SME
Štvrtok, 6. október, 2022 | Meniny má Natália

Dvaja cúvajúci v jednosmerke sa zrazili. Kto je vinný?

Cúvanie robí mnohým problém. Niekedy ani nie tak samotné ovládanie auta ako pravidlá týkajúce sa cúvania. Viete, kedy nesmiete cúvať?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Evka: "Cúvam z radu zaparkovaných áut v jednosmerke. Pohýnam sa veľmi pomaly, aby som videla, či za mnou alebo zľava (v smere jednosmerky) niečo nejde. Zrazu sprava do mňa vrazí iné tiež cúvajúce auto. Vodič zistil, že jednosmerkou neprejde kvôli vykládke tovaru na ceste. Nechcelo sa mu čakať, tak to chcel celé vycúvať až po začiatok a tam sa otočiť. Asi v polovici ulice vrazil do mňa. Kto je zodpovedný?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Cúvať v jednosmerke sa nesmie. Výnimkou je len situácia, keď potrebujete zaparkovať do radu áut alebo vyparkovať z neho. Vodič auta, ktorému sa nechcelo čakať, teda cúvaním porušil predpisy. Zároveň riskoval aj prísny trest, pretože cúvaním jazdil v opačnom smere, ako určila jednosmerka.

Za bezdôvodnú jazdu v protismere, čo je aj prípad vodiča druhého auta, je pokuta až do výšky 300 eur a zákaz šoférovania až na dva roky. Situácia si nevyžadovala, aby v jednosmerke šiel v protismere. Ani vykládka tovaru a krátke zdržanie nie je dôvodom.

V predpisoch sa ďalej píše:

  • Vodič nesmie pri cúvaní ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.
  • Ak to vyžadujú okolnosti, najmä nedostatočný rozhľad, vodič je povinný zaistiť bezpečné otáčanie alebo cúvanie pomocou spôsobilej a náležite poučenej osoby.
info
§ 2,
zákon č. 8/2009 Z.z.:
(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie
o) neohrozením povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky nevzniklo nijaké nebezpečenstvo,

Autá sa zrazili, keď Evka vychádzala od okraja cesty. Vodič vtedy síce podľa predpisov nedáva prednosť, no nesmie ohroziť ostatných účastníkov cestnej premávky.

Napriek tomu, že sa zrazila s druhým autom, nezdá sa, že by ho ohrozila. Z hľadiska zákona o cestnej premávke si Evka nepočínala tak, aby inému účastníkovi cestnej premávky vzniklo nebezpečenstvo. To vzniklo konaním vodiča druhého cúvajúceho vozidla.

Evka, podľa jej opisu situácie, neporušila dopravné predpisy a nemala by tak byť zodpovedná za vznik havárie. Vinníkom by podľa nás mal byť druhý cúvajúci vodič.

Celá situácia sa podľa Evky nakoniec ale skončila tak, že obaja aktéri havárie sa dohodli. "Každý pripustil svoj podiel viny. Našťastie v nešťastí sa zrazili rozumní ľudia," napísala.

Keďže išlo zjavne o drobnú haváriu, problém vyriešili ako škodovú udalosť bez asistencie polície.

Vodič sa nesmie otáčať a ani cúvať:

a) na neprehľadných alebo na inak nebezpečných miestach, najmä v neprehľadnej zákrute a v jej tesnej blízkosti, pred neprehľadným vrcholom stúpania cesty, na ňom a za ním,
b) na križovatke s riadenou premávkou; otáčať sa smie, ak to dovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie,
c) na priechode pre chodcov alebo na priechode pre cyklistov,
d) na železničnom priecestí a v jeho tesnej blízkosti,
e) v tuneli a v jeho tesnej blízkosti,
f) na jednosmernej ceste; vodič však smie cúvať, ak je to nevyhnutne potrebné najmä na zaradenie do radu stojacich vozidiel alebo na vyjdenie z neho,
g) na moste.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Slováci a peniaze: Na čo sporíme a koľko investujeme?
  2. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  3. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  4. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  5. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  6. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  7. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané
  8. Dôležitosť duševnej pohody
  1. 8 najčastejších problémov ústnej dutiny a zubov
  2. Nakúpte pre seba aj pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc
  3. Riešenie Atosu zachraňuje životy
  4. Nechajte sa zelektrizovať!
  5. Certifikované vzdelávanie pomáha firmám v rozvoji zamestnancov
  6. Putinovi hackeri, biznis s krytmi a špekulácie s energiami
  7. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52%
  8. Nivy oslávili prvé narodeniny a takmer 13 miliónov návštevníkov
  1. Hasič vyrába knedle. Denne ich uvarí tisíc a má vypredané 19 965
  2. Digitálne predplatné SME.sk so zľavou až -52% 7 667
  3. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať? 7 346
  4. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko? 7 289
  5. Nakupovať viac ovocia a zeleniny sa oplatí každý deň 6 006
  6. Dôležitosť duševnej pohody 5 020
  7. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma 3 193
  8. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 2 980
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Za kompaktné SUV s nízkou spotrebou bazárový rebríček Carvago považuje Nissan Qashqai minulej generácie s naftovým motorom 1,5 dCi.

Výsledkom kraľujú verzie s naftovými motormi.


4 h
Cupra Formentor VZ5 a Cupra Born

V krátkosti sme si vyskúšali Born aj Formentor VZ5.


22 h
Peugeot 5008

Facelift cenovej politike veľmi nepomohol.


4. okt
BMW XM

S hmotnosťou vyše 2,7 tony zrýchli na stovku za 4,3 sekundy.


1. okt

Blogy SME

  1. Martin Borecky: Život je fajn
  2. Soňa Bulbeck: O zodpovednosti, rodičoch a učiteľoch...
  3. Anna Miľanová: Alkohol a zodpovednosť, ako riadenie vozidla a iné násilnosti pod jeho vplyvom...
  4. Eva Gallova: Nechoď na tú zastávku, kde študenti zomreli
  5. Miroslav Lisinovič: Z mojej papierovej dielne: Strieborný pavilón v japonskom meste Kjóto
  6. Jan Pražák: Odsuďte mě, chcete-li
  7. Ľuboš Vodička: Maličkosti z Malých Karpát: Medvedia skala a Kukla
  8. Post Bellum SK: Bola smrť tisícov vojakov na Dukle nezmyselnou?
  1. Jana Melišová: Keď sa chce, tak sa dá 💗 6 303
  2. Ján Valchár: Gratulujeme, 60.000. A ruské tanky dostávajú defekty. 4 681
  3. Ján Valchár: Keď už aj propagandisti plačú... 4 192
  4. Ľuboš Vodička: Krvavá streda v Prešporku 4 015
  5. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom? 3 872
  6. Matúš Lazúr: Koľko rôznych "dedečkov" s platmi ako minister živíme z našich daní v rôznych organizáciách napojených na štátne peniaze ? 2 855
  7. Peter Slamenik: Dubák sem, dubák tam. 2 794
  8. Matúš Lazúr: Na retardovaných vodičov platia len retardéry. Pri zastávkach MHD najlepšie také že pri 60-tke im rovno utrhne nápravu. 2 597
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu