Pokuty poštou začne polícia posielať pozvoľna

Systém, ktorý zaznamená dopravné priestupky, sa bude budovať roky.

Kamery zachytia auto.(Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pán vodič, viete, čoho ste sa dopustili? Podobné otázky majú klásť policajti čoraz zriedkavejšie. Od nedele aj u nás začne platiť tzv. objektívna zodpovednosť a polícia už nemusí vodiča prichytiť pri čine.

Postačí, ak priestupok nasnímajú kamerou a pokutu pošlú rovno držiteľovi auta. Ak sa jej bude chcieť vyhnúť, musí preukázať, že nešoféroval a poskytnúť údaje vodiča. Pokutu potom zaplatí vodič. Polícia odhaduje, že škody z vážnych nehôd klesnú o 30 až 40 percent.

Hoci sa zmena systému pripravuje roky, polícia priznáva, že inštitút začne používať pozvoľna. Po celej krajine potrebuje techniku za 41 miliónov eur. Celkovo chce „objektívne merať“ na 150 miestach. Osemdesiat radarov má byť na rizikových úsekoch, 70 bude prenosných. Vybudovať treba aj pracovisko, kde sa budú záznamy spracovávať.

Testy bežia roky

info
Kamery
Čo sa chystá
  • snímať sa bude 8 priestupkov vrátane prejazdu na červenú či nepovoleného zastavenia,
  • pokuty od 15 do 798 eur pevne stanovil zákon,
  • ak majiteľ zaplatí do 15 dní, zníži sa pokuta o tretinu,
  • v Maďarsku nábeh na ostrú prevádzku trval až tri roky.

Polícia chce využívať aj časť dnešnej techniky. „Najskôr je však potrebné zistiť, či naše prostriedky vyhovujú na tento účel,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Systém musí priestupok nielen nasnímať, ale aj čitateľne zaznamenať evidenčné číslo auta a spojiť ho s údajmi o držiteľovi. „Záznam musí byť použiteľný ako dôkaz, preto sa od systému očakáva čo najnižšia chybovosť.“

Testy robia už niekoľko rokov na diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Ilavou. Polícia na tomto úseku využíva osem radarov Národnej diaľničnej spoločnosti. Údaje z nich dostáva Dopravný inšpektorát v Trenčíne, ktorý ich vyhodnocuje.

„Systém je plne funkčný a polícia ho môže hneď od 1. júla využívať,“ tvrdí jeho dodávateľ Marián Brúsil z firmy ZTS Elektronika SKS. Chybovosť je podľa neho na úrovni promile.

Nebezpečné brzdenie

Ďalším testovaným miestom je bratislavský tunel Sitina, kde má diaľničná spoločnosť systém na úsekové meranie rýchlosti. Autá sníma pri vstupe a výstupe a vyráta ich priemernú rýchlosť.

Tento spôsob merania na nehodových úsekoch presadzuje aj Výskumný ústav dopravný v Žiline, ktorý ho už tri roky testuje. Na rozdiel od okamžitého merania rýchlosti sa nedá oklamať pribrzdením pred radarom.

„Vtedy nastáva aj klokaní efekt. Vodič uvidí kameru, náhle spomalí, čím sa zvyšuje riziko zrážky zozadu a za radarom opäť zrýchľuje,“ hovorí Štefan Machciník z ústavu.

Polícia nevylučuje, že časom by objektívnu zodpovednosť na rizikových úsekoch, ako sú školy či nemocnice, mohla vyvodzovať aj mestská polícia.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 34 931
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 23 221
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 16 752
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 14 945
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 840
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 5 344
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 110
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 520
  9. Špeciálna príloha: Krížovky na leto 2 777
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 685

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Prísne tajné. Ako sa zrodila najhoršia zbraň v dejinách

Ako sa vznikla najhoršia zbraň ľudstva.

SVET

Únia zatvára hranice. Opúšťa tým myšlienky Schengenu

Z núdzových opatrení sa stávajú dlhodobé.

ŠPORT

Sagan skončil v štrnástej etape štvrtý, po skvelom závere vyhral Fraile

Opäť zvýšil náskok v bodovacej súťaži.

Stĺpček Osmelené

Od mladosti mám problém s alkoholom a neviem si pomôcť

Som abstinent, aj keď nemusím.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault Mégane R.S. Trophy: s manuálom a výkonom 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky.