SME
reklama

Peugeot 308 e-HDi vypína v predstihu a šetrí motoru minúty

Kompaktný Peugeot po vylepšení v polčase existencie modelu poctivejšie filtruje nerovnosti, nezmenil si kvalitu radenia, ale s motorom 1,6 e-HDi jazdí veľmi úsporne.

Niektoré zmeny po polčase existencie modelu 308 vidieť navonok, iné cítiť pri jazde. napríklad modernizovaná verzia je ľahšia a má lepší súčiniteľ odporu vzduchu. Verzia e-HDi vypína motor, keď ho netreba.Niektoré zmeny po polčase existencie modelu 308 vidieť navonok, iné cítiť pri jazde. napríklad modernizovaná verzia je ľahšia a má lepší súčiniteľ odporu vzduchu. Verzia e-HDi vypína motor, keď ho netreba. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Kompaktný Peugeot po vylepšení v polčase existencie modelu poctivejšie filtruje nerovnosti, nezmenil si kvalitu radenia, ale s motorom 1,6 e-HDi jazdí veľmi úsporne a komfortne. Mikrohybrid vypína motor v pravom čase.

BRATISLAVA. Jeden Peugeot 308 SW ešte pred dvomi rokmi absolvoval dlhší test v našej redakcii a skôr, než sme rozbehli aktuálny test modelu 208, vyskúšali sme si aspoň krátko Peugeot 308 po nedávnej modernizácii a konkrétne v úspornej verzii 1,6 e-HDi.

Ak si odmyslíme mierne upravený nárazník, tak sa navonok nič neudialo. Omladenie modelového radu cítiť predovšetkým v jazde, čo sme si pochvaľovali už pri teste verzie GTi. Novinkou je tiež použitie mikrohybridu e-HDi pod kapotou radu 308.

Už nebúcha

Asi najväčší rozdiel oproti verzii pred modernizáciou je v odhlučnení prednej nápravy a hlavne odfiltrovaní od nerovností cesty. Zmizlo to tradičné francúzske "zdrgotanie" na priečnej nerovnosti. A to sme mali sedemnásť palcové disky kolies obuté do pneumatík 225/45 R17.

Odporúčané pneumatiky Michelin Energy Saver s priemerom 15 alebo 16 palcov nahradili, kvôli kráse aj jazdným vlastnostiam väčšie a širšie Continental ContiSportContact3. Správanie podvozka a vyladenie mechanických častí si zaslúži veľkú pochvalu.

Našťastie ECO režim so zhasínaním motora ak auto stojí na križovatke možno vypnúť. Komu vypínanie motora prekáža, nemusí sa spoliehať na toto tlačidlo a deaktivovanie po naštartovaní. Môže si rovno kúpiť o 1200 eur lacnejšie auto bez e-HDi.

Až na jeden detail, a to je tradične kvalita radenia prevodových stupňov. Kulisa ostala po stránke chodu páky nezmenená. Pre jazdný komfort a naše potešenie prevodovka vo verzii 1,6 e-HDi je šesťstupňová s dobre navrhnutými prevodmi.

Pri veľmi pohodlnom vození nás v podstate zaujímalo len jedno. Spotreba pri danom výkone a cena modelu. Ostatné všetko v modeloch 308 poznáme. Kto ešte v 308 nejazdil, iba zhrnieme, že kompaktný Peugeot má príjemný interiér, výborné sedadlá, slušné odkladacie boxy, priemerný kufor a sedenie vzadu ale veľkorysé sedenie vpredu.

Tlačí na cenu

Peugeot 308 už nie je horúcou novinkou trhu, a preto ho automobilka stavia do cenovo prístupného a vyladeného modelu bez chýb nováčika. Momentálne je naftová verzia 1,6 HDi v ponuke za cenu benzínového modelu 1,6 VTi od 13640 eur.

Tejto cene môže na kvalitatívne porovnateľnej úrovni konkurovať iba Renault Megane avšak so starším motorom 1,5 dCi. Oproti ostatným konkurentom s porovnateľnými motormi obstojí aj na zložitejšiu techniku a nižšiu spotrebu zameraná testovaná verzia 1,6 e-HDi so systémom štart-stop.

Golf 1,6 TDI má 77 kW, nižší ale lepšie položený krútiaci moment, päťstupňovú prevodovku, trochu lepšie zrýchlenie ale cenu od 16390 eur. Pritom Peugeot 1,6 e-HDi za 14840 eur cenou nepoloží ani Kia cee´d 1,6 CRDi s papierovo vyšším výkonom 94 kW a rovnakým zrýchlením.

Veľké boxy vo dverách, prehľadné prvky, výborné sedadlá, menej presná kulisa a dobrý výhľad von. Interiér modelu 308 je stále príťažlivý, pohodlný a teraz aj lepšie odhlučnený. Je to jednoduchosť, ktorá poteší.

Aj Hyundai i30 aj nový Focus či Astra sú v základných výbavách k dieselu predsa o niečo drahší. Veľkým konkurentom v cene aj jazde je Focus Classic s rovnakým motorom, akurát bez systému štart-stop za 14 380 eur.

Naftová Škoda Octavia 1,6 TDI vychádza lepšie len v objeme batožinového priestoru. V prípade Peugeotu 308 stojí za úvahu, či nebude lepšie zobrať verziu 1,6 HDi bez štart-stop systému e-HDi, ktorá je o 1200 eur lacnejšia.

Štartuje pohotovo, lepšie vypína

To je hybrid? Pýtal sa spolujazdec pri parkovaní v meste, keď som pomalou rýchlosťou a s neutrálom prichádzal k parkovaciemu boxu. Motor sa totiž vypol ešte pred zastavením a vôbec to neprekážalo, pretože posilňovač riadenia aj bŕzd fungovali. Nakoľko štart-stop systém je dnes súčasťou väčšiny testovacích áut, máme s čím porovnávať.

Peugeot 308 má celkom dobre navrhnutý program vypínania motora. Nakoľko ide v podstate o mikrohybrid s alternátorom, ktorý funguje aj ako štartér s výkonom 2,2 kW, štartovanie prebieha citeľne lepšie ako u áut so zosilneným štartérom.

Elektronika manažmentu vypínania motora vychádza z logiky, že ak vodič vyradí do neutrálu pri rýchlosti pod 20 kilometrov za hodinu, tak sa už chce iba niekde doplaziť zotrvačnosťou a na to pri funkčných posilňovačoch netreba chod motora.

Naopak pri otáčaní, kedy niektoré autá so štart stop systémom zlostia, je vypínanie motora v Peugeote veľmi striedme. Ak už máme funkciu vypínania motora akceptovať, tak Peugeot ju má v logike vypínania a rýchlosti štartovania dotiahnutú asi najďalej.

Táto vec však bude zbytočná šoférom, ktorí "jazdia na spojke". Teda už 20 metrov pred zastavením stlačia spojku a držia ju aj na celý cyklus červenej.

Spočíta pauzy

Jedno krátke vypnutie motora na križovatke sa zdá byť rovnako bezvýznamný časový úsek ako jedna cigareta v pracovnom čase. Raz sme sa však s kolegami ešte v bývalej práci zamysleli nad iným kolegom, ktorý vyfajčil denne v práci balíček cigariet, a zistili sme, že vrátane presunov po schodoch takto strávi vyše dvoch hodín pracovného času.

Rovnako som zostal udivený, keď mi po dni jazdenia palubný počítač narátal takmer päť minút, počas ktorých by bol motor bežal, ale štart stop ich ušetril. Toto je možno silnejší argument ako teoretická úspora v spotrebe. Faktom však je, že 308 1,6 e-HDi jazdí úsporne.

Výrobca udáva 4,2 l/100 km na pneumatikách Energy Saver a 4,5 l/100 km na dajme tomu takých, aké sme mali na aute. Bez spätnej sebakontroly a na diaľniciach motor nepotreboval viac než 5,4 litra. Napokon mimo obce, čo bol väčšinový podiel testu, spotreba klesla na 4,8 litra nafty na 100 kilometrov.

Kupujem - nekupujem

Akoby som to povedal najlepšie? Po dobrých skúsenostiach s testom benzínovej verzie 308 SW na 30 000 km by ma Peugeot 308 1,6 e-HDi potešil ako služobné auto. Má priestor a je dobrý na dlhé sedenie za volantom. Domov by som si však kúpil iný srdcu bližší kompakt.
Rasťo Chvála

Peugeot 308 1,6 eHDi - základné údaje

Cena modelu 308 od (eur) 12190
Cena verzie 308 1,6 eHDi od (eur) 14840
Motor naftový štvorvalec
Technika turbodúchadlo, common rail, štart-stop
Objem (cm3) 1560
Výkon (kW(k)) 82 (112)
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min.) 1750
Pohon kolies predné
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 193
Spotreba (l/100km) 4,5
Spotreba v teste (l/100 km) 4,8
Objem bat. priestoru (l) 348

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 416
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 11 720
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 027
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 744
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 557
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 058
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 222
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 974
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 675
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 488
  4. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 781
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 394
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 393
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 7 908
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 829
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu