BRATISLAVA. Éra trojvalcov pokračuje. Najnovšie sa s motorom vybaveným tromi spaľovacími priestormi stretneme pod kapotami malých Citroënov C3 a DS3. Ide o nový atmosférický zážihový agregát 1,2 VTi, ktorý debutoval nedávno v Peugeote 208.
Starý štvorvalec vypadne z ponuky
Zatiaľ čo v prípade C-trojky novinka nahradí starý, ale osvedčený štvorvalec 1,4i 8V (55 kW/75 k), v prípade imidžovej DS-trojky ide o novú základnú motorizáciu, ktorá rozšíri aktuálnu ponuku poháňacích jednotiek.
Motor 1,2 VTi má štyri ventily na valec a ich variabilné časovanie. Dosahuje výkon 60 kW (82 k) pri 5750 ot./min., zatiaľ čo vrcholná hodnota krútiaceho momentu 118 Nm sa dostaví pri pomerne nízkych otáčkach 2750/min. Štandardne bude spolupracovať s päťstupňovou manuálnou prevodovkou a systémom štart/stop.
Výrobca udáva pre modely C3 i DS3 1,2 VTi rovnaké parametre. Z pokoja na 100 km/h zrýchlia za 12,3 sekundy a dosiahnu maximálnu rýchlosť až 172 km/h. Priemerná spotreba benzínu predstavuje 4,5 litra benzínu na sto kilometrov a emisie CO2 102 gramov na kilometer jazdy.
Neskôr pribudne turbo
Malé Citroëny by sa s novým motorom mali objaviť v predaji na jeseň. C-trojka zrejme časom dostane aj slabší, litrový trojvalec VTi (50 kW/68 k; 95 Nm), ktorý tiež debutoval v Peugeote 208. Nahradí štvorvalec 1,1 l (44 kW/60 k).
Francúzski konštruktéri aktuálne pracujú na turbodúchadlom prepĺňanej verzii motora 1,2 VTi. Dostane označenie THP a k dispozícii pravdepodobne bude až v roku 2014.