SME

Vyskúšali sme elektrický Smart pre všetkých

Tretia generácia elektrického Smartu Fortwo je zároveň prvou, ktorú si bude môcť kúpiť každý. Vyskúšali sme si ju spolu s elektrickým bicyklom Smart Ebike v uliciach Berlína.

Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov. (Zdroj: TOMÁŠ KELEMENT)

BERLÍN. V Smarte sa rozhodli, že nadišla správna chvíľa na hromadnú elektrifikáciu mestskej dopravy. Do predaja sa totiž dostáva model Fortwo vo verzii Electric Drive.

Po testovacej prvej generácii, ktorá jazdila iba po uliciach Londýna, cez druhú, ktorá sa dostala iba k vybraným firemným zákazníkom, prichádza tretia, ktorú si konečne môže zaobstarať ktokoľvek. A pri dvojmiestnom aute ich elektrická ponuka nekončí.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Lenivým cyklistom pomôže v šliapaní motorizovaný bicykel s elektrickým pohonom, od roku 2014 sa rodina elektrických vozidiel rozrastie ešte o skúter.

SkryťVypnúť reklamu

Interiér rozlíšite od bežného Smarta iba vďaka ukazovateľom stavu nabitia batérie a využitého výkonu motora.

Zelená energia z vetra"Naše auto bolo už od počiatku navrhované ako elektrické", začala prezentáciu šéfka Smartu Annette Winkler. Pri vyslovene mestskom aute, akým Fortwo bez pochýb je, elektrický pohon ozaj dáva zmysel.

V Smarte sa navyše rozhodli, že chcú vyrobiť tzv. "zero emmision" vozidlo, teda aj elektrina, ktorá bude poháňať Fortwo, má pochádzať z ekologických bezemisných zdrojov.

V Nemecku sa o to postará veterná elektráreň pri diaľnici A9, ktorú Daimler pre tento účel zakúpil. Ročne dokáže zásobovať energiou 2500 Smartov.

Špeciálna nabíjacia stanica s pripojením na internet umožní napríklad vopred vyhriať či vychladiť auto z pohodlia domova, alebo podľa plánovaného odchodu nastaviť optimálne nabíjanie batérie. Nabitie z bežnej siete trvá 7 hodín, s takýmto "wallbox-om" 6 hodín a pri 400V zásuvke menej ako 1 hodinu.

SkryťVypnúť reklamu

ZrýchlilV porovnaní s predchádzajúcimi generáciami elektrických Smartov je táto citeľne rýchlejšia. Čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa skrátil o úctyhodných 15 sekúnd na 11,5 sekundy. Vďačí za to takmer dvojnásobne výkonnejšiemu motoru oproti druhej generácií - poskytuje 35 kW stály výkon a 55 kW vrcholový výkon.

Pri mestských rýchlostiach je Fortwo veľmi živé a agilné auto. Jedine brzdy nás spočiatku trochu prekvapili tvrdým chodom pedálu, akoby nefungoval posilňovač bŕzd. Zrejme kvôli rekuperácii energie, po chvíli sa ale na to dá zvyknúť.

Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.

Mimo mesta sme si Fortwo Electric Drive ani nemali možnosť vyskúšať, no vzhľadom k maximálnej rýchlosti 125 km/h by ani občasný krátky výlet na okresné cesty nemal byť problematický.

SkryťVypnúť reklamu

iPad či iPhone slúži vo Fortwo Electric Drive ako palubný počítač či navigácia, ukazujúca aktuálny dojazd zohľadňujúci okolitý terén. Pomocou aplikácie dokonca dokážete nájsť svoje auto.

Relatívne lacnýCena je aj vzhľadom na ceny konvenčne poháňaných Smartov a predraženej konkurencie v podobe trojičiek Mitsubishi iMiev, Citroen C-Zero a Peugeot i-on priaznivá. Isteže, 23680 eur (cena v Nemecku) za dvojmiestne auto s dojazdom 145 kilometrov nie je málo, treba ale dodať, že zo Smartu máte oveľa hodnotnejší pocit než z vyššie spomenutých elektromobilov.

Za kabriolet priplatíte ďalších 3000 eur a ak vám je stále málo, Smart Electric Drive bude k dispozícií aj vo verzii Brabus s mierne vyšším výkonom (60 kW) a rozsiahlou možnosťou personalizácie.

Nemci si navyše môžu elektrické Fortwo zakúpiť aj v rámci Sale&Care modelu, kedy za auto zaplatíte 18910 eur a batériu si iba prenajímate za 65 eur mesačne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy navyše odpadajú starosti so životnosťou batérie, keďže vám ju v Smarte v prípade poruchy či opotrebenia zadarmo vymenia. Bohužiaľ, zatiaľ to ale vyzerá, že k nám sa model predaja Sale&Care nedostane.

Smart Fortwo Electric Drivemotor

elektromotor EM-motive

batérie

lithium-ionové Deutsche ACCUmotive

kapacita batérií (kWh)

17,6

výkon (kW/k)

35/48 (max. 55/75)

krútiaci moment (Nm)

130

zrýchlenie 0 -100 km/h (s)

11.5

max. rýchlosť (km/h)

125

dojazd (km)

145

nabíjacia doba (h)

7 (6 s wallboxom)

rýchlonabíjanie 400V

do hodiny

Bicykel pre lenivýchOkrem Fortwo Electric Drive sme si mohli vyskúšať aj elektrický bicykel od Smartu s názvom Ebike. Jeho štvrťkilowattový elektromotor pomáha pri šliapaní do pedálov do rýchlosti 25 km/h až do vzdialenosti približne 100 kilometrov. Samozrejme aj pri Ebike funguje rekuperácia, hoci iba na prednú brzdu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Bicykel je čo najviac prispôsobený dochádzaniu do práce. Napríklad miesto reťaze je použitý karbónový ozubený remeň, ktorý nezamaže oblek a nepotrebuje údržbu.

Bicykel ponúka štyri stupne pomoci pri šliapaní a štyri stupne na dobíjanie batérie. Zatiaľ čo pri najvyššom stupni pomoci máte pocit, akoby ste šli dole kopcom na najľahší prevod, už druhý stupeň nabíjania je horší ako stúpanie do veľmi strmého kopca na ťažký prevod.

Vystavený bol aj zatiaľ iba koncept bicykla Ebike v úprave Brabus. V porovnaní s obyčajným Ebike ponúka dvojnásobný výkon a pomáha až do rýchlosti 45km/h, vďaka čomu bude asi musieť podliehať prihláseniu do evidencie vozidiel.

V berlínskych uliciach bola na Smarte Ebike doslova radosť bicyklovať, škoda že u nás nemáme ani zlomok z tamojších cyklotrás, ktoré sú prvou podmienkou rozšírenia bicyklov v meste. Nemecké ceny pre Ebike začínajú na 2849 eurách.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Cestu redaktora hradil Mercedes Benz

Smart Ebikemotor

elektromotor

batérie

lithium-ionové

kapacita batérií (Wh)

423

výkon elektromotora (W)

250

krútiaci moment (Nm)

35

max. rýchlosť s elektropohonom (km/h)

25

dojazd (km)

100

nabíjacia doba (h)

5

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 505
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 186
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 700
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 818
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 982
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 647
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 781
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 491
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 420
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 645
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 469
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 841
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 553
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 118
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 868
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 787
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu