Okrem predaja PHM nájdete na pumpách najčastejšie predajňu a kompresor

Prvú sieť čerpacích staníc na Slovensku vlastnila rafinéria Apollo. Dnes v našej krajine pôsobí cez 150 spoločností predávajúcich pohonné látky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od manufaktúr po automobilovú dopravu

Ľudská spoločnosť si počas svojho vývoja prešla viacerými zmenami. Prvé manufaktúry priniesli človeku prácu, zlepšenie životných podmienok, a to podnietilo zvyšovanie počtu obyvateľov. Vynájdenie parného stroja spôsobilo mechanizáciu manufaktúr a následné pretransformovanie na väčšie továrne.

Svoj význam začala nadobúdať i železničná doprava. Slúžila na prepravu tovaru, ale aj osôb. Ku koncu 19. storočia bol vyrobený prvý spaľovací motor využívajúci pohonné látky. V Nemecku a USA sa začali vyrábať prvé automobily s týmto typom motora.

Cestná doprava začala v západných krajinách predbiehať železničnú a postupne sa rozvíjala individuálna automobilová doprava. Na Slovensku svoj rozvoj nadobúdala až v 70. rokoch 20. storočia. Najväčšiemu rozmachu sa jej však dostalo až po roku 1989.

Prvú sieť čerpacích staníc vlastnila rafinéria Apollo

S rozvojom cestnej dopravy úzko súvisí rozvoj čerpacích staníc (ČS). Prvú sieť ČS vlastnila na Slovensku v medzivojnovom období bratislavská rafinéria Apollo. V roku 1945 bola premenovaná na Slovenské rafinérie minerálnych olejov.

V roku 1949 bol tento, vtedy národný podnik, rozdelený na dva národné podniky: Slovnaft a Benzinol. Benzinolu pripadla sieť ČS, čím si získala monopolné postavenie v predaji pohonných hmôt.

V roku 1992 sa Benzinol spojil so Slovnaftom. Benzinol transformovali na akciovú spoločnosť, pričom 1/3 distribučnej siete pripadla Slovnaftu.

Do roku 1995 si oba podniky v podstate konkurovali. V tomto roku ale Slovnaftu pripadlo 51% akcií Benzinolu. Slovnaft s Benzinolom tak získali dominantné postavenie na trhu – až 82%.

Po roku 1989 prišli postupne na Slovensko noví investori. Protimonopolný úrad preto rozhodol, že do roku 2001 musí podiel počtu ČS Slovnaft klesnúť na 50%. V súčasnosti je Slovnaft najväčším predajcom pohonných hmôt na Slovensku – spolu vlastní sieť 206 čerpacích staníc.

Takmer 750 čerpacích staníc

Momentálne sa na Slovensku nachádza 748 ČS. Pre porovnanie, v roku 1978 ich bolo 281 ČS.

Pritom v roku 1975 pripadlo na 1000 obyvateľov 71 osobných automobilov, v roku 2010 ich bolo 307. Okrem toho, celkový počet obyvateľov sa počas tohto obdobia zvýšil približne o 700-tisíc obyvateľov.

Celkovo podniká na slovenskom trhu pohonných látok 155 spoločností. Po spoločnosti Slovnaft nasledujú z hľadiska počtu ČS prevažne zahraničné spoločnosti: OMV, Shell, Jurki, Agip, LukOil, Avanti, Oktan a iné. Ostatné vlastnia najviac 10 ČS, niektoré len 1 ČS.

Konkurencia spoločností je pomerne vysoká. Každá spoločnosť sa snaží svojím zákazníkom ponúknuť čo najviac a tým ich zaujať. Preto už dnes nájdeme na ČS o čosi viac než len čerpadlá ako tomu bolo v minulosti.

Najviac je kompresorov na dotlakovanie pneumatík

Samozrejmou súčasťou ČS je viacero doplnkových služieb. Z motoristických možno spomenúť napríklad umyvárne – či už automatické alebo ručné, kompresor, vysávač alebo vzhľadom na stále sa zvyšujúcu nákladnú cestnú dopravu parkovisko pre kamióny.

Najviac zastúpené sú ČS s kompresorom (386 – skúmaných bolo spomínaných 8 najväčších spoločností) a vysávačom (271).

K nemotoristických službám možno priradiť predajňu, ktorá má zastúpenie na ČS najväčšie (až 405), reštauráciu, kaviareň, WC alebo detské ihrisko. Detské ihrisko je najmenej zastúpené (len na 4 ČS), no ich počet bude postupne narastať. Svoju perspektívu majú najmä na diaľniciach či rýchlostných cestách, kde popri zdĺhavom cestovaní naši najmenší aktívnu zábavu či pauzu určite ocenia.

V súčasnom období sa rozvoj ČS pozastavil, no s výstavbou nových ciest, diaľničných úsekov či rýchlostných ciest alebo s nárastom individuálneho automobilizmu bude ich počet ešte stúpať. Malé spoločnosti pravdepodobne pomaly zaniknú a ich ČS prevezmú najväčšie spoločnosti, ktoré budú i tak pri vysokej konkurencií prichádzať s novými výhodami, novinkami, službami a inými zaujímavosťami pre svojho zákazníka.

Autorka je študentkou Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Článok vychádza z poznatkov spracovaných v bakalárskej práci.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

KULTÚRA

Prečo musí hrať vraha vždy pekný herec? Filmy o zločincoch majú svoje zákony

Idol z Hry o tróny môže dostať rolu Mansona.

Neprehliadnite tiež

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.