SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Čo všetko ste ochotní spraviť, aby ste boli skôr v cieli?

Kto z vás jazdí rád rýchlo? Tiež si hľadáte argumenty, ktorými by ste ospravedlňovali porušovanie predpisov? Myslíte pri tom na svoju bezpečnosť a bezpečnosť iných?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ján: "Môj kamarát dostal pokutu za prekročenú rýchlosť. Namerali ho, keď predbiehal v obci iné auto. Ďalší kamarát, čo je policajt, povedal, že vlastne nemal zaplatiť pokutu a povedať, že nesúhlasí s priestupkom, pretože obiehal auto, ktoré šlo pomaly.

Čiže, keď to auto ide trebárs rýchlosťou 40 km/h, tak aby ho obehol, potrebuje ísť 60-kou a viac, ak by to chcel urobiť čo najskôr. A keď sa zaradí, pribrzdí na tých 50 km/h.

Čo je na tom pravdy, že keď ma namerajú pri predbiehaní, tak nemusím prijať priestupok a oni mi nemôžu dať pokutu, aj ak mám vyššiu rýchlosť, ako je v obci povolená?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predbiehanie vs obiehanie

Obiehať a predbiehať nie je z hľadiska dopravných predpisov to isté. Ani pomaly idúce vozidlá, ktorých vodiči neporušujú pravidlá, sa neobiehajú ale predbiehajú. S najväčšou pravdepodobnosťou sa to vzťahuje aj na Jánovho kamaráta.

Ak by obiehal vozidlo, muselo by stáť alebo zastavovať, prípadne byť prekážkou cestnej premávky.

Keďže však na cestách mimo diaľnic a rýchlostných ciest nie je určená minimálna povolená rýchlosť, vodiči smú ísť akokoľvek rýchlo, ak neprekročia maximálku.

Vodič smie ísť tak pomaly, ako uzná za vhodné

Za istých okolností by sa pomalá jazda dala chápať ako obmedzovanie plynulosti cestnej premávky a vtedy by bolo vozidlo prekážkou cestnej premávky. To by však vodičovi daného vozidla museli preukázať, čo je takmer nemožné. Najmä v kontexte s dopravným pravidlom, podľa ktorého je vodič povinný jazdiť najviac takou rýchlosťou,

  • aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad a
  • ktorá je prispôsobená vodičovým schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať

Ak išlo vozidlo pred Jánovým kamarátom rýchlosťou 40 km/h, v podstate s istotou sa dá povedať, že nijaký predpis neporušil. Na rozdiel od Jánovho kamaráta. Aby neporušil pravidlá predchádzania, išiel rýchlejšie, ako smel.

Mýtus o prekročení rýchlosti pri predbiehaní

Na Slovensku je rozšírený mýtus, že vodič smie prekročiť rýchlosť pri predbiehaní, lebo je bezpečnejšie dokončiť predbiehanie čo najskôr. Tí, ktorí ho šíria, zabúdajú na dôležitý fakt: čím rýchlejšie jazdíte, tým sa vystavujete väčšiemu riziku. O to viac, ak sa pri vás nachádza iné vozidlo.

To, čo vodič uberie z rizika závislého od dĺžky predchádzania, pridá na riziku súvisiacom s rýchlosťou jazdy. Nepomôže si a zároveň poruší dopravné pravidlá.

V dopravných predpisoch nie je nikde spomenuté, že by vodič smel prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť. Jedinou výnimkou je situácia, keď by odvracal nebezpečenstvo väčšie ako to, ktoré spôsobil porušením dopravného pravidla.

Policajti sú oprávnení pokutovať vodičov, ktorí sa dostanú do podobnej situácie, ako Jánov kamarát. Nie je dôležité, či predbiehajú vozidlo. Dokonca, ani obchádzanie prekážky cestnej premávky neodôvodňuje prekročiť povolenú rýchlosť.

Technológie priniesli pocit istoty

S technologickým rozvojom vozidiel mnohí vodiči nadobudli pocit, že sa im na ceste nemôže nič stať. Zvykli si jazdiť tak rýchlo, ako im to vozidlo dovolí. Podporuje ich v tom rýchlosť doby, aj prostredie, v ktorom žijú.

Aby mohli jazdiť rýchlo, hľadajú si pochybné argumenty, prečo je to v poriadku, prečo je to bezpečné. Zároveň nadávajú na pokuty za rýchlosť. Nikto nenadáva na tých, čo ich nútia ísť rýchlo a porušovať predpisy. Veď kto by už len nadával šéfovi, manželke alebo sebe samému? Zabúdajú, že ak išli podľa predpisov, pokutu za rýchlosť by nedostali.

Rýchla jazda zvyšuje adrenalín a vodičov v tom podporujú aj rôzne reklamy. Mnohí tvrdia, že rýchlosť ešte nikdy nespôsobila nehodu. Neznamená to však, že je možné jazdiť najrýchlejšie, ako to vlastný pocit dovolí, bez ohľadu na predpísané limity. Nehodu v drvivej väčšine prípadov spôsobuje konanie vodiča (s výnimkou prípadov, keď do auta narazí zviera a podobe).

Čím je rýchlosť vyššia, tým väčšie (exponenciálne) sú následky havárie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 42 480
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 035
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 13 816
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 376
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 933
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 874
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 307
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 179
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 036
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 917
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

11 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

51m

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan