Dopravných nehôd ubúda, ale ich tragické následky sa za posledné tri polroky takmer nezmenili. Oslovili sme niekoľko odborníkov, čo by bolo treba spraviť, aby počet usmrtených na cestách klesal.
Spomenuli sme aj oblasti, ktoré by teoreticky mohli pomôcť: objektívna zodpovednosť, viac informácií o doprave a inteligentné riadenie dopravy, zlepšenie cestnej infraštruktúry, vzdelávanie vodičov a upozorňovanie na riziká nedodržiavania predpisov, viac policajtov na cestách.
Jozef Gnap, profesor Žilinskej univerzity si myslí, že by najviac pomohlo zlepšenie cestnej infraštruktúry. "Vzhľadom na to, že zlepšenie stále časovo zaostáva za rastom intenzity dopravy, je potrebné zavádzať nové riešenia odskúšané v zahraničí."
"Vytvorenie centra dopravných informácií, inteligentné riadenie dopravy, zlepšenie cestnej infraštruktúry a ďalšie vzdelávanie vodičov sú základné úlohy, ktoré môžu znížiť počet dopravných nehôd a jej následkov. Na znižovaní počtu dopravných nehôd sa nepodieľa iba polícia, ale aj vodič, vozidlo, vozovka, legislatíva, infraštuktúra," upozornil Karol Kleinmann z pracoviska dopravnej psychológie Salvus.
Odpovede odborníkov
Znižovať nehodovosť sa dá aj podľa porovnania s inými krajinami
Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline nám napísal, že pri zaznamenaní skokového zníženia počtu usmrtených v roku 2009 sa ozývali hlasy, že už nie je možné zaznamenať výraznejší pokles. "Údaje za posledné roky však uvádzajú síce miernejší, avšak kontinuálny pokles týchto hodnôt. Osobne považujem takýto vývoj za efektívnejší a trvalo udržateľný."
Slovensko však má stále čo robiť. Potvrdzujú to aj štatistiky Európskej únie, ktoré porovnávajú počet usmertených na cestách na milión obyvateľov. "Z porovnania za rok 2009 vyplýva, že Slovensko sa pohybuje v okolí priemeru EÚ (71 usmrtených/1 mil. obyvateľov), zatiaľ čo vo Švédsku, Holandsku alebo Veľkej Británii sa ukazovateľ pohybuje na úrovni 38 usmrtených/1 mil. obyvateľov," uviedol Machciník.
Aby naša krajina dosiahla taký výsledok, ako Švédsko, musel by sa počet usmrtených osôb v roku 2009 pohybovať niekde na úrovni 205 osôb. "Tento fakt vytvára priestor pre ďalšie znižovanie nehodovosti aj z toho dôvodu, že v uvedených vyspelých krajinách dochádza rovnako ako u nás k postupnému znižovaniu počtu usmrtených na cestách," dodal Machciník.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Karol Kleinmann, dopravný psychológ:
V Európe sa už dávno nepoužívajú u vodičov iba finančné sankcie, ale najmä celý rad vzdelávacích a rehabilitačných tréningov pre vodičov.
Na Slovensku sa začalo od 1.11.2012 uplatňovať odborné poradenstvo pre vodičov. Jeho legislatívne prepojenia na staršie predpisy sú však tak nejasné, že účel tohto zákona, zmeniť postoje vodiča k alkoholu, sa zatiaľ míňa účinkom.
Ak niekto nezvládne motorové vozidlo na mokrej ceste, vysokou pokutou ho to nenaučíme, ale tréningom na šmykovej dráhe áno. Rýchlych mladých jazdcov neprevychováme finančnými sankciami, ktoré aj tak zaplatia rodičia, ale napr. verejnoprospešnými prácami, vrátane absolvovania niekoľkých nárazov do steny napríklad pri rýchlosti 20 km, aby pochopili zákon akcie a reakcie.
Viac policajtov na cestách porušovanie pravidiel nezníži, iba predraží a zvýši korupciu. Slovenskí vodiči sa musia naučiť prijať pokutu, resp. sankciu za neprimeranú jazdu a slovenskí legislatívci musia umožniť vodičom, aby sa svoje nedostatky doučili v tréningových zariadeniach.
Technické zabezpečenie cestnej premávky pomocou kamerových a radarových systémov a priame počítačové pokutovanie majiteľov vozidiel je modernou cestou, ktorá vylučuje ľudský faktor s ovplyvňovania uložených sankcií.
Profesor Jozef Gnap z katedry cestnej a mestskej dopravy:
Je potrebné zavádzať nové riešenia odskúšané v zahraničí. K nim patrí zavedenie inštitútu objektívnej zodpovednosti a zvýšenie využívania technických prostriedkov zameraných aj na prevenciu (označenie úsekov s meraním rýchlosti, označenie nehodových úsekov, viditeľné radary, kamery) a zisťovanie porušení pravidiel cestnej premávky.
Inteligentné dopravné systémy pomôžu informovaním vodičov o nebezpečných situáciách na cestách a tiež znížením intenzity dopravy (inteligentným riadením dopravy) znížiť mieru rizika výskytu dopravných nehôd v najviac zaťažených miestach dopravnej infraštruktúry.
Najmä u mladých vodičov, ale aj u ostatných účastníkov cestnej premávky (cyklisti a chodci) majú význam aj vzdelávacie programy a rôzne bezpečnostné cielené preventívne kampane. Tu je potrebné tiež využiť najlepšie skúsenosti z praxe zo zahraničia.
Profesorka Alica Kalašová zo Žilinskej univerzity:
Objektívna zodpovednosť a jej zavedenie pomôže väčšej disciplíne v dodržiavaní predpisov.
Dôležité je byť informovaný v reálnom čase o dopravnej situácii. To umožňuje včas a bezpečne reagovať na mimoriadne udalosti.
Inteligentná infraštruktúra spolu s inteligentnou cestou a inteligentným vozidlom je budúci vývoj v cestnej doprave. Zavedením moderných technológií do praxe sa výrazne zlepší bezpečnosť a zníži nehodovosť. Predovšetkým sa znížia ťažké dopravné nehody. Napríklad automatické brzdenie inteligentného vozidla pred prekážkou.
Znížiť nehodovosť pomôže aj vzdelávanie vodičov a vysvetľovanie nových technológií, ktoré prinášajú telematické aplikácie. Ak budú zavedené telematické technológie, tak počet policajtov sa môže znižovať. Určite nevidím cestu v ich zvyšovaní. Pomôže aj zníženie korupcie pri vyberaní poplatkov.
Štefan Machciník, VUD:
Objektívna zodpovednosť (jej zavedenie) a viac policajtov na cestách
Obe opatrenia sú z oblasti vymáhania práva, ktorého zefektívnenie patrí k najúčinnejším prostriedkom znižovania dopravnej nehodovosti.
Zavedenie automatizovanej formy vymáhania práva (cez inštitút objektívnej zodpovednosti) dosahuje podľa zahraničných skúseností nielen výrazný pokles nehodovosti, ale aj zníženie rozdielov v rýchlostiach vozidiel. Je však potrebné uviesť, že je to podmienené úspešným zvládnutím všetkých súvisiacich úloh (technické a technologické riešenie, výber umiestnenia, účinná legislatíva a v neposlednom rade aj akceptácia zo strany verejnosti).
Systém by mal vyhovovať požiadavkám vyplývajúcim zo smernice EÚ o zjednodušení cezhraničnej výmeny informácií o deliktoch na úseku bezpečnosti cestnej premávky (rozsah údajov a jazykové mutácie výstupov), vďaka čomu bude možné reálne postihovať aj previnilcov zo zahraničia.
Z toho dôvodu súhlasím s predstaviteľmi polície, že na zavedenie tohto systému je potrebný dlhší čas, pretože v prípade jeho nezvládnutia by sme sa na dlhšiu dobu pripravili o účinný nástroj znižovania nehodovosti.
Čo sa týka nasadenia vyššieho počtu policajtov na cestách, je vhodné toto opatrenie aplikovať do doby, kým sa nezavedie plnohodnotný systém automatizovaného práva formou kamerových systémov, keďže toto opatrenie pri masívnejšom nasadení nahrádza dopravné hliadky.
Viac informácií o doprave a inteligentné riadenie dopravy
Zavádzanie inteligentných dopravných systémov považujem v podmienkach SR za najmenej rozvinutú oblasť, a práve to vytvára z tohto opatrenia potenciál pre ďalšie znižovanie nehodovosti. Širšiemu zavádzaniu týchto systémov by mal predchádzať dostatočný čas na posúdenie účinkov pilotných projektov. Za výnimočne dôležitú považujem kompatibilitu s medzinárodne uznávanými štandardami.
Zlepšenie cestnej infraštruktúry
Opäť oblasť, ktorá má v sebe vysoký potenciál znižovania nehodovosti. Výrazne tomu pomohla aj transpozícia smernice EÚ o riadení bezpečnosti pozemných komunikácií do národnej legislatívy.
V najbližšej dobe je potrebné zadefinovať a uviesť do praxe konkrétne postupy pre vykonávanie bezpečnostného auditu a cestnej inšpekcie. Dôležité bude aj to, do akej miery sa SR rozhodne aplikovať tieto postupy aj na cesty nižšej kategórie, kde sa vyskytuje najvyšší podiel dopravných nehôd. Dôvodom je skutočnosť, že táto smernica je záväzná len na TEN-T sieti a na nižších kategóriách je len odporúčaná.
Vzdelávanie vodičov a upozorňovanie na riziká nedodržiavania predpisov
Zvyšovanie povedomia obyvateľstva v oblasti zvyšovania bezpečnosti cestnej premávky má svoju nezastupiteľné miesto v tomto procese.
V prípade výcviku vodičov je podľa môjho názoru vhodné začať odbornú debatu o otázkach, ako je napríklad väčšia orientácia učebných osnov na psychologický faktor uvedomenia si osobných postojov a negatívnych vlastností budúcich vodičov, alebo opätovné zavedenie skúšobnej doby pre vodičov začiatočníkov v kombinácii s prísnejšími postihmi za dopravné priestupky.
V prípade dopravnej výchovy je potrebné presadzovať aktivity lokálneho charakteru, kde má široká verejnosť možnosť nielen získať informácie, ale sa aj názornými prostriedkami dozvedieť o rizikách cestnej premávky.
Milan Hamar, riaditeľ dopravnej polície
Zavedenie plnoautomatickej prevádzky objektívnej zodpovednosti je prospešná cesta pre ochranu života a zdravia. V krajinách kde bola zavedená došlo k medziročnému poklesu následkov na živote o 30 až 40 %.
Viac informácií o doprave a inteligentné riadenie dopravy
Informovaný vodič, ktorý dostane informáciu včas, je najlepšou prevenciou pred vznikom dopravných nehôd. Dnes môže informáciu dostať len z dopravného prostredia z dopravných značiek, dopravných zariadení a od policajta ktorý priamo riadi a usmerňuje dopravu, čiastočne vo veľmi obmedzenej miere z rozhlasu.
V budúcnosti túto informáciu dostane z navigačného zariadenia vo vozidla a technika mu bude ponúkať najkratšiu, najbezpečnejšiu a najlacnejšiu trasu pre jazdu do cieľa, ktorý si zvolil. Zároveň ho upozorní na možné hroziace nebezpečenstvo už niekoľko desiatok či sto kilometrov vopred a ponúkne náhradnú trasu. Toto je generálne riešenie prevencie a bezpečnosti na cestách, toto je budúcnosť bezpečnej dopravy.
Zlepšenie cestnej infraštruktúry ...
... je základnou podmienkou znižovania dopravných nehôd a ich následkov. Musí byť budovaná súčasne s inteligentnými dopravnými systémami.
Vyššia bezpečnosť dopravy je nemysliteľná bez bezpečných a rýchlych ciest a diaľnic. Zároveň sa musí zvýšiť kvalita ciest ktoré máme, najmä ich technický stav.
Pri každej šiestej dopravnej nehode na železničnom priecestí je usmrtená osoba. Toto číslo je o to alarmujúcejšie, že sa dopravné nehody na železničných priecestiach podieľajú na celkovom počte dopravných nehôd len približne 2 percentami. Tu máme obrovské rezervy v zlepšovaní technického stavu železničných priecestí a ich signalizačného zariadenia.
Vzdelávanie vodičov
Vzdelávanie vodičov vozidiel skupiny C,D,CE a DE je v Európe samozrejmosťou.
Potreba vzdelávania všetkých vodičov aj vodičov osobných motorových vozidiel a motocyklov vodičov vo všeobecnosti ako celoživotného procesu je zjavná a nikto ju nespochybňuje. Ide o to, že spoločnosť na ňu zatiaľ nie je pripravená a viac menej ju zatiaľ odmieta.
V budúcnosti k tejto potrebe a samozrejmosti ale Slovensko dospeje. Je to vývoj, ktorý nás čaká.
Viac policajtov na cestách
Zvyšovanie počtu policajtov je drahá a nákladná záležitosť najmä z dlhodobého hľadiska. Moderné, motoristicky vyspelé krajiny sa snažia o upevnenie disciplinovanosti na cestách práve zavedením inteligentných dopravných systémov.
Jednou z týchto foriem je aj technicky plnoautomatizované zavedenie objektívnej zodpovednosti. Viac policajtov na cestách fyzicky v najbližšom období v našich podmienkach možno očakávať napríklad vo vzťahu k lepšiemu využitiu ich fondu pracovného času, prípadne v súvislosti s vylepšovaním organizačných štruktúr jednotlivých služieb Policajného zboru.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk