Šoférske leto sa začalo zle, mŕtvych je na cestách viac

Sprísnenie postihov za alkohol počet obetí na cestách neznížilo.

Tragických nehôd neubúda.(Zdroj: MY - MARTIN PAVELEK)

Za smrť štrnásťročnej šoférky sa bude zodpovedať jej dospelý spolujazdec.

BRATISLAVA. Prvý deň prázdnin sa v Dolnom Kubíne za volantom auta zabilo 14-ročné dievča. Za prvý polrok polícia zaznamenala na cestách už 140 obetí, čo je o jednu viac ako vlani.

Školáčka v pondelok večer šoférovala fiat, s ktorým v miernej zákrute zišla z cesty a narazila do svahu.

Jej 18-ročný spolujazdec vyviazol len s ľahkými zraneniami. Alkohol mu nenamerali.

Ojedinelý prípad

info
Štatistika
Obete nehôd
  • objektívnu zodpovednosť má okrem nás 12 krajín únie,
  • za posledných 10 rokov klesol v týchto krajinách počet usmrtených o 43 percent,
  • vo zvyšných krajinách klesol o takmer 42 percent.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel si na podobný prípad nespomína.

„V poslednom čase však máme zvýšený počet nehôd, ktorých vinníkmi sú nevodiči. Je to najmä ich nezodpovednosť.“ V prípade z Dolného Kubína bude podľa neho polícia konať voči dospelému spolujazdcovi dievčaťa.

Za prvý polrok sa na cestách stalo 6487 havárií, čo je o 883 menej ako vlani. Zo 140 obetí bolo 86 šoférov a spolujazdcov, desať motorkárov, 31 chodcov a trinásť cyklistov.

„Keďže sme zaznamenali viac prípadov úmrtí chodcov a motocyklistov, je v uliciach opäť viac policajtov,“ hovorí Denisa Baloghová z policajného prezídia.

Pripomína, že počas leta sa premávka zvyšuje. Ľudia by preto mali byť opatrnejší.

Ospatosť a únava sú príčinami vážnych havárií zhruba jednej pätiny vodičov. Pozornosť teraz znižujú aj pretrvávajúce horúčavy.

Policajti na Pohode

Vlani počas prázdnin na cestách zomrelo 61 ľudí, rok predtým 72. Najviac obetí nehôd za rok 2011 bolo v mesiacoch júl a október (37).

Špeciálne akcie polícia pripravuje v rámci väčších letných festivalov. Tento víkend sa zameria na Pohodu v Trenčíne a folklórny festival v Detve.

„Pri týchto kontrolách budeme klásť dôraz najmä na alkohol a rýchlosť,“ dodáva Ábel. V lete budú policajti viac strážiť aj úseky častých dopravných nehôd.

graf_res.jpg

Spišiakov človek

Výrazné zlepšenie vývoja nehodovosti polícia zaznamenala za predchádzajúceho ministra vnútra Daniela Lipšica.

Viceprezidenta Ábela jeho nástupca Robert Kaliňák ponechal vo funkcii. Tabuľky s cieľmi, ktoré zaviedol bývalý šéf Policajného zboru Jaroslav Spišiak, však už nezverejňujú.

Počet mŕtvych sa oproti vlaňajšku v prvom polroku zvýšil o jedného aj napriek tomu, že jazda pod vplyvom alkoholu je teraz už posudzovaná ako trestný čin.

V nedeľu večer 42-ročný opitý vodič havaroval pri Studienke, v okrese Malacky. Nehodu neprežil jeho 32-ročný spolujazdec.

ico

Inde kamery z tragédií príliš neubrali

Polícia si od objektívnej zodpovednosti sľubuje aj pokles smrteľných nehôd.

BRATISLAVA. Následky dopravných nehôd na živote a zdraví klesnú o 30 až 40 percent.

Aj takto vlani ministerstvo vnútra zdôvodňovalo potrebu zavedenia objektívnej zodpovednosti, ktorá umožní pokutovanie vodičov aj bez účasti policajných hliadok. Stačiť na to budú kamery.

Ministerstvo pri príprave zákona čerpalo najmä zo skúsenosti Maďarska, kde popri modernizácii ciest a vozového parku pripisujú veľkú váhu na zlepšení dopravnej situácie práve novému inštitútu.

V krajine po jeho zavedení klesol počet nehôd na úroveň z roku 1961. Vtedy po krajine jazdilo 400-tisíc áut, vlani to bolo 3,6 milióna.

Analýza vplyvu objektívnej zodpovednosti na nehodovosť však neexistuje. Polícia pracuje so štatistikami, podľa ktorých v 12 krajinách, kde ju v posledných rokoch zaviedli, klesol počet smrteľných nehôd až o 43 percent.

Takmer rovnaký pokles dosiahli aj zvyšné krajiny.

„Zdá sa, že objektívna zodpovednosť sa zatiaľ na počte tragických nehôd významne neprejavila,“ tvrdí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk.

Upozorňuje však na ďalšie výhody inštitútu. „Vodiči menej porušujú pravidlá cestnej premávky, policajti sa zas môžu venovať iným formám dopravnej prevencie,“ hovorí. Účinnejšie je aj vymáhanie pokút.

Pozitívny vplyv automatického merania rýchlosti potvrdzuje aj Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného, ktorý monitorovanie priestupkov testuje v Žiline.

„Po osadení meračov začali vodiči jazdiť veľmi disciplinovane. Keď sa rozchýrilo, že systém slúži iba na vedecké účely, vodiči ho začali opäť ignorovať.“

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  7. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  8. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 306
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 730
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 994
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 614
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 767
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 578
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 556
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 217
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 214
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 142

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.

Hyundai ide po nemeckej prémii. Predstavil konkurenta pre BMW radu 3

Genesis G70 príde na európsky trh najskôr o dva roky.

Nový Renault Mégane R.S. má natáčanie zadných kolies aj problém s váhou

Vo Frankfurte sa predstavili hneď štyri športové hatchbacky.