Redaktor Roman Švidrnoch z MF Dnes otestoval spolu expertom na ojazdené autá 15 autobazárov. U 19 áut skúmali, či spĺňajú sľubované parametre. Najmä, či súhlasí počet najazdených kilometrov. Výsledok zverejnili na portáli auto.idnes.cz. Podľa ich zistenia o dôvere v autobazár stále nemôže byť reč.
Redaktorovi pomáhal Aleš Zich, ktorý už roky pracuje ako poradca pri nákupe ojazdených áut. Autá posudzuje aj ako súdny znalec. Odporučila mu ho aj spoločnosť Cebia, ktorá autá preveruje a vydáva uznávané certifikáty.
Ako testovali
15 autobazárov, 19 áut
Overovanie pravosti servisných knižiek a stavu kilometrov je priamo detektívka. Cennou pomocou je databáza Autotracer, v ktorej si môže za poplatok pozrieť údaje o vozidle každý, kto pozná výrobné číslo VIN. U dovezených áut pomôže ale len niekedy.
Potom nastupuje pátranie, vyžadujúce znalosť jazykov a dobré kontakty v zastúpení automobiliek v rôznych krajinách. Musí sa totiž volať do servisov, kam auto jazdilo, a niektoré značky – typicky Volkswagen a Ford – nechcú o stave kilometrov informovať. Vraj je to tajné, povedali by to len majiteľovi. Lenže tým sa potenciálny kupec ešte nestal. Rovnakú skúsenosť získate aj pri preverovaní v Česku. Úspechom je, keď sa vám podarí presvedčiť servisáka, aby sa do počítača pozrel.
Počas testovania si vždy odfotili servisné knižky a ďalšie doklady, najmä výrobné číslo VIN. Expert potom údaje podrobil analýze.
Zamerali na kilometre a servisné knižky. Technický stav áut neskúmali.
V polovici prípadov nebolo možné overiť to, čo sľubovali papiere. V dvoch prípadoch sa priamo preukázalo pretočenie tachometra. U jedného z nich bola dokonca rafinovane sfalšovaná servisná knižka.
V autobazároch boli ochotní, no kilometre nesedeli
"Čo možno bazáristom pripočítať k dobru je fakt, že väčšinou sú ochotní, nechávajú nás fotiť, čo chceme, sami ponúkajú, že si auto môžeme nechať prehliadnuť v servise. Tu bazáre urobili znateľný posun dopredu. Ale tachometre, tie im stále nesedia," napísal v článku Švidrnoch.
Neoficiálne mu niektorí z predajcov občas priznali, že problém je v tom, že auto s viac ako 150 tisíc kilometrami im nikto nechce kúpiť. Vraj pretáčajú všetci a potom sa nedá s nestočenými autami konkurovať.
"Podobné je to so servisnými knižkami. Keď ju predajcu inzeruje, priláka oveľa viac záujemcov. Lenže, ako sa nám v teste ukázalo, veľa knižiek nemá vôbec žiadnu vypovedaciu hodnotu. Väčšinou končia záznamy pred niekoľkými rokmi. Občas je serviska úplne prázdna, alebo v aute vôbec nie je a predajca stavia na to, že vás "ukecá", že vlastne nie je tak dôležitá."
Deväť z 19 áut malo servisnú históriu v poriadku a overiteľnú.
Prečítajte si celý článok na auto.idnes.cz
Viac detailov o testovaných autách
Kilometre stočili na polovicu
Najdrsnejším príkladom podvodu bol podľa Švidrnocha kombíkový Volkswagen Passat s populárnym naftovým motorom 2.0 TDI. Podľa inzerátu mal mať najazdené 149 tisíc kilometrov, úplnú servisnú históriu a špičkový stav. Auto si záujemca mohol prezrieť "v krytej osvetlenej hale". "To všetko znelo skvele, problém bol ale už len halu nájsť uprostred vrakoviska na okraji Prahy," napísal Švidrnoch.
Keď auto videl expert Aleš Zich, bolo mu všetko jasné. "Už na prvý pohľad je to taxikárske vozidlo, v typickej farbe slonovej kosti." Servisná knižka na pohľad vyzerala v poriadku, kilometre sú potvrdené pečiatkami. V nemeckom Volkswagene ale uviedli, že posledný, rok starý záznam v servisnej databáze, ukazuje stav tachometra 290 tisíc kilometrov.
Pozmenené VIN alebo falošné doklady
Žalostnú situáciu na trhu potvrdili aj ľudia zo spoločnosti Cebia.
"Ročne preveríme 350 tisíc áut. Z našich dlhodobých štatistík vyplýva, že 42 percent z nich má stočené tachometre. A to sú len tie, u ktorých to je možné zistiť. Priemerne sa predajcovia takto obohatí o 20 tisíc českých korún na jednom aute. Stáčanie tachometrov je trikrát výnosnejším biznisom ako krádeže áut," povedal šéf Cebia Martin Pajer.
Podľa Pajera sú ale aj ďalšie riziká: 18 percent ojazdených áut má pozmenený VIN alebo falošné doklady a 16 percent má nejakú "právnu vadu", ktorá môže u áut z dovozu znemožniť jeho prihlásenie do evidencie.
Z výsledkov testu vyplýva, že nie všetky bazáre podvádzajú. Zvlášť tie veľké, renomované, si už netrúfnu v obave z poškodenia dobrého mena tvrdiť niečo, čo nie je pravda. Malí bezmenní predajcovia to často neriešia, jednoducho chcú auto predať a nič viac ich nezaujíma.
Zlepšili sa vo falšovaní
Aleš Zich si myslí, že za posledné dva roky sa predajcovia v autobazároch skôr zlepšili v zručnosti falšovania alebo upravovania servisných kníh, takže manipulácia s tachometrami sa odhaľuje ťažšie ako predtým.
"Väčší predajcovia sa tiež zdokonalili v klamlivých praktikách, ktoré nemožno postihnúť. Príkladom sú servisné knihy vystavené autobazárom, ktoré o histórii ojazdeného vozidla nehovoria vôbec nič. Vozidlo je v inzeráte prezentované tak, že servisnú knihu má. Ono ju skutočne má, ale pre kupujúceho má informačnú hodnotu rovnú nule, "tvrdí expert.
Všetko sa musí podľa Zicha dôkladne overovať, najlepšie je zobrať si k nákupu odborníka, ktorý posúdi nielen aktuálny technický stav vozidla, ale vyzná sa aj v trikoch predajcov.
Autor: idnes.cz