SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Ak povolia cyklistom alkohol, ohrozia bezpečnosť na cestách

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Navrhujú, že by mohli nafúkať až 0,5 promile a neplatili by pokutu. Argumentujú, že je to bezpečné. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

Skutočne, väčšina krajín Európskej únie (14) toleruje vodičom za volantom auta či bicykla 0,5 promile alkoholu v krvi. Írsko, Luxembursko, Malta a Veľká Británia dokonca 0,8 promile. Len Česko, Estónsko, Maďarsko a Slovensko má nulovú toleranciu.

Ešte v roku 2002 vydala Slovenská súdnolekárska spoločnosť odborné stanovisko k tomu, koľko alkoholu v krvi by na dopravu nemalo mať vplyv. Vyplýva z neho, že až dychovou skúškou sa dá alkohol v krvi dokázať až po nameraní najmenej 0,21 promile. Zároveň sa v ňom uvádza, že koncentrácia alkoholu v krvi do 0,3 promile nie je z hľadiska cestnej premávky významná.

Preto napríklad v Poľsku a vo Švédsku dovoľujú jazdiť s 0,2 promile alkoholu. Je to v podstate to isté, ako naša nula.

Odborníci už dlhodobo upozorňujú, že nad 0,3 promile dokáže alkohol spomaliť reakcie vodiča, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit vysokého sebavedomia. To sú všetko faktory, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody.

Medzi 0,3 a 0,9 promile sa riziko nehody zväčšuje až 7-krát.

Skutočne je rozumné dovoliť cyklistom jazdiť s pol promile alkoholu v krvi? To, že väčšina krajín takúto hranicu toleruje, neznamená, že je to správne. Okrem toho, ovládať pod vplyvom alkoholu bicykel je oveľa náročnejšie ako auto.

Podľa policajných štatistík podiel usmrtených cyklistov pri dopravných nehodách stúpa. Okrem toho, až štvrtinu z dopravných nehôd s účasťou cyklistov spôsobili opití cyklisti.

Na Slovensku odhalia policajti mesačne stovky vodičov, ktorým namerali aspoň 1 promile. A to sú len tí, o ktorých vedia. Pri nulovej tolerancii.

Čo myslíte, ako sa asi zachová Slovák, keď mu dovolíme pol promile? Napije sa, lebo bude vedieť, že môže. Nebude ale vedieť, kedy má prestať. A v stave opojenia mu už bude asi jedno, či si sadne na bicykel alebo do auta. Ak by si aj vybral „iba“ bicykel, pravdepodobne nikto z vás by nechcel na ceste stretnúť kľučkujúceho cyklistu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  9. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Dokážu benzínové fukáre odolať výzve akumulátorových?
  2. Trh s elektromobilmi stagnuje. Kríza by mu mohla pomôcť
  3. Fakulta drží tempo so súčasnými i budúcimi trendmi
  4. Poznáte najbohatšie firmy sveta? Podiel v nich majú aj Slováci
  5. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  8. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  9. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  10. Škola môže vyzerať aj inak!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 776
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 186
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 20 737
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 19 006
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 978
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 418
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 098
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 683
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 431
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 586
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

CYNICKÁ OBLUDA

Ďakujeme Kotlebovi

Kotleba vo videu odporúčal, ako sa majú jeho nasledovníci vysporiadať s koronou. Ďakujeme.

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.

Koronavírus: Na Slovensku pribudlo 2 785 prípadov a 16 úmrtí (minúta po minúte)

Celkovo sa koronavírusom na Slovensku nakazilo 51 728. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 200 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Lupo 3L
Citroën C3

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.