SME

Prvá jazda: Mitsubishi Outlander stíchol a schudol

V jesenných mesiacoch príde na trh tretia generácia Mitsubishi Outlander, ktorú sme vyskúšali v okolí Frankfurtu. Auto stratilo dynamický náboj, je orientované viac na komfort, je tichšie, ľahšie a má viac miesta vzadu.

Outlander je pre Mitsubishi dôležitý model, pretože z predchádzajúcich dvoch generácií predali vyše milión kusov. Tretia generácia je ľahšia a kratšia.Outlander je pre Mitsubishi dôležitý model, pretože z predchádzajúcich dvoch generácií predali vyše milión kusov. Tretia generácia je ľahšia a kratšia. (Zdroj: Mitsubishi)

Hlavne prístrojová doska je krajšia.

FRANKFURT. Každá nová generácia modelu Outlander je výrazne iná než predchádzajúca. Platí to aj o treťom vydaní úspešného crossoveru, ktorý nadväzuje na milión predaných kusov minulej generácie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zvlášť tá druhá ku koncu existencie trochu laborovala s dizajnom čelnej masky a tiež motormi. Vysnívaný diesel vlastnej konštrukcie 2,2 DI-D mal slušný výkon 177 koní, tichý chod avšak aj spotrebu. Preto ho nahradila vylepšená, zjednodušená verzia, paradoxne s nižším výkonom.

SkryťVypnúť reklamu

Prepracovanie motora je v podstate zrkadlom celého auta. Novinka nepredháňa predchodcu v rozmeroch ani hmotnosti a dokonca ani vo výkone. Ušetrená hmotnosť však urobila prácu za 27 koní a dokonca sa dynamické parametre naftovej verzie ešte zlepšili.

Za znížením hmotnosti treba hľadať hojnejšie zastúpenie vysokopevnej ocele v základnom skelete karosérie a za znížením spotreby a hlučnosti zasa lepšiu aerodynamiku.

Stíchol od motoraEšte máme v živej pamäti premiéru druhej generácie, ktorá debutovala s dieselom 2,0 TDI od Volkswagenu. Bol úsporný, dostatočne silný a poriadne hlučný.

Dizajnová štúdia nového modelu bola podstatne odvážnejšia ako skutočnosť. Reálne auto si ponechalo podobný výraz čelnej masky. Najpozitívnejšie pre spotrebu a zníženie hluku je sedempercentné zlepšenie aerodynamiky.

SkryťVypnúť reklamu

Nástupom diesela koncernu PSA kokpit stíchol, ale to bol zasa nevýrazný motor a Mitsubishi v druhej generácii stihlo ešte vyskúšať vlastný motor 2,2 DI-D MIVEC s výkonom 177 koní. Ten jazdil výborne, ticho, ale bol trochu smädný.

Teraz mu po rekonštrukcii ostal krútiaci moment 380 Nm avšak pri nižších otáčkach. Zásluhou úprav je Outlander III so slabším motorom a manuálnou šesťstupňovou prevodovkou rovnako rýchly. Kto šoféroval minulú generáciu, zistí, že auto je o poznanie tichšie.

Vrátili sa ku klasikeAutomobilka vymenila dvojspojkovú prevodovku TC-SST z vlastnej dielne za klasický šesťstupňový automat. Podnet na zdanlivo technologicky spiatočnícky krok dali zákazníci. Chcú Outlander s automatom a v ňom nepotrebujú radiť páčkami pod volantom alebo využívať rýchle športové preradenia.

SkryťVypnúť reklamu

Reálne najväčšiu zmenu vidia cestujúci vpredu. Účelnú ale veľmi strohú prístrojovú dosku minulého modelu nahradili kvalitné materiály akoby z iného sveta. Vyzerá však trochu americky.

Chcú iba pridávať plyn a brzdiť a na to im klasický automat stačí. V nízkych rýchlostiach má automat efekt meniča teda počuteľný nárast otáčok motora, ale po prekročení päťdesiatky prevodovka pekne drží menič zamknutý a využíva krútiaci moment motora.

Benzínový dvojliter, ktorý bude u nás vyslovene okrajovou záležitosťou, má rovnaký výkon ako diesel, avšak kombinuje sa iba s manuálnou päťstupňovou prevodovkou a pohonom 2WD. Ak má mať benzínová verzia sedem miest a 4WD, tak musí spolupracovať s prevodovkou CVT.

Išli podľa zoznamuDnes je spoločným menovateľom nových generácií áut doplnenie systémov bezpečnosti a ekológie, ktoré majú konkurenti. Akoby išli automobilky podľa zoznamu a odškrtávali, čo treba do auta ešte dať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj prístrojový panel vyzerá príjemnejšie a zobrazuje viac funkcií. Napríklad predkolízny systém, ktorý upozorňuje na riskantne sa blížiacu prekážku a ako konkurenčné systémy v poslednej chvíli sa snaží brzdiť.

Eco tlačidlo, kvetinky na displeji, asistent prekročenia jazdného pruhu, aktívny tempomat a dištančný radar. To všetko už má aj Outlander a povedzme, že sa to dnes naozaj patrí. Eco režim má byť kľúčom k spotrebe tesne nad päť litrov avšak po aktivovaní auto akoby umrelo.

Tak sme ho hneď vypli. Pri prvej jazde sme si v hustej premávke vyskúšali predkolízny systém, ktorý blikaním aj zvukom upozorní, ak sa k autu vpredu rýchlo blížite a nespomaľujete, ale väčší záujem sme mali o interiér, priestor a pohon všetkých kolies.

Uvidíme na snehuPosledne menovanú novinku nebolo kde vyskúšať. Škoda, lebo od pohonu 4WD novej generácie si sľubujeme konečne dynamickejšiu jazdu na snehu a nie nedotáčavé plazenie po predku auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aj vzadu je viac miesta najmä v treťom rade doplnkových sedadiel pre deti. Celkovo aj do podlahy kufra sklápateľné sedadlá majú teraz robustnejšiu konštrukciu. Samozrejme akýkoľvek minivan ponúkne viac.

Riadiaca elektronika elektromechanickej spojky doposiaľ brala do úvahy len pár údajov a najmä súvislosť otáčok kolies a motora. Teraz je napojená na viac riadiacich jednotiek a berie do úvahy zaradený prevod, preťaženia vo všetkých smeroch, natočenie volantu, krútiaci moment motora a ďalšie údaje.

Na ostatné jednotky je pripojená cez zbernicu CAN a všetko má byť rýchlejšie. Otočný ovládač režimov pohonu nahradilo tlačidlo. Režim 2WD nahradil 4WD Eco, ktorý síce prioritne používa iba prednú nápravu ale vie pripojiť aj zadnú.

Režim 4WD AUTO už prihliada na to, aby podobne ako Haldex systém dával na zadnú nápravu aspoň časť krútiaceho momentu, ak sa aj nič nedeje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Hoci na pohľad vyzerá Outlander robustnejšie než predchodca, je o centimeter kratší a naftová verzia medzigeneračne až o 155 kilogramov ľahšia.

Prvé dojmy z jazdytichší interiér

lepšie odhlučnenie od cesty

mäkšie pruženie výraznejšie náklony

neporovnateľne kvalitnejší interiér

viac miesta v treťom rade sedadiel

dlhší kufor

naoko robustnejšia karoséria

zložité ovládanie navigácie

doplnili chýbajúce systémy dnešnej doby

Mitsubishi Outlander - základné údajeModel

2,2 DI-D MT

2,0 MIVEC

Počet miest na sednie

7

5(7)

Pohon náprav

4WD

2WD (4WD)

Palivo

nafta

benzín

Objem motora (cm3)

2268

1998

Výkon (kW(k)

110 (150)

110(150)

Pri otáčkach (ot./min.)

3500

6000

Krútiaci moment (Nm)

380

195

Pri otáčkach (ot./min.)

1750-2500

4100-4200

Prevodovka

man. (aut.)

man. (CVT)

Počet stupňov

6(6)

5 (variabilný prevod)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zrýchlenie z 0 na 100km/h (s)

9,7(11,2)

10,6(12,6)

Maximálna rýchlosť (km/h)

200 (190)

190 (185)

Priemerná spotreba (l/100km)

5,6(6,1)

7,1

Pohotovostná hmotnosť (kg)

1590 (1610)

1380(1515)

Svetlá výška podvozka (mm)

190

215

Mitsubishi Outlander základné rozmeryDĺžka (mm)

4655

Šírka (mm)

1800

Výška (mm)

1680

Rázvor (mm)

2670

Autor: rch

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 314
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 764
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 257
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 777
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 329
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 754
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 544
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 281
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 112
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 678
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 357
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 612
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 798
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 451
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu