SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Vyskúšali sme elektrický Smart pre všetkých

Tretia generácia elektrického Smartu Fortwo je zároveň prvou, ktorú si bude môcť kúpiť každý. Vyskúšali sme si ju spolu s elektrickým bicyklom Smart Ebike v uliciach Berlína.

Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov. (Zdroj: TOMÁŠ KELEMENT)

BERLÍN. V Smarte sa rozhodli, že nadišla správna chvíľa na hromadnú elektrifikáciu mestskej dopravy. Do predaja sa totiž dostáva model Fortwo vo verzii Electric Drive.

Po testovacej prvej generácii, ktorá jazdila iba po uliciach Londýna, cez druhú, ktorá sa dostala iba k vybraným firemným zákazníkom, prichádza tretia, ktorú si konečne môže zaobstarať ktokoľvek. A pri dvojmiestnom aute ich elektrická ponuka nekončí.

Lenivým cyklistom pomôže v šliapaní motorizovaný bicykel s elektrickým pohonom, od roku 2014 sa rodina elektrických vozidiel rozrastie ešte o skúter.

Interiér rozlíšite od bežného Smarta iba vďaka ukazovateľom stavu nabitia batérie a využitého výkonu motora.

Zelená energia z vetra

"Naše auto bolo už od počiatku navrhované ako elektrické", začala prezentáciu šéfka Smartu Annette Winkler. Pri vyslovene mestskom aute, akým Fortwo bez pochýb je, elektrický pohon ozaj dáva zmysel.

V Smarte sa navyše rozhodli, že chcú vyrobiť tzv. "zero emmision" vozidlo, teda aj elektrina, ktorá bude poháňať Fortwo, má pochádzať z ekologických bezemisných zdrojov.

V Nemecku sa o to postará veterná elektráreň pri diaľnici A9, ktorú Daimler pre tento účel zakúpil. Ročne dokáže zásobovať energiou 2500 Smartov.

Špeciálna nabíjacia stanica s pripojením na internet umožní napríklad vopred vyhriať či vychladiť auto z pohodlia domova, alebo podľa plánovaného odchodu nastaviť optimálne nabíjanie batérie. Nabitie z bežnej siete trvá 7 hodín, s takýmto "wallbox-om" 6 hodín a pri 400V zásuvke menej ako 1 hodinu.

Zrýchlil

V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami elektrických Smartov je táto citeľne rýchlejšia. Čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa skrátil o úctyhodných 15 sekúnd na 11,5 sekundy. Vďačí za to takmer dvojnásobne výkonnejšiemu motoru oproti druhej generácií - poskytuje 35 kW stály výkon a 55 kW vrcholový výkon.

Pri mestských rýchlostiach je Fortwo veľmi živé a agilné auto. Jedine brzdy nás spočiatku trochu prekvapili tvrdým chodom pedálu, akoby nefungoval posilňovač bŕzd. Zrejme kvôli rekuperácii energie, po chvíli sa ale na to dá zvyknúť.

Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.

Mimo mesta sme si Fortwo Electric Drive ani nemali možnosť vyskúšať, no vzhľadom k maximálnej rýchlosti 125 km/h by ani občasný krátky výlet na okresné cesty nemal byť problematický.

iPad či iPhone slúži vo Fortwo Electric Drive ako palubný počítač či navigácia, ukazujúca aktuálny dojazd zohľadňujúci okolitý terén. Pomocou aplikácie dokonca dokážete nájsť svoje auto.

Relatívne lacný

Cena je aj vzhľadom na ceny konvenčne poháňaných Smartov a predraženej konkurencie v podobe trojičiek Mitsubishi iMiev, Citroen C-Zero a Peugeot i-on priaznivá. Isteže, 23680 eur (cena v Nemecku) za dvojmiestne auto s dojazdom 145 kilometrov nie je málo, treba ale dodať, že zo Smartu máte oveľa hodnotnejší pocit než z vyššie spomenutých elektromobilov.

Za kabriolet priplatíte ďalších 3000 eur a ak vám je stále málo, Smart Electric Drive bude k dispozícií aj vo verzii Brabus s mierne vyšším výkonom (60 kW) a rozsiahlou možnosťou personalizácie.

Nemci si navyše môžu elektrické Fortwo zakúpiť aj v rámci Sale&Care modelu, kedy za auto zaplatíte 18910 eur a batériu si iba prenajímate za 65 eur mesačne.

Vtedy navyše odpadajú starosti so životnosťou batérie, keďže vám ju v Smarte v prípade poruchy či opotrebenia zadarmo vymenia. Bohužiaľ, zatiaľ to ale vyzerá, že k nám sa model predaja Sale&Care nedostane.

Smart Fortwo Electric Drive

motor elektromotor EM-motive
batérie lithium-ionové Deutsche ACCUmotive
kapacita batérií (kWh) 17,6
výkon (kW/k) 35/48 (max. 55/75)
krútiaci moment (Nm) 130
zrýchlenie 0 -100 km/h (s) 11.5
max. rýchlosť (km/h) 125
dojazd (km) 145
nabíjacia doba (h) 7 (6 s wallboxom)
rýchlonabíjanie 400V do hodiny

Bicykel pre lenivých

Okrem Fortwo Electric Drive sme si mohli vyskúšať aj elektrický bicykel od Smartu s názvom Ebike. Jeho štvrťkilowattový elektromotor pomáha pri šliapaní do pedálov do rýchlosti 25 km/h až do vzdialenosti približne 100 kilometrov. Samozrejme aj pri Ebike funguje rekuperácia, hoci iba na prednú brzdu.

Bicykel je čo najviac prispôsobený dochádzaniu do práce. Napríklad miesto reťaze je použitý karbónový ozubený remeň, ktorý nezamaže oblek a nepotrebuje údržbu.

Bicykel ponúka štyri stupne pomoci pri šliapaní a štyri stupne na dobíjanie batérie. Zatiaľ čo pri najvyššom stupni pomoci máte pocit, akoby ste šli dole kopcom na najľahší prevod, už druhý stupeň nabíjania je horší ako stúpanie do veľmi strmého kopca na ťažký prevod.

Vystavený bol aj zatiaľ iba koncept bicykla Ebike v úprave Brabus. V porovnaní s obyčajným Ebike ponúka dvojnásobný výkon a pomáha až do rýchlosti 45km/h, vďaka čomu bude asi musieť podliehať prihláseniu do evidencie vozidiel.

V berlínskych uliciach bola na Smarte Ebike doslova radosť bicyklovať, škoda že u nás nemáme ani zlomok z tamojších cyklotrás, ktoré sú prvou podmienkou rozšírenia bicyklov v meste. Nemecké ceny pre Ebike začínajú na 2849 eurách.
Cestu redaktora hradil Mercedes Benz

Smart Ebike

motor elektromotor
batérie lithium-ionové
kapacita batérií (Wh) 423
výkon elektromotora (W) 250
krútiaci moment (Nm) 35
max. rýchlosť s elektropohonom (km/h) 25
dojazd (km) 100
nabíjacia doba (h) 5

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 512
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 492
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 848
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 456
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 419
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 346
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 994
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 666
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Smer dodá na vyslovenie nedôvery Matovičovi 27 hlasov.


11 h
Tomáš Taraba v rozhovore s Borisom Kollárom.

Odídenca z klubu ĽSNS spájajú so Sme rodina Košč a Pčolinský


11 h
Dražba 18 bytov v komplexe Domus Petra je naplánovaná na polovicu októbra.

Projekt Domus Petra doplatil na prasknutie realitnej bubliny pred desiatimi rokmi.


13 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Protesty si vyžiadali desiatky obetí.


a 2 ďalší 6m

Blogy SME

  1. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  2. Ján Zelenák: e ako E
  3. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  6. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  7. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 280
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 620
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 271
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 324
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 659
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 537
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 774
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 441
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu