Ak povolia cyklistom alkohol, ohrozia bezpečnosť na cestách

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Navrhujú, že by mohli nafúkať až 0,5 promile a neplatili by pokutu. Argumentujú, že je to bezpečné. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

Skutočne, väčšina krajín Európskej únie (14) toleruje vodičom za volantom auta či bicykla 0,5 promile alkoholu v krvi. Írsko, Luxembursko, Malta a Veľká Británia dokonca 0,8 promile. Len Česko, Estónsko, Maďarsko a Slovensko má nulovú toleranciu.

Ešte v roku 2002 vydala Slovenská súdnolekárska spoločnosť odborné stanovisko k tomu, koľko alkoholu v krvi by na dopravu nemalo mať vplyv. Vyplýva z neho, že až dychovou skúškou sa dá alkohol v krvi dokázať až po nameraní najmenej 0,21 promile. Zároveň sa v ňom uvádza, že koncentrácia alkoholu v krvi do 0,3 promile nie je z hľadiska cestnej premávky významná.

Preto napríklad v Poľsku a vo Švédsku dovoľujú jazdiť s 0,2 promile alkoholu. Je to v podstate to isté, ako naša nula.

Odborníci už dlhodobo upozorňujú, že nad 0,3 promile dokáže alkohol spomaliť reakcie vodiča, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit vysokého sebavedomia. To sú všetko faktory, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody.

Medzi 0,3 a 0,9 promile sa riziko nehody zväčšuje až 7-krát.

Skutočne je rozumné dovoliť cyklistom jazdiť s pol promile alkoholu v krvi? To, že väčšina krajín takúto hranicu toleruje, neznamená, že je to správne. Okrem toho, ovládať pod vplyvom alkoholu bicykel je oveľa náročnejšie ako auto.

Podľa policajných štatistík podiel usmrtených cyklistov pri dopravných nehodách stúpa. Okrem toho, až štvrtinu z dopravných nehôd s účasťou cyklistov spôsobili opití cyklisti.

Na Slovensku odhalia policajti mesačne stovky vodičov, ktorým namerali aspoň 1 promile. A to sú len tí, o ktorých vedia. Pri nulovej tolerancii.

Čo myslíte, ako sa asi zachová Slovák, keď mu dovolíme pol promile? Napije sa, lebo bude vedieť, že môže. Nebude ale vedieť, kedy má prestať. A v stave opojenia mu už bude asi jedno, či si sadne na bicykel alebo do auta. Ak by si aj vybral „iba“ bicykel, pravdepodobne nikto z vás by nechcel na ceste stretnúť kľučkujúceho cyklistu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  6. Bratislava gets a new public space and park
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  10. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 28 732
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 742
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 201
  4. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 2 040
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 838
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 673
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 525
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 462
  9. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 360
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 241

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

SNS skúšajú posunúť slovenské "zvyklosti", doplatia na svoju nenažranosť

Peniaze na vedu sa na Slovensku rozdeľujú hlboko pod úrovňou civilizovaného sveta.

DOMOV

Plavčan by mohol ešte pred odchodom otočiť zopár miliónov eur

Pred uzatvorením je tender na centrálny internet.

KOMENTÁRE

Kam sa podelo Učiace sa Slovensko? Danka to netrápi

Kde je tá najväčšia reforma školstva z dielne Plavčana?

DOMOV

V SNS vyčkávajú na Danka a mlčia, viaže ich zákaz zhora

Danko nezvládol situáciu, SNS na vstup do koalície nemala.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.

Auto ako investícia? Na čo by ste si mali dať pozor pri výbere

Na cene začínajú rásť aj celkom obyčajné autá.

BMW predstavilo roadster Z4 v takmer sériovej podobe

Oproti predchodcovi bude výkonnejší a luxusnejší.