Terénne automobily - veľké a nebezpečné

Terénne autá budia na ceste zaslúžený rešpekt. Sú veľké, ťažké, často majú vpredu masívne ochranné rámy. Každému vodičovi menšieho osobného automobilu je jasné, že pri kolízií s takýmto vozidlom by na to doplatil viac asi práve on. Zdanlivá výhoda terénne




ho automobilu sa však niekedy môže obrátiť na fatálnu nevýhodu pre jeho posádku.

Prieskumy poisťovne
Rastúci počet terénnych automobilov v bežnej premávke budí prirodzený záujem poisťovní o analýzu ich správania sa pri nehodách. Švajčiarska poisťovňa Winterthur zistila, že terénne vozidlá majú vďaka nižšiemu počtu najazdených kilometrov oproti bežným osobným automobilom menšiu pravdepodobnosť vzniku nehody. Ak ale k nehode príde, sú škody na vozidle nákladnejšie približne o 20 % oproti priemeru. Ide pravdepodobne o logický dôsledok vyššej ceny takýchto automobilov. Ak vezmeme do úvahy pôsobenie škôd ostatným účastníkom cestnej premávky, vyzerá situácia horšie, pretože pravdepodobnosť poškodenia iného vozidla alebo zranenia inej osoby je pri nehode terénneho automobilu o 40 % vyššia než priemer. Zdá sa teda, že terénny automobil predsa len v porovnaní s bežným osobným vozidlom predstavuje na ceste väčšiu potencionálnu hrozbu pre svoje okolie. Štatistické prieskumy doplnila poisťovňa Winterthur sériou nárazových skúšok vykonaných v spolupráci s nemeckou spoločnosťou DEKRA.

Simulované nehody
Simulovaná čelná zrážka ťažkého terénneho automobilu s bežným osobným vozidlom dopadla podľa očakávania. Ťažšie a tuhšie terénne vozidlo sa presadilo na úkor mäkšej deformačnej zóny ľahšieho automobilu. Následky pri skutočnej nehode by v tomto prípade boli neporovnateľne horšie pre posádku osobného automobilu. Naopak pri náraze na tuhú prekážku, ktorou môže byť v reálnej situácií strom, múr alebo mostný pilier, sa príliš veľká tuhosť konštrukcie terénneho automobilu mení v nevýhodu. Ťažko deformovateľná predná časť vozidla neabsorbuje energiu nárazu v dostatočnej miere a vodič je veľkou silou vrhnutý na volant. Simulovaný bočný náraz nízkeho osobného automobilu do terénneho odhalil jeho ďalšiu nevýhodu. Vďaka vysoko položenému ťažisku a veľkej svetlosti podvozku sa pri tomto smerovaní nárazu terénny automobil veľmi ľahko prevráti. Dôsledkom môžu byť popri zraneniach priamo spôsobených nárazom ďalšie zranenia hláv osôb vo vozidle. Zlyhanie bezpečnostných oblúkov, ktoré niekedy nebývajú dosť tuhé a stabilné, ešte zvyšuje nebezpečenstvo vážnych zranení vodiča a cestujúcich. Simulovaná kolízia terénneho automobilu s chodcom ukázala, že najmä predné ochranné rámy môžu byť v takýchto prípadoch veľmi nebezpečné.

Konštrukčné zmeny
Podľa mienky expertov by isté zmeny v konštrukcii terénnych vozidiel mohli viesť k zvýšeniu ich bezpečnosti. Problémom je najmä tradičný spôsob konštrukcie ich karosérie. Kým takmer všetky dnešné osobné automobily majú samonosnú karosériu so zvlášť „vyladenou“ čelnou deformačnou zónou, výrobcovia terénnych automobilov stále ešte uprednostňujú konštrukciu s tuhším podvozkovým rámom. Presadenie samonosných karosérií s lepšími deformačným vlastnosťami, zníženie príliš veľkej svetlosti, ktorá je pre použitie na cestách aj tak zbytočná, zaoblenie ostrých hrán karosérie a odstránenie nebezpečných predných ochranných rámov, ako i zosilnenie bezpečnostných oblúkov chrániacich hlavy posádky pri prevrátení, to všetko by mohlo byť základom pre konštrukciu moderných, bezpečných a pritom stále ešte štýlových terénnych vozidiel.

(Spracované podľa údajov Winterthur Versicherungen Schweiz)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 26 124
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 954
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 903
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 904
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 188
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 955
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 222
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 190
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 136
  10. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 004

Hlavné správy zo Sme.sk

SPIŠ KORZÁR

Tatry zasiahla povodeň, viaceré chodníky uzavreli

V severných dolinách Tatier platia obmedzenia.

Stĺpček Jakuba Fila

Bordel v lesoch, riekach a na úradoch

Spor o odpad v lome nad Dechticami je ďalšou ukážkou prístupu k prostrediu.

Neprehliadnite tiež

Lego predstavilo model najznámejšieho auta Jamesa Bonda

Stavebnica s 1295 dielmi dá zabrať aj dospelým.

Tri omyly o milovaní v aute

Čo robíte v aute, robíte na verejnosti.

Zapnutý bezpečnostný pás môže zachrániť život. Aj v autobuse

Niektoré miesta v autobuse sú bezpečnejšie ako iné, pás je povinný na všetkých.

Tesla podvádzala v Nemecku, zákazníkov to bude stáť 4000 eur

Auto s "Cenou od" si nikto nemohol kúpiť.