Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Navrhujú, že by mohli nafúkať až 0,5 promile a neplatili by pokutu. Argumentujú, že je to bezpečné. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.
Skutočne, väčšina krajín Európskej únie (14) toleruje vodičom za volantom auta či bicykla 0,5 promile alkoholu v krvi. Írsko, Luxembursko, Malta a Veľká Británia dokonca 0,8 promile. Len Česko, Estónsko, Maďarsko a Slovensko má nulovú toleranciu.
Ešte v roku 2002 vydala Slovenská súdnolekárska spoločnosť odborné stanovisko k tomu, koľko alkoholu v krvi by na dopravu nemalo mať vplyv. Vyplýva z neho, že až dychovou skúškou sa dá alkohol v krvi dokázať až po nameraní najmenej 0,21 promile. Zároveň sa v ňom uvádza, že koncentrácia alkoholu v krvi do 0,3 promile nie je z hľadiska cestnej premávky významná.
Preto napríklad v Poľsku a vo Švédsku dovoľujú jazdiť s 0,2 promile alkoholu. Je to v podstate to isté, ako naša nula.
Prečítajte si: Bugárovci chcú cyklistom povoliť dve pivá
Odborníci už dlhodobo upozorňujú, že nad 0,3 promile dokáže alkohol spomaliť reakcie vodiča, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit vysokého sebavedomia. To sú všetko faktory, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody.
Medzi 0,3 a 0,9 promile sa riziko nehody zväčšuje až 7-krát.
Skutočne je rozumné dovoliť cyklistom jazdiť s pol promile alkoholu v krvi? To, že väčšina krajín takúto hranicu toleruje, neznamená, že je to správne. Okrem toho, ovládať pod vplyvom alkoholu bicykel je oveľa náročnejšie ako auto.
Podľa policajných štatistík podiel usmrtených cyklistov pri dopravných nehodách stúpa. Okrem toho, až štvrtinu z dopravných nehôd s účasťou cyklistov spôsobili opití cyklisti.
Na Slovensku odhalia policajti mesačne stovky vodičov, ktorým namerali aspoň 1 promile. A to sú len tí, o ktorých vedia. Pri nulovej tolerancii.
Čo myslíte, ako sa asi zachová Slovák, keď mu dovolíme pol promile? Napije sa, lebo bude vedieť, že môže. Nebude ale vedieť, kedy má prestať. A v stave opojenia mu už bude asi jedno, či si sadne na bicykel alebo do auta. Ak by si aj vybral „iba“ bicykel, pravdepodobne nikto z vás by nechcel na ceste stretnúť kľučkujúceho cyklistu.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk