SME
Nedeľa, 28. máj, 2023 | Meniny má Viliam
reklama

Terénne automobily - veľké a nebezpečné

Terénne autá budia na ceste zaslúžený rešpekt. Sú veľké, ťažké, často majú vpredu masívne ochranné rámy. Každému vodičovi menšieho osobného automobilu je jasné, že pri kolízií s takýmto vozidlom by na to doplatil viac asi práve on. Zdanlivá výhoda terénne




ho automobilu sa však niekedy môže obrátiť na fatálnu nevýhodu pre jeho posádku.

Prieskumy poisťovne
Rastúci počet terénnych automobilov v bežnej premávke budí prirodzený záujem poisťovní o analýzu ich správania sa pri nehodách. Švajčiarska poisťovňa Winterthur zistila, že terénne vozidlá majú vďaka nižšiemu počtu najazdených kilometrov oproti bežným osobným automobilom menšiu pravdepodobnosť vzniku nehody. Ak ale k nehode príde, sú škody na vozidle nákladnejšie približne o 20 % oproti priemeru. Ide pravdepodobne o logický dôsledok vyššej ceny takýchto automobilov. Ak vezmeme do úvahy pôsobenie škôd ostatným účastníkom cestnej premávky, vyzerá situácia horšie, pretože pravdepodobnosť poškodenia iného vozidla alebo zranenia inej osoby je pri nehode terénneho automobilu o 40 % vyššia než priemer. Zdá sa teda, že terénny automobil predsa len v porovnaní s bežným osobným vozidlom predstavuje na ceste väčšiu potencionálnu hrozbu pre svoje okolie. Štatistické prieskumy doplnila poisťovňa Winterthur sériou nárazových skúšok vykonaných v spolupráci s nemeckou spoločnosťou DEKRA.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Simulované nehody
Simulovaná čelná zrážka ťažkého terénneho automobilu s bežným osobným vozidlom dopadla podľa očakávania. Ťažšie a tuhšie terénne vozidlo sa presadilo na úkor mäkšej deformačnej zóny ľahšieho automobilu. Následky pri skutočnej nehode by v tomto prípade boli neporovnateľne horšie pre posádku osobného automobilu. Naopak pri náraze na tuhú prekážku, ktorou môže byť v reálnej situácií strom, múr alebo mostný pilier, sa príliš veľká tuhosť konštrukcie terénneho automobilu mení v nevýhodu. Ťažko deformovateľná predná časť vozidla neabsorbuje energiu nárazu v dostatočnej miere a vodič je veľkou silou vrhnutý na volant. Simulovaný bočný náraz nízkeho osobného automobilu do terénneho odhalil jeho ďalšiu nevýhodu. Vďaka vysoko položenému ťažisku a veľkej svetlosti podvozku sa pri tomto smerovaní nárazu terénny automobil veľmi ľahko prevráti. Dôsledkom môžu byť popri zraneniach priamo spôsobených nárazom ďalšie zranenia hláv osôb vo vozidle. Zlyhanie bezpečnostných oblúkov, ktoré niekedy nebývajú dosť tuhé a stabilné, ešte zvyšuje nebezpečenstvo vážnych zranení vodiča a cestujúcich. Simulovaná kolízia terénneho automobilu s chodcom ukázala, že najmä predné ochranné rámy môžu byť v takýchto prípadoch veľmi nebezpečné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Konštrukčné zmeny
Podľa mienky expertov by isté zmeny v konštrukcii terénnych vozidiel mohli viesť k zvýšeniu ich bezpečnosti. Problémom je najmä tradičný spôsob konštrukcie ich karosérie. Kým takmer všetky dnešné osobné automobily majú samonosnú karosériu so zvlášť „vyladenou“ čelnou deformačnou zónou, výrobcovia terénnych automobilov stále ešte uprednostňujú konštrukciu s tuhším podvozkovým rámom. Presadenie samonosných karosérií s lepšími deformačným vlastnosťami, zníženie príliš veľkej svetlosti, ktorá je pre použitie na cestách aj tak zbytočná, zaoblenie ostrých hrán karosérie a odstránenie nebezpečných predných ochranných rámov, ako i zosilnenie bezpečnostných oblúkov chrániacich hlavy posádky pri prevrátení, to všetko by mohlo byť základom pre konštrukciu moderných, bezpečných a pritom stále ešte štýlových terénnych vozidiel.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

(Spracované podľa údajov Winterthur Versicherungen Schweiz)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku?
  2. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  3. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  4. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  5. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  6. Plánujete si dokonalú rodinnú dovolenku?
  7. Martin Cígler zo Seyforu: Rast IT sektora predbieha počet odborn
  8. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami
  1. Na trhu jazdeniek pribudli kabriolety
  2. Slováci pomáhajú s digitalizáciou školstva doma aj v zahraničí
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné
  4. Päť rád, ako si po vysokej škole nájsť vysnívanú prácu
  5. Moravák, ktorý ukázal svetu, ako sa robí „nové umenie“
  6. Miro Šatan: Nechajme deti robiť viacero športov
  7. 7 dôvodov, že investícia do bezpečnostných dverí sa vypláca
  8. Dualisti o praxi: Sme súčasťou všetkých procesov
  1. Odvážte sa vystúpiť z komfortnej zóny. Zažijete iné Chorvátsko 9 641
  2. Existuje viac spôsobov, ako znížiť mesačnú splátku na hypotéke 8 108
  3. Nevídaný záujem o grécke ostrovy. Mnohé hotely sú už nedostupné 7 461
  4. Byty v Rakyte s dotovanou hypotékou a zvýhodnenými cenami 5 078
  5. Plánujete toto leto dovolenku v Chorvátsku? 4 833
  6. Ďurákovci a ich biznis: Z malého e-shopu k státisícovým tržbám 4 299
  7. Čeľustní ortopédi bijú na poplach: Pacienti potrebujú ochranu 3 405
  8. Tipy na výlety po letnom Rakúsku 2 462
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Ján Šubák: Prepúšťanie a vysoké ceny automobilov môžu prísť oveľa skôr, ako si myslíme
  2. Jozef Sitko: Azda mi chce admin zakázať v SME publikovať? (1.)
  3. Peter Kubica: Kniha o tom, ako odbehnúť maratóny
  4. Ján Škerko: Smero-hlasácko-fašistická Hydra. Herkules, kde si?
  5. Anna Miľanová: V zálive...
  6. Ján Šeďo: "Putin dostal dve facky a povedal, že sa Ukrajine pomstí".
  7. Jozef Varga: Slúžil som v armádach štyroch štátov / 28. /
  8. Silvia Smolková: Ako hasia problémy v republike naše „stopäťdesiatky“?
  1. Ján Šeďo: Americkí vojaci zaútočili na predajňu Billa vo Zvolene. 107 000
  2. Ján Šeďo: V Jasenovaci omdlievali aj vrahovia z SS, tromfli ich bývalí mnísi. 37 633
  3. Jozef Varga: Prečo nemám rád Rusko 30 256
  4. Ján Šeďo: Mrak skazy úraduje aj na severozápade Slovenska a keby len tam... 29 988
  5. Ján Šeďo: Nové ruské zbrane sú desiatky rokov pred zahraničnou konkurenciou... 29 852
  6. Ľudmila Križanovská: Zase ste nič nepochopili, pán Fico 13 303
  7. Miroslav Kocúr: Kočner a zahmlievanie okolo skutku, ktorý sa stal 7 337
  8. Ivan Bilohuščin: Igor Matovič: génius anti-intelektuálneho populizmu 7 010
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 62. - Arktída - Špicbergy alebo Svalbard?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 61. - Arktída - Jan Mayen, nenápadný ostrov s pútavou minulosťou
  3. Monika Nagyova: Každá rodina má svojho gamblera
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 60. - Kapitán Henry Hudson a jeho štyri expedície v rokoch 1607 - 1611
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 59. - Po kom bol pomenovaný Drakeov prieliv?
  6. Monika Nagyova: Afganka Slovákom: Neviete, čo máte
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  8. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu