BRATISLAVA. Nová generácia Renaultu Clio, to nie je len malý hatchback či kombi, ale aj športovo ladená verzia z dielní Renault Sport. Ešte stále aktuálne Clio RS mnohí pokladajú za najlepší rýchly malý hatchback. Preto sa príchod jeho nástupcu teší obzvlášť veľkej pozornosti.
Veľa dverí
Renault odhalí nové „ereso“ pravdepodobne už na jesennom parížskom autosalóne. Akúsi predpremiéru si novinka odkrútila na Festivale rýchlosti v britskom Goodwoode. Stačí jeden pohľad, prípadne krátke započúvanie sa do jeho zvuku, a je jasné, že Clio Renault Sport prešlo v rámci generačnej výmeny revolúciou.
Už to nie je trojdverový hatchback, ako doteraz. Renaultu sa údajne neoplatil vývoj trojdverovej karosárskej verzie Clia kvôli nízkemu záujmu zákazníkov. Preto aj športový variant RS má pätoro dverí.
Novinka sa podľa všetkého nebude môcť pochváliť špeciálnymi širokými blatníkmi. Namiesto nich dostane tie z „obyčajného“ Clia, na ktorých pribudnú plastové nadstavce, aby sa pod nimi ukryli širšie kolesá. Jedinou dizajnovou spomienkou na predchodcu tak bude podobný tvar predného spojlera a dve koncovky výfuku.
Turbo a automatická prevodovka
Pod kapotou už nepracuje atmosférický zážihový dvojliter. Honba za nižšími emisiami a spotrebou paliva donútili konštruktérov siahnuť po downsizingu. Benzínový štvorvalec v novom Cliu RS nemá objem 2,0, ale iba 1,6 litra, zato ho však dopuje turbodúchadlo. Agregát vybavený priamym vstrekovaním má podľa neoficiálnych informácií pôvod v Nissane Juke. V útrobách malého Renault Sportu by mal disponovať výkonom na úrovni 155 kW (210 k).
Veľa otáznikov sa točí okolo prevodovky. Najpesimistickejšie správy hovoria, že konštruktéri stavili výhradne na dvojspojkový automat EDC. Jazdec na videu z goodwoodskeho festivalu síce radí pákou, ale zvuk sprevádzajúci zmenu jednotlivých stupňov pripomína automatické prevodové ústrojenstvo. Niektoré francúzske médiá informovali, že zákazníci si budú môcť vybrať medzi šesťstupňovou manuálnou a automatickou prevodovkou.
Renault i jeho športová divízia si na teraz nechávajú všetky podrobnosti pre seba. Isté je len to, že nové Clio RS bude štandardne stáť na 18-palcových kolesách. Prototyp v Goodwoode bol poctivo zamaskovaný, zvukovú kulisu však Francúzi ponechali bez dodatočných úprav.
Autor: fg