Pokuty poštou začne polícia posielať pozvoľna

Systém, ktorý zaznamená dopravné priestupky, sa bude budovať roky.

Kamery zachytia auto.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pán vodič, viete, čoho ste sa dopustili? Podobné otázky majú klásť policajti čoraz zriedkavejšie. Od nedele aj u nás začne platiť tzv. objektívna zodpovednosť a polícia už nemusí vodiča prichytiť pri čine.

Postačí, ak priestupok nasnímajú kamerou a pokutu pošlú rovno držiteľovi auta. Ak sa jej bude chcieť vyhnúť, musí preukázať, že nešoféroval a poskytnúť údaje vodiča. Pokutu potom zaplatí vodič. Polícia odhaduje, že škody z vážnych nehôd klesnú o 30 až 40 percent.

Hoci sa zmena systému pripravuje roky, polícia priznáva, že inštitút začne používať pozvoľna. Po celej krajine potrebuje techniku za 41 miliónov eur. Celkovo chce „objektívne merať“ na 150 miestach. Osemdesiat radarov má byť na rizikových úsekoch, 70 bude prenosných. Vybudovať treba aj pracovisko, kde sa budú záznamy spracovávať.

Testy bežia roky

info
Kamery
Čo sa chystá
  • snímať sa bude 8 priestupkov vrátane prejazdu na červenú či nepovoleného zastavenia,
  • pokuty od 15 do 798 eur pevne stanovil zákon,
  • ak majiteľ zaplatí do 15 dní, zníži sa pokuta o tretinu,
  • v Maďarsku nábeh na ostrú prevádzku trval až tri roky.

Polícia chce využívať aj časť dnešnej techniky. „Najskôr je však potrebné zistiť, či naše prostriedky vyhovujú na tento účel,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Systém musí priestupok nielen nasnímať, ale aj čitateľne zaznamenať evidenčné číslo auta a spojiť ho s údajmi o držiteľovi. „Záznam musí byť použiteľný ako dôkaz, preto sa od systému očakáva čo najnižšia chybovosť.“

Testy robia už niekoľko rokov na diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Ilavou. Polícia na tomto úseku využíva osem radarov Národnej diaľničnej spoločnosti. Údaje z nich dostáva Dopravný inšpektorát v Trenčíne, ktorý ich vyhodnocuje.

„Systém je plne funkčný a polícia ho môže hneď od 1. júla využívať,“ tvrdí jeho dodávateľ Marián Brúsil z firmy ZTS Elektronika SKS. Chybovosť je podľa neho na úrovni promile.

Nebezpečné brzdenie

Ďalším testovaným miestom je bratislavský tunel Sitina, kde má diaľničná spoločnosť systém na úsekové meranie rýchlosti. Autá sníma pri vstupe a výstupe a vyráta ich priemernú rýchlosť.

Tento spôsob merania na nehodových úsekoch presadzuje aj Výskumný ústav dopravný v Žiline, ktorý ho už tri roky testuje. Na rozdiel od okamžitého merania rýchlosti sa nedá oklamať pribrzdením pred radarom.

„Vtedy nastáva aj klokaní efekt. Vodič uvidí kameru, náhle spomalí, čím sa zvyšuje riziko zrážky zozadu a za radarom opäť zrýchľuje,“ hovorí Štefan Machciník z ústavu.

Polícia nevylučuje, že časom by objektívnu zodpovednosť na rizikových úsekoch, ako sú školy či nemocnice, mohla vyvodzovať aj mestská polícia.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 574
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 341
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 987
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 289
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 651
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 743
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 586
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 083
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 498
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 415

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

PLUS

Varenie v stredoveku? Kaviár prasatám, miesto vody víno

Páv chrlil oheň a mäsové guľky vyzerali ako pomaranče.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop