Aké dopravné pravidlá treba dodržiavať na diaľniciach

Na diaľniciach platia mierne odlišné dopravné pravidlá. Viacerí sa s nimi nestretávajú často a na diaľniciach si potom nevedia dať rady.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Mohli by ste uverejniť pravidlá jazdy na 3-prúdovej diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou? Niektorí vodiči očividne neovládajú pravidlá jazdy v konkrétnych jazdných pruhoch. Dokonca obiehajú vozidlá sprava atď."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Diaľnica je určená pre motorové vozidlá. Cyklisti a ani chodci na ňu nesmú. Nezabúdajte, že šírka diaľnice nie je ohraničená zvodidlami.

Chodci sa na diaľnici napriek tomu môžu objaviť. Ak sa pokazí auto a vystúpia z neho pasažieri. Tí sú ale povinní si predtým obliecť odev s reflexnými prvkami a čo najskôr opustiť priestor vozovky.

Jazdí sa vpravo

Na akejkoľvek viacpruhovej ceste v jednom smere mimo obce smú vodiči jazdiť len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou sú len situácie, ak vodič potrebuje napríklad predbiehať, obiehať, či odbočovať.

Aj dopravná značka, napríklad vyhradzujúca jazdný pruh pre určenú skupinu vozidiel alebo určujúca pravý pruh pre pomalé vozidlá, vám umožní jazdiť v inom ako v pravom jazdnom pruhu. Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou však takéto značky nie sú.

Veľkým neduhom vodičov na šesťpruhovej D1-ke je, že jazdia zvyčajne v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu. Do pravého sa boja vojsť alebo sa tak vyhýbajú povinnosti jazdiť 80-kou na vybraných úsekoch diaľnice pri odpočívadlách. Ak pritom jazdia pomalšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou, neraz sa stane, že v pravom jazdnom pruhu popri nich prejde rýchlejšie vozidlo.

Predchádzanie na diaľnici

V pravo sa nesmie predchádzať ani na diaľnici. Nie každá jazda, kedy rýchlejšie auto v pravom pruhu ide popri pomalšom, je predchádzaním.

Ak ide vozidlo v pravom jazdnom pruhu rýchlejšie ako vozidlo v susedných pruhoch, nejde o predchádzanie, ak sa rýchlejšie vozidlo nezaradí bezprostredne pred pomalšie vozidlo. Preto rýchlejší vodiči v pravom pruhu nemusia predbiehať pomalšie autá v strednom pruhu cez ľavý pruh. Nielenže je to zbytočné ale aj nebezpečné.

Keď už predchádzate zľava, tak ako sa má, nezabudnite, že nesmiete obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlá. "Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Rýchlosť a bezpečná vzdialenosť na diaľnici

Vo všeobecnosti sa na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste smie jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h. V obci je táto rýchlosť znížená na 90 km/h.

Na diaľnici však platia aj najnižšie povolené rýchlosti - v obci 65 km/h a mimo obce 80 km/h. Tieto však nie sú platné zakaždým. Neplatia pre vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je najvyššia povolená rýchlosť počas dňa znížená na 110 km/h.

Okrem rýchlosti nezabúdajte na diaľnici dodržiať bezpečnú vzdialenosť od predchádzajúcich vozidiel vo vašom pruhu. Je to najmenej taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Medzi Trnavou a Bratislavou však dopravné značenie určuje, že sa táto vzdialenosť nesmie dostať pod 70 metrov.

Jazda v jazdných pruhoch na diaľnici

Pri jazde viacpruhovou diaľnicou nezabudnite ani na pravidlo prechádzania do stredného jazdného pruhu. Samozrejmosťou je dať prednosť vozidlu, ktoré sa v pruhu nachádza.

Ak sa ale do stredného pruhu chcú preradiť naraz aj vozidlo z ľavého a aj vozidlo z pravého pruhu, prednosť má vozidlo z pravého pruhu.

Keby sa niekedy objavila na diaľnici prekážka cestnej premávky, napríklad pokazené auto v pravom pruhu, vodiči musia použiť takzvaný zips. Podmienkou ale je, aby na mieste vznikla súbežná jazda (kolóny áut vo jazdných pruhoch).

Potom "vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 7 957
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 149
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 671
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 996
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 1 797
  6. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 199
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 188
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 118
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 962
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 917

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kažimír prezidentovi Kiskovi odporučil, aby sa vzdal daňového tajomstva

Kiskovi sa do vysvetľovania financovania kampane nechce.

DOMOV

Župan by ma v prvom rade mohol presvedčiť, na čo mi je a čo robí

Podnikateľka by od úradov chcela pokoj.

Čo je nové na SME

Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý. Kandidáti na župana budú odpovedať na vaše otázky

SMEnaživo: Príďte diskutovať s kandidátmi na bratislavského župana.

DOMOV

Ľudí “na konci sveta“ župan v Prešove nezaujíma

Ľudí v Prešovskom samosprávnom kraji trápia cesty a nezamestnanosť.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.