SME
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky
AKTUALIZOVANÉ 20:25

Matematik vynašiel zrkadlo bez mŕtveho uhla

Americký matematik chce pomôcť bojovať proti nehodám.

(Zdroj: drexel.edu)

Vynález má zrejme ešte ďaleko k výrobe. Automobilky sa zatiaľ neprihlásili.

BRATISLAVA, FILADELFIA. Rýchly športiak predbieha zľava. V diaľke ho ešte bolo vidno, na úrovni predbiehaného auta sa však na chvíľu stratí. Vodič ho nevidí v spätnom zrkadle a ani periférne vedľa seba. Je práve v mŕtvom uhle. Stačí, ak si ho predtým nevšimol a začne predbiehať.

Americký matematik Andrew Hicks z Drexel University vo Filadelfii teraz ponúka nové širokouhlé zrkadlo, ktoré nemá mŕtvy uhol.

Kým klasické zrkadlá zobrazujú približne 15 až 17 stupňov zorného poľa, jeho nový patent pokrýva oblasť až 45 stupňov. Vďaka špeciálnej technológii navyše obraz neskresľuje tvary ani vzdialenosti, ako to bolo pri doterajších pokusoch o zrkadlá bez mŕtveho uhla.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hicks použil pri konštrukcii matematický algoritmus, ktorý presne sleduje uhol svetla odrážajúceho sa od pokriveného zrkadla.

„Predstavte si, že jeho povrch je tvorený množstvom malých zrkadiel natočených do rôznych uhlov. Podobne, ako je to napríklad na diskoguli,“ napísal Hicks v stanovisku pre webovú stránku univerzity.

„Algoritmus je vlastne radom výpočtov, ktorými sa nastavuje smer každého kúska tejto diskogule. Lúče svetla sa odrazia tak, že ponúkajú široký a takmer neskreslený obraz.“ Ide o desiatky tisíc plôšok, na pohľad má zrkadlo takmer hladký povrch.

Učiteľ banskobystrickej autoškoly Fénix Jakub Zaremba hovorí, že nový typ spätného zrkadla by určite pomohol bezpečnosti na cestách.

Už v autoškole

V praxi sa ako inštruktor s kolíziami spôsobenými mŕtvym uhlom pri šoférovaní stretol minimálne. Ako vodič sám len raz.

Skryť Vypnúť reklamu

Polícia presne nevie povedať, koľko nehôd spôsobil mŕtvy uhol. Výskum podľa britského denníka Telegraph ukázal, že za posledné dva roky narástol vo Veľkej Británii počet takýchto nehôd až o päťdesiat percent.

„Keď človek v aute nerozmýšľa a nesústredí sa, sú mu všetky podporné bezpečnostné systémy nanič,“ hovorí Zaremba.

Učitelia v autoškole upozorňujú klientov na mŕtvy uhol, a to, že auto nemusia vidieť, hneď na začiatku. Učia ich, že musia situáciu za autom sledovať vopred. V cvičných autách majú inštruktori vlastné širokouhlé spätné zrkadlo, takže vodičov kontrolujú.

Zatiaľ len elektronika

Slovenské zastúpenie automobilky Kia sa nevyjadrilo, či by mali o takéto zrkadlo záujem. Na Slovensku totiž majú iba výrobný závod, vývoj majú inde.

Skryť Vypnúť reklamu

„O spätné zrkadlo bez mŕtveho uhla by bol záujem,“ hovorí vedúci predaja firmy Pro Auto Suzuki Oliver Štefaniga z Banskej Bystrice.

Usudzuje to aj z toho, že keď automobilka Citroen prišla s elektronickou signalizáciou mŕtveho uhla vo svojich autách, ľudia sa na to pri kúpe pýtali. Iné značky však už tento trend nekopírovali.

Iné automobilky ponúkajú napríklad elektronickú kontrolu prekážok v mŕtvom uhle a zásah do riadenia.

„Automobilka, ktorá by s takýmito spätnými zrkadlami vyšla ako prvá, by to určite vytiahla ako žolíka,“ hovorí Štefaniga.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  7. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  2. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  8. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  9. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  10. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 30 530
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 27 936
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 387
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 096
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 816
  6. Ohlúpli sme počas Covid roka? 8 317
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 479
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 545
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 277
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 5 002
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ako prvý dostal vakcínu proti covidu profesor Krčméry.
Dobré ráno

Dobré ráno: Kotleba je navždy vodca, fašisti sa hádajú

Prečo nastal rozkol v ĽSNS.

NADÁCIA ZASTAVME KORUPCIU

Holý o výnimke nehovoril pravdu, papalášizmus dokazuje úspešný vedec

Pracuje v Anglicku, žiadosť mu zamietli.

Podpredseda vlády pre legislatívu a strategické plánovanie Štefan Holý (Sme rodina)
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Kotlebovci sa bijú o peniaze

Milióny od štátu už zamávali aj inou čeliadkou.

Peter Tkačenko

Neprehliadnite tiež

Koľko elektromobilov sa za rok predalo na Slovensku?

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.
Dacia Sandero a Sandero Stepway.
Volkswagen Polo Harlekin
Subaru Legacy Wagon