Legislatívne uznesenie, ktoré v utorok veľkou väčšinou schválil Európsky parlament (EP), prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na cestách.
Nariadenie navrhnuté Európskou komisiou (EK) v júli 2011 stanovuje nové technické štandardy pre digitálne tachografy, ktoré sú od mája 2006 povinné pre všetky nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Nová legislatíva upresňuje ich použitie, certifikáciu, montáž a kontrolu s cieľom zabrániť nepovolenej manipulácii so zariadením, ktorá je podľa EK v súčasnosti príliš rozšírená.
Inteligentné tachografy od roku 2020
Uznesenie europarlamentu rozširuje funkcie tachografu, ktorý bude s pomocou globálneho navigačného satelitného systému (GNSS) schopný zaznamenať začiatok a koniec trasy nákladného vozidla a sledovať jeho aktuálnu hmotnosť. V budúcnosti by sa funkcie tachografu mali ďalej rozšíriť a jeho ovládanie zjednodušiť. Nový tachograf prispeje k lepšiemu dodržiavaniu pravidiel v súvislosti s dobou vyhradenou na vedenie kamiónu a časom určeným na odpočinok.
"Výbor EP pre dopravu navrhuje, aby bol každý kamión, nový alebo starý, do roku 2020 povinne vybavený inteligentným tachografom," uviedla poslankyňa Ticau počas rozpravy.
Orgány verejnej správy budú tiež musieť vyškoliť a vybaviť cestných inšpektorov tak, aby boli schopní rýchlo analyzovať dáta z tachografu podľa spoločnej metodiky, nakoľko je podľa spravodajkyne kľúčové, aby sa pravidlá konečne uplatňovali rovnako na celom území EÚ.
Kontrola a výnimka
Bezdrôtový prenos dát umožní orgánom verejnej správy kontrolovať (nie však postihovať) vozidlá na diaľku bez toho, aby ich museli zastaviť. To im umožní sústrediť sa na vozidlá vykazujúce podozrivé údaje, ktoré budú následne dôkladne skontrolované.
Nákladné vozidlá používané v okruhu do 100 km od prevádzky podniku osobami, pre ktorých vedenie vozidla nepredstavuje hlavnú činnosť, by mali byť od povinnosti zaviesť nový tachograf oslobodené. Parlament tak chce zabrániť uvaleniu zbytočnej administratívnej záťaže na remeselníkov, ktorých hlavná činnosť nesúvisí s riadením ťažkých nákladných vozidiel, avšak potrebujú prepravovať svoje zariadenia a materiály.