Čo všetko ste ochotní spraviť, aby ste boli skôr v cieli?

Kto z vás jazdí rád rýchlo? Tiež si hľadáte argumenty, ktorými by ste ospravedlňovali porušovanie predpisov? Myslíte pri tom na svoju bezpečnosť a bezpečnosť iných?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Ján: "Môj kamarát dostal pokutu za prekročenú rýchlosť. Namerali ho, keď predbiehal v obci iné auto. Ďalší kamarát, čo je policajt, povedal, že vlastne nemal zaplatiť pokutu a povedať, že nesúhlasí s priestupkom, pretože obiehal auto, ktoré šlo pomaly.

Čiže, keď to auto ide trebárs rýchlosťou 40 km/h, tak aby ho obehol, potrebuje ísť 60-kou a viac, ak by to chcel urobiť čo najskôr. A keď sa zaradí, pribrzdí na tých 50 km/h.

Čo je na tom pravdy, že keď ma namerajú pri predbiehaní, tak nemusím prijať priestupok a oni mi nemôžu dať pokutu, aj ak mám vyššiu rýchlosť, ako je v obci povolená?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Predbiehanie vs obiehanie

Obiehať a predbiehať nie je z hľadiska dopravných predpisov to isté. Ani pomaly idúce vozidlá, ktorých vodiči neporušujú pravidlá, sa neobiehajú ale predbiehajú. S najväčšou pravdepodobnosťou sa to vzťahuje aj na Jánovho kamaráta.

Ak by obiehal vozidlo, muselo by stáť alebo zastavovať, prípadne byť prekážkou cestnej premávky.

Keďže však na cestách mimo diaľnic a rýchlostných ciest nie je určená minimálna povolená rýchlosť, vodiči smú ísť akokoľvek rýchlo, ak neprekročia maximálku.

Vodič smie ísť tak pomaly, ako uzná za vhodné

Za istých okolností by sa pomalá jazda dala chápať ako obmedzovanie plynulosti cestnej premávky a vtedy by bolo vozidlo prekážkou cestnej premávky. To by však vodičovi daného vozidla museli preukázať, čo je takmer nemožné. Najmä v kontexte s dopravným pravidlom, podľa ktorého je vodič povinný jazdiť najviac takou rýchlosťou,

  • aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad a
  • ktorá je prispôsobená vodičovým schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam, stavu a povahe vozovky a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať

Ak išlo vozidlo pred Jánovým kamarátom rýchlosťou 40 km/h, v podstate s istotou sa dá povedať, že nijaký predpis neporušil. Na rozdiel od Jánovho kamaráta. Aby neporušil pravidlá predchádzania, išiel rýchlejšie, ako smel.

Mýtus o prekročení rýchlosti pri predbiehaní

Na Slovensku je rozšírený mýtus, že vodič smie prekročiť rýchlosť pri predbiehaní, lebo je bezpečnejšie dokončiť predbiehanie čo najskôr. Tí, ktorí ho šíria, zabúdajú na dôležitý fakt: čím rýchlejšie jazdíte, tým sa vystavujete väčšiemu riziku. O to viac, ak sa pri vás nachádza iné vozidlo.

To, čo vodič uberie z rizika závislého od dĺžky predchádzania, pridá na riziku súvisiacom s rýchlosťou jazdy. Nepomôže si a zároveň poruší dopravné pravidlá.

V dopravných predpisoch nie je nikde spomenuté, že by vodič smel prekročiť najvyššiu povolenú rýchlosť. Jedinou výnimkou je situácia, keď by odvracal nebezpečenstvo väčšie ako to, ktoré spôsobil porušením dopravného pravidla.

Policajti sú oprávnení pokutovať vodičov, ktorí sa dostanú do podobnej situácie, ako Jánov kamarát. Nie je dôležité, či predbiehajú vozidlo. Dokonca, ani obchádzanie prekážky cestnej premávky neodôvodňuje prekročiť povolenú rýchlosť.

Technológie priniesli pocit istoty

S technologickým rozvojom vozidiel mnohí vodiči nadobudli pocit, že sa im na ceste nemôže nič stať. Zvykli si jazdiť tak rýchlo, ako im to vozidlo dovolí. Podporuje ich v tom rýchlosť doby, aj prostredie, v ktorom žijú.

Aby mohli jazdiť rýchlo, hľadajú si pochybné argumenty, prečo je to v poriadku, prečo je to bezpečné. Zároveň nadávajú na pokuty za rýchlosť. Nikto nenadáva na tých, čo ich nútia ísť rýchlo a porušovať predpisy. Veď kto by už len nadával šéfovi, manželke alebo sebe samému? Zabúdajú, že ak išli podľa predpisov, pokutu za rýchlosť by nedostali.

Rýchla jazda zvyšuje adrenalín a vodičov v tom podporujú aj rôzne reklamy. Mnohí tvrdia, že rýchlosť ešte nikdy nespôsobila nehodu. Neznamená to však, že je možné jazdiť najrýchlejšie, ako to vlastný pocit dovolí, bez ohľadu na predpísané limity. Nehodu v drvivej väčšine prípadov spôsobuje konanie vodiča (s výnimkou prípadov, keď do auta narazí zviera a podobe).

Čím je rýchlosť vyššia, tým väčšie (exponenciálne) sú následky havárie.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  5. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  6. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  7. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  8. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  9. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  10. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  1. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 5 965
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 749
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 4 214
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 700
  5. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 3 302
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 2 998
  7. Kam do tepla v januári? 2 464
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 257
  9. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 107
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 1 276

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Predaj Telekomu stále nedokončili, štátu chýba sto miliónov eur

Aj zvyšný 49-percentný balík akcií operátora v roku 2015 kúpil nemecký Deutsche Telekom.

DOMOV

Harabin má k prezidentskej petícii bližšie, ako priznáva

Harabin sa zneužitia svojich údajov nebojí.

BRATISLAVA

Električkovú trať v Petržalke v máji stavať nezačnú

Výstavba necelých siedmich kilometrov električkovej trate trvá 20 rokov.

Neprehliadnite tiež

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.

Ako James Bond. Pozrite sa, aké rôzne funkcie auta môžete ovládať cez mobil

Všetky autá musia byť pripojené do mobilnej siete, automobilky to využívajú.

Starý Land Rover Defender sa na chvíľu vráti do výroby

Za najrýchlejšiu verziu v histórii zaplatí záujemca minimálne 180-tisíc eur.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.