SME
Streda, 30. november, 2022 | Meniny má Ondrej, Andrej

Šoférske leto sa začalo zle, mŕtvych je na cestách viac

Sprísnenie postihov za alkohol počet obetí na cestách neznížilo.

Tragických nehôd neubúda.Tragických nehôd neubúda. (Zdroj: MY - MARTIN PAVELEK)

Za smrť štrnásťročnej šoférky sa bude zodpovedať jej dospelý spolujazdec.

BRATISLAVA. Prvý deň prázdnin sa v Dolnom Kubíne za volantom auta zabilo 14-ročné dievča. Za prvý polrok polícia zaznamenala na cestách už 140 obetí, čo je o jednu viac ako vlani.

Školáčka v pondelok večer šoférovala fiat, s ktorým v miernej zákrute zišla z cesty a narazila do svahu.

Jej 18-ročný spolujazdec vyviazol len s ľahkými zraneniami. Alkohol mu nenamerali.

Ojedinelý prípad

info
Štatistika
Obete nehôd
  • objektívnu zodpovednosť má okrem nás 12 krajín únie,
  • za posledných 10 rokov klesol v týchto krajinách počet usmrtených o 43 percent,
  • vo zvyšných krajinách klesol o takmer 42 percent.

Policajný viceprezident Ľubomír Ábel si na podobný prípad nespomína.

„V poslednom čase však máme zvýšený počet nehôd, ktorých vinníkmi sú nevodiči. Je to najmä ich nezodpovednosť.“ V prípade z Dolného Kubína bude podľa neho polícia konať voči dospelému spolujazdcovi dievčaťa.

Za prvý polrok sa na cestách stalo 6487 havárií, čo je o 883 menej ako vlani. Zo 140 obetí bolo 86 šoférov a spolujazdcov, desať motorkárov, 31 chodcov a trinásť cyklistov.

„Keďže sme zaznamenali viac prípadov úmrtí chodcov a motocyklistov, je v uliciach opäť viac policajtov,“ hovorí Denisa Baloghová z policajného prezídia.

Pripomína, že počas leta sa premávka zvyšuje. Ľudia by preto mali byť opatrnejší.

Ospatosť a únava sú príčinami vážnych havárií zhruba jednej pätiny vodičov. Pozornosť teraz znižujú aj pretrvávajúce horúčavy.

Policajti na Pohode

Vlani počas prázdnin na cestách zomrelo 61 ľudí, rok predtým 72. Najviac obetí nehôd za rok 2011 bolo v mesiacoch júl a október (37).

Špeciálne akcie polícia pripravuje v rámci väčších letných festivalov. Tento víkend sa zameria na Pohodu v Trenčíne a folklórny festival v Detve.

„Pri týchto kontrolách budeme klásť dôraz najmä na alkohol a rýchlosť,“ dodáva Ábel. V lete budú policajti viac strážiť aj úseky častých dopravných nehôd.

graf_res.jpg

Spišiakov človek

Výrazné zlepšenie vývoja nehodovosti polícia zaznamenala za predchádzajúceho ministra vnútra Daniela Lipšica.

Viceprezidenta Ábela jeho nástupca Robert Kaliňák ponechal vo funkcii. Tabuľky s cieľmi, ktoré zaviedol bývalý šéf Policajného zboru Jaroslav Spišiak, však už nezverejňujú.

Počet mŕtvych sa oproti vlaňajšku v prvom polroku zvýšil o jedného aj napriek tomu, že jazda pod vplyvom alkoholu je teraz už posudzovaná ako trestný čin.

V nedeľu večer 42-ročný opitý vodič havaroval pri Studienke, v okrese Malacky. Nehodu neprežil jeho 32-ročný spolujazdec.

ico

Inde kamery z tragédií príliš neubrali

Polícia si od objektívnej zodpovednosti sľubuje aj pokles smrteľných nehôd.

BRATISLAVA. Následky dopravných nehôd na živote a zdraví klesnú o 30 až 40 percent.

Aj takto vlani ministerstvo vnútra zdôvodňovalo potrebu zavedenia objektívnej zodpovednosti, ktorá umožní pokutovanie vodičov aj bez účasti policajných hliadok. Stačiť na to budú kamery.

Ministerstvo pri príprave zákona čerpalo najmä zo skúsenosti Maďarska, kde popri modernizácii ciest a vozového parku pripisujú veľkú váhu na zlepšení dopravnej situácie práve novému inštitútu.

V krajine po jeho zavedení klesol počet nehôd na úroveň z roku 1961. Vtedy po krajine jazdilo 400-tisíc áut, vlani to bolo 3,6 milióna.

Analýza vplyvu objektívnej zodpovednosti na nehodovosť však neexistuje. Polícia pracuje so štatistikami, podľa ktorých v 12 krajinách, kde ju v posledných rokoch zaviedli, klesol počet smrteľných nehôd až o 43 percent.

Takmer rovnaký pokles dosiahli aj zvyšné krajiny.

„Zdá sa, že objektívna zodpovednosť sa zatiaľ na počte tragických nehôd významne neprejavila,“ tvrdí Tomáš Novotný z portálu natankuj.sk.

Upozorňuje však na ďalšie výhody inštitútu. „Vodiči menej porušujú pravidlá cestnej premávky, policajti sa zas môžu venovať iným formám dopravnej prevencie,“ hovorí. Účinnejšie je aj vymáhanie pokút.

Pozitívny vplyv automatického merania rýchlosti potvrdzuje aj Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného, ktorý monitorovanie priestupkov testuje v Žiline.

„Po osadení meračov začali vodiči jazdiť veľmi disciplinovane. Keď sa rozchýrilo, že systém slúži iba na vedecké účely, vodiči ho začali opäť ignorovať.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako vybrať správny televízor? QLED verzus QD OLED
  2. Za kvalitným vzdelaním nemusíte do sveta! Príďte na EkF TUKE
  3. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  4. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nemusia
  5. Vytvor si svoju budúcnosť
  6. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc
  7. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás.
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Ako sa účinne vyrovnať s energetickou krízou? Spôsobov je viac
  2. SPŠ strojnícka v Prešove úspešne realizuje program Erasmus+
  3. Kríza nie je dôvodom na zmrazovanie miezd
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Prvotriedne služby, nikoho iného by sme už nebrali
  6. Posledné voľné byty z úrody Jabloní. Nenechajte si ich ujsť.
  7. Prejdite na zelený benzín, pomoc životnému prostrediu sa ráta!
  8. Ako sa dostať k darčeku výhodnejšie? Skúste túto možnosť.
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 16 225
  2. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 6 904
  3. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 221
  4. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 5 545
  5. EUBA - Tvoja voľba, tvoja budúcnosť 2 164
  6. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste 2 042
  7. Liečba rakoviny sa u nás výrazne zlepší. Bude to stáť 300-tisíc 1 505
  8. Diplom, na ktorý budeš právom hrdý. Študuj u nás. 1 164
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Peugeot 408

Jediným väčším problémom bude cena.


5 h
Porsche 911 Dakar

Celkovo vznikne len 2 500 kusov.


22 h
Renault Austral

Lákať chce výbavou aj ovládaním Google.


25. nov
MG ZS

Zamrzieť môže spotreba aj infotainment.


25. nov

Blogy SME

  1. Jozef Kozár: Vianočný Mars na večernej oblohe
  2. Ján Škerko: Temné sily toto kolo vyhrali
  3. Ctirad Klimčík: Prečo študovať na bratislavskom matfyze
  4. Tomáš Hegedűš: Štátne budovy či ruiny? Začnime nanovo
  5. Peter Maroncik: Ako preklenúť tichú domácnosť
  6. Ján Bilohuščin: Generálny sudca SR
  7. Ľuboš Vodička: Rimania na Dunaji: Gerulata v Bratislave
  8. Michal Lendvorsky: Ste nespokojní v práci? Rozmýšľate o zmene? Zdieľame s Vami varovné signály v zamestnaní.
  1. Grácz Ján: Po 62 odberoch končím s dobrovoľným darovaním krvi. Všeobecná zdravotná odmieta otcovi preplatiť liečbu. 204 389
  2. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 15 812
  3. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 6 135
  4. Jana Melišová: V závoji hmly 4 847
  5. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 4 027
  6. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 938
  7. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět 3 478
  8. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 2 962
  1. Jiří Ščobák: Put*n neumí číst historii: Vybudoval ukrajinský národ, nakopl civilizovaný svět
  2. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  3. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  4. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  5. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  7. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  8. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu