Evka: "Cúvam z radu zaparkovaných áut v jednosmerke. Pohýnam sa veľmi pomaly, aby som videla, či za mnou alebo zľava (v smere jednosmerky) niečo nejde. Zrazu sprava do mňa vrazí iné tiež cúvajúce auto. Vodič zistil, že jednosmerkou neprejde kvôli vykládke tovaru na ceste. Nechcelo sa mu čakať, tak to chcel celé vycúvať až po začiatok a tam sa otočiť. Asi v polovici ulice vrazil do mňa. Kto je zodpovedný?"
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Cúvať v jednosmerke sa nesmie. Výnimkou je len situácia, keď potrebujete zaparkovať do radu áut alebo vyparkovať z neho. Vodič auta, ktorému sa nechcelo čakať, teda cúvaním porušil predpisy. Zároveň riskoval aj prísny trest, pretože cúvaním jazdil v opačnom smere, ako určila jednosmerka.
Za bezdôvodnú jazdu v protismere, čo je aj prípad vodiča druhého auta, je pokuta až do výšky 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Situácia si nevyžadovala, aby v jednosmerke šiel v protismere. Ani vykládka tovaru a krátke zdržanie nie je dôvodom.
V predpisoch sa ďalej píše:
Vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
§ 2,
zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
o) neohrozením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,
Autá sa zrazili, keď Evka vychádzala od okraja cesty. Vodič vtedy síce podľa predpisov nedáva prednosť, no nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
Napriek tomu, že sa zrazila s druhým autom, nezdá sa, že by ho ohrozila. Z hľadiska zákona o cestnej premávke si Evka nepočínala tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky vzniklo nebezpečenstvo. To vzniklo konaním vodiča druhého cúvajúceho vozidla.
Evka, podľa jej opisu situácie, neporušila dopravné predpisy a nemala by tak byť zodpovedná za vznik havárie. Vinníkom by podľa nás mal byť druhý cúvajúci vodič.
Celá situácia sa podľa Evky nakoniec ale skončila tak, že obaja aktéri havárie sa dohodli. "Každý pripustil svoj podiel viny. Našťastie v nešťastí sa zrazili rozumní ľudia," napísala.
Keďže išlo zjavne o drobnú haváriu, problém vyriešili ako škodovú udalosť bez asistencie polície.
Vodič sa nesmie otáčať a ani cúvať:
a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk