BRATISLAVA. Keď maďarská občianka pani Némethová kúpila v Nemecku ojazdené auto a chcela si ho zaregistrovať v Maďarsku, vypýtal si za to od nej štát 390tisíc forintov (1364 eur).
Tak sa začal príbeh, ktorý sa skončil na Súdnom dvore Európskej únie. Ten skonštatoval, že daň, ktorú pani Némethovej vyrubili, nie je v súlade s európskou legislatívou, píše sa v rozsudku, ktorý SME poskytol maďarský Autoturist klub.
Problém bol podľa Bruselu v tom, že daň sa platí pri prvej registrácii auta. To znamená, že pri predaji sú zvýhodnené staršie autá z domáceho trhu, ktoré sú na ňom už registrované pred dovážanými.
Na Slovensku pritom vláda chystá poplatok, ktorý má fungovať tak ako maďarská daň. Môže naraziť rovnako na Brusel, myslí si Andrej Leontiev z advokátskej kancelárie Taylorwessing e/n/w/c advokáti.
Naše plány sú podobné
Ľudia budú totiž môcť tak ako v Maďarsku ušetriť stovky eur na registrácii, ak si radšej než z dovozu kúpia ojazdené auto doma.
„Ak mám záujem o kúpu ojazdeného vozidla Audi A4, pri kúpe od slovenského vlastníka budem platiť za ďalšiu registráciu 33 eur, no pri kúpe rovnakého ojazdeného vozidla napríklad z Rakúska budem platiť 397 eur za prvý zápis držiteľa do evidencie vozidiel. Úspora by bola 364 eur,“ hovorí Leontiev.
Ak by sa u nás takýto zákon schválil, hrozili by Slovensku sankcie od Európskej únie. Mohlo byť ísť o pokuty či penále, myslí si advokát.
„Okrem toho by si mohli osoby, ktorým by vznikla na základe porušenia európskeho práva škoda, uplatňovať jej náhradu voči Slovenskej republike,“ dodal Leontiev.
Ministerstvo financií pod vedením Petra Kažimíra v poplatkoch, ktoré navrhuje, vážny problém nevidí.
„Nepoznáme presný návrh opatrenia, ktoré bolo prijaté v Maďarsku. Náš návrh nie je registračnou daňou, ale registračným správnym poplatkom,“ povedal hovorca rezortu financií Radko Kuruc. Dodal, že o nových poplatkoch pri prvej registrácii ešte plánuje štát rokovať s Európskou komisiou.
Maďarsko spor vyriešilo
„Ak by bol konštatovaný nesúlad s európskou legislatívou, tak takéto opatrenie neprijmeme,“ povedal Kuruc.
V Maďarsku pritom riešili problematickú daň niekoľko rokov. Redaktor maďarského motoristického časopisu Total Car István Vályi tvrdí, že napokon k bruselskej spokojnosti. Maďarsko muselo zobrať do úvahy, že dovážané staršie autá sú lacnejšie a znížiť im poplatky.
Istý čas sa dokonca hovorilo , že v krajine má asi 80tisíc ľudí nárok na vrátenie dane v hodnote osem miliárd forintov (takmer 28 miliónov eur).