SME

Okrem predaja PHM nájdete na pumpách najčastejšie predajňu a kompresor

Prvú sieť čerpacích staníc na Slovensku vlastnila rafinéria Apollo. Dnes v našej krajine pôsobí cez 150 spoločností predávajúcich pohonné látky.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Od manufaktúr po automobilovú dopravu

Ľudská spoločnosť si počas svojho vývoja prešla viacerými zmenami. Prvé manufaktúry priniesli človeku prácu, zlepšenie životných podmienok, a to podnietilo zvyšovanie počtu obyvateľov. Vynájdenie parného stroja spôsobilo mechanizáciu manufaktúr a následné pretransformovanie na väčšie továrne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Svoj význam začala nadobúdať i železničná doprava. Slúžila na prepravu tovaru, ale aj osôb. Ku koncu 19. storočia bol vyrobený prvý spaľovací motor využívajúci pohonné látky. V Nemecku a USA sa začali vyrábať prvé automobily s týmto typom motora.

SkryťVypnúť reklamu

Cestná doprava začala v západných krajinách predbiehať železničnú a postupne sa rozvíjala individuálna automobilová doprava. Na Slovensku svoj rozvoj nadobúdala až v 70. rokoch 20. storočia. Najväčšiemu rozmachu sa jej však dostalo až po roku 1989.

Prvú sieť čerpacích staníc vlastnila rafinéria Apollo

S rozvojom cestnej dopravy úzko súvisí rozvoj čerpacích staníc (ČS). Prvú sieť ČS vlastnila na Slovensku v medzivojnovom období bratislavská rafinéria Apollo. V roku 1945 bola premenovaná na Slovenské rafinérie minerálnych olejov.

V roku 1949 bol tento, vtedy národný podnik, rozdelený na dva národné podniky: Slovnaft a Benzinol. Benzinolu pripadla sieť ČS, čím si získala monopolné postavenie v predaji pohonných hmôt.

V roku 1992 sa Benzinol spojil so Slovnaftom. Benzinol transformovali na akciovú spoločnosť, pričom 1/3 distribučnej siete pripadla Slovnaftu.

SkryťVypnúť reklamu

Do roku 1995 si oba podniky v podstate konkurovali. V tomto roku ale Slovnaftu pripadlo 51% akcií Benzinolu. Slovnaft s Benzinolom tak získali dominantné postavenie na trhu – až 82%.

Po roku 1989 prišli postupne na Slovensko noví investori. Protimonopolný úrad preto rozhodol, že do roku 2001 musí podiel počtu ČS Slovnaft klesnúť na 50%. V súčasnosti je Slovnaft najväčším predajcom pohonných hmôt na Slovensku – spolu vlastní sieť 206 čerpacích staníc.

Takmer 750 čerpacích staníc

Momentálne sa na Slovensku nachádza 748 ČS. Pre porovnanie, v roku 1978 ich bolo 281 ČS.

Pritom v roku 1975 pripadlo na 1000 obyvateľov 71 osobných automobilov, v roku 2010 ich bolo 307. Okrem toho, celkový počet obyvateľov sa počas tohto obdobia zvýšil približne o 700-tisíc obyvateľov.

SkryťVypnúť reklamu

Celkovo podniká na slovenskom trhu pohonných látok 155 spoločností. Po spoločnosti Slovnaft nasledujú z hľadiska počtu ČS prevažne zahraničné spoločnosti: OMV, Shell, Jurki, Agip, LukOil, Avanti, Oktan a iné. Ostatné vlastnia najviac 10 ČS, niektoré len 1 ČS.

Konkurencia spoločností je pomerne vysoká. Každá spoločnosť sa snaží svojím zákazníkom ponúknuť čo najviac a tým ich zaujať. Preto už dnes nájdeme na ČS o čosi viac než len čerpadlá ako tomu bolo v minulosti.

Najviac je kompresorov na dotlakovanie pneumatík

Samozrejmou súčasťou ČS je viacero doplnkových služieb. Z motoristických možno spomenúť napríklad umyvárne – či už automatické alebo ručné, kompresor, vysávač alebo vzhľadom na stále sa zvyšujúcu nákladnú cestnú dopravu parkovisko pre kamióny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najviac zastúpené sú ČS s kompresorom (386 – skúmaných bolo spomínaných 8 najväčších spoločností) a vysávačom (271).

K nemotoristických službám možno priradiť predajňu, ktorá má zastúpenie na ČS najväčšie (až 405), reštauráciu, kaviareň, WC alebo detské ihrisko. Detské ihrisko je najmenej zastúpené (len na 4 ČS), no ich počet bude postupne narastať. Svoju perspektívu majú najmä na diaľniciach či rýchlostných cestách, kde popri zdĺhavom cestovaní naši najmenší aktívnu zábavu či pauzu určite ocenia.

V súčasnom období sa rozvoj ČS pozastavil, no s výstavbou nových ciest, diaľničných úsekov či rýchlostných ciest alebo s nárastom individuálneho automobilizmu bude ich počet ešte stúpať. Malé spoločnosti pravdepodobne pomaly zaniknú a ich ČS prevezmú najväčšie spoločnosti, ktoré budú i tak pri vysokej konkurencií prichádzať s novými výhodami, novinkami, službami a inými zaujímavosťami pre svojho zákazníka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autorka je študentkou Prírodovedeckej fakulty UK v Bratislave. Článok vychádza z poznatkov spracovaných v bakalárskej práci.

Autor: Blanka Fuknová

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  6. Probiotiká nie sú len na trávenie
  7. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 317
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 835
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 685
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 210
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 699
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 2 380
  7. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 741
  8. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 561
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ivan Mlynár: Čurillovci sú zlo, Vagovičove knihy sú zbytočné a Kubina je úmrtným listom právnemu štátu. Tak pravil muscle man Šutaj Eštok
  2. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  3. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  4. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  5. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  6. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  7. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  8. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 281
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 121
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 19 808
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 357
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 680
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 466
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 802
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 457
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
reklama
SkryťZatvoriť reklamu