SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Terénne automobily - veľké a nebezpečné

Terénne autá budia na ceste zaslúžený rešpekt. Sú veľké, ťažké, často majú vpredu masívne ochranné rámy. Každému vodičovi menšieho osobného automobilu je jasné, že pri kolízií s takýmto vozidlom by na to doplatil viac asi práve on. Zdanlivá výhoda terénne




ho automobilu sa však niekedy môže obrátiť na fatálnu nevýhodu pre jeho posádku.

Prieskumy poisťovne
Rastúci počet terénnych automobilov v bežnej premávke budí prirodzený záujem poisťovní o analýzu ich správania sa pri nehodách. Švajčiarska poisťovňa Winterthur zistila, že terénne vozidlá majú vďaka nižšiemu počtu najazdených kilometrov oproti bežným osobným automobilom menšiu pravdepodobnosť vzniku nehody. Ak ale k nehode príde, sú škody na vozidle nákladnejšie približne o 20 % oproti priemeru. Ide pravdepodobne o logický dôsledok vyššej ceny takýchto automobilov. Ak vezmeme do úvahy pôsobenie škôd ostatným účastníkom cestnej premávky, vyzerá situácia horšie, pretože pravdepodobnosť poškodenia iného vozidla alebo zranenia inej osoby je pri nehode terénneho automobilu o 40 % vyššia než priemer. Zdá sa teda, že terénny automobil predsa len v porovnaní s bežným osobným vozidlom predstavuje na ceste väčšiu potencionálnu hrozbu pre svoje okolie. Štatistické prieskumy doplnila poisťovňa Winterthur sériou nárazových skúšok vykonaných v spolupráci s nemeckou spoločnosťou DEKRA.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Simulované nehody
Simulovaná čelná zrážka ťažkého terénneho automobilu s bežným osobným vozidlom dopadla podľa očakávania. Ťažšie a tuhšie terénne vozidlo sa presadilo na úkor mäkšej deformačnej zóny ľahšieho automobilu. Následky pri skutočnej nehode by v tomto prípade boli neporovnateľne horšie pre posádku osobného automobilu. Naopak pri náraze na tuhú prekážku, ktorou môže byť v reálnej situácií strom, múr alebo mostný pilier, sa príliš veľká tuhosť konštrukcie terénneho automobilu mení v nevýhodu. Ťažko deformovateľná predná časť vozidla neabsorbuje energiu nárazu v dostatočnej miere a vodič je veľkou silou vrhnutý na volant. Simulovaný bočný náraz nízkeho osobného automobilu do terénneho odhalil jeho ďalšiu nevýhodu. Vďaka vysoko položenému ťažisku a veľkej svetlosti podvozku sa pri tomto smerovaní nárazu terénny automobil veľmi ľahko prevráti. Dôsledkom môžu byť popri zraneniach priamo spôsobených nárazom ďalšie zranenia hláv osôb vo vozidle. Zlyhanie bezpečnostných oblúkov, ktoré niekedy nebývajú dosť tuhé a stabilné, ešte zvyšuje nebezpečenstvo vážnych zranení vodiča a cestujúcich. Simulovaná kolízia terénneho automobilu s chodcom ukázala, že najmä predné ochranné rámy môžu byť v takýchto prípadoch veľmi nebezpečné.

Skryť Vypnúť reklamu

Konštrukčné zmeny
Podľa mienky expertov by isté zmeny v konštrukcii terénnych vozidiel mohli viesť k zvýšeniu ich bezpečnosti. Problémom je najmä tradičný spôsob konštrukcie ich karosérie. Kým takmer všetky dnešné osobné automobily majú samonosnú karosériu so zvlášť „vyladenou“ čelnou deformačnou zónou, výrobcovia terénnych automobilov stále ešte uprednostňujú konštrukciu s tuhším podvozkovým rámom. Presadenie samonosných karosérií s lepšími deformačným vlastnosťami, zníženie príliš veľkej svetlosti, ktorá je pre použitie na cestách aj tak zbytočná, zaoblenie ostrých hrán karosérie a odstránenie nebezpečných predných ochranných rámov, ako i zosilnenie bezpečnostných oblúkov chrániacich hlavy posádky pri prevrátení, to všetko by mohlo byť základom pre konštrukciu moderných, bezpečných a pritom stále ešte štýlových terénnych vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

(Spracované podľa údajov Winterthur Versicherungen Schweiz)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  7. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 276
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 18 658
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 407
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 13 461
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 118
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 779
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 404
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 281
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 100
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 958
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda vlády SR Igor Matovič (v popredí) počas tlačovej konferencie.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

13 h

Bratislava a Kežmarok sú nakoniec zelené.

1 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Ďalší testovací „úspech“

Peter Tkačenko

Matovič potrebuje ostatných rovnako ako oni jeho.

2 h

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

7 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

26. jan
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan