SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Peugeot 308 e-HDi vypína v predstihu a šetrí motoru minúty

Kompaktný Peugeot po vylepšení v polčase existencie modelu poctivejšie filtruje nerovnosti, nezmenil si kvalitu radenia, ale s motorom 1,6 e-HDi jazdí veľmi úsporne.

Niektoré zmeny po polčase existencie modelu 308 vidieť navonok, iné cítiť pri jazde. napríklad modernizovaná verzia je ľahšia a má lepší súčiniteľ odporu vzduchu. Verzia e-HDi vypína motor, keď ho netreba.Niektoré zmeny po polčase existencie modelu 308 vidieť navonok, iné cítiť pri jazde. napríklad modernizovaná verzia je ľahšia a má lepší súčiniteľ odporu vzduchu. Verzia e-HDi vypína motor, keď ho netreba. (Zdroj: Tomáš Kelement)

Kompaktný Peugeot po vylepšení v polčase existencie modelu poctivejšie filtruje nerovnosti, nezmenil si kvalitu radenia, ale s motorom 1,6 e-HDi jazdí veľmi úsporne a komfortne. Mikrohybrid vypína motor v pravom čase.

BRATISLAVA. Jeden Peugeot 308 SW ešte pred dvomi rokmi absolvoval dlhší test v našej redakcii a skôr, než sme rozbehli aktuálny test modelu 208, vyskúšali sme si aspoň krátko Peugeot 308 po nedávnej modernizácii a konkrétne v úspornej verzii 1,6 e-HDi.

Ak si odmyslíme mierne upravený nárazník, tak sa navonok nič neudialo. Omladenie modelového radu cítiť predovšetkým v jazde, čo sme si pochvaľovali už pri teste verzie GTi. Novinkou je tiež použitie mikrohybridu e-HDi pod kapotou radu 308.

Už nebúcha

Asi najväčší rozdiel oproti verzii pred modernizáciou je v odhlučnení prednej nápravy a hlavne odfiltrovaní od nerovností cesty. Zmizlo to tradičné francúzske "zdrgotanie" na priečnej nerovnosti. A to sme mali sedemnásť palcové disky kolies obuté do pneumatík 225/45 R17.

Odporúčané pneumatiky Michelin Energy Saver s priemerom 15 alebo 16 palcov nahradili, kvôli kráse aj jazdným vlastnostiam väčšie a širšie Continental ContiSportContact3. Správanie podvozka a vyladenie mechanických častí si zaslúži veľkú pochvalu.

Našťastie ECO režim so zhasínaním motora ak auto stojí na križovatke možno vypnúť. Komu vypínanie motora prekáža, nemusí sa spoliehať na toto tlačidlo a deaktivovanie po naštartovaní. Môže si rovno kúpiť o 1200 eur lacnejšie auto bez e-HDi.

Až na jeden detail, a to je tradične kvalita radenia prevodových stupňov. Kulisa ostala po stránke chodu páky nezmenená. Pre jazdný komfort a naše potešenie prevodovka vo verzii 1,6 e-HDi je šesťstupňová s dobre navrhnutými prevodmi.

Pri veľmi pohodlnom vození nás v podstate zaujímalo len jedno. Spotreba pri danom výkone a cena modelu. Ostatné všetko v modeloch 308 poznáme. Kto ešte v 308 nejazdil, iba zhrnieme, že kompaktný Peugeot má príjemný interiér, výborné sedadlá, slušné odkladacie boxy, priemerný kufor a sedenie vzadu ale veľkorysé sedenie vpredu.

Tlačí na cenu

Peugeot 308 už nie je horúcou novinkou trhu, a preto ho automobilka stavia do cenovo prístupného a vyladeného modelu bez chýb nováčika. Momentálne je naftová verzia 1,6 HDi v ponuke za cenu benzínového modelu 1,6 VTi od 13640 eur.

Tejto cene môže na kvalitatívne porovnateľnej úrovni konkurovať iba Renault Megane avšak so starším motorom 1,5 dCi. Oproti ostatným konkurentom s porovnateľnými motormi obstojí aj na zložitejšiu techniku a nižšiu spotrebu zameraná testovaná verzia 1,6 e-HDi so systémom štart-stop.

Golf 1,6 TDI má 77 kW, nižší ale lepšie položený krútiaci moment, päťstupňovú prevodovku, trochu lepšie zrýchlenie ale cenu od 16390 eur. Pritom Peugeot 1,6 e-HDi za 14840 eur cenou nepoloží ani Kia cee´d 1,6 CRDi s papierovo vyšším výkonom 94 kW a rovnakým zrýchlením.

Veľké boxy vo dverách, prehľadné prvky, výborné sedadlá, menej presná kulisa a dobrý výhľad von. Interiér modelu 308 je stále príťažlivý, pohodlný a teraz aj lepšie odhlučnený. Je to jednoduchosť, ktorá poteší.

Aj Hyundai i30 aj nový Focus či Astra sú v základných výbavách k dieselu predsa o niečo drahší. Veľkým konkurentom v cene aj jazde je Focus Classic s rovnakým motorom, akurát bez systému štart-stop za 14 380 eur.

Naftová Škoda Octavia 1,6 TDI vychádza lepšie len v objeme batožinového priestoru. V prípade Peugeotu 308 stojí za úvahu, či nebude lepšie zobrať verziu 1,6 HDi bez štart-stop systému e-HDi, ktorá je o 1200 eur lacnejšia.

Štartuje pohotovo, lepšie vypína

To je hybrid? Pýtal sa spolujazdec pri parkovaní v meste, keď som pomalou rýchlosťou a s neutrálom prichádzal k parkovaciemu boxu. Motor sa totiž vypol ešte pred zastavením a vôbec to neprekážalo, pretože posilňovač riadenia aj bŕzd fungovali. Nakoľko štart-stop systém je dnes súčasťou väčšiny testovacích áut, máme s čím porovnávať.

Peugeot 308 má celkom dobre navrhnutý program vypínania motora. Nakoľko ide v podstate o mikrohybrid s alternátorom, ktorý funguje aj ako štartér s výkonom 2,2 kW, štartovanie prebieha citeľne lepšie ako u áut so zosilneným štartérom.

Elektronika manažmentu vypínania motora vychádza z logiky, že ak vodič vyradí do neutrálu pri rýchlosti pod 20 kilometrov za hodinu, tak sa už chce iba niekde doplaziť zotrvačnosťou a na to pri funkčných posilňovačoch netreba chod motora.

Naopak pri otáčaní, kedy niektoré autá so štart stop systémom zlostia, je vypínanie motora v Peugeote veľmi striedme. Ak už máme funkciu vypínania motora akceptovať, tak Peugeot ju má v logike vypínania a rýchlosti štartovania dotiahnutú asi najďalej.

Táto vec však bude zbytočná šoférom, ktorí "jazdia na spojke". Teda už 20 metrov pred zastavením stlačia spojku a držia ju aj na celý cyklus červenej.

Spočíta pauzy

Jedno krátke vypnutie motora na križovatke sa zdá byť rovnako bezvýznamný časový úsek ako jedna cigareta v pracovnom čase. Raz sme sa však s kolegami ešte v bývalej práci zamysleli nad iným kolegom, ktorý vyfajčil denne v práci balíček cigariet, a zistili sme, že vrátane presunov po schodoch takto strávi vyše dvoch hodín pracovného času.

Rovnako som zostal udivený, keď mi po dni jazdenia palubný počítač narátal takmer päť minút, počas ktorých by bol motor bežal, ale štart stop ich ušetril. Toto je možno silnejší argument ako teoretická úspora v spotrebe. Faktom však je, že 308 1,6 e-HDi jazdí úsporne.

Výrobca udáva 4,2 l/100 km na pneumatikách Energy Saver a 4,5 l/100 km na dajme tomu takých, aké sme mali na aute. Bez spätnej sebakontroly a na diaľniciach motor nepotreboval viac než 5,4 litra. Napokon mimo obce, čo bol väčšinový podiel testu, spotreba klesla na 4,8 litra nafty na 100 kilometrov.

Kupujem - nekupujem

Akoby som to povedal najlepšie? Po dobrých skúsenostiach s testom benzínovej verzie 308 SW na 30 000 km by ma Peugeot 308 1,6 e-HDi potešil ako služobné auto. Má priestor a je dobrý na dlhé sedenie za volantom. Domov by som si však kúpil iný srdcu bližší kompakt.
Rasťo Chvála

Peugeot 308 1,6 eHDi - základné údaje

Cena modelu 308 od (eur) 12190
Cena verzie 308 1,6 eHDi od (eur) 14840
Motor naftový štvorvalec
Technika turbodúchadlo, common rail, štart-stop
Objem (cm3) 1560
Výkon (kW(k)) 82 (112)
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min.) 1750
Pohon kolies predné
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 193
Spotreba (l/100km) 4,5
Spotreba v teste (l/100 km) 4,8
Objem bat. priestoru (l) 348
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 389
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 594
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 515
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 741
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 581
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 222
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 128
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


5 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


11 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


4 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  3. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  4. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  5. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Jaroslav Polaček: Zo schátranej telocvične sme vytvorili moderné centrum úpolových športov
  8. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 976
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 740
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 506
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  5. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu