SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Ako správne a bezpečne prejsť komplikované križovatky

Viete správne prechádzať viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Viete správne prechádzať komplikovanejšie viacpruhové križovatky, kde hlavná cesta má uprostred ostrovček alebo električkovú trať? Niektoré navyše nemajú odbočovacie jazdné pruhy a ani namaľované vodiace čiary.

Spomínaných križovatiek bez semaforov nie je veľa, zvyčajne sú vo väčších mestách. Najmä v Bratislave majú vodiči problém nimi prejsť bezpečne a v súlade s predpismi.

Ísť rovno alebo vpravo z hlavnej je jednoduché

Ak pokračujete cez križovatku po hlavnej ceste, nemusíte riešiť prednosť v jazde alebo spôsob, ako sa zaradiť pred križovatkou. Odbočujúci na vedľajšiu cestu to majú komplikovanejšie.

Pri odbočovaní z hlavnej cesty vpravo stačí zapnúť pravé smerovky a odbočiť. Nezabúdajte pritom dať prednosť chodcom prechádzajúcim cez cestu, na ktorú odbočujete. Odbočovanie by však nemalo sťažiť žiadne vozidlo, keďže vám vozidlá z iných smerov musia dať prednosť.

Odbočenie alebo otáčanie vľavo z hlavnej cesty

info
Pravidlá
§ 19, zákon č. 8/2009 Z.z.:

(3) ... Pred odbočovaním vľavo vodič je povinný zaradiť sa čo najďalej vľavo v časti vozovky určenej pre jeho smer jazdy s ohľadom na rozmery vozidla alebo nákladu a šírku vozovky. Ak vodiči protiidúcich vozidiel odbočujú vľavo, vyhýbajú sa vľavo.

(4) Vodič odbočujúci vľavo je povinný dať prednosť v jazde protiidúcim motorovým vozidlám i nemotorovým vozidlám, električkám idúcim v oboch smeroch a chodcom prechádzajúcim cez vozovku.

Ak budete chcieť odbočiť vľavo na vedľajšiu cestu, nezabudnite dať prednosť nielen chodcom, ale aj električkám idúcim v oboch smeroch (ak je naľavo od vás električková trať) a vozidlám prichádzajúcim z opačného smeru jazdy. Pred odbočovaním nezabudnite zapnúť ľavé smerovky a presunúť sa k ľavému okraju cesty.

Cez križovatku potom prechádzajte tak, aby ste vytvorili priestor pre prípadné vozidlá odbočujúce vľavo z opačného smeru jazdy a zároveň aby ste sa bezpečne vyhli vozidlám stojacim pred vjazdom na križovatku z vedľajšej cesty.

To isté platí aj pri otáčaní sa do opačného smeru jazdy.

Mnohí vodiči majú skúsenosť, že pri takomto odbočovaní sa im do cesty pletú autá prichádzajúce z vedľajšej cesty. Preto je takéto odbočovanie nepríjemné. To však stále nie je nič v porovnaní s prechádzaním križovatky z vedľajšej cesty.

Podstatné je v križovatke nezastavovať

Šoféri často zabúdajú na dva predpisy. Vchádzajú do križovatky aj vtedy, ak vedia, že ňou nemôžu prejsť pre vozidlá na hlavnej. Zároveň nevedia, na ktorú stranu cesty sa zaradiť tak, aby nezavadzali vozidlám, ktoré majú prednosť.

Ak odbočujete vpravo z vedľajšej cesty, nie je to nič komplikované a okrem povinnosti dať prednosť vozidlám na hlavnej sa to nijako neodlišuje od odbočenia vpravo z hlavnej na vedľajšiu cestu.

Najväčšie problémy robí vodičom jazda rovno z vedľajšej cesty na vedľajšiu cez viacpruhovú hlavnú cestu a odbočenie vľavo z vedľajšej cesty na viacpruhovú cestu.

kriz1.jpg

Cesta rovno, krížom cez viacpruhovú hlavnú

Pri ceste rovno je najväčším problémom, že vodiči z vedľajšej zastavujú na úrovni ostrovčeka alebo električkovej trate medzi oboma jazdnými smermi. Najskôr dajú prednosť autám prichádzajúcim po hlavnej zľava, vojdú do križovatky a až vtedy začnú dávať prednosť vozidlám prichádzajúcim sprava. Porušujú tým predpisy a blokujú odbočovanie vľavo autám, ktoré jazdia po hlavnej.

Z vedľajšej cesty smiete vojsť do križovatky len vtedy, ak ňou môžete prejsť bez prerušenia jazdy. Výnimkou je len situácia, keď je potrebné dať prednosť autu prichádzajúcemu z opačného smeru jazdy.

Vodiči z vedľajšej cesty sa pritom správajú zaujímavo - ak hlavná cesta nemá ostrovček alebo električovkú trať, nevojdú na hlavnú cestu, ak nedajú prednosť všetkým. Vedia, že ich žiadny ostrovček neochráni. Akonáhle sa ale medzi jazdnými smermi na hlavnej objaví ostrovček alebo električková trať, zabúdajú na riziká a bez váhania prechádzajú križovatkou "na dvakrát".

Ako odbočiť vľavo na hlavnú?

Často sa stretávame s otázkou, ako prejsť križovatkou, ak potrebujeme z vedľajšej cesty odbočiť vľavo na hlavnú viacpruhovú cestu. Motoristi sa vtedy pýtajú, kadiaľ križovatkou prejsť. Byť čo najviac vľavo alebo vpravo?

Dopravné pravidlá pri akomkoľvek odbočení vľavo jednoznačne určujú držať sa už pred odbočením čo najviac vľavo vo svojom jazdnom pruhu. Dôležité je ale, aby ste odbočovať začali až vtedy, keď križovatkou budete môcť prejsť bez zastavenia (výnimkou je dávanie prednosti vozidlám z opačného smeru či chodcom). V opačnom prípade bude jedno, ktorým smerom sa vyberiete. Vždy tu bude pravdepodobnosť, že niekoho zablokujete.

V prípade, že inak, ako zastavením uprostred, sa križovatka prejsť nedá, radšej si zvoľte iný smer cesty, napríklad odbočenie vpravo. Bude to bezpečnejšie a nebudete riskovať pokutu (do 60 eur), zablokovanie križovatky vo viacerých smeroch či dopravnú nehodu.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  2. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  3. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  5. Hygge ako životný štýl
  6. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  7. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  8. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  9. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 487
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 39 345
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 12 801
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 777
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 105
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 089
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 420
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 249
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 076
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 968
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

4 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec, predseda vlády SR Igor Matovič a minister zdravotníctva SR Marek Krajčí počas tlačového brífingu k vyhodnoteniu doterajších výsledkov celoplošného skríningu na ochorenie COVID-19.

Na Slovensku prebieha plošné testovanie. PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 236-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 068 obetí.

11 h
Petra Vlhová nedokončila super-G v Crans Montane.

Slovenka v super-G vypadla.

3 h
Matúš Krčmárik.

Navaľnyj uspel jednoduchým obrazom.

3 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan