjadrilo, či by mali o takéto zrkadlo záujem. Na Slovensku totiž majú iba výrobný závod, vývoj majú inde.

„O spätné zrkadlo bez mŕtveho uhla by bol záujem,“ hovorí vedúci predaja firmy Pro Auto Suzuki Oliver Štefaniga z Banskej Bystrice.

Usudzuje to aj z toho, že keď automobilka Citroen prišla s elektronickou signalizáciou mŕtveho uhla vo svojich autách, ľudia sa na to pri kúpe pýtali. Iné značky však už tento trend nekopírovali.

Iné automobilky ponúkajú napríklad elektronickú kontrolu prekážok v mŕtvom uhle a zásah do riadenia.

„Automobilka, ktorá by s takýmito spätnými zrkadlami vyšla ako prvá, by to určite vytiahla ako žolíka,“ hovorí Štefaniga.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  2. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  3. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  4. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  5. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  7. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  9. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  10. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  1. Neviete si rady s vaším ročným vyúčtovaním? Pomôže vám FiiFree
  2. Nadácia Orange ocenila Detský čin roka
  3. Výnimočný obchod robia výnimoční zamestnanci
  4. Mimoriadna kvalita unikátnych Kia SUV modelov
  5. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal?
  6. Aj vy môžete mať pekný trávnik, poradí vám expert
  7. Výrobky, ktoré chutia a voňajú ako z domácej zabíjačky
  8. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy)
  9. Profesionálne sa predaj nehnuteľností dá robiť jedine exkluzívne
  10. HÝBSA Slovensko odštartovalo turné po Slovensku. Buďte pri tom!
  1. Táto dvojica stojí za zrodom slovenského internetu. Ako začínal? 17 254
  2. 14 tipov na exotickú dovolenku, ktorú si môžete dovoliť (aj vy) 15 940
  3. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 9 029
  4. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 7 705
  5. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 7 480
  6. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 6 704
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 469
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 5 411
  9. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke? 3 720
  10. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 2 709

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ani vyšetrovanie Dúhu nepripraví o verejné zákazky. Pozrite sa, čo stavia

Zmluva na výstavbu tunela za 500 miliónov eur rieši korupciu, vyšetrovanie daní nie.

TECH

Miliardy ľudí čoskoro zažijú nevídanú klímu

Klimatická zmena prebieha nad zemou rýchlejšie ako nad oceánmi.

SVET

Američania pokračujú vo vývoji elektromagnetického dela

Častým mýtom spojeným s EM delami je krátka životnosť.

Neprehliadnite tiež

Rolls-Royce Sweptail je historicky najdrahšie nové auto

Vyrobený je len jeden kus a jeho cena sa vyšplhala až na 13 miliónov dolárov.

F1: V Monaku vyhral Vettel na Ferrari, tretina jazdcov pretek nedokončila

Po deviatich rokoch Raikonnen opäť štartoval z pole position.

Tesla začala vysvetľovať, že Model 3 je horší ako Model S

Jedno z najočakávanejších áut nakoniec nie je také skvelé.

BMW oživuje ikonu deväťdesiatych rokov, luxusné kupé radu 8

Novinka využíva tradičné dizajnové prvky novým spôsobom.