SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Dvaja cúvajúci v jednosmerke sa zrazili. Kto je vinný?

Cúvanie robí mnohým problém. Niekedy ani nie tak samotné ovládanie auta ako pravidlá týkajúce sa cúvania. Viete, kedy nesmiete cúvať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Evka: "Cúvam z radu zaparkovaných áut v jednosmerke. Pohýnam sa veľmi pomaly, aby som videla, či za mnou alebo zľava (v smere jednosmerky) niečo nejde. Zrazu sprava do mňa vrazí iné tiež cúvajúce auto. Vodič zistil, že jednosmerkou neprejde kvôli vykládke tovaru na ceste. Nechcelo sa mu čakať, tak to chcel celé vycúvať až po začiatok a tam sa otočiť. Asi v polovici ulice vrazil do mňa. Kto je zodpovedný?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cúvať v jednosmerke sa nesmie. Výnimkou je len situácia, keď potrebujete zaparkovať do radu áut alebo vyparkovať z neho. Vodič auta, ktorému sa nechcelo čakať, teda cúvaním porušil predpisy. Zároveň riskoval aj prísny trest, pretože cúvaním jazdil v opačnom smere, ako určila jednosmerka.

Za bezdôvodnú jazdu v protismere, čo je aj prípad vodiča druhého auta, je pokuta až do výšky 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Situácia si nevyžadovala, aby v jednosmerke šiel v protismere. Ani vykládka tovaru a krátke zdržanie nie je dôvodom.

V predpisoch sa ďalej píše:

  • Vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
  • Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
info
§ 2,
zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
o) neohrozením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Autá sa zrazili, keď Evka vychádzala od okraja cesty. Vodič vtedy síce podľa predpisov nedáva prednosť, no nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Napriek tomu, že sa zrazila s druhým autom, nezdá sa, že by ho ohrozila. Z hľadiska zákona o cestnej premávke si Evka nepočínala tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky vzniklo nebezpečenstvo. To vzniklo konaním vodiča druhého cúvajúceho vozidla.

Evka, podľa jej opisu situácie, neporušila dopravné predpisy a nemala by tak byť zodpovedná za vznik havárie. Vinníkom by podľa nás mal byť druhý cúvajúci vodič.

Celá situácia sa podľa Evky nakoniec ale skončila tak, že obaja aktéri havárie sa dohodli. "Každý pripustil svoj podiel viny. Našťastie v nešťastí sa zrazili rozumní ľudia," napísala.

Keďže išlo zjavne o drobnú haváriu, problém vyriešili ako škodovú udalosť bez asistencie polície.

Vodič sa nesmie otáčať a ani cúvať:

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 32 000
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 253
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 20 290
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 963
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 682
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 715
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 912
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 810
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 678
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 005
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Testovanie nielen môže bolieť, ale možno sa pri čakaní naň nakaziť. Ilustračná fotografia.
Dobré ráno

Dobré ráno: Monika Jankovská sa chce dohodnúť s políciou

Štátna tajomníčka zrejme chce spolupracovať.

Podcast Dobré Ráno.
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Vždy sa dá počítať s vypätím všetkých síl

Krajčí počas testovania videl "silného ducha slovenského národa".

Minister obrany Jaroslav Naď (OĽaNO) počas návštevy odberného miesta. v obci Nižná v okrese Tvrdošín.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.