SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Ako správne a bezpečne prejsť komplikované križovatky

Viete správne prechádzať viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete správne prechádzať komplikovanejšie viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať? Niektoré navyše nemajú odbočovacie jazdné pruhy a ani namaľované vodiace čiary.

Spomínaných križovatiek bez semaforov nie je veľa, zvyčajne sú vo väčších mestách. Najmä v Bratislave majú vodiči problém nimi prejsť bezpečne a v súlade s predpismi.

Ísť rovno alebo vpravo z hlavnej je jednoduché

Ak pokračujete cez križovatku po hlavnej ceste, nemusíte riešiť prednosť v jazde alebo spôsob, ako sa zaradiť pred križovatkou. Odbočujúci na vedľajšiu cestu to majú komplikovanejšie.

Pri odbočovaní z hlavnej cesty vpravo stačí zapnúť pravé smerovky a odbočiť. Nezabúdajte pritom dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, na ktorú odbočujete. Odbočovanie by však nemalo sťažiť žiadne vozidlo, keďže vám vozidlá z iných smerov musia dať prednosť.

Odbočenie alebo otáčanie vľavo z hlavnej cesty

info
Pravidlá
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ak budete chcieť odbočiť vľavo na vedľajšiu cestu, nezabudnite dať prednosť nielen chodcom, ale aj električkám idúcim v oboch smeroch (ak je naľavo od vás električková trať) a vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru jazdy. Pred odbočovaním nezabudnite zapnúť ľavé smerovky a presunúť sa k ľavému okraju cesty.

Cez križovatku potom prechádzajte tak, aby ste vytvorili priestor pre prípadné vozidlá odbočujúce vľavo z opačného smeru jazdy a zároveň aby ste sa bezpečne vyhli vozidlám stojacim pred vjazdom na križovatku z vedľajšej cesty.

To isté platí aj pri otáčaní sa do opačného smeru jazdy.

Mnohí vodiči majú skúsenosť, že pri takomto odbočovaní sa im do cesty pletú autá prichádzajúce z vedľajšej cesty. Preto je takéto odbočovanie nepríjemné. To však stále nie je nič v porovnaní s prechádzaním križovatky z vedľajšej cesty.

Podstatné je v križovatke nezastavovať

Šoféri často zabúdajú na dva predpisy. Vchádzajú do križovatky aj vtedy, ak vedia, že ňou nemôžu prejsť pre vozidlá na hlavnej. Zároveň nevedia, na ktorú stranu cesty sa zaradiť tak, aby nezavadzali vozidlám, ktoré majú prednosť.

Ak odbočujete vpravo z vedľajšej cesty, nie je to nič komplikované a okrem povinnosti dať prednosť vozidlám na hlavnej sa to nijako neodlišuje od odbočenia vpravo z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Najväčšie problémy robí vodičom jazda rovno z vedľajšej cesty na vedľajšiu cez viacpruhovú hlavnú cestu a odbočenie vľavo z vedľajšej cesty na viacpruhovú cestu.

kriz1.jpg

Cesta rovno, krížom cez viacpruhovú hlavnú

Pri ceste rovno je najväčším problémom, že vodiči z vedľajšej zastavujú na úrovni ostrovčeka alebo električkovej trate medzi oboma jazdnými smermi. Najskôr dajú prednosť autám prichádzajúcim po hlavnej zľava, vojdú do križovatky a až vtedy začnú dávať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Porušujú tým predpisy a blokujú odbočovanie vľavo autám, ktoré jazdia po hlavnej.

Z vedľajšej cesty smiete vojsť do križovatky len vtedy, ak ňou môžete prejsť bez prerušenia jazdy. Výnimkou je len situácia, keď je potrebné dať prednosť autu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy.

Vodiči z vedľajšej cesty sa pritom správajú zaujímavo - ak hlavná cesta nemá ostrovček alebo električovkú trať, nevojdú na hlavnú cestu, ak nedajú prednosť všetkým. Vedia, že ich žiadny ostrovček neochráni. Akonáhle sa ale medzi jazdnými smermi na hlavnej objaví ostrovček alebo električková trať, zabúdajú na riziká a bez váhania prechádzajú križovatkou "na dvakrát".

Ako odbočiť vľavo na hlavnú?

Často sa stretávame s otázkou, ako prejsť križovatkou, ak potrebujeme z vedľajšej cesty odbočiť vľavo na hlavnú viacpruhovú cestu. Motoristi sa vtedy pýtajú, kadiaľ križovatkou prejsť. Byť čo najviac vľavo alebo vpravo?

Dopravné pravidlá pri akomkoľvek odbočení vľavo jednoznačne určujú držať sa už pred odbočením čo najviac vľavo vo svojom jazdnom pruhu. Dôležité je ale, aby ste odbočovať začali až vtedy, keď križovatkou budete môcť prejsť bez zastavenia (výnimkou je dávanie prednosti vozidlám z opačného smeru či chodcom). V opačnom prípade bude jedno, ktorým smerom sa vyberiete. Vždy tu bude pravdepodobnosť, že niekoho zablokujete.

V prípade, že inak, ako zastavením uprostred, sa križovatka prejsť nedá, radšej si zvoľte iný smer cesty, napríklad odbočenie vpravo. Bude to bezpečnejšie a nebudete riskovať pokutu (do 60 eur), zablokovanie križovatky vo viacerých smeroch či dopravnú nehodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 579
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 354
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 162
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 876
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 606
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 381
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 792
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 143
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 948
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 620
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.