Dvaja cúvajúci v jednosmerke sa zrazili. Kto je vinný?

Cúvanie robí mnohým problém. Niekedy ani nie tak samotné ovládanie auta ako pravidlá týkajúce sa cúvania. Viete, kedy nesmiete cúvať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Evka: "Cúvam z radu zaparkovaných áut v jednosmerke. Pohýnam sa veľmi pomaly, aby som videla, či za mnou alebo zľava (v smere jednosmerky) niečo nejde. Zrazu sprava do mňa vrazí iné tiež cúvajúce auto. Vodič zistil, že jednosmerkou neprejde kvôli vykládke tovaru na ceste. Nechcelo sa mu čakať, tak to chcel celé vycúvať až po začiatok a tam sa otočiť. Asi v polovici ulice vrazil do mňa. Kto je zodpovedný?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cúvať v jednosmerke sa nesmie. Výnimkou je len situácia, keď potrebujete zaparkovať do radu áut alebo vyparkovať z neho. Vodič auta, ktorému sa nechcelo čakať, teda cúvaním porušil predpisy. Zároveň riskoval aj prísny trest, pretože cúvaním jazdil v opačnom smere, ako určila jednosmerka.

Za bezdôvodnú jazdu v protismere, čo je aj prípad vodiča druhého auta, je pokuta až do výšky 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Situácia si nevyžadovala, aby v jednosmerke šiel v protismere. Ani vykládka tovaru a krátke zdržanie nie je dôvodom.

V predpisoch sa ďalej píše:

  • Vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
  • Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
info
§ 2,
zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
o) neohrozením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Autá sa zrazili, keď Evka vychádzala od okraja cesty. Vodič vtedy síce podľa predpisov nedáva prednosť, no nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Napriek tomu, že sa zrazila s druhým autom, nezdá sa, že by ho ohrozila. Z hľadiska zákona o cestnej premávke si Evka nepočínala tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky vzniklo nebezpečenstvo. To vzniklo konaním vodiča druhého cúvajúceho vozidla.

Evka, podľa jej opisu situácie, neporušila dopravné predpisy a nemala by tak byť zodpovedná za vznik havárie. Vinníkom by podľa nás mal byť druhý cúvajúci vodič.

Celá situácia sa podľa Evky nakoniec ale skončila tak, že obaja aktéri havárie sa dohodli. "Každý pripustil svoj podiel viny. Našťastie v nešťastí sa zrazili rozumní ľudia," napísala.

Keďže išlo zjavne o drobnú haváriu, problém vyriešili ako škodovú udalosť bez asistencie polície.

Vodič sa nesmie otáčať a ani cúvať:

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  4. Moskva alebo Petrohrad?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  8. Nový Jaguar XF Sportbrake
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  1. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  3. Modern luxury next to the Blue Church
  4. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  5. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  6. Moskva alebo Petrohrad?
  7. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. Moskva alebo Petrohrad? 10 623
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 145
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 138
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 661
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 493
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 427
  7. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 1 377
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 120
  9. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 049
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 813

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Sedel s mafiánmi, pozná sa s poslancom. Šéfa sekcie Carga minister podržal

Minister Árpád Érsek sa zastal sekčného šéfa Carga Fazekaša, ktorý sedel s mafiánmi. Známa je už aj identita posledného muža z fotografie.

ŠPORT

Zomrela bývala wimbledonská víťazka Jana Novotná

Češka zomrela vo veku 49 rokov.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Okamuru musia Česi dostať do izolácie ako Slováci Kotlebu

Okamura je riziko pre budúcnosť Česka.

Neprehliadnite tiež

Londýnske autobusy budú jazdiť na kávu

Už dnes jazdia na použitý olej na varenie či loj zo spracovaného mäsa.

Ford predstavil šiltovku pre kamionistov, ktorá má zachraňovať životy

Keď je vodič unavený, šiltovka zabliká a zavibruje.

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.