SME
Nedeľa, 2. október, 2022 | Meniny má Levoslav

Aké dopravné pravidlá treba dodržiavať na diaľniciach

Na diaľniciach platia mierne odlišné dopravné pravidlá. Viacerí sa s nimi nestretávajú často a na diaľniciach si potom nevedia dať rady.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Martin: "Mohli by ste uverejniť pravidlá jazdy na 3-prúdovej diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou? Niektorí vodiči očividne neovládajú pravidlá jazdy v konkrétnych jazdných pruhoch. Dokonca obiehajú vozidlá sprava atď."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Diaľnica je určená pre motorové vozidlá. Cyklisti a ani chodci na ňu nesmú. Nezabúdajte, že šírka diaľnice nie je ohraničená zvodidlami.

Chodci sa na diaľnici napriek tomu môžu objaviť. Ak sa pokazí auto a vystúpia z neho pasažieri. Tí sú ale povinní si predtým obliecť odev s reflexnými prvkami a čo najskôr opustiť priestor vozovky.

Jazdí sa vpravo

Na akejkoľvek viacpruhovej ceste v jednom smere mimo obce smú vodiči jazdiť len v pravom jazdnom pruhu. Výnimkou sú len situácie, ak vodič potrebuje napríklad predbiehať, obiehať, či odbočovať.

Aj dopravná značka, napríklad vyhradzujúca jazdný pruh pre určenú skupinu vozidiel alebo určujúca pravý pruh pre pomalé vozidlá, vám umožní jazdiť v inom ako v pravom jazdnom pruhu. Na diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou však takéto značky nie sú.

Veľkým neduhom vodičov na šesťpruhovej D1-ke je, že jazdia zvyčajne v strednom alebo ľavom jazdnom pruhu. Do pravého sa boja vojsť alebo sa tak vyhýbajú povinnosti jazdiť 80-kou na vybraných úsekoch diaľnice pri odpočívadlách. Ak pritom jazdia pomalšie ako najvyššou povolenou rýchlosťou, neraz sa stane, že v pravom jazdnom pruhu popri nich prejde rýchlejšie vozidlo.

Predchádzanie na diaľnici

V pravo sa nesmie predchádzať ani na diaľnici. Nie každá jazda, kedy rýchlejšie auto v pravom pruhu ide popri pomalšom, je predchádzaním.

Ak ide vozidlo v pravom jazdnom pruhu rýchlejšie ako vozidlo v susedných pruhoch, nejde o predchádzanie, ak sa rýchlejšie vozidlo nezaradí bezprostredne pred pomalšie vozidlo. Preto rýchlejší vodiči v pravom pruhu nemusia predbiehať pomalšie autá v strednom pruhu cez ľavý pruh. Nielenže je to zbytočné ale aj nebezpečné.

Keď už predchádzate zľava, tak ako sa má, nezabudnite, že nesmiete obmedzovať rýchlejšie idúce vozidlá. "Vodič motorového vozidla nesmie predchádzať iné motorové vozidlo, ak by pri predchádzaní svojou výrazne nižšou rýchlosťou obmedzil iné motorové vozidlo idúce po diaľnici," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Rýchlosť a bezpečná vzdialenosť na diaľnici

Vo všeobecnosti sa na diaľnici alebo na rýchlostnej ceste smie jazdiť rýchlosťou najviac 130 km/h. V obci je táto rýchlosť znížená na 90 km/h.

Na diaľnici však platia aj najnižšie povolené rýchlosti - v obci 65 km/h a mimo obce 80 km/h. Tieto však nie sú platné zakaždým. Neplatia pre vodiča vchádzajúceho na diaľnicu, vychádzajúceho z diaľnice, pri súbežnej jazde a v iných prípadoch, ak je to potrebné z hľadiska bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky.

Na úseku diaľnice D1 medzi Bratislavou a Trnavou je najvyššia povolená rýchlosť počas dňa znížená na 110 km/h.

Okrem rýchlosti nezabúdajte na diaľnici dodržiať bezpečnú vzdialenosť od predchádzajúcich vozidiel vo vašom pruhu. Je to najmenej taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy. Medzi Trnavou a Bratislavou však dopravné značenie určuje, že sa táto vzdialenosť nesmie dostať pod 70 metrov.

Jazda v jazdných pruhoch na diaľnici

Pri jazde viacpruhovou diaľnicou nezabudnite ani na pravidlo prechádzania do stredného jazdného pruhu. Samozrejmosťou je dať prednosť vozidlu, ktoré sa v pruhu nachádza.

Ak sa ale do stredného pruhu chcú preradiť naraz aj vozidlo z ľavého a aj vozidlo z pravého pruhu, prednosť má vozidlo z pravého pruhu.

Keby sa niekedy objavila na diaľnici prekážka cestnej premávky, napríklad pokazené auto v pravom pruhu, vodiči musia použiť takzvaný zips. Podmienkou ale je, aby na mieste vznikla súbežná jazda (kolóny áut vo jazdných pruhoch).

Potom "vodič vozidla idúceho vo voľnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, jej obídenie, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy. Vodič obchádzajúci prekážku pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom jazdnom pruhu," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  5. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  6. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  7. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil
  8. Takto si nastavíte, aby vám maily od SME nekončili v spame
  1. KOSIT hľadá do svojho tímu ďalších vodičov
  2. Náklady na domácnosť pomôže ušetriť aj kompostér FoodCycler
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  4. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  7. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  8. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  1. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 5 453
  2. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 5 381
  3. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 5 015
  4. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 4 638
  5. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 4 108
  6. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 921
  7. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 778
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 530
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ukrajinskí vojaci v Lymane, na budovách vztyčujú ukrajinské vlajky.

Na pád Lymanu môže doplatiť aj minister obrany Šojgu.


2 h
Ekonómovia a finanční odborníci rada, ako naložiť s peniazmi v časoch rýchlo rastúcich cien.

Neoplatí sa špekulovať a hľadať riešenia s vysokým výnosom a nízkym rizikom.


30. sep
Násilnosti na zápase indonézskej prvej futbalovej ligy.

Na štadióne bolo asi o štyritisíc ľudí viac, ako je povolená kapacita.


ČTK 2 h
Ukrajinskí vojaci pri Siversku.

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 8 h

Neprehliadnite tiež

BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


22 h
Subaru Crosstrek

Konštrukčne nejde o úplne nový model.


30. sep
Renault Megane E-Tech

Fanúšikov elektromobilov môže odradiť len cena.


29. sep
Úpravy v rámci programu Peugeot Individual.

Auto zabalia do fólie alebo nalakujú diely.


27. sep

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku
  2. Jozef Javurek: Dolné Srnie a okolie
  3. Ľubomír Maretta: Die Einsamkeit
  4. Petra Kohútová: Strážna veža Vartovka v Krupine
  5. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (3): Pred pirátmi sa schovávali v pevnosti
  6. Seniori v pohybe: Komunita prináša aj chuť do života
  7. Zuzana Valachovičová: Nové nákupné centrum s 320 obchodmi
  8. Ján Roháč: Fotoblog IX.: Moje ulice Göteborgu
  1. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 8 755
  2. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 901
  3. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 4 163
  4. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 4 041
  5. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 3 210
  6. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 3 015
  7. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 2 948
  8. Ján Valchár: Norma na 5.300% alebo sedem mesiacov štvojdňovej operácie 2 908
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu