Ako správne a bezpečne prejsť komplikované križovatky

Viete správne prechádzať viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete správne prechádzať komplikovanejšie viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať? Niektoré navyše nemajú odbočovacie jazdné pruhy a ani namaľované vodiace čiary.

Spomínaných križovatiek bez semaforov nie je veľa, zvyčajne sú vo väčších mestách. Najmä v Bratislave majú vodiči problém nimi prejsť bezpečne a v súlade s predpismi.

Ísť rovno alebo vpravo z hlavnej je jednoduché

Ak pokračujete cez križovatku po hlavnej ceste, nemusíte riešiť prednosť v jazde alebo spôsob, ako sa zaradiť pred križovatkou. Odbočujúci na vedľajšiu cestu to majú komplikovanejšie.

Pri odbočovaní z hlavnej cesty vpravo stačí zapnúť pravé smerovky a odbočiť. Nezabúdajte pritom dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, na ktorú odbočujete. Odbočovanie by však nemalo sťažiť žiadne vozidlo, keďže vám vozidlá z iných smerov musia dať prednosť.

Odbočenie alebo otáčanie vľavo z hlavnej cesty

info
Pravidlá
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ak budete chcieť odbočiť vľavo na vedľajšiu cestu, nezabudnite dať prednosť nielen chodcom, ale aj električkám idúcim v oboch smeroch (ak je naľavo od vás električková trať) a vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru jazdy. Pred odbočovaním nezabudnite zapnúť ľavé smerovky a presunúť sa k ľavému okraju cesty.

Cez križovatku potom prechádzajte tak, aby ste vytvorili priestor pre prípadné vozidlá odbočujúce vľavo z opačného smeru jazdy a zároveň aby ste sa bezpečne vyhli vozidlám stojacim pred vjazdom na križovatku z vedľajšej cesty.

To isté platí aj pri otáčaní sa do opačného smeru jazdy.

Mnohí vodiči majú skúsenosť, že pri takomto odbočovaní sa im do cesty pletú autá prichádzajúce z vedľajšej cesty. Preto je takéto odbočovanie nepríjemné. To však stále nie je nič v porovnaní s prechádzaním križovatky z vedľajšej cesty.

Podstatné je v križovatke nezastavovať

Šoféri často zabúdajú na dva predpisy. Vchádzajú do križovatky aj vtedy, ak vedia, že ňou nemôžu prejsť pre vozidlá na hlavnej. Zároveň nevedia, na ktorú stranu cesty sa zaradiť tak, aby nezavadzali vozidlám, ktoré majú prednosť.

Ak odbočujete vpravo z vedľajšej cesty, nie je to nič komplikované a okrem povinnosti dať prednosť vozidlám na hlavnej sa to nijako neodlišuje od odbočenia vpravo z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Najväčšie problémy robí vodičom jazda rovno z vedľajšej cesty na vedľajšiu cez viacpruhovú hlavnú cestu a odbočenie vľavo z vedľajšej cesty na viacpruhovú cestu.

kriz1.jpg

Cesta rovno, krížom cez viacpruhovú hlavnú

Pri ceste rovno je najväčším problémom, že vodiči z vedľajšej zastavujú na úrovni ostrovčeka alebo električkovej trate medzi oboma jazdnými smermi. Najskôr dajú prednosť autám prichádzajúcim po hlavnej zľava, vojdú do križovatky a až vtedy začnú dávať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Porušujú tým predpisy a blokujú odbočovanie vľavo autám, ktoré jazdia po hlavnej.

Z vedľajšej cesty smiete vojsť do križovatky len vtedy, ak ňou môžete prejsť bez prerušenia jazdy. Výnimkou je len situácia, keď je potrebné dať prednosť autu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy.

Vodiči z vedľajšej cesty sa pritom správajú zaujímavo - ak hlavná cesta nemá ostrovček alebo električovkú trať, nevojdú na hlavnú cestu, ak nedajú prednosť všetkým. Vedia, že ich žiadny ostrovček neochráni. Akonáhle sa ale medzi jazdnými smermi na hlavnej objaví ostrovček alebo električková trať, zabúdajú na riziká a bez váhania prechádzajú križovatkou "na dvakrát".

Ako odbočiť vľavo na hlavnú?

Často sa stretávame s otázkou, ako prejsť križovatkou, ak potrebujeme z vedľajšej cesty odbočiť vľavo na hlavnú viacpruhovú cestu. Motoristi sa vtedy pýtajú, kadiaľ križovatkou prejsť. Byť čo najviac vľavo alebo vpravo?

Dopravné pravidlá pri akomkoľvek odbočení vľavo jednoznačne určujú držať sa už pred odbočením čo najviac vľavo vo svojom jazdnom pruhu. Dôležité je ale, aby ste odbočovať začali až vtedy, keď križovatkou budete môcť prejsť bez zastavenia (výnimkou je dávanie prednosti vozidlám z opačného smeru či chodcom). V opačnom prípade bude jedno, ktorým smerom sa vyberiete. Vždy tu bude pravdepodobnosť, že niekoho zablokujete.

V prípade, že inak, ako zastavením uprostred, sa križovatka prejsť nedá, radšej si zvoľte iný smer cesty, napríklad odbočenie vpravo. Bude to bezpečnejšie a nebudete riskovať pokutu (do 60 eur), zablokovanie križovatky vo viacerých smeroch či dopravnú nehodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 8 245
  2. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 8 228
  3. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 347
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 7 288
  5. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 056
  6. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 5 350
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 006
  8. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 3 430
  9. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 083
  10. 5 krokov k vlastnému bývaniu 2 859

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kuriózny zločin spred 50 rokov ožíva vďaka novinárovi Romanovi Kaliskému

Vlastnú susedu chcela utopiť v odpadovej šachte, napokon dostala 6 rokov.

ŠPORT

Šupler: Keď sme boli v céčku, každý chcel ísť na MS. Dnes je situácia iná

Je ešte skoro, vraví Šupler o hráčoch do 18 rokov.

KOMENTÁRE

Oponenti návrhu Beblavého a Mihála šliapu vodu

Bezbrehé používanie univerzálneho argumentu byrokratickou záťažou svedčí o tom, že tieto piliere povinnej libertariánskej jazykovej výbavy dávno stratili význam.

DOMOV

Viezli sme sa po trase, po ktorej Remiáš prešiel naposledy

Uplynulo 21 rokov od smrti Remiáša.

Neprehliadnite tiež

V jazde pravidelnosti na Slovakiaringu súperili škodovky s peugeotmi a BMW

ESET V4 Historic Cup otvárali staré známe pretekárske tváre.

Peugeot zverejnil slovenské ceny sedemmiestneho SUV 5008, začína na 21 790 eurách

Automobilka sa netají tým, že 5008 ide po krku Škode Kodiaq.

AKTUALIZOVANÉ

Zápcha z Bratislavy po Blatné vodičov zdržala na skoro dve hodiny

V hlavnom meste sa stali viaceré nehody, v Čadci zalialo cesty.

Počas víkendu polícia uzavrie úsek diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou

Nad diaľnicou budú osádzať nosníky novej križovatky Blatné.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop