Ak povolia cyklistom alkohol, ohrozia bezpečnosť na cestách

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Skupina poslancov chce cyklistom dovoliť jazdiť, aj keď si vypijú. Navrhujú, že by mohli nafúkať až 0,5 promile a neplatili by pokutu. Argumentujú, že je to bezpečné. Akoby im bolo jedno, že ostatných tak donútia riskovať zrážku s kľučkujúcim cyklistom.

Skutočne, väčšina krajín Európskej únie (14) toleruje vodičom za volantom auta či bicykla 0,5 promile alkoholu v krvi. Írsko, Luxembursko, Malta a Veľká Británia dokonca 0,8 promile. Len Česko, Estónsko, Maďarsko a Slovensko má nulovú toleranciu.

Ešte v roku 2002 vydala Slovenská súdnolekárska spoločnosť odborné stanovisko k tomu, koľko alkoholu v krvi by na dopravu nemalo mať vplyv. Vyplýva z neho, že až dychovou skúškou sa dá alkohol v krvi dokázať až po nameraní najmenej 0,21 promile. Zároveň sa v ňom uvádza, že koncentrácia alkoholu v krvi do 0,3 promile nie je z hľadiska cestnej premávky významná.

Preto napríklad v Poľsku a vo Švédsku dovoľujú jazdiť s 0,2 promile alkoholu. Je to v podstate to isté, ako naša nula.

Odborníci už dlhodobo upozorňujú, že nad 0,3 promile dokáže alkohol spomaliť reakcie vodiča, znížiť pozornosť, zhoršiť vnímanie okolia a dodáva tiež opojný pocit vysokého sebavedomia. To sú všetko faktory, ktoré výrazne zvyšujú riziko dopravnej nehody.

Medzi 0,3 a 0,9 promile sa riziko nehody zväčšuje až 7-krát.

Skutočne je rozumné dovoliť cyklistom jazdiť s pol promile alkoholu v krvi? To, že väčšina krajín takúto hranicu toleruje, neznamená, že je to správne. Okrem toho, ovládať pod vplyvom alkoholu bicykel je oveľa náročnejšie ako auto.

Podľa policajných štatistík podiel usmrtených cyklistov pri dopravných nehodách stúpa. Okrem toho, až štvrtinu z dopravných nehôd s účasťou cyklistov spôsobili opití cyklisti.

Na Slovensku odhalia policajti mesačne stovky vodičov, ktorým namerali aspoň 1 promile. A to sú len tí, o ktorých vedia. Pri nulovej tolerancii.

Čo myslíte, ako sa asi zachová Slovák, keď mu dovolíme pol promile? Napije sa, lebo bude vedieť, že môže. Nebude ale vedieť, kedy má prestať. A v stave opojenia mu už bude asi jedno, či si sadne na bicykel alebo do auta. Ak by si aj vybral „iba“ bicykel, pravdepodobne nikto z vás by nechcel na ceste stretnúť kľučkujúceho cyklistu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  3. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  4. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  5. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  6. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  7. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  10. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  1. Devätnásť destinácií, ktoré sú pre Slovákov TOP na leto 2018
  2. Miriam o dobrovoľníctve v Afrike: „Bola to životná skúsenosť.“
  3. Atos a Google Cloud nadviazali globálne partnerstvo
  4. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  5. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  6. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  7. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  8. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  9. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  10. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 22 709
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 436
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 13 593
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 550
  5. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 7 816
  6. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 235
  7. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 5 051
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 3 903
  9. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 510
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 310

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vy ste tu pre nás, nie my pre vás, odkazujú farmári Matečnej

Viac ako sto farmárov z rôznych oblastí Slovenska sa stretlo so zástupcami ministerstva pôdohospodárstva, polície a prokuratúry.

DOMOV

Dobré ráno: Jedna vec, v ktorej je Slovensko lepšie ako Česko

Ako vyzerá turbulentná politická situácia v Česku.

DOMOV

Fico nepripustil chyby, viní Kisku a médiá

???????My nikam neodchádzame, povedal Robert Fico na sneme Smeru v Častej- Papierničke.

PRIMÁR

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno.

Neprehliadnite tiež

Máte psa v aute? Nepripútaný môže spôsobiť škody ako hroch

Väčšie psy by mali cestovať v prepravných klietkach.

Luxusné SUV ponúkne aj Maybach. Mercedes ho skrížil s limuzínou

Koncept poháňa štvorica elektromotorov s výkonom 750 koní.

Psy a mačky nie sú batožina, potrebujú prestávky a tekutiny ako ľudia

Najčastejšími prehreškami pri cestovaní so zvieratami býva nedostatok vzduchu, pohybu a vody.

Polícia našla vodiča, ktorý jazdil po R1 v protismere

83-ročný vodič Golfu zapríčinil nehodu a z rýchlostnej cesty zišiel.

Ako strácajú kapacitu batérie Tesly? Mali by zvládnuť aj 800-tisíc kilometrov

Najväčšie opotrebenie sa udeje v prvých 50-tisíc kilometroch.