Terénne automobily - veľké a nebezpečné

Terénne autá budia na ceste zaslúžený rešpekt. Sú veľké, ťažké, často majú vpredu masívne ochranné rámy. Každému vodičovi menšieho osobného automobilu je jasné, že pri kolízií s takýmto vozidlom by na to doplatil viac asi práve on. Zdanlivá výhoda terénne




ho automobilu sa však niekedy môže obrátiť na fatálnu nevýhodu pre jeho posádku.

Prieskumy poisťovne
Rastúci počet terénnych automobilov v bežnej premávke budí prirodzený záujem poisťovní o analýzu ich správania sa pri nehodách. Švajčiarska poisťovňa Winterthur zistila, že terénne vozidlá majú vďaka nižšiemu počtu najazdených kilometrov oproti bežným osobným automobilom menšiu pravdepodobnosť vzniku nehody. Ak ale k nehode príde, sú škody na vozidle nákladnejšie približne o 20 % oproti priemeru. Ide pravdepodobne o logický dôsledok vyššej ceny takýchto automobilov. Ak vezmeme do úvahy pôsobenie škôd ostatným účastníkom cestnej premávky, vyzerá situácia horšie, pretože pravdepodobnosť poškodenia iného vozidla alebo zranenia inej osoby je pri nehode terénneho automobilu o 40 % vyššia než priemer. Zdá sa teda, že terénny automobil predsa len v porovnaní s bežným osobným vozidlom predstavuje na ceste väčšiu potencionálnu hrozbu pre svoje okolie. Štatistické prieskumy doplnila poisťovňa Winterthur sériou nárazových skúšok vykonaných v spolupráci s nemeckou spoločnosťou DEKRA.

Simulované nehody
Simulovaná čelná zrážka ťažkého terénneho automobilu s bežným osobným vozidlom dopadla podľa očakávania. Ťažšie a tuhšie terénne vozidlo sa presadilo na úkor mäkšej deformačnej zóny ľahšieho automobilu. Následky pri skutočnej nehode by v tomto prípade boli neporovnateľne horšie pre posádku osobného automobilu. Naopak pri náraze na tuhú prekážku, ktorou môže byť v reálnej situácií strom, múr alebo mostný pilier, sa príliš veľká tuhosť konštrukcie terénneho automobilu mení v nevýhodu. Ťažko deformovateľná predná časť vozidla neabsorbuje energiu nárazu v dostatočnej miere a vodič je veľkou silou vrhnutý na volant. Simulovaný bočný náraz nízkeho osobného automobilu do terénneho odhalil jeho ďalšiu nevýhodu. Vďaka vysoko položenému ťažisku a veľkej svetlosti podvozku sa pri tomto smerovaní nárazu terénny automobil veľmi ľahko prevráti. Dôsledkom môžu byť popri zraneniach priamo spôsobených nárazom ďalšie zranenia hláv osôb vo vozidle. Zlyhanie bezpečnostných oblúkov, ktoré niekedy nebývajú dosť tuhé a stabilné, ešte zvyšuje nebezpečenstvo vážnych zranení vodiča a cestujúcich. Simulovaná kolízia terénneho automobilu s chodcom ukázala, že najmä predné ochranné rámy môžu byť v takýchto prípadoch veľmi nebezpečné.

Konštrukčné zmeny
Podľa mienky expertov by isté zmeny v konštrukcii terénnych vozidiel mohli viesť k zvýšeniu ich bezpečnosti. Problémom je najmä tradičný spôsob konštrukcie ich karosérie. Kým takmer všetky dnešné osobné automobily majú samonosnú karosériu so zvlášť „vyladenou“ čelnou deformačnou zónou, výrobcovia terénnych automobilov stále ešte uprednostňujú konštrukciu s tuhším podvozkovým rámom. Presadenie samonosných karosérií s lepšími deformačným vlastnosťami, zníženie príliš veľkej svetlosti, ktorá je pre použitie na cestách aj tak zbytočná, zaoblenie ostrých hrán karosérie a odstránenie nebezpečných predných ochranných rámov, ako i zosilnenie bezpečnostných oblúkov chrániacich hlavy posádky pri prevrátení, to všetko by mohlo byť základom pre konštrukciu moderných, bezpečných a pritom stále ešte štýlových terénnych vozidiel.

(Spracované podľa údajov Winterthur Versicherungen Schweiz)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  6. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  7. Rastie nám pokrivená generácia?
  8. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. AAA AUTO za päť rokov predalo 320 tisíc vozidiel
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 13 098
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 7 497
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 061
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 582
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 769
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 303
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 170
  8. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 980
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 971
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 473

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Po páde z mosta do Vltavy zomrel český herec Jan Tříska

Okolnosti pádu vyšetruje polícia.

SVET

Jeden víťaz a samí porazení. Čo ukázali nemecké voľby

Takmer štvrtina nemeckých voličov hlasovala za extrém.

Neprehliadnite tiež

Nová Kia Stonic osloví tínedžera aj dôchodcu (prvá jazda)

Do predaja sa na Slovensku dostane 14. októbra.

Malá XC40 so sebou prináša veľké zmeny

Volvo predstavilo svoje najmenšie SUV, prináša hneď niekoľko noviniek

Šéf marketingu BMW Ian Robertson: Ďalšiu Čínu už na Zemi nenájdeme

Pre Jozefa Kabaňa majú v BMW prichystané veľké výzvy.

Anketa o Svetové auto roka 2018 sa ponesie v znamení SUV

Posledný ročník vyhral Jaguar F-Pace, tento rok SUV tvoria viac než polovicu nominovaných.