Okrem predaja PHM nájdete na pumpách najčastejšie predajňu a kompresor

Prvú sieť čerpacích staníc na Slovensku vlastnila rafinéria Apollo. Dnes v našej krajine pôsobí cez 150 spoločností predávajúcich pohonné látky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od manufaktúr po automobilovú dopravu

Ľudská spoločnosť si počas svojho vývoja prešla viacerými zmenami. Prvé manufaktúry priniesli človeku prácu, zlepšenie životných podmienok, a to podnietilo zvyšovanie počtu obyvateľov. Vynájdenie parného stroja spôsobilo mechanizáciu manufaktúr a následné pretransformovanie na väčšie továrne.

Svoj význam začala nadobúdať i železničná doprava. Slúžila na prepravu tovaru, ale aj osôb. Ku koncu 19. storočia bol vyrobený prvý spaľovací motor využívajúci pohonné látky. V Nemecku a USA sa začali vyrábať prvé automobily s týmto typom motora.

Cestná doprava začala v západných krajinách predbiehať železničnú a postupne sa rozvíjala individuálna automobilová doprava. Na Slovensku svoj rozvoj nadobúdala až v 70. rokoch 20. storočia. Najväčšiemu rozmachu sa jej však dostalo až po roku 1989.

Prvú sieť čerpacích staníc vlastnila rafinéria Apollo

S rozvojom cestnej dopravy úzko súvisí rozvoj čerpacích staníc (ČS). Prvú sieť ČS vlastnila na Slovensku v medzivojnovom období bratislavská rafinéria Apollo. V roku 1945 bola premenovaná na Slovenské rafinérie minerálnych olejov.

V roku 1949 bol tento, vtedy národný podnik, rozdelený na dva národné podniky: Slovnaft a Benzinol. Benzinolu pripadla sieť ČS, čím si získala monopolné postavenie v predaji pohonných hmôt.

V roku 1992 sa Benzinol spojil so Slovnaftom. Benzinol transformovali na akciovú spoločnosť, pričom 1/3 distribučnej siete pripadla Slovnaftu.

Do roku 1995 si oba podniky v podstate konkurovali. V tomto roku ale Slovnaftu pripadlo 51% akcií Benzinolu. Slovnaft s Benzinolom tak získali dominantné postavenie na trhu – až 82%.

Po roku 1989 prišli postupne na Slovensko noví investori. Protimonopolný úrad preto rozhodol, že do roku 2001 musí podiel počtu ČS Slovnaft klesnúť na 50%. V súčasnosti je Slovnaft najväčším predajcom pohonných hmôt na Slovensku – spolu vlastní sieť 206 čerpacích staníc.

Takmer 750 čerpacích staníc

Momentálne sa na Slovensku nachádza 748 ČS. Pre porovnanie, v roku 1978 ich bolo 281 ČS.

Pritom v roku 1975 pripadlo na 1000 obyvateľov 71 osobných automobilov, v roku 2010 ich bolo 307. Okrem toho, celkový počet obyvateľov sa počas tohto obdobia zvýšil približne o 700-tisíc obyvateľov.

Celkovo podniká na slovenskom trhu pohonných látok 155 spoločností. Po spoločnosti Slovnaft nasledujú z hľadiska počtu ČS prevažne zahraničné spoločnosti: OMV, Shell, Jurki, Agip, LukOil, Avanti, Oktan a iné. Ostatné vlastnia najviac 10 ČS, niektoré len 1 ČS.

Konkurencia spoločností je pomerne vysoká. Každá spoločnosť sa snaží svojím zákazníkom ponúknuť čo najviac a tým ich zaujať. Preto už dnes nájdeme na ČS o čosi viac než len čerpadlá ako tomu bolo v minulosti.

Najviac je kompresorov na dotlakovanie pneumatík

Samozrejmou súčasťou ČS je viacero doplnkových služieb. Z motoristických možno spomenúť napríklad umyvárne – či už automatické alebo ručné, kompresor, vysávač alebo vzhľadom na stále sa zvyšujúcu nákladnú cestnú dopravu parkovisko pre kamióny.

Najviac zastúpené sú ČS s kompresorom (386 – skúmaných bolo spomínaných 8 najväčších spoločností) a vysávačom (271).

K nemotoristických službám možno priradiť predajňu, ktorá má zastúpenie na ČS najväčšie (až 405), reštauráciu, kaviareň, WC alebo detské ihrisko. Detské ihrisko je najmenej zastúpené (len na 4 ČS), no ich počet bude postupne narastať. Svoju perspektívu majú najmä na diaľniciach či rýchlostných cestách, kde popri zdĺhavom cestovaní naši najmenší aktívnu zábavu či pauzu určite ocenia.

V súčasnom období sa rozvoj ČS pozastavil, no s výstavbou nových ciest, diaľničných úsekov či rýchlostných ciest alebo s nárastom individuálneho automobilizmu bude ich počet ešte stúpať. Malé spoločnosti pravdepodobne pomaly zaniknú a ich ČS prevezmú najväčšie spoločnosti, ktoré budú i tak pri vysokej konkurencií prichádzať s novými výhodami, novinkami, službami a inými zaujímavosťami pre svojho zákazníka.

Autorka je študentkou Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Článok vychádza z poznatkov spracovaných v bakalárskej práci.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 26 593
  2. Ako sme jazdili v socializme 3 166
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 787
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 571
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 477
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 215
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 211
  8. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 099
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 069
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 062

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Mária Terézia nechcela, aby sa Gemer vyľudnil. Pomohli čerešne

Nemajú nič, čo si nedopestujú. Život na lazoch je zložitý.

DOMOV

Tak to už nie, Béla, odkazuje Bugárovi Paška z SNS

Pašku hnevá, že ombudsmanka podporila Dúhový pochod.

DOMOV

Plavčan oznámil abdikáciu, z tlačovky opäť ušiel

Plavčan odstúpil z postu ministra deň po výzve Roberta Fica.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.