Peugeot 308 e-HDi vypína v predstihu a šetrí motoru minúty

Kompaktný Peugeot po vylepšení v polčase existencie modelu poctivejšie filtruje nerovnosti, nezmenil si kvalitu radenia, ale s motorom 1,6 e-HDi jazdí veľmi úsporne.

Niektoré zmeny po polčase existencie modelu 308 vidieť navonok, iné cítiť pri jazde. napríklad modernizovaná verzia je ľahšia a má lepší súčiniteľ odporu vzduchu. Verzia e-HDi vypína motor, keď ho netreba.(Zdroj: Tomáš Kelement)

Kompaktný Peugeot po vylepšení v polčase existencie modelu poctivejšie filtruje nerovnosti, nezmenil si kvalitu radenia, ale s motorom 1,6 e-HDi jazdí veľmi úsporne a komfortne. Mikrohybrid vypína motor v pravom čase.

BRATISLAVA. Jeden Peugeot 308 SW ešte pred dvomi rokmi absolvoval dlhší test v našej redakcii a skôr, než sme rozbehli aktuálny test modelu 208, vyskúšali sme si aspoň krátko Peugeot 308 po nedávnej modernizácii a konkrétne v úspornej verzii 1,6 e-HDi.

Ak si odmyslíme mierne upravený nárazník, tak sa navonok nič neudialo. Omladenie modelového radu cítiť predovšetkým v jazde, čo sme si pochvaľovali už pri teste verzie GTi. Novinkou je tiež použitie mikrohybridu e-HDi pod kapotou radu 308.

Už nebúcha

Asi najväčší rozdiel oproti verzii pred modernizáciou je v odhlučnení prednej nápravy a hlavne odfiltrovaní od nerovností cesty. Zmizlo to tradičné francúzske "zdrgotanie" na priečnej nerovnosti. A to sme mali sedemnásť palcové disky kolies obuté do pneumatík 225/45 R17.

Odporúčané pneumatiky Michelin Energy Saver s priemerom 15 alebo 16 palcov nahradili, kvôli kráse aj jazdným vlastnostiam väčšie a širšie Continental ContiSportContact3. Správanie podvozka a vyladenie mechanických častí si zaslúži veľkú pochvalu.

Našťastie ECO režim so zhasínaním motora ak auto stojí na križovatke možno vypnúť. Komu vypínanie motora prekáža, nemusí sa spoliehať na toto tlačidlo a deaktivovanie po naštartovaní. Môže si rovno kúpiť o 1200 eur lacnejšie auto bez e-HDi.

Až na jeden detail, a to je tradične kvalita radenia prevodových stupňov. Kulisa ostala po stránke chodu páky nezmenená. Pre jazdný komfort a naše potešenie prevodovka vo verzii 1,6 e-HDi je šesťstupňová s dobre navrhnutými prevodmi.

Pri veľmi pohodlnom vození nás v podstate zaujímalo len jedno. Spotreba pri danom výkone a cena modelu. Ostatné všetko v modeloch 308 poznáme. Kto ešte v 308 nejazdil, iba zhrnieme, že kompaktný Peugeot má príjemný interiér, výborné sedadlá, slušné odkladacie boxy, priemerný kufor a sedenie vzadu ale veľkorysé sedenie vpredu.

Tlačí na cenu

Peugeot 308 už nie je horúcou novinkou trhu, a preto ho automobilka stavia do cenovo prístupného a vyladeného modelu bez chýb nováčika. Momentálne je naftová verzia 1,6 HDi v ponuke za cenu benzínového modelu 1,6 VTi od 13640 eur.

Tejto cene môže na kvalitatívne porovnateľnej úrovni konkurovať iba Renault Megane avšak so starším motorom 1,5 dCi. Oproti ostatným konkurentom s porovnateľnými motormi obstojí aj na zložitejšiu techniku a nižšiu spotrebu zameraná testovaná verzia 1,6 e-HDi so systémom štart-stop.

Golf 1,6 TDI má 77 kW, nižší ale lepšie položený krútiaci moment, päťstupňovú prevodovku, trochu lepšie zrýchlenie ale cenu od 16390 eur. Pritom Peugeot 1,6 e-HDi za 14840 eur cenou nepoloží ani Kia cee´d 1,6 CRDi s papierovo vyšším výkonom 94 kW a rovnakým zrýchlením.

Veľké boxy vo dverách, prehľadné prvky, výborné sedadlá, menej presná kulisa a dobrý výhľad von. Interiér modelu 308 je stále príťažlivý, pohodlný a teraz aj lepšie odhlučnený. Je to jednoduchosť, ktorá poteší.

Aj Hyundai i30 aj nový Focus či Astra sú v základných výbavách k dieselu predsa o niečo drahší. Veľkým konkurentom v cene aj jazde je Focus Classic s rovnakým motorom, akurát bez systému štart-stop za 14 380 eur.

Naftová Škoda Octavia 1,6 TDI vychádza lepšie len v objeme batožinového priestoru. V prípade Peugeotu 308 stojí za úvahu, či nebude lepšie zobrať verziu 1,6 HDi bez štart-stop systému e-HDi, ktorá je o 1200 eur lacnejšia.

Štartuje pohotovo, lepšie vypína

To je hybrid? Pýtal sa spolujazdec pri parkovaní v meste, keď som pomalou rýchlosťou a s neutrálom prichádzal k parkovaciemu boxu. Motor sa totiž vypol ešte pred zastavením a vôbec to neprekážalo, pretože posilňovač riadenia aj bŕzd fungovali. Nakoľko štart-stop systém je dnes súčasťou väčšiny testovacích áut, máme s čím porovnávať.

Peugeot 308 má celkom dobre navrhnutý program vypínania motora. Nakoľko ide v podstate o mikrohybrid s alternátorom, ktorý funguje aj ako štartér s výkonom 2,2 kW, štartovanie prebieha citeľne lepšie ako u áut so zosilneným štartérom.

Elektronika manažmentu vypínania motora vychádza z logiky, že ak vodič vyradí do neutrálu pri rýchlosti pod 20 kilometrov za hodinu, tak sa už chce iba niekde doplaziť zotrvačnosťou a na to pri funkčných posilňovačoch netreba chod motora.

Naopak pri otáčaní, kedy niektoré autá so štart stop systémom zlostia, je vypínanie motora v Peugeote veľmi striedme. Ak už máme funkciu vypínania motora akceptovať, tak Peugeot ju má v logike vypínania a rýchlosti štartovania dotiahnutú asi najďalej.

Táto vec však bude zbytočná šoférom, ktorí "jazdia na spojke". Teda už 20 metrov pred zastavením stlačia spojku a držia ju aj na celý cyklus červenej.

Spočíta pauzy

Jedno krátke vypnutie motora na križovatke sa zdá byť rovnako bezvýznamný časový úsek ako jedna cigareta v pracovnom čase. Raz sme sa však s kolegami ešte v bývalej práci zamysleli nad iným kolegom, ktorý vyfajčil denne v práci balíček cigariet, a zistili sme, že vrátane presunov po schodoch takto strávi vyše dvoch hodín pracovného času.

Rovnako som zostal udivený, keď mi po dni jazdenia palubný počítač narátal takmer päť minút, počas ktorých by bol motor bežal, ale štart stop ich ušetril. Toto je možno silnejší argument ako teoretická úspora v spotrebe. Faktom však je, že 308 1,6 e-HDi jazdí úsporne.

Výrobca udáva 4,2 l/100 km na pneumatikách Energy Saver a 4,5 l/100 km na dajme tomu takých, aké sme mali na aute. Bez spätnej sebakontroly a na diaľniciach motor nepotreboval viac než 5,4 litra. Napokon mimo obce, čo bol väčšinový podiel testu, spotreba klesla na 4,8 litra nafty na 100 kilometrov.

Kupujem - nekupujem

Akoby som to povedal najlepšie? Po dobrých skúsenostiach s testom benzínovej verzie 308 SW na 30 000 km by ma Peugeot 308 1,6 e-HDi potešil ako služobné auto. Má priestor a je dobrý na dlhé sedenie za volantom. Domov by som si však kúpil iný srdcu bližší kompakt.
Rasťo Chvála

Peugeot 308 1,6 eHDi - základné údaje

Cena modelu 308 od (eur) 12190
Cena verzie 308 1,6 eHDi od (eur) 14840
Motor naftový štvorvalec
Technika turbodúchadlo, common rail, štart-stop
Objem (cm3) 1560
Výkon (kW(k)) 82 (112)
Pri otáčkach (ot./min.) 3600
Krútiaci moment (Nm) 270
Pri otáčkach (ot./min.) 1750
Pohon kolies predné
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s) 11,4
Maximálna rýchlosť (km/h) 193
Spotreba (l/100km) 4,5
Spotreba v teste (l/100 km) 4,8
Objem bat. priestoru (l) 348

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 629
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 420
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 972
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 247
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 706
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 922
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 345
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 016
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 613
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Téma: Peugeot 206, 308, 307, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril v súvislosti s Holjenčíkom o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Neprehliadnite tiež

USA: Úverové firmy na diaľku odpájajú zapaľovanie auta

Americké úrady vyšetrujú spôsoby vymáhania pôžičiek za vozidlá

Česi chcú testovací okruh pre autonómne autá

Česko nechce premeškať vývojové trendy v kľúčovom odvetví českej ekonomiky.

Technici v autonómnych autách majú problém, zaspávajú

Plynulá jazda je príliš upokojujúca a technici majú problém udržať pozornosť.

Veterán Kawasaki Z400: Úspech spočíval v kopírovaní

Aj v minulosti dokázala výbava násobne zvýšiť cenu.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop