Ako správne a bezpečne prejsť komplikované križovatky

Viete správne prechádzať viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete správne prechádzať komplikovanejšie viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať? Niektoré navyše nemajú odbočovacie jazdné pruhy a ani namaľované vodiace čiary.

Spomínaných križovatiek bez semaforov nie je veľa, zvyčajne sú vo väčších mestách. Najmä v Bratislave majú vodiči problém nimi prejsť bezpečne a v súlade s predpismi.

Ísť rovno alebo vpravo z hlavnej je jednoduché

Ak pokračujete cez križovatku po hlavnej ceste, nemusíte riešiť prednosť v jazde alebo spôsob, ako sa zaradiť pred križovatkou. Odbočujúci na vedľajšiu cestu to majú komplikovanejšie.

Pri odbočovaní z hlavnej cesty vpravo stačí zapnúť pravé smerovky a odbočiť. Nezabúdajte pritom dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, na ktorú odbočujete. Odbočovanie by však nemalo sťažiť žiadne vozidlo, keďže vám vozidlá z iných smerov musia dať prednosť.

Odbočenie alebo otáčanie vľavo z hlavnej cesty

info
Pravidlá
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ak budete chcieť odbočiť vľavo na vedľajšiu cestu, nezabudnite dať prednosť nielen chodcom, ale aj električkám idúcim v oboch smeroch (ak je naľavo od vás električková trať) a vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru jazdy. Pred odbočovaním nezabudnite zapnúť ľavé smerovky a presunúť sa k ľavému okraju cesty.

Cez križovatku potom prechádzajte tak, aby ste vytvorili priestor pre prípadné vozidlá odbočujúce vľavo z opačného smeru jazdy a zároveň aby ste sa bezpečne vyhli vozidlám stojacim pred vjazdom na križovatku z vedľajšej cesty.

To isté platí aj pri otáčaní sa do opačného smeru jazdy.

Mnohí vodiči majú skúsenosť, že pri takomto odbočovaní sa im do cesty pletú autá prichádzajúce z vedľajšej cesty. Preto je takéto odbočovanie nepríjemné. To však stále nie je nič v porovnaní s prechádzaním križovatky z vedľajšej cesty.

Podstatné je v križovatke nezastavovať

Šoféri často zabúdajú na dva predpisy. Vchádzajú do križovatky aj vtedy, ak vedia, že ňou nemôžu prejsť pre vozidlá na hlavnej. Zároveň nevedia, na ktorú stranu cesty sa zaradiť tak, aby nezavadzali vozidlám, ktoré majú prednosť.

Ak odbočujete vpravo z vedľajšej cesty, nie je to nič komplikované a okrem povinnosti dať prednosť vozidlám na hlavnej sa to nijako neodlišuje od odbočenia vpravo z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Najväčšie problémy robí vodičom jazda rovno z vedľajšej cesty na vedľajšiu cez viacpruhovú hlavnú cestu a odbočenie vľavo z vedľajšej cesty na viacpruhovú cestu.

kriz1.jpg

Cesta rovno, krížom cez viacpruhovú hlavnú

Pri ceste rovno je najväčším problémom, že vodiči z vedľajšej zastavujú na úrovni ostrovčeka alebo električkovej trate medzi oboma jazdnými smermi. Najskôr dajú prednosť autám prichádzajúcim po hlavnej zľava, vojdú do križovatky a až vtedy začnú dávať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Porušujú tým predpisy a blokujú odbočovanie vľavo autám, ktoré jazdia po hlavnej.

Z vedľajšej cesty smiete vojsť do križovatky len vtedy, ak ňou môžete prejsť bez prerušenia jazdy. Výnimkou je len situácia, keď je potrebné dať prednosť autu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy.

Vodiči z vedľajšej cesty sa pritom správajú zaujímavo - ak hlavná cesta nemá ostrovček alebo električovkú trať, nevojdú na hlavnú cestu, ak nedajú prednosť všetkým. Vedia, že ich žiadny ostrovček neochráni. Akonáhle sa ale medzi jazdnými smermi na hlavnej objaví ostrovček alebo električková trať, zabúdajú na riziká a bez váhania prechádzajú križovatkou "na dvakrát".

Ako odbočiť vľavo na hlavnú?

Často sa stretávame s otázkou, ako prejsť križovatkou, ak potrebujeme z vedľajšej cesty odbočiť vľavo na hlavnú viacpruhovú cestu. Motoristi sa vtedy pýtajú, kadiaľ križovatkou prejsť. Byť čo najviac vľavo alebo vpravo?

Dopravné pravidlá pri akomkoľvek odbočení vľavo jednoznačne určujú držať sa už pred odbočením čo najviac vľavo vo svojom jazdnom pruhu. Dôležité je ale, aby ste odbočovať začali až vtedy, keď križovatkou budete môcť prejsť bez zastavenia (výnimkou je dávanie prednosti vozidlám z opačného smeru či chodcom). V opačnom prípade bude jedno, ktorým smerom sa vyberiete. Vždy tu bude pravdepodobnosť, že niekoho zablokujete.

V prípade, že inak, ako zastavením uprostred, sa križovatka prejsť nedá, radšej si zvoľte iný smer cesty, napríklad odbočenie vpravo. Bude to bezpečnejšie a nebudete riskovať pokutu (do 60 eur), zablokovanie križovatky vo viacerých smeroch či dopravnú nehodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Minister Árpád Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša, ktorý sedel s mafiánmi. Známa je už aj identita posledného muža z fotografie.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Okamuru musia Česi dostať do izolácie ako Slováci Kotlebu

Okamura je riziko pre budúcnosť Česka.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.