SME
Piatok, 3. február, 2023 | Meniny má Blažej

Ak povolia cyklistom alkohol, ohrozia bezpečnosť na cestách

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Navrhujú, že by mohli nafúkať až 0,5 promile a neplatili by pokutu. Argumentujú, že je to bezpečné. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

Skutočne, väčšina krajín Európskej únie (14) toleruje vodičom za volantom auta či bicykla 0,5 promile alkoholu v krvi. Írsko, Luxembursko, Malta a Veľká Británia dokonca 0,8 promile. Len Česko, Estónsko, Maďarsko a Slovensko má nulovú toleranciu.

Ešte v roku 2002 vydala Slovenská súdnolekárska spoločnosť odborné stanovisko k tomu, koľko alkoholu v krvi by na dopravu nemalo mať vplyv. Vyplýva z neho, že až dychovou skúškou sa dá alkohol v krvi dokázať až po nameraní najmenej 0,21 promile. Zároveň sa v ňom uvádza, že koncentrácia alkoholu v krvi do 0,3 promile nie je z hľadiska cestnej premávky významná.

Preto napríklad v Poľsku a vo Švédsku dovoľujú jazdiť s 0,2 promile alkoholu. Je to v podstate to isté, ako naša nula.

Odborníci už dlhodobo upozorňujú, že nad 0,3 promile dokáže alkohol spomaliť reakcie vodiča, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit vysokého sebavedomia. To sú všetko faktory, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody.

Medzi 0,3 a 0,9 promile sa riziko nehody zväčšuje až 7-krát.

Skutočne je rozumné dovoliť cyklistom jazdiť s pol promile alkoholu v krvi? To, že väčšina krajín takúto hranicu toleruje, neznamená, že je to správne. Okrem toho, ovládať pod vplyvom alkoholu bicykel je oveľa náročnejšie ako auto.

Podľa policajných štatistík podiel usmrtených cyklistov pri dopravných nehodách stúpa. Okrem toho, až štvrtinu z dopravných nehôd s účasťou cyklistov spôsobili opití cyklisti.

Na Slovensku odhalia policajti mesačne stovky vodičov, ktorým namerali aspoň 1 promile. A to sú len tí, o ktorých vedia. Pri nulovej tolerancii.

Čo myslíte, ako sa asi zachová Slovák, keď mu dovolíme pol promile? Napije sa, lebo bude vedieť, že môže. Nebude ale vedieť, kedy má prestať. A v stave opojenia mu už bude asi jedno, či si sadne na bicykel alebo do auta. Ak by si aj vybral „iba“ bicykel, pravdepodobne nikto z vás by nechcel na ceste stretnúť kľučkujúceho cyklistu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť?
  2. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  3. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  4. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  5. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  8. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to
  1. Dom postavený z konope? Nápad, ktorý si zaslúžil envirocenu
  2. Turisti ešte v Egypte neobjavili veľa miest, hovorí delegátka
  3. Wüstenrot aktívne čelí výzvam trhu a mení svoj obchodný model
  4. McDonald's opäť medzi lídrami v ankete Najzamestnávateľ roka
  5. Vica Kerekes: Som väčší introvert, ako sa zdá
  6. Dodajte vašej pokožke šťavu
  7. Trh s nehnuteľnosťami praje prenájmom
  8. Wüstenrot rástol v segmente životného aj neživotného poistenia
  1. Klinčeky Zanzibaru zarobili viac, než neslávny obchod s otrokmi 11 682
  2. Ktorá banka dvíha úroky na termiňáku? A čo pre to treba spraviť? 11 135
  3. 10 eur za 10 rokov. Mimoriadna ponuka od mimoriadneho časopisu 4 150
  4. Dodajte vašej pokožke šťavu 2 735
  5. Zdravie bez liekov. Lekár namiesto nich predpisuje studenú vodu 2 212
  6. Šetriť energiu sa oplatí. Špecialisti poradili, ako na to 1 684
  7. Ako skĺbiť remeslo a moderné technológie? Inšpirujte sa Bajkery 1 024
  8. Trvalá udržateľnosť v obchode – prečo by vás mala zaujímať? 1 020
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Lightyear 0

Od decembra vzniklo len zopár kusov.


14 h

Ročnú na jar zrušia, neskôr pribudne jednodňová.


a 1 ďalší 1. feb
Benzín zdražel o približne osem percent, keď prekročil hranicu 1,60 eura za liter.

Začnú platiť ďalšie sankcie voči Rusku.


31. jan
Ilustračné foto.

Áut so spaľovacími motormi potichu ubúda.


31. jan

Blogy SME

  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (3. - 9.2.1923)
  2. Jana Melišová: Ten, kto koná dobro pre dobro
  3. Jozef Sitko: Sú blogy selektované podľa politického obsahu a významu?
  4. Miroslav Lukáč: Užitočný idiot /terminus technicus/ sa stáva nedostatkovým tovarom.
  5. Vladimír Krátky: Fico sa zrejme účelovo nechal od veľvyslancov prefackať .
  6. Jozef Stasík: iCow: Aplikácia z Kene, ktorá pomáha farmárom zlepšiť produktivitu stáda a zvýšiť príjmy
  7. Peter Slamenik: Nefeť pleseň, diel číslo 1.
  8. Tupou Ceruzou: Alfasamec Sulík
  1. Věra Tepličková: Výlet v Bratislave (z denníka žiaka 3. ročníka ZŠ z Piešťan) 5 658
  2. Ivan Beňovič: Ruský rubeľ sa svetovou menou nestane 4 742
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť Vb - bludy a klamstvá) 4 268
  4. Rastislav Puchala: Starosta je ruský troll 3 891
  5. Dušan Koniar: Dzurindov projekt valcuje čítanosť aj diskusie 3 690
  6. Peter Remeselník: Narazil autom do ľudí, zranil chodkyňu a ušiel ! 3 637
  7. Ján Šeďo: "Ja nechcem byť ako moji rodičia", vypadlo z rómskeho chlapca. 2 960
  8. Rastislav Jusko: Krvavá minulosť komunistickej prokuratúry. Je nám súdené prežiť ju znova? 2 829
  1. Jiří Ščobák: Bude rok 2023 na Slovensku ekonomicky príjemný? Aká bude inflácia na konci roka?
  2. Martina Hilbertová: Keď prišla na Slovensko, nechcela žiť. Pomohlo jej divadlo
  3. Monika Nagyova: Plesy nie sú pre singles
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 55. - Antarktída - Ako sa vydali Vivian Fuchs a Edmund Hillary naprieč Antarktídou (1955-1958)
  5. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  6. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Potuluje sa tu starý blázon
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 54. - Antarktída - Posledné tri Byrdove expedície (1939 - 1956)
  8. Jiří Ščobák: Tipovanie je cesta do pekla. Aj keď to robíte so štátnou firmou
SkryťZatvoriť reklamu