Na vývoj dopravnej nehodovosti majú vplyv rôzne faktory. Napríklad kvalita ciest, technologická vyspelosť vozidiel, množstvo dostupných informácií pre vodiča alebo chodca, uvedomenie si rizík, druh a výška sankcie za porušenie predpisov a ďalšie.
Teoreticky by aj zavedenie objektívnej zodpovednosti a inteligentných dopravných systémov malo pôsobiť preventívne.
Počet tragických nehôd sa vo všeobecnosti znižuje
V rokoch 1991 až 2000 bol pokles zabitých počas dopravných nehôd vo všeobecnosti nižší ako v prvom desaťročí nášho storočia.
Štatistiky zo zdrojov policajného prezídia a Európskej komisie ukazujú, že krajiny, ktoré zaviedli inteligentné dopravné systémy do riadenia premávky boli úspešnejšie v znižovaní množstva tragických dopravných nehôd. Štáty, v ktorých funguje objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky, boli o trochu menej úspešné, ako krajiny bez nej. Treba ale dodať, že zavedenie objektívnej zodpovednosti nepôsobilo proti snahám o znižovanie nehodovosti.
Napriek tomu, objektívna zodpovednosť má svoje výhody: vodiči menej porušujú pravidlá cestnej premávky, a tým sa zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky. Policajti sa zas môžu venovať iným formám dopravnej prevencie. Efektívnejšie je aj vymáhanie pokút.
Paradoxne najúspešnejšie v znižovaní množstva tragických nehôd bolo Estónsko a Lotyšsko, pričom nemajú u seba zavedené ani objektívnu zodpovednosť a ani inteligentné systémy riadenia dopravy.
Výsledok porovnávania ovplyvnil ale fakt, že nepoznáme presné termíny zavedenia objektívnej zodpovednosti a inteligentných dopravných systémov.
Tabuľka počtu usmrtených pri nehodách v štátoch únie
V nasledovnej tabuľke uvidíte, o koľko pokleslo množstvo usmrtených pri dopravných nehodách počas jednotlivých desaťročí. Zároveň sa dozviete, v ktorých krajinách zaviedli objektívnu zodpovednosť (aj čiastočnú) a inteligentné dopravné systémy.
OZ = zaviedli objektívnu zodpovednosť
ČOZ = zaviedli čiastočnú objektívnu zodpovednosť
IDS = zaviedli inteligentné dopravné systémy
1991-2000 | 2001-2010 | 2010-2011 | OZ | ČOZ | IDS | |
Belgicko | -22% | -45% | 4% | |||
Bulharsko | -9% | -23% | -15% | x | ||
Cyprus | 8% | -39% | 18% | x | ||
Česko | 12% | -40% | -4% | x | ||
Dánsko | -18% | -41% | -13% | |||
Estónsko | -58% | -61% | 29% | |||
Fínsko | -37% | -37% | 7% | x | ||
Francúzsko | -23% | -51% | -1% | x | x | |
Grécko | -4% | -33% | -13% | x | ||
Holandsko | -16% | -46% | 4% | x | x | |
Írsko | -6% | -49% | -12% | |||
Litva | -45% | -58% | -1% | x | ||
Lotyšsko | -36% | -61% | -18% | |||
Luxembursko | -8% | -54% | 13% | x | ||
Maďarsko | -43% | -40% | -14% | x | ||
Malta | -6% | -6% | 13% | x | ||
Nemecko | -34% | -48% | 9% | x | ||
Poľsko | -20% | -29% | 7% | x | ||
Portugalsko | -42% | -44% | -0.07 | x | ||
Rakúsko | -37% | -42% | -6% | x | ||
Rumunsko | -20% | -3% | -15% | |||
Slovensko | 2% | -40% | -13% | |||
Slovinsko | -32% | -50% | 2% | x | ||
Španielsko | -35% | -55% | -6% | x | x | |
Švédsko | -21% | -54% | 18% | x | ||
Taliansko | -13% | -42% | -4% | x | x | |
Veľká Británia | -25% | -47% | 6% | x | x |