SME

Bratia Schumacherovci v Kanade prepísali históriu F 1

V doterajších 51 ročníkoch majstrovstiev sveta formuly 1 jazdili štyri bratské dvojice - Graham a Peter Whiteheadovci (1952), Jody a Ian Scheckterovci (1974 - 1977), Emerson a Wilson Fittipaldiovci (1972 - 1975), Michael a Ralf Schumacherovci (1997 - 2001

), ale žiadnej sa doteraz nepodarilo obsadiť v pretekoch prvé dve miesta. Až v nedeľu na Veľkej cene Kanady v Montreale. Na prekvapenie však ôsme preteky 17-dielneho seriálu MS nevyhral trojnásobný majster sveta Michael na Ferrari, ale cieľom prešiel prvý jeho o šesť rokov mladší brat Ralf na Williamse. Keďže Michaelov hlavný konkurent v tomto ročníku MS David Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) pre poruchu motora preteky nedokončil, Schumi zvýšil svoj náskok v celkovom hodnotení už na 18 bodov (58:40). Tretí skončil Fín Mika Häkkinen na McLarene, prvý raz v tejto sezóny vystúpil na pódium.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Základ svojho úspechu na okruhu Gillesa Villeneuva položili bratia Schumacherovci v sobotňajšej kvalifikácii. Michael získal pole position v novom rekorde trate 1:15,782 min. (priem. rýchlosť 210,018 km/h), pričom ani nevyužil všetkých povolených 12 kôl. Usmieval sa, ako sa súperi snažia - bol si istý, že už ho nikto neprekoná. Z druhého miesta štartoval Ralf a túto pozíciu si rodáci z Kerpenu ustrážili až do 46. kola. Nič na tom nezmenila ani haváriu Kolumbijčana Montoyu za volantom BMW-Williams v 19. kole, na ktorú doplatil za ním jazdiaci Brazílčan Barrichello na Ferrari - kým odpratali stroje a úlomky z trate, tri kolá jazdilo pred monopostmi bezpečnostné vozidlo a rozdiely sa zmazali. V 22. kole sa VC Kanady prakticky začínala odznova, no Michael s Ralfom sa znova vzdialili prenasledovateľom a jazdili tesne pri sebe. Mladší z bratov mal na rovných úsekoch rýchlejšie auto, v 300-kilometrovej rýchlosti to niekoľkokrát naznačil, ale na predbiehací manéver sa neodvážil. Počkal si, kým Michael v 46. kole zašiel na výmenu pneumatík, doplnenie paliva a potom s ľahkým vozidlom ešte päť kôl krúžil po trati s najrýchlejšími časmi. Ralf si vybudoval náskok až 27 sekúnd, keď v 51. kole aj on zašiel do depa. Mechanici zvládli výmenu za 8,5 sekundy a na trať sa stihol vrátiť so štvorsekundovým náskokom pred Michaelom. Bolo rozhodnuté.

SkryťVypnúť reklamu

V závere za nimi jazdili strieborné šípy Häkkinena a Coultharda, no škótskeho pilota 14 kôl pred koncom zradil motor - s husto dymiacim autom zamieril do depa a skončil. Coulthard prvý raz v sezóne nedokončil preteky, ale už aj v Španielsku a potom v Monaku mal obrovské problémy so svojím strojom. Niet sa čo čudovať, že stále viac stráca na M. Schumachera, ktorý šoféruje spoľahlivé Ferrari.

Obrovskú radosť mal zo 4. miesta nováčik v efjednotke Kimi Räikkönen (Fín.) na Sauberi, no ešte väčšiu veterán Jean Alesi (Fr.) na Proste - na trati, kde pred piatimi rokmi vybojoval dosiaľ svoj jediný triumf vo formule 1, si piatym miestom pripravil darček k pondelňajším 37. narodeninám.

Vyše 100-tisíc divákov však zažilo sklamanie, keď na štarte zlyhala trakčná kontrola miláčikovi publika Jacquesovi Villeneuvovi na BARe a potom v 34. kole pre poruchu spojky definitívne odstavil svoje auto.

SkryťVypnúť reklamu

R. Schumacher vyhral po Imole svoje druhé preteky F 1 a na stupni víťazov mu brat s Häkkinenom pripravili takú sprchu zo šampanského, že na ňom nezostala suchá ani nitka.

Zraneného Heinza-Haralda Frentzena (Nem.) v tíme Jordan nahradil testovací jazdec Richardo Zonta z Brazílie, nechýbalo mu veľa, aby zabodoval.

R. Schumacher: "Mal som vynikajúco pripravené auto. Nechcel som riskovať predbiehanie na trati a márne som čakal na Michaelovu chybu, preto som si počkal na zastávky v depe - vedel som, že brat má menej benzínu a musí tam zájsť prvý. Auto, motor, pneumatiky aj taktika sme dnes ideálne zosúladili."

M. Schumacher: "Som si istý, že rodičia majú z nás radosť. Ralf jazdil vynikajúco a v tejto situácii som spokojný aj so 6 bodmi za druhé miesto. Myslel som si, že vydržím dlhšie na trati, kým bude treba zájsť do pitstopu a prakticky už vo chvíli, keď som tam v 46. kole musel zájsť, mi bolo jasné, že som s Ralfom prehral."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Häkkinen: "Som šťastný, prvý raz v tejto sezóne som sa dostal na stupeň víťazov. S autom som nebol stopercentne spokojný, pri vjazde do zákrut som strácal desatiny sekundy. Posledných pätnásť kôl som cítil značné vibrácie, volant som musel držať stále pevnejšie."

Veľká cena Kanady (69 kôl, celkove 305,049 km):
1. R. Schumacher (Nem., Williams-BMW) 1:34:31,522 h, 2. M. Schumacher (Nem., Ferrari) + 20,2 s, 3. Häkkinen (Fín., McLaren-Mercedes) + 40,6, 4. Räikkönen (Fín., Sauber-Petronas) + 1:08,1 min, 5. Alesi (Fr., Prost-Acer) + 1:10,4, 6. De la Rosa (Šp., Jaguár-Cosworth) + 1 kolo.

Ďalšie poradie: 7. Zonta (Braz., Jordan-Honda), 8. Burti (Braz., Prost-Acer) obaja +1 kolo, 9. Marques (Braz., European-Minardi) +3 kolá, 10. Verstappen (Hol., Arrows-Asiatech) + 4 kolá, 11. Trulli (Tal., Jordan-Honda) + 6 kôl.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Nedokončili: 1 kolo - Fisichella (Tal., Benetton-Renault) havária, 2 - Heidfeld (Nem., Sauber-Petronas) havária, 2 - Irvine (V. Brit., Jaguár-Cosworth) havária, 19 - Montoya (Kol., Williams-BMW) havária, 19 - Barrichello (Braz., Ferrari) havária, 25 - Bernoldi (Braz., Arrows-Asiatech) technické problémy, 34 - Villeneuve (Kan., BAR-Honda) spojka, 40 - Panis (Fr., BAR-Honda) tech. problémy, Button (V. Brit., Benetton-Renault) tech. problémy, Alonso (Šp., European-Minardi) tech. problémy, 55 - Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) motor.

Najrýchlejšie kolo: R. Schumacher 1:17,205.

Priebežné poradie MS po ôsmich pretekoch: 1. M. Schumacher 58, 2. Coulhard 40, 3. Barrichello 24, 4. R. Schumacher 22, 5. Heidfeld a Häkkinen po 8, 7. Trulli, Räikkönen a Villeneuve po 7, 10. Montoya a Frentzen (Nem., Jordan) po 6, 12. Panis 5, 13. Irvine 4, 14. Alesi, 15. Verstappen, Fisichella, De la Rosa po 1.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 82 b., 2. McLaren-Mercedes 48, 3. Williams-BMW 28, 4. Sauber-Petronas 15, 5. Jordan-Honda 13, 6. BAR 12, 7. Jaguar 5, 8. Prost 3, 9. Arrows a Benetton po 1.

Najbližšie sa v nedeľu 24. júna jazdí Veľká cena Európy na okruhu Nürburgring v Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 16 282
  2. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 13 465
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 198
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 159
  5. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 2 766
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 2 715
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 681
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 1 936
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Peter Lacina: Toskánsko za humnami: Spring '25
  2. Eva Bachletová: Naše svetlo
  3. Štefan Šturdzík: Hamas vs Izrael.
  4. Viktor Pamula: Pieseň IMT Smile je stále aktuálnejšia
  5. Milan Buno: Prečo odovzdávame moc zlým a skazeným ľuďom?! | 7 knižných tipov
  6. Aleksander Prętnicki: Cena úspechu - Bratislavský expres
  7. Vladimír Bojničan: Malé zamyslenie sa na “Veľkú noc”
  8. Ladislav Kucharik: Rio 01 - Holé zadky v meste hriechu, pod rukami Krista
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 33 964
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 30 828
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 21 409
  4. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 827
  5. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 19 400
  6. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 11 114
  7. Miroslav Ferkl: Magor Magor Magor 10 312
  8. Ján Šeďo: Pomoc "bezradnému MUDr. Kotlárovi", apel na s. "precedu". 8 292
  1. Věra Tepličková: Komu svieti Slnko v sieti?
  2. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  3. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  4. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  5. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  6. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  7. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  8. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu