BERLÍN. V Smarte sa rozhodli, že nadišla správna chvíľa na hromadnú elektrifikáciu mestskej dopravy. Do predaja sa totiž dostáva model Fortwo vo verzii Electric Drive.
Po testovacej prvej generácii, ktorá jazdila iba po uliciach Londýna, cez druhú, ktorá sa dostala iba k vybraným firemným zákazníkom, prichádza tretia, ktorú si konečne môže zaobstarať ktokoľvek. A pri dvojmiestnom aute ich elektrická ponuka nekončí.
Lenivým cyklistom pomôže v šliapaní motorizovaný bicykel s elektrickým pohonom, od roku 2014 sa rodina elektrických vozidiel rozrastie ešte o skúter.
Interiér rozlíšite od bežného Smarta iba vďaka ukazovateľom stavu nabitia batérie a využitého výkonu motora.
Zelená energia z vetra"Naše auto bolo už od počiatku navrhované ako elektrické", začala prezentáciu šéfka Smartu Annette Winkler. Pri vyslovene mestskom aute, akým Fortwo bez pochýb je, elektrický pohon ozaj dáva zmysel.
V Smarte sa navyše rozhodli, že chcú vyrobiť tzv. "zero emmision" vozidlo, teda aj elektrina, ktorá bude poháňať Fortwo, má pochádzať z ekologických bezemisných zdrojov.
V Nemecku sa o to postará veterná elektráreň pri diaľnici A9, ktorú Daimler pre tento účel zakúpil. Ročne dokáže zásobovať energiou 2500 Smartov.
Špeciálna nabíjacia stanica s pripojením na internet umožní napríklad vopred vyhriať či vychladiť auto z pohodlia domova, alebo podľa plánovaného odchodu nastaviť optimálne nabíjanie batérie. Nabitie z bežnej siete trvá 7 hodín, s takýmto "wallbox-om" 6 hodín a pri 400V zásuvke menej ako 1 hodinu.
ZrýchlilV porovnaní s predchádzajúcimi generáciami elektrických Smartov je táto citeľne rýchlejšia. Čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa skrátil o úctyhodných 15 sekúnd na 11,5 sekundy. Vďačí za to takmer dvojnásobne výkonnejšiemu motoru oproti druhej generácií - poskytuje 35 kW stály výkon a 55 kW vrcholový výkon.
Pri mestských rýchlostiach je Fortwo veľmi živé a agilné auto. Jedine brzdy nás spočiatku trochu prekvapili tvrdým chodom pedálu, akoby nefungoval posilňovač bŕzd. Zrejme kvôli rekuperácii energie, po chvíli sa ale na to dá zvyknúť.
Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.
Mimo mesta sme si Fortwo Electric Drive ani nemali možnosť vyskúšať, no vzhľadom k maximálnej rýchlosti 125 km/h by ani občasný krátky výlet na okresné cesty nemal byť problematický.
iPad či iPhone slúži vo Fortwo Electric Drive ako palubný počítač či navigácia, ukazujúca aktuálny dojazd zohľadňujúci okolitý terén. Pomocou aplikácie dokonca dokážete nájsť svoje auto.
Relatívne lacnýCena je aj vzhľadom na ceny konvenčne poháňaných Smartov a predraženej konkurencie v podobe trojičiek Mitsubishi iMiev, Citroen C-Zero a Peugeot i-on priaznivá. Isteže, 23680 eur (cena v Nemecku) za dvojmiestne auto s dojazdom 145 kilometrov nie je málo, treba ale dodať, že zo Smartu máte oveľa hodnotnejší pocit než z vyššie spomenutých elektromobilov.
Za kabriolet priplatíte ďalších 3000 eur a ak vám je stále málo, Smart Electric Drive bude k dispozícií aj vo verzii Brabus s mierne vyšším výkonom (60 kW) a rozsiahlou možnosťou personalizácie.
Nemci si navyše môžu elektrické Fortwo zakúpiť aj v rámci Sale&Care modelu, kedy za auto zaplatíte 18910 eur a batériu si iba prenajímate za 65 eur mesačne.
Vtedy navyše odpadajú starosti so životnosťou batérie, keďže vám ju v Smarte v prípade poruchy či opotrebenia zadarmo vymenia. Bohužiaľ, zatiaľ to ale vyzerá, že k nám sa model predaja Sale&Care nedostane.
Smart Fortwo Electric Drivemotor
elektromotor EM-motive
batérie
lithium-ionové Deutsche ACCUmotive
kapacita batérií (kWh)
17,6
výkon (kW/k)
35/48 (max. 55/75)
krútiaci moment (Nm)
130
zrýchlenie 0 -100 km/h (s)
11.5
max. rýchlosť (km/h)
125
dojazd (km)
145
nabíjacia doba (h)
7 (6 s wallboxom)
rýchlonabíjanie 400V
do hodiny
Bicykel pre lenivýchOkrem Fortwo Electric Drive sme si mohli vyskúšať aj elektrický bicykel od Smartu s názvom Ebike. Jeho štvrťkilowattový elektromotor pomáha pri šliapaní do pedálov do rýchlosti 25 km/h až do vzdialenosti približne 100 kilometrov. Samozrejme aj pri Ebike funguje rekuperácia, hoci iba na prednú brzdu.
Bicykel je čo najviac prispôsobený dochádzaniu do práce. Napríklad miesto reťaze je použitý karbónový ozubený remeň, ktorý nezamaže oblek a nepotrebuje údržbu.
Bicykel ponúka štyri stupne pomoci pri šliapaní a štyri stupne na dobíjanie batérie. Zatiaľ čo pri najvyššom stupni pomoci máte pocit, akoby ste šli dole kopcom na najľahší prevod, už druhý stupeň nabíjania je horší ako stúpanie do veľmi strmého kopca na ťažký prevod.
Vystavený bol aj zatiaľ iba koncept bicykla Ebike v úprave Brabus. V porovnaní s obyčajným Ebike ponúka dvojnásobný výkon a pomáha až do rýchlosti 45km/h, vďaka čomu bude asi musieť podliehať prihláseniu do evidencie vozidiel.
V berlínskych uliciach bola na Smarte Ebike doslova radosť bicyklovať, škoda že u nás nemáme ani zlomok z tamojších cyklotrás, ktoré sú prvou podmienkou rozšírenia bicyklov v meste. Nemecké ceny pre Ebike začínajú na 2849 eurách.
Cestu redaktora hradil Mercedes Benz
Smart Ebikemotor
elektromotor
batérie
lithium-ionové
kapacita batérií (Wh)
423
výkon elektromotora (W)
250
krútiaci moment (Nm)
35
max. rýchlosť s elektropohonom (km/h)
25
dojazd (km)
100
nabíjacia doba (h)
5