SME
Streda, 7. december, 2022 | Meniny má Ambróz

Bratia Schumacherovci v Kanade prepísali históriu F 1

V doterajších 51 ročníkoch majstrovstiev sveta formuly 1 jazdili štyri bratské dvojice - Graham a Peter Whiteheadovci (1952), Jody a Ian Scheckterovci (1974 - 1977), Emerson a Wilson Fittipaldiovci (1972 - 1975), Michael a Ralf Schumacherovci (1997 - 2001

), ale žiadnej sa doteraz nepodarilo obsadiť v pretekoch prvé dve miesta. Až v nedeľu na Veľkej cene Kanady v Montreale. Na prekvapenie však ôsme preteky 17-dielneho seriálu MS nevyhral trojnásobný majster sveta Michael na Ferrari, ale cieľom prešiel prvý jeho o šesť rokov mladší brat Ralf na Williamse. Keďže Michaelov hlavný konkurent v tomto ročníku MS David Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) pre poruchu motora preteky nedokončil, Schumi zvýšil svoj náskok v celkovom hodnotení už na 18 bodov (58:40). Tretí skončil Fín Mika Häkkinen na McLarene, prvý raz v tejto sezóny vystúpil na pódium.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Základ svojho úspechu na okruhu Gillesa Villeneuva položili bratia Schumacherovci v sobotňajšej kvalifikácii. Michael získal pole position v novom rekorde trate 1:15,782 min. (priem. rýchlosť 210,018 km/h), pričom ani nevyužil všetkých povolených 12 kôl. Usmieval sa, ako sa súperi snažia - bol si istý, že už ho nikto neprekoná. Z druhého miesta štartoval Ralf a túto pozíciu si rodáci z Kerpenu ustrážili až do 46. kola. Nič na tom nezmenila ani haváriu Kolumbijčana Montoyu za volantom BMW-Williams v 19. kole, na ktorú doplatil za ním jazdiaci Brazílčan Barrichello na Ferrari - kým odpratali stroje a úlomky z trate, tri kolá jazdilo pred monopostmi bezpečnostné vozidlo a rozdiely sa zmazali. V 22. kole sa VC Kanady prakticky začínala odznova, no Michael s Ralfom sa znova vzdialili prenasledovateľom a jazdili tesne pri sebe. Mladší z bratov mal na rovných úsekoch rýchlejšie auto, v 300-kilometrovej rýchlosti to niekoľkokrát naznačil, ale na predbiehací manéver sa neodvážil. Počkal si, kým Michael v 46. kole zašiel na výmenu pneumatík, doplnenie paliva a potom s ľahkým vozidlom ešte päť kôl krúžil po trati s najrýchlejšími časmi. Ralf si vybudoval náskok až 27 sekúnd, keď v 51. kole aj on zašiel do depa. Mechanici zvládli výmenu za 8,5 sekundy a na trať sa stihol vrátiť so štvorsekundovým náskokom pred Michaelom. Bolo rozhodnuté.

SkryťVypnúť reklamu

V závere za nimi jazdili strieborné šípy Häkkinena a Coultharda, no škótskeho pilota 14 kôl pred koncom zradil motor - s husto dymiacim autom zamieril do depa a skončil. Coulthard prvý raz v sezóne nedokončil preteky, ale už aj v Španielsku a potom v Monaku mal obrovské problémy so svojím strojom. Niet sa čo čudovať, že stále viac stráca na M. Schumachera, ktorý šoféruje spoľahlivé Ferrari.

Obrovskú radosť mal zo 4. miesta nováčik v efjednotke Kimi Räikkönen (Fín.) na Sauberi, no ešte väčšiu veterán Jean Alesi (Fr.) na Proste - na trati, kde pred piatimi rokmi vybojoval dosiaľ svoj jediný triumf vo formule 1, si piatym miestom pripravil darček k pondelňajším 37. narodeninám.

Vyše 100-tisíc divákov však zažilo sklamanie, keď na štarte zlyhala trakčná kontrola miláčikovi publika Jacquesovi Villeneuvovi na BARe a potom v 34. kole pre poruchu spojky definitívne odstavil svoje auto.

SkryťVypnúť reklamu

R. Schumacher vyhral po Imole svoje druhé preteky F 1 a na stupni víťazov mu brat s Häkkinenom pripravili takú sprchu zo šampanského, že na ňom nezostala suchá ani nitka.

Zraneného Heinza-Haralda Frentzena (Nem.) v tíme Jordan nahradil testovací jazdec Richardo Zonta z Brazílie, nechýbalo mu veľa, aby zabodoval.

R. Schumacher: "Mal som vynikajúco pripravené auto. Nechcel som riskovať predbiehanie na trati a márne som čakal na Michaelovu chybu, preto som si počkal na zastávky v depe - vedel som, že brat má menej benzínu a musí tam zájsť prvý. Auto, motor, pneumatiky aj taktika sme dnes ideálne zosúladili."

M. Schumacher: "Som si istý, že rodičia majú z nás radosť. Ralf jazdil vynikajúco a v tejto situácii som spokojný aj so 6 bodmi za druhé miesto. Myslel som si, že vydržím dlhšie na trati, kým bude treba zájsť do pitstopu a prakticky už vo chvíli, keď som tam v 46. kole musel zájsť, mi bolo jasné, že som s Ralfom prehral."

SkryťVypnúť reklamu

Häkkinen: "Som šťastný, prvý raz v tejto sezóne som sa dostal na stupeň víťazov. S autom som nebol stopercentne spokojný, pri vjazde do zákrut som strácal desatiny sekundy. Posledných pätnásť kôl som cítil značné vibrácie, volant som musel držať stále pevnejšie."

Veľká cena Kanady (69 kôl, celkove 305,049 km):
1. R. Schumacher (Nem., Williams-BMW) 1:34:31,522 h, 2. M. Schumacher (Nem., Ferrari) + 20,2 s, 3. Häkkinen (Fín., McLaren-Mercedes) + 40,6, 4. Räikkönen (Fín., Sauber-Petronas) + 1:08,1 min, 5. Alesi (Fr., Prost-Acer) + 1:10,4, 6. De la Rosa (Šp., Jaguár-Cosworth) + 1 kolo.

Ďalšie poradie: 7. Zonta (Braz., Jordan-Honda), 8. Burti (Braz., Prost-Acer) obaja +1 kolo, 9. Marques (Braz., European-Minardi) +3 kolá, 10. Verstappen (Hol., Arrows-Asiatech) + 4 kolá, 11. Trulli (Tal., Jordan-Honda) + 6 kôl.

SkryťVypnúť reklamu

Nedokončili: 1 kolo - Fisichella (Tal., Benetton-Renault) havária, 2 - Heidfeld (Nem., Sauber-Petronas) havária, 2 - Irvine (V. Brit., Jaguár-Cosworth) havária, 19 - Montoya (Kol., Williams-BMW) havária, 19 - Barrichello (Braz., Ferrari) havária, 25 - Bernoldi (Braz., Arrows-Asiatech) technické problémy, 34 - Villeneuve (Kan., BAR-Honda) spojka, 40 - Panis (Fr., BAR-Honda) tech. problémy, Button (V. Brit., Benetton-Renault) tech. problémy, Alonso (Šp., European-Minardi) tech. problémy, 55 - Coulthard (V. Brit., McLaren-Mercedes) motor.

Najrýchlejšie kolo: R. Schumacher 1:17,205.

Priebežné poradie MS po ôsmich pretekoch: 1. M. Schumacher 58, 2. Coulhard 40, 3. Barrichello 24, 4. R. Schumacher 22, 5. Heidfeld a Häkkinen po 8, 7. Trulli, Räikkönen a Villeneuve po 7, 10. Montoya a Frentzen (Nem., Jordan) po 6, 12. Panis 5, 13. Irvine 4, 14. Alesi, 15. Verstappen, Fisichella, De la Rosa po 1.

SkryťVypnúť reklamu

Pohár konštruktérov: 1. Ferrari 82 b., 2. McLaren-Mercedes 48, 3. Williams-BMW 28, 4. Sauber-Petronas 15, 5. Jordan-Honda 13, 6. BAR 12, 7. Jaguar 5, 8. Prost 3, 9. Arrows a Benetton po 1.

Najbližšie sa v nedeľu 24. júna jazdí Veľká cena Európy na okruhu Nürburgring v Nemecku.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  4. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  5. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME
  7. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý
  8. Deti cestujú do exotiky zadarmo
  1. Helenky prichádzajú na svetlo sveta s ďalšími novými bytmi
  2. Fénix - Kultúrna pamiatka roka 2023: Keď história opäť ožíva
  3. Vianočný darček na celý život. Darujte návod k vlastnému telu
  4. Nový vlakový cestovný poriadok z vášho regiónu v denníku SME
  5. Kríza ako odrazový mostík slovenských startupov
  6. Šariš ľuďom pomáha regiónu už takmer 20 rokov
  7. Aktivácia zasielania elektronickej faktúry
  8. Píše analytik Martiška: Čo prinesie rok 2023 v ekonomike?
  1. Polovicu dovolenky zaplatíme od pondelka za Vás 15 684
  2. Strážia ho divé opice. Gibraltár vás prenesie do Británie 7 598
  3. TRNKA: Esetov veľa nevznikne a ani ten jeden nemá Slovensko istý 5 798
  4. Vyberte si knihy s príbehom. Čo sa oplatí čítať na Vianoce? 4 970
  5. Deti cestujú do exotiky zadarmo 4 256
  6. Štvrtý diel komiksu Posledný Follower v denníku SME 3 135
  7. Gizka Oňová: Pre mnohých som ideálna babka a lichotí mi to 3 089
  8. V Danteho pekle sa našlo miesto pre každého 2 581
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Borgward BX7 predstavený v roku 2015.

Veriteľom dlhuje stovky miliónov eur.


17 h
Ilustračné foto.

NDS podpísala kontrakt s dodávateľom, minister dopravy uvažuje o alternatíve pre vodičov.


2. dec
Ilustračná snímka.

Európske a ázijské automobilky na politické riešenie nečakajú.


1. dec
Kia Sportage je tento rok najžiadanejším SUV na Slovensku.

Jednotkou je Kia Sportage.


2. dec

Blogy SME

  1. Ján Valchár: Veľké problémy malého Macka Pú. Intro.
  2. Peter Maroncik: Riaditeľské kvóty pre ženy nie sú teda diskrimináciou?
  3. Samuel Ivančák: Gitara, ktorá hrala budúcnosť
  4. Štefan Vidlár: Husárský kúsek
  5. Ľuboš Vodička: Dolní Kounice, kláštor Rosa Coeli, krása Ruže nebeskej v moravskom mestečku
  6. Roland Ondrus: Nemecko, nič sme sa nenaučili
  7. Jozef Kozár: Výber z výskumu Marsu: November 2022
  8. Dušan Koniar: V roku 2011 odtancoval v súťaži Let’s Dance homosexuálny pár. Čo to v spoločnosti spustilo?
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 47 154
  2. Věra Tepličková: Ako som cestovala vlakom 11 314
  3. Věra Tepličková: K zubárovi lacnejšie, len keď si dáte vyšetriť pipíka 5 444
  4. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 306
  5. Ján Valchár: Prvý decembrový blog alebo láska je láska 3 262
  6. Post Bellum SK: Poprava sa konala 3. decembra 1952 v ranných hodinách 2 897
  7. Jana Melišová: V závoji hmly 2 483
  8. Viktor Pamula: Spolky v Spišskej Novej Vsi I. 2 172
  1. Monika Nagyova: Trapas na Bibliotéke
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 52. - Arktída - Expedícia na lodi Zaria do Sannikovovej zeme (1900 - 1902)
  3. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  4. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  5. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  6. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  7. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
SkryťZatvoriť reklamu