Pozrite si, ako sa znižoval počet mŕtvych na cestách

Porovnali sme vývoj počtu usmrtených na cestách v jednotlivých krajinách Európskej únie vo vzťahu k objektívnej zodpovednosti a inteligentných dopravných systémov.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - KR PZ v Bratislave)

Na vývoj dopravnej nehodovosti majú vplyv rôzne faktory. Napríklad kvalita ciest, technologická vyspelosť vozidiel, množstvo dostupných informácií pre vodiča alebo chodca, uvedomenie si rizík, druh a výška sankcie za porušenie predpisov a ďalšie.

Teoreticky by aj zavedenie objektívnej zodpovednosti a inteligentných dopravných systémov malo pôsobiť preventívne.

Počet tragických nehôd sa vo všeobecnosti znižuje

V rokoch 1991 až 2000 bol pokles zabitých počas dopravných nehôd vo všeobecnosti nižší ako v prvom desaťročí nášho storočia.

Štatistiky zo zdrojov policajného prezídia a Európskej komisie ukazujú, že krajiny, ktoré zaviedli inteligentné dopravné systémy do riadenia premávky boli úspešnejšie v znižovaní množstva tragických dopravných nehôd. Štáty, v ktorých funguje objektívna zodpovednosť za dopravné priestupky, boli o trochu menej úspešné, ako krajiny bez nej. Treba ale dodať, že zavedenie objektívnej zodpovednosti nepôsobilo proti snahám o znižovanie nehodovosti.

Napriek tomu, objektívna zodpovednosť má svoje výhody: vodiči menej porušujú pravidlá cestnej premávky, a tým sa zvyšuje bezpečnosť cestnej premávky. Policajti sa zas môžu venovať iným formám dopravnej prevencie. Efektívnejšie je aj vymáhanie pokút.

Paradoxne najúspešnejšie v znižovaní množstva tragických nehôd bolo Estónsko a Lotyšsko, pričom nemajú u seba zavedené ani objektívnu zodpovednosť a ani inteligentné systémy riadenia dopravy.

Výsledok porovnávania ovplyvnil ale fakt, že nepoznáme presné termíny zavedenia objektívnej zodpovednosti a inteligentných dopravných systémov.

Tabuľka počtu usmrtených pri nehodách v štátoch únie

V nasledovnej tabuľke uvidíte, o koľko pokleslo množstvo usmrtených pri dopravných nehodách počas jednotlivých desaťročí. Zároveň sa dozviete, v ktorých krajinách zaviedli objektívnu zodpovednosť (aj čiastočnú) a inteligentné dopravné systémy.

OZ = zaviedli objektívnu zodpovednosť
ČOZ = zaviedli čiastočnú objektívnu zodpovednosť
IDS = zaviedli inteligentné dopravné systémy

1991-2000 2001-2010 2010-2011 OZ ČOZ IDS
Belgicko -22% -45% 4%
Bulharsko -9% -23% -15% x
Cyprus 8% -39% 18% x
Česko 12% -40% -4% x
Dánsko -18% -41% -13%
Estónsko -58% -61% 29%
Fínsko -37% -37% 7% x
Francúzsko -23% -51% -1% x x
Grécko -4% -33% -13% x
Holandsko -16% -46% 4% x x
Írsko -6% -49% -12%
Litva -45% -58% -1% x
Lotyšsko -36% -61% -18%
Luxembursko -8% -54% 13% x
Maďarsko -43% -40% -14% x
Malta -6% -6% 13% x
Nemecko -34% -48% 9% x
Poľsko -20% -29% 7% x
Portugalsko -42% -44% -0.07 x
Rakúsko -37% -42% -6% x
Rumunsko -20% -3% -15%
Slovensko 2% -40% -13%
Slovinsko -32% -50% 2% x
Španielsko -35% -55% -6% x x
Švédsko -21% -54% 18% x
Taliansko -13% -42% -4% x x
Veľká Británia -25% -47% 6% x x

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018
  7. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  9. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  10. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  2. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  3. HB Reavis sťahuje žiadosť na pridelenie osvedčenia o Smart City
  4. Do zóny Nové Nivy v Bratislave pribudne projekt
  5. Ako sa zmenili autá za štvrťstoročie?
  6. Accessible Urban Living
  7. RPSP – A good intention ruined by execution
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  10. Riešenia pre hnedú planétu
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 10 968
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 086
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 3 935
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 075
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 252
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 853
  7. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 739
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 515
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 379
  10. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 259

Téma: Objektívna zodpovednosť vodičov


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Róbert Bezák: Radi počúvame, ako niekto vyrieši naše problémy

Možno je to taká diagnóza spoločnosti, že je schopná si kohokoľvek zvoliť. Som z toho smutný.

DOMOV

Rok 1993: Republiku krstili šampanským, ale mnohí rýchlo vytriezveli

Slovensko zápasilo so starými problémami.

DOMOV

Dobré ráno: Amerika môže odštartovať novú vojnu

Amerika môže v regióne zničiť mierové snahy.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Môžete sa otočiť v zákaze odbočovania?

Vodička sa pýta, či pokutu dostala oprávnene.

Druhý najpredávanejší Peugeot sa vyrába už 30 rokov

Po dávnom odchode z Európy sa model 405 ďalej vyrába v Iráne.

Silný vietor a sneh komplikujú dopravu

Uzatvorené sú viaceré horské priechody.