Terénne automobily - veľké a nebezpečné

Terénne autá budia na ceste zaslúžený rešpekt. Sú veľké, ťažké, často majú vpredu masívne ochranné rámy. Každému vodičovi menšieho osobného automobilu je jasné, že pri kolízií s takýmto vozidlom by na to doplatil viac asi práve on. Zdanlivá výhoda terénne




ho automobilu sa však niekedy môže obrátiť na fatálnu nevýhodu pre jeho posádku.

Prieskumy poisťovne
Rastúci počet terénnych automobilov v bežnej premávke budí prirodzený záujem poisťovní o analýzu ich správania sa pri nehodách. Švajčiarska poisťovňa Winterthur zistila, že terénne vozidlá majú vďaka nižšiemu počtu najazdených kilometrov oproti bežným osobným automobilom menšiu pravdepodobnosť vzniku nehody. Ak ale k nehode príde, sú škody na vozidle nákladnejšie približne o 20 % oproti priemeru. Ide pravdepodobne o logický dôsledok vyššej ceny takýchto automobilov. Ak vezmeme do úvahy pôsobenie škôd ostatným účastníkom cestnej premávky, vyzerá situácia horšie, pretože pravdepodobnosť poškodenia iného vozidla alebo zranenia inej osoby je pri nehode terénneho automobilu o 40 % vyššia než priemer. Zdá sa teda, že terénny automobil predsa len v porovnaní s bežným osobným vozidlom predstavuje na ceste väčšiu potencionálnu hrozbu pre svoje okolie. Štatistické prieskumy doplnila poisťovňa Winterthur sériou nárazových skúšok vykonaných v spolupráci s nemeckou spoločnosťou DEKRA.

Simulované nehody
Simulovaná čelná zrážka ťažkého terénneho automobilu s bežným osobným vozidlom dopadla podľa očakávania. Ťažšie a tuhšie terénne vozidlo sa presadilo na úkor mäkšej deformačnej zóny ľahšieho automobilu. Následky pri skutočnej nehode by v tomto prípade boli neporovnateľne horšie pre posádku osobného automobilu. Naopak pri náraze na tuhú prekážku, ktorou môže byť v reálnej situácií strom, múr alebo mostný pilier, sa príliš veľká tuhosť konštrukcie terénneho automobilu mení v nevýhodu. Ťažko deformovateľná predná časť vozidla neabsorbuje energiu nárazu v dostatočnej miere a vodič je veľkou silou vrhnutý na volant. Simulovaný bočný náraz nízkeho osobného automobilu do terénneho odhalil jeho ďalšiu nevýhodu. Vďaka vysoko položenému ťažisku a veľkej svetlosti podvozku sa pri tomto smerovaní nárazu terénny automobil veľmi ľahko prevráti. Dôsledkom môžu byť popri zraneniach priamo spôsobených nárazom ďalšie zranenia hláv osôb vo vozidle. Zlyhanie bezpečnostných oblúkov, ktoré niekedy nebývajú dosť tuhé a stabilné, ešte zvyšuje nebezpečenstvo vážnych zranení vodiča a cestujúcich. Simulovaná kolízia terénneho automobilu s chodcom ukázala, že najmä predné ochranné rámy môžu byť v takýchto prípadoch veľmi nebezpečné.

Konštrukčné zmeny
Podľa mienky expertov by isté zmeny v konštrukcii terénnych vozidiel mohli viesť k zvýšeniu ich bezpečnosti. Problémom je najmä tradičný spôsob konštrukcie ich karosérie. Kým takmer všetky dnešné osobné automobily majú samonosnú karosériu so zvlášť „vyladenou“ čelnou deformačnou zónou, výrobcovia terénnych automobilov stále ešte uprednostňujú konštrukciu s tuhším podvozkovým rámom. Presadenie samonosných karosérií s lepšími deformačným vlastnosťami, zníženie príliš veľkej svetlosti, ktorá je pre použitie na cestách aj tak zbytočná, zaoblenie ostrých hrán karosérie a odstránenie nebezpečných predných ochranných rámov, ako i zosilnenie bezpečnostných oblúkov chrániacich hlavy posádky pri prevrátení, to všetko by mohlo byť základom pre konštrukciu moderných, bezpečných a pritom stále ešte štýlových terénnych vozidiel.

(Spracované podľa údajov Winterthur Versicherungen Schweiz)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  2. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  3. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  4. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  5. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  6. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  7. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  8. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  9. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  10. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 14 092
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 712
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 331
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 557
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 923
  6. Moskva alebo Petrohrad? 2 357
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 275
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 070
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 787
  10. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 679

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Na náramok treba myslieť, Rusko nemôže zájsť ani na viedenské vianočné trhy

Pavol Rusko je siedmym občanom, ktorý dostal monitorovací náramok bez odsúdenia.

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment politológ.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.