SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Ako správne a bezpečne prejsť komplikované križovatky

Viete správne prechádzať viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete správne prechádzať komplikovanejšie viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať? Niektoré navyše nemajú odbočovacie jazdné pruhy a ani namaľované vodiace čiary.

Spomínaných križovatiek bez semaforov nie je veľa, zvyčajne sú vo väčších mestách. Najmä v Bratislave majú vodiči problém nimi prejsť bezpečne a v súlade s predpismi.

Ísť rovno alebo vpravo z hlavnej je jednoduché

Ak pokračujete cez križovatku po hlavnej ceste, nemusíte riešiť prednosť v jazde alebo spôsob, ako sa zaradiť pred križovatkou. Odbočujúci na vedľajšiu cestu to majú komplikovanejšie.

Pri odbočovaní z hlavnej cesty vpravo stačí zapnúť pravé smerovky a odbočiť. Nezabúdajte pritom dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, na ktorú odbočujete. Odbočovanie by však nemalo sťažiť žiadne vozidlo, keďže vám vozidlá z iných smerov musia dať prednosť.

Odbočenie alebo otáčanie vľavo z hlavnej cesty

info
Pravidlá
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ak budete chcieť odbočiť vľavo na vedľajšiu cestu, nezabudnite dať prednosť nielen chodcom, ale aj električkám idúcim v oboch smeroch (ak je naľavo od vás električková trať) a vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru jazdy. Pred odbočovaním nezabudnite zapnúť ľavé smerovky a presunúť sa k ľavému okraju cesty.

Cez križovatku potom prechádzajte tak, aby ste vytvorili priestor pre prípadné vozidlá odbočujúce vľavo z opačného smeru jazdy a zároveň aby ste sa bezpečne vyhli vozidlám stojacim pred vjazdom na križovatku z vedľajšej cesty.

To isté platí aj pri otáčaní sa do opačného smeru jazdy.

Mnohí vodiči majú skúsenosť, že pri takomto odbočovaní sa im do cesty pletú autá prichádzajúce z vedľajšej cesty. Preto je takéto odbočovanie nepríjemné. To však stále nie je nič v porovnaní s prechádzaním križovatky z vedľajšej cesty.

Podstatné je v križovatke nezastavovať

Šoféri často zabúdajú na dva predpisy. Vchádzajú do križovatky aj vtedy, ak vedia, že ňou nemôžu prejsť pre vozidlá na hlavnej. Zároveň nevedia, na ktorú stranu cesty sa zaradiť tak, aby nezavadzali vozidlám, ktoré majú prednosť.

Ak odbočujete vpravo z vedľajšej cesty, nie je to nič komplikované a okrem povinnosti dať prednosť vozidlám na hlavnej sa to nijako neodlišuje od odbočenia vpravo z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Najväčšie problémy robí vodičom jazda rovno z vedľajšej cesty na vedľajšiu cez viacpruhovú hlavnú cestu a odbočenie vľavo z vedľajšej cesty na viacpruhovú cestu.

kriz1.jpg

Cesta rovno, krížom cez viacpruhovú hlavnú

Pri ceste rovno je najväčším problémom, že vodiči z vedľajšej zastavujú na úrovni ostrovčeka alebo električkovej trate medzi oboma jazdnými smermi. Najskôr dajú prednosť autám prichádzajúcim po hlavnej zľava, vojdú do križovatky a až vtedy začnú dávať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Porušujú tým predpisy a blokujú odbočovanie vľavo autám, ktoré jazdia po hlavnej.

Z vedľajšej cesty smiete vojsť do križovatky len vtedy, ak ňou môžete prejsť bez prerušenia jazdy. Výnimkou je len situácia, keď je potrebné dať prednosť autu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy.

Vodiči z vedľajšej cesty sa pritom správajú zaujímavo - ak hlavná cesta nemá ostrovček alebo električovkú trať, nevojdú na hlavnú cestu, ak nedajú prednosť všetkým. Vedia, že ich žiadny ostrovček neochráni. Akonáhle sa ale medzi jazdnými smermi na hlavnej objaví ostrovček alebo električková trať, zabúdajú na riziká a bez váhania prechádzajú križovatkou "na dvakrát".

Ako odbočiť vľavo na hlavnú?

Často sa stretávame s otázkou, ako prejsť križovatkou, ak potrebujeme z vedľajšej cesty odbočiť vľavo na hlavnú viacpruhovú cestu. Motoristi sa vtedy pýtajú, kadiaľ križovatkou prejsť. Byť čo najviac vľavo alebo vpravo?

Dopravné pravidlá pri akomkoľvek odbočení vľavo jednoznačne určujú držať sa už pred odbočením čo najviac vľavo vo svojom jazdnom pruhu. Dôležité je ale, aby ste odbočovať začali až vtedy, keď križovatkou budete môcť prejsť bez zastavenia (výnimkou je dávanie prednosti vozidlám z opačného smeru či chodcom). V opačnom prípade bude jedno, ktorým smerom sa vyberiete. Vždy tu bude pravdepodobnosť, že niekoho zablokujete.

V prípade, že inak, ako zastavením uprostred, sa križovatka prejsť nedá, radšej si zvoľte iný smer cesty, napríklad odbočenie vpravo. Bude to bezpečnejšie a nebudete riskovať pokutu (do 60 eur), zablokovanie križovatky vo viacerých smeroch či dopravnú nehodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  2. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  3. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  4. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  10. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  1. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  2. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  3. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  4. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  7. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  8. Šetrenie energie v domácnosti: Diaľkové meranie pomáha sporiť
  9. Projekt „Zdravé oči už v škôlke“ pomáha zachrániť zrak deťom
  10. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 218
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 869
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 013
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 555
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 998
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 178
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 931
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 662
  9. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 657
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 431
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik.

Štát sa zbavuje aj takých vecí, ktoré by mohol speňažiť, konkurzy sa vlečú.


a 1 ďalší 10 h
Juraj Berzedi.

Sú nutné exemplárne tresty.


12 h
Nemocnica  Malacky.

Z prvej ligy akútnych nemocníc môže vypadnúť až 50 zariadení.


13 h

Čo presne bolo spúšťačom včerajšej bitky medzi spartakovcami a slovanistami, nie je vôbec jasné.


Neprehliadnite tiež

Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt
Peugeot 308 GT

V ponuke je benzín, diesel aj plug-in hybrid.


12. okt

Blogy SME

  1. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  2. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  3. Štefan Vidlár: Slovensko dole!
  4. Pavel Dvořák: Instantná polievka ako SYMBOL LUXUSU?
  5. Ján Urda: "Dolnokysucký Vlkolínec"
  6. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  7. Anton Sládek: Bratislava - Heydukova ulica
  8. Michael Achberger: Takto môžete zdravo maškrtiť večer pri televízore
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 227
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 087
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 091
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 6 069
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 517
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 104
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 614
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 399
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu