Aké dopravné pravidlá treba dodržiavať na diaľniciach

Na diaľniciach platia mierne odlišné dopravné pravidlá. Viacerí sa s nimi nestretávajú často a na diaľniciach si potom nevedia dať rady.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Mohli by ste uverejniť pravidlá jazdy na 3-prúdovej diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou? Niektorí vodiči očividne neovládajú pravidlá jazdy v konkrétnych jazdných pruhoch. Dokonca obiehajú vozidlá sprava atď."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Diaľnica je určená pre motorové vozidlá. Cyklisti a ani chodci na ňu nesmú. Nezabúdajte, že šírka diaľnice nie je ohraničená zvodidlami.

Chodci sa na diaľnici napriek tomu môžu objaviť. Ak sa pokazí auto a vystúpia z neho pasažieri. Tí sú ale povinní si predtým obliecť odev s reflexnými prvkami a čo najskôr opustiť priestor vozovky.

Jazdí sa vpravo

Na akejkoľvek viacpruhovej ceste v jednom smere mimo obce smú vodiči jazdiť len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou sú len situácie, ak vodič potrebuje napríklad predbiehať, obiehať, či odbočovať.

Aj dopravná značka, napríklad vyhradzujúca jazdný pruh pre určenú skupinu vozidiel alebo určujúca pravý pruh pre pomalé vozidlá, vám umožní jazdiť v inom ako v pravom jazdnom pruhu. Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou však takéto značky nie sú.

Veľkým neduhom vodičov na šesťpruhovej D1-ke je, že jazdia zvyčajne v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu. Do pravého sa boja vojsť alebo sa tak vyhýbajú povinnosti jazdiť 80-kou na vybraných úsekoch diaľnice pri odpočívadlách. Ak pritom jazdia pomalšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou, neraz sa stane, že v pravom jazdnom pruhu popri nich prejde rýchlejšie vozidlo.

Predchádzanie na diaľnici

V pravo sa nesmie predchádzať ani na diaľnici. Nie každá jazda, kedy rýchlejšie auto v pravom pruhu ide popri pomalšom, je predchádzaním.

Ak ide vozidlo v pravom jazdnom pruhu rýchlejšie ako vozidlo v susedných pruhoch, nejde o predchádzanie, ak sa rýchlejšie vozidlo nezaradí bezprostredne pred pomalšie vozidlo. Preto rýchlejší vodiči v pravom pruhu nemusia predbiehať pomalšie autá v strednom pruhu cez ľavý pruh. Nielenže je to zbytočné ale aj nebezpečné.

Keď už predchádzate zľava, tak ako sa má, nezabudnite, že nesmiete obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlá. "Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Rýchlosť a bezpečná vzdialenosť na diaľnici

Vo všeobecnosti sa na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste smie jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h. V obci je táto rýchlosť znížená na 90 km/h.

Na diaľnici však platia aj najnižšie povolené rýchlosti - v obci 65 km/h a mimo obce 80 km/h. Tieto však nie sú platné zakaždým. Neplatia pre vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je najvyššia povolená rýchlosť počas dňa znížená na 110 km/h.

Okrem rýchlosti nezabúdajte na diaľnici dodržiať bezpečnú vzdialenosť od predchádzajúcich vozidiel vo vašom pruhu. Je to najmenej taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Medzi Trnavou a Bratislavou však dopravné značenie určuje, že sa táto vzdialenosť nesmie dostať pod 70 metrov.

Jazda v jazdných pruhoch na diaľnici

Pri jazde viacpruhovou diaľnicou nezabudnite ani na pravidlo prechádzania do stredného jazdného pruhu. Samozrejmosťou je dať prednosť vozidlu, ktoré sa v pruhu nachádza.

Ak sa ale do stredného pruhu chcú preradiť naraz aj vozidlo z ľavého a aj vozidlo z pravého pruhu, prednosť má vozidlo z pravého pruhu.

Keby sa niekedy objavila na diaľnici prekážka cestnej premávky, napríklad pokazené auto v pravom pruhu, vodiči musia použiť takzvaný zips. Podmienkou ale je, aby na mieste vznikla súbežná jazda (kolóny áut vo jazdných pruhoch).

Potom "vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 12 082
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 020
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 100
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 763
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 613
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 443
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 073
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 847
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 500

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.