Od manufaktúr po automobilovú dopravu
Ľudská spoločnosť si počas svojho vývoja prešla viacerými zmenami. Prvé manufaktúry priniesli človeku prácu, zlepšenie životných podmienok, a to podnietilo zvyšovanie počtu obyvateľov. Vynájdenie parného stroja spôsobilo mechanizáciu manufaktúr a následné pretransformovanie na väčšie továrne.
Svoj význam začala nadobúdať i železničná doprava. Slúžila na prepravu tovaru, ale aj osôb. Ku koncu 19. storočia bol vyrobený prvý spaľovací motor využívajúci pohonné látky. V Nemecku a USA sa začali vyrábať prvé automobily s týmto typom motora.
Cestná doprava začala v západných krajinách predbiehať železničnú a postupne sa rozvíjala individuálna automobilová doprava. Na Slovensku svoj rozvoj nadobúdala až v 70. rokoch 20. storočia. Najväčšiemu rozmachu sa jej však dostalo až po roku 1989.
Prvú sieť čerpacích staníc vlastnila rafinéria Apollo
S rozvojom cestnej dopravy úzko súvisí rozvoj čerpacích staníc (ČS). Prvú sieť ČS vlastnila na Slovensku v medzivojnovom období bratislavská rafinéria Apollo. V roku 1945 bola premenovaná na Slovenské rafinérie minerálnych olejov.
V roku 1949 bol tento, vtedy národný podnik, rozdelený na dva národné podniky: Slovnaft a Benzinol. Benzinolu pripadla sieť ČS, čím si získala monopolné postavenie v predaji pohonných hmôt.
V roku 1992 sa Benzinol spojil so Slovnaftom. Benzinol transformovali na akciovú spoločnosť, pričom 1/3 distribučnej siete pripadla Slovnaftu.
Do roku 1995 si oba podniky v podstate konkurovali. V tomto roku ale Slovnaftu pripadlo 51% akcií Benzinolu. Slovnaft s Benzinolom tak získali dominantné postavenie na trhu – až 82%.
Po roku 1989 prišli postupne na Slovensko noví investori. Protimonopolný úrad preto rozhodol, že do roku 2001 musí podiel počtu ČS Slovnaft klesnúť na 50%. V súčasnosti je Slovnaft najväčším predajcom pohonných hmôt na Slovensku – spolu vlastní sieť 206 čerpacích staníc.
Takmer 750 čerpacích staníc
Momentálne sa na Slovensku nachádza 748 ČS. Pre porovnanie, v roku 1978 ich bolo 281 ČS.
Pritom v roku 1975 pripadlo na 1000 obyvateľov 71 osobných automobilov, v roku 2010 ich bolo 307. Okrem toho, celkový počet obyvateľov sa počas tohto obdobia zvýšil približne o 700-tisíc obyvateľov.
Celkovo podniká na slovenskom trhu pohonných látok 155 spoločností. Po spoločnosti Slovnaft nasledujú z hľadiska počtu ČS prevažne zahraničné spoločnosti: OMV, Shell, Jurki, Agip, LukOil, Avanti, Oktan a iné. Ostatné vlastnia najviac 10 ČS, niektoré len 1 ČS.
Konkurencia spoločností je pomerne vysoká. Každá spoločnosť sa snaží svojím zákazníkom ponúknuť čo najviac a tým ich zaujať. Preto už dnes nájdeme na ČS o čosi viac než len čerpadlá ako tomu bolo v minulosti.
Najviac je kompresorov na dotlakovanie pneumatík
Samozrejmou súčasťou ČS je viacero doplnkových služieb. Z motoristických možno spomenúť napríklad umyvárne – či už automatické alebo ručné, kompresor, vysávač alebo vzhľadom na stále sa zvyšujúcu nákladnú cestnú dopravu parkovisko pre kamióny.
Najviac zastúpené sú ČS s kompresorom (386 – skúmaných bolo spomínaných 8 najväčších spoločností) a vysávačom (271).
K nemotoristických službám možno priradiť predajňu, ktorá má zastúpenie na ČS najväčšie (až 405), reštauráciu, kaviareň, WC alebo detské ihrisko. Detské ihrisko je najmenej zastúpené (len na 4 ČS), no ich počet bude postupne narastať. Svoju perspektívu majú najmä na diaľniciach či rýchlostných cestách, kde popri zdĺhavom cestovaní naši najmenší aktívnu zábavu či pauzu určite ocenia.
V súčasnom období sa rozvoj ČS pozastavil, no s výstavbou nových ciest, diaľničných úsekov či rýchlostných ciest alebo s nárastom individuálneho automobilizmu bude ich počet ešte stúpať. Malé spoločnosti pravdepodobne pomaly zaniknú a ich ČS prevezmú najväčšie spoločnosti, ktoré budú i tak pri vysokej konkurencií prichádzať s novými výhodami, novinkami, službami a inými zaujímavosťami pre svojho zákazníka.
Autorka je študentkou Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Článok vychádza z poznatkov spracovaných v bakalárskej práci.
Autor: Blanka Fuknová