SME

Europoslanci odobrili zavedenie inteligentného tachografu pre kamionistov

Zavedenie takzvaného "inteligentného" tachografu by mali uvítať predovšetkým spoločnosti aktívne v nákladnej automobilovej doprave.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Legislatívne uznesenie, ktoré v utorok veľkou väčšinou schválil Európsky parlament (EP), prispeje k zvýšeniu bezpečnosti na cestách.

Nariadenie navrhnuté Európskou komisiou (EK) v júli 2011 stanovuje nové technické štandardy pre digitálne tachografy, ktoré sú od mája 2006 povinné pre všetky nákladné vozidlá nad 3,5 tony. Nová legislatíva upresňuje ich použitie, certifikáciu, montáž a kontrolu s cieľom zabrániť nepovolenej manipulácii so zariadením, ktorá je podľa EK v súčasnosti príliš rozšírená.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Inteligentné tachografy od roku 2020

Uznesenie europarlamentu rozširuje funkcie tachografu, ktorý bude s pomocou globálneho navigačného satelitného systému (GNSS) schopný zaznamenať začiatok a koniec trasy nákladného vozidla a sledovať jeho aktuálnu hmotnosť. V budúcnosti by sa funkcie tachografu mali ďalej rozšíriť a jeho ovládanie zjednodušiť. Nový tachograf prispeje k lepšiemu dodržiavaniu pravidiel v súvislosti s dobou vyhradenou na vedenie kamiónu a časom určeným na odpočinok.

"Výbor EP pre dopravu navrhuje, aby bol každý kamión, nový alebo starý, do roku 2020 povinne vybavený inteligentným tachografom," uviedla poslankyňa Ticau počas rozpravy.

Orgány verejnej správy budú tiež musieť vyškoliť a vybaviť cestných inšpektorov tak, aby boli schopní rýchlo analyzovať dáta z tachografu podľa spoločnej metodiky, nakoľko je podľa spravodajkyne kľúčové, aby sa pravidlá konečne uplatňovali rovnako na celom území EÚ.

SkryťVypnúť reklamu

Kontrola a výnimka

Bezdrôtový prenos dát umožní orgánom verejnej správy kontrolovať (nie však postihovať) vozidlá na diaľku bez toho, aby ich museli zastaviť. To im umožní sústrediť sa na vozidlá vykazujúce podozrivé údaje, ktoré budú následne dôkladne skontrolované.

Nákladné vozidlá používané v okruhu do 100 km od prevádzky podniku osobami, pre ktorých vedenie vozidla nepredstavuje hlavnú činnosť, by mali byť od povinnosti zaviesť nový tachograf oslobodené. Parlament tak chce zabrániť uvaleniu zbytočnej administratívnej záťaže na remeselníkov, ktorých hlavná činnosť nesúvisí s riadením ťažkých nákladných vozidiel, avšak potrebujú prepravovať svoje zariadenia a materiály.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 646
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 410
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 266
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 407
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 730
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 931
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 282
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jan Pražák: Heleno, hledej!
  2. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  3. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  4. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  5. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  6. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  7. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  8. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  1. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 932
  2. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 877
  3. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 19 768
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 11 021
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 585
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 7 451
  7. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 6 319
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 109
  1. Anna Brawne: Nacizmus nie je názor, šírenie nenávisti nie je slobodou slova a hajlovanie nie je rozcvičkou paže
  2. Radko Mačuha: Fico bol súčasťou mierového rokovania Trump Putin v Belehrade.
  3. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  4. Tupou Ceruzou: Smerákov
  5. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  6. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  7. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  8. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu