Aké dopravné pravidlá treba dodržiavať na diaľniciach

Na diaľniciach platia mierne odlišné dopravné pravidlá. Viacerí sa s nimi nestretávajú často a na diaľniciach si potom nevedia dať rady.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Mohli by ste uverejniť pravidlá jazdy na 3-prúdovej diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou? Niektorí vodiči očividne neovládajú pravidlá jazdy v konkrétnych jazdných pruhoch. Dokonca obiehajú vozidlá sprava atď."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Diaľnica je určená pre motorové vozidlá. Cyklisti a ani chodci na ňu nesmú. Nezabúdajte, že šírka diaľnice nie je ohraničená zvodidlami.

Chodci sa na diaľnici napriek tomu môžu objaviť. Ak sa pokazí auto a vystúpia z neho pasažieri. Tí sú ale povinní si predtým obliecť odev s reflexnými prvkami a čo najskôr opustiť priestor vozovky.

Jazdí sa vpravo

Na akejkoľvek viacpruhovej ceste v jednom smere mimo obce smú vodiči jazdiť len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou sú len situácie, ak vodič potrebuje napríklad predbiehať, obiehať, či odbočovať.

Aj dopravná značka, napríklad vyhradzujúca jazdný pruh pre určenú skupinu vozidiel alebo určujúca pravý pruh pre pomalé vozidlá, vám umožní jazdiť v inom ako v pravom jazdnom pruhu. Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou však takéto značky nie sú.

Veľkým neduhom vodičov na šesťpruhovej D1-ke je, že jazdia zvyčajne v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu. Do pravého sa boja vojsť alebo sa tak vyhýbajú povinnosti jazdiť 80-kou na vybraných úsekoch diaľnice pri odpočívadlách. Ak pritom jazdia pomalšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou, neraz sa stane, že v pravom jazdnom pruhu popri nich prejde rýchlejšie vozidlo.

Predchádzanie na diaľnici

V pravo sa nesmie predchádzať ani na diaľnici. Nie každá jazda, kedy rýchlejšie auto v pravom pruhu ide popri pomalšom, je predchádzaním.

Ak ide vozidlo v pravom jazdnom pruhu rýchlejšie ako vozidlo v susedných pruhoch, nejde o predchádzanie, ak sa rýchlejšie vozidlo nezaradí bezprostredne pred pomalšie vozidlo. Preto rýchlejší vodiči v pravom pruhu nemusia predbiehať pomalšie autá v strednom pruhu cez ľavý pruh. Nielenže je to zbytočné ale aj nebezpečné.

Keď už predchádzate zľava, tak ako sa má, nezabudnite, že nesmiete obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlá. "Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Rýchlosť a bezpečná vzdialenosť na diaľnici

Vo všeobecnosti sa na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste smie jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h. V obci je táto rýchlosť znížená na 90 km/h.

Na diaľnici však platia aj najnižšie povolené rýchlosti - v obci 65 km/h a mimo obce 80 km/h. Tieto však nie sú platné zakaždým. Neplatia pre vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je najvyššia povolená rýchlosť počas dňa znížená na 110 km/h.

Okrem rýchlosti nezabúdajte na diaľnici dodržiať bezpečnú vzdialenosť od predchádzajúcich vozidiel vo vašom pruhu. Je to najmenej taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Medzi Trnavou a Bratislavou však dopravné značenie určuje, že sa táto vzdialenosť nesmie dostať pod 70 metrov.

Jazda v jazdných pruhoch na diaľnici

Pri jazde viacpruhovou diaľnicou nezabudnite ani na pravidlo prechádzania do stredného jazdného pruhu. Samozrejmosťou je dať prednosť vozidlu, ktoré sa v pruhu nachádza.

Ak sa ale do stredného pruhu chcú preradiť naraz aj vozidlo z ľavého a aj vozidlo z pravého pruhu, prednosť má vozidlo z pravého pruhu.

Keby sa niekedy objavila na diaľnici prekážka cestnej premávky, napríklad pokazené auto v pravom pruhu, vodiči musia použiť takzvaný zips. Podmienkou ale je, aby na mieste vznikla súbežná jazda (kolóny áut vo jazdných pruhoch).

Potom "vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  2. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  3. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  4. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  5. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  6. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  7. 10 faktov o ovocí a zelenine, ktoré musíte vedieť!
  8. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa
  9. Montážne konferencie - Novinky aj vzdelávanie o suchej výstavbe
  10. Profesijný rast študentov médií sa začína už počas vysokej školy
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 335
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 082
  3. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 8 011
  4. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 558
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 745
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 466
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 183
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 681
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 3 290
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 664

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Poliaci a Švédi čistia Európu od slovenských zbraní

Poliaci rozbili gang pašujúci slovenské zbrane, Švédi na prípade stále pracujú.

KOMENTÁRE

Pripomeňme si, že režim bol naozaj zločinecký

Námietka, že ÚPN v Poľsku má väčšie právomoci, je nemiestna.

TECH

Veľký objav astronómov, ďaleké planéty môžu mať vodu aj život

V systéme Trappist-1 je sedem Zemi podobných planét.

Neprehliadnite tiež

PRVÁ JAZDA: Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.

Nový Hyundai i30 kombi sa ukázal na prvých obrázkoch

Základným objemom batožinového priestoru sa približuje ku konkurenčnej Octavii Combi.

Štatistiky ukazujú, koľko času trávime v kolónach v Bratislave a v Košiciach

Spoločnosť TomTom, ktorá je známa hlavne výrobou GPS zariadení, zverejnila mestá, v ktorých vodiči strávili najviac času v kolóne za minulý rok.

Škoda modernizovala modely Rapid a Rapid Spaceback

Dvojitým predným svetlometom na štýl Octavie sa Škoda vyhla.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop