SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Pokuty poštou začne polícia posielať pozvoľna

Systém, ktorý zaznamená dopravné priestupky, sa bude budovať roky.

Kamery zachytia auto.Kamery zachytia auto. (Zdroj: SME – TOMÁŠ BENEDIKOVIČ)

BRATISLAVA. Pán vodič, viete, čoho ste sa dopustili? Podobné otázky majú klásť policajti čoraz zriedkavejšie. Od nedele aj u nás začne platiť tzv. objektívna zodpovednosť a polícia už nemusí vodiča prichytiť pri čine.

Postačí, ak priestupok nasnímajú kamerou a pokutu pošlú rovno držiteľovi auta. Ak sa jej bude chcieť vyhnúť, musí preukázať, že nešoféroval a poskytnúť údaje vodiča. Pokutu potom zaplatí vodič. Polícia odhaduje, že škody z vážnych nehôd klesnú o 30 až 40 percent.

Hoci sa zmena systému pripravuje roky, polícia priznáva, že inštitút začne používať pozvoľna. Po celej krajine potrebuje techniku za 41 miliónov eur. Celkovo chce „objektívne merať“ na 150 miestach. Osemdesiat radarov má byť na rizikových úsekoch, 70 bude prenosných. Vybudovať treba aj pracovisko, kde sa budú záznamy spracovávať.

Testy bežia roky

info
Kamery
Čo sa chystá
  • snímať sa bude 8 priestupkov vrátane prejazdu na červenú či nepovoleného zastavenia,
  • pokuty od 15 do 798 eur pevne stanovil zákon,
  • ak majiteľ zaplatí do 15 dní, zníži sa pokuta o tretinu,
  • v Maďarsku nábeh na ostrú prevádzku trval až tri roky.

Polícia chce využívať aj časť dnešnej techniky. „Najskôr je však potrebné zistiť, či naše prostriedky vyhovujú na tento účel,“ povedal hovorca policajného prezídia Michal Slivka.

Systém musí priestupok nielen nasnímať, ale aj čitateľne zaznamenať evidenčné číslo auta a spojiť ho s údajmi o držiteľovi. „Záznam musí byť použiteľný ako dôkaz, preto sa od systému očakáva čo najnižšia chybovosť.“

Testy robia už niekoľko rokov na diaľnici D1 medzi Hornou Stredou a Ilavou. Polícia na tomto úseku využíva osem radarov Národnej diaľničnej spoločnosti. Údaje z nich dostáva Dopravný inšpektorát v Trenčíne, ktorý ich vyhodnocuje.

„Systém je plne funkčný a polícia ho môže hneď od 1. júla využívať,“ tvrdí jeho dodávateľ Marián Brúsil z firmy ZTS Elektronika SKS. Chybovosť je podľa neho na úrovni promile.

Nebezpečné brzdenie

Ďalším testovaným miestom je bratislavský tunel Sitina, kde má diaľničná spoločnosť systém na úsekové meranie rýchlosti. Autá sníma pri vstupe a výstupe a vyráta ich priemernú rýchlosť.

Tento spôsob merania na nehodových úsekoch presadzuje aj Výskumný ústav dopravný v Žiline, ktorý ho už tri roky testuje. Na rozdiel od okamžitého merania rýchlosti sa nedá oklamať pribrzdením pred radarom.

„Vtedy nastáva aj klokaní efekt. Vodič uvidí kameru, náhle spomalí, čím sa zvyšuje riziko zrážky zozadu a za radarom opäť zrýchľuje,“ hovorí Štefan Machciník z ústavu.

Polícia nevylučuje, že časom by objektívnu zodpovednosť na rizikových úsekoch, ako sú školy či nemocnice, mohla vyvodzovať aj mestská polícia.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  5. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Zelená Bratislava
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 19 323
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 15 536
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 226
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 345
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 12 143
  6. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 096
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 005
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 046
  9. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 879
  10. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 808
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Oravčanov hanili za svadby, teraz sú vzorom. A poďakujte vojakom, znelo z každej dediny

Celoštátne testovanie ohrozuje neistá ochota zdravotníkov.

Rad v Donom Kubíne pred mestským kultúrnym strediskom o 8:55 h.

Prvá západná krajina, ktorá sa pokúša plošne testovať, píšu o Slovensku

Netreba odhaliť každého pozitívneho, vysvetľuje odborník.

Odberové miesto v dolnokubínskej nemocnici.
Komentár Bena Cunninghama

Mýli sa pápež?

Akú hodnotu má vyhlásenie cirkvi, ak sa dá jednoducho zmeniť?

Ben Cunningham.
Limuzína, v ktorej sa viezol predseda parlamentu Boris Kollár.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.