BRATISLAVA. Celkové predpokladané náklady na realizáciu Národného systému dopravných informácií, ktorého súčasťou bude Národné dopravné informačné centrum, dosiahnu podľa ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja maximálne 150 miliónov eur.
Prostriedky Európskej únie by sa na financovaní programu mohli podieľať sumou okolo 120 miliónov eur a štátny rozpočet 30 miliónov eur cez Operačný program Doprava v nasledujúcom programovom období 2014 až 2020.
Vyplýva to z informácií k návrhu zákona o inteligentných dopravných systémoch v cestnej doprave, ktorý v piatok na rokovaní vlády predkladá minister dopravy Ján Počiatek.
Prevádzkovateľ neznámy
Národné dopravné informačné centrum má začať vznikať od roku 2014, pričom ročné náklady na jeho prevádzku by od roku 2015 mali tvoriť 200 tis. eur. Rezort dopravy zatiaľ nevie jednoznačne povedať, kto bude centrum prevádzkovať.
Predpokladá však, že centrum by mohlo mať okolo sto zamestnancov na pozíciách operátorov, administrátorov a pracovníkov správy a údržby.
"V prípade, že ministerstvo poverí výkonom Národného dopravného informačného centra Národnú diaľničnú spoločnosť budú výdavky na osobné náklady nulové. Rovnako je možné v budúcnosti uvažovať nad možnosťou spoplatnenia poskytovania určitého rozsahu dopravných informácií fyzickým a právnickým osobám na zmluvnom princípe," predpokladá ministerstvo.
V takom prípade by výdavky na osobné náklady boli kryté príjmami z poskytovania spoplatnených dopravných informácií, bez ohľadu na prevádzkovateľa centra.
Stúpne vraj produktivita práce
Zákon by mal po schválení v parlamente nadobudnúť účinnosť 1. októbra tohto roka, s výnimkou niektorých častí, ktoré majú byť účinné 19. januára 2013.
Investičné náklady na realizáciu konkrétnych projektov inteligentných dopravných systémov bude podľa rezortu hradiť prevádzkovateľ Národného dopravného informačného centra.
Inteligentné dopravné systémy môžu podľa predpokladov cestným prepravcom ušetriť 10 % času, 8 % finančných prostriedkov a 2 až 3 % nákladov na logistiku nákladnej dopravy.
Produktivita práce by sa tak mala zvýšiť o 3 až 10 %. Preťaženie cestných komunikácií sa môže znížiť o 2,5 % a škody spôsobené pri dopravných nehodách asi o 7 %. Lepšia spolupráca a súčinnosť môže dodatočne znížiť celkové externé náklady o 1 %.