SME

Aké dopravné pravidlá treba dodržiavať na diaľniciach

Na diaľniciach platia mierne odlišné dopravné pravidlá. Viacerí sa s nimi nestretávajú často a na diaľniciach si potom nevedia dať rady.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Mohli by ste uverejniť pravidlá jazdy na 3-prúdovej diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou? Niektorí vodiči očividne neovládajú pravidlá jazdy v konkrétnych jazdných pruhoch. Dokonca obiehajú vozidlá sprava atď."

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Diaľnica je určená pre motorové vozidlá. Cyklisti a ani chodci na ňu nesmú. Nezabúdajte, že šírka diaľnice nie je ohraničená zvodidlami.

SkryťVypnúť reklamu

Chodci sa na diaľnici napriek tomu môžu objaviť. Ak sa pokazí auto a vystúpia z neho pasažieri. Tí sú ale povinní si predtým obliecť odev s reflexnými prvkami a čo najskôr opustiť priestor vozovky.

Jazdí sa vpravo

Na akejkoľvek viacpruhovej ceste v jednom smere mimo obce smú vodiči jazdiť len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou sú len situácie, ak vodič potrebuje napríklad predbiehať, obiehať, či odbočovať.

Aj dopravná značka, napríklad vyhradzujúca jazdný pruh pre určenú skupinu vozidiel alebo určujúca pravý pruh pre pomalé vozidlá, vám umožní jazdiť v inom ako v pravom jazdnom pruhu. Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou však takéto značky nie sú.

Veľkým neduhom vodičov na šesťpruhovej D1-ke je, že jazdia zvyčajne v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu. Do pravého sa boja vojsť alebo sa tak vyhýbajú povinnosti jazdiť 80-kou na vybraných úsekoch diaľnice pri odpočívadlách. Ak pritom jazdia pomalšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou, neraz sa stane, že v pravom jazdnom pruhu popri nich prejde rýchlejšie vozidlo.

SkryťVypnúť reklamu

Predchádzanie na diaľnici

V pravo sa nesmie predchádzať ani na diaľnici. Nie každá jazda, kedy rýchlejšie auto v pravom pruhu ide popri pomalšom, je predchádzaním.

Ak ide vozidlo v pravom jazdnom pruhu rýchlejšie ako vozidlo v susedných pruhoch, nejde o predchádzanie, ak sa rýchlejšie vozidlo nezaradí bezprostredne pred pomalšie vozidlo. Preto rýchlejší vodiči v pravom pruhu nemusia predbiehať pomalšie autá v strednom pruhu cez ľavý pruh. Nielenže je to zbytočné ale aj nebezpečné.

Keď už predchádzate zľava, tak ako sa má, nezabudnite, že nesmiete obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlá. "Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici," píše sa v zákone o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu

Rýchlosť a bezpečná vzdialenosť na diaľnici

Vo všeobecnosti sa na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste smie jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h. V obci je táto rýchlosť znížená na 90 km/h.

Na diaľnici však platia aj najnižšie povolené rýchlosti - v obci 65 km/h a mimo obce 80 km/h. Tieto však nie sú platné zakaždým. Neplatia pre vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je najvyššia povolená rýchlosť počas dňa znížená na 110 km/h.

Okrem rýchlosti nezabúdajte na diaľnici dodržiať bezpečnú vzdialenosť od predchádzajúcich vozidiel vo vašom pruhu. Je to najmenej taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Medzi Trnavou a Bratislavou však dopravné značenie určuje, že sa táto vzdialenosť nesmie dostať pod 70 metrov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jazda v jazdných pruhoch na diaľnici

Pri jazde viacpruhovou diaľnicou nezabudnite ani na pravidlo prechádzania do stredného jazdného pruhu. Samozrejmosťou je dať prednosť vozidlu, ktoré sa v pruhu nachádza.

Ak sa ale do stredného pruhu chcú preradiť naraz aj vozidlo z ľavého a aj vozidlo z pravého pruhu, prednosť má vozidlo z pravého pruhu.

Keby sa niekedy objavila na diaľnici prekážka cestnej premávky, napríklad pokazené auto v pravom pruhu, vodiči musia použiť takzvaný zips. Podmienkou ale je, aby na mieste vznikla súbežná jazda (kolóny áut vo jazdných pruhoch).

Potom "vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  2. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  3. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  4. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  5. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  6. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  1. Fakulta managementu UK - možnosť štúdia vo svetových jazykoch
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov
  3. Riaditeľ Budvaru: Ľudia poznajú rozdiel. Poctivý ležiak chce čas
  4. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou
  5. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá
  6. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  7. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  8. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 11 065
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 10 116
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 9 177
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 988
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 097
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 521
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 3 928
  8. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni 3 265
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vlado Jakubkovič: Prečo by si M. R. Štefánik o R. Fica ani bicykel neoprel – časť 2
  2. Vladimír Krátky: Konsolidácia verejných financií ? Predvolebná kampaň ?
  3. Timotej Opálek: Green Day - Viedeň / Wiener Stadthalle
  4. Irena Šimuneková: Ostrá
  5. Branko Štefanatný: Dve veci treba z ľudí vykoreniť
  6. Ivan Čáni: Demokrati, Demokrati – spôsobujete riadnu nočnú moru tejto Ficobande.
  7. Adam Austera: Prečo sú palivá na čerpacích staniciach drahšie: Požiare v Kanade, rusko-ukrajinský konflikt a iránska vojenská eskalácia ovplyvňujú trh s ropou
  8. Martin Turčan: Ústava nie je Biblia
  1. Elena Antalová: Smutný a radostný odkaz pánovi Františkovi Mikloškovi 19 857
  2. Jozef Varga: Dokedy budú dôchodcov kupovať za 13.dôchodok ? ... aj naši mladí sa k tomu vyjadrite, vy ste naša budúcnosť. 13 809
  3. Ján Lopušek: List štyrom predsedom: Michal, Milan, Braňo a Jaro 12 095
  4. Rastislav Puchala: Ficina ďalej krája salámu 10 156
  5. Ivan Čáni: Súdruh Blaha sa v Bruseli na rozdiel od Moskvy asi neskutočne zle cíti. Držia ho tam ale tie „smradľavé“ bruselské prachy. 9 931
  6. Peter Franek: Výzva pre poslancov a voličov KDH. 7 909
  7. Jozef Foltýn: Djokovič ešte stále nič nepochopil 7 193
  8. Rado Surovka: Nie dôchodcovia, ale Ficovlády zruinovali Slovensko 6 940
  1. Radko Mačuha: Mám iba dve pohlavia: mužské a ženské.
  2. Marcel Rebro: Ukrajinský sniper: zabiť nepriateľa je bonus
  3. Jiří Ščobák: Smrt, kterou způsobí měňavka (améba) je tak vzácná, že se téměř není jak bránit. Snad jen naučit se dobře plavat
  4. Marian Nanias: Kto postaví novú atómku?
  5. Marcel Rebro: Kto si mädlí ruky: Fico moralizuje, Kaliňák podpisuje
  6. Radko Mačuha: Fico je Made in China
  7. Marian Nanias: “Fazuľky” jadrového paliva fungujú…
  8. Marcel Rebro: Ficova brána do Afganistanu
SkryťZatvoriť reklamu