Vyskúšali sme elektrický Smart pre všetkých

Tretia generácia elektrického Smartu Fortwo je zároveň prvou, ktorú si bude môcť kúpiť každý. Vyskúšali sme si ju spolu s elektrickým bicyklom Smart Ebike v uliciach Berlína.

Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.(Zdroj: TOMÁŠ KELEMENT)

BERLÍN. V Smarte sa rozhodli, že nadišla správna chvíľa na hromadnú elektrifikáciu mestskej dopravy. Do predaja sa totiž dostáva model Fortwo vo verzii Electric Drive.

Po testovacej prvej generácii, ktorá jazdila iba po uliciach Londýna, cez druhú, ktorá sa dostala iba k vybraným firemným zákazníkom, prichádza tretia, ktorú si konečne môže zaobstarať ktokoľvek. A pri dvojmiestnom aute ich elektrická ponuka nekončí.

Lenivým cyklistom pomôže v šliapaní motorizovaný bicykel s elektrickým pohonom, od roku 2014 sa rodina elektrických vozidiel rozrastie ešte o skúter.

Interiér rozlíšite od bežného Smarta iba vďaka ukazovateľom stavu nabitia batérie a využitého výkonu motora.

Zelená energia z vetra

"Naše auto bolo už od počiatku navrhované ako elektrické", začala prezentáciu šéfka Smartu Annette Winkler. Pri vyslovene mestskom aute, akým Fortwo bez pochýb je, elektrický pohon ozaj dáva zmysel.

V Smarte sa navyše rozhodli, že chcú vyrobiť tzv. "zero emmision" vozidlo, teda aj elektrina, ktorá bude poháňať Fortwo, má pochádzať z ekologických bezemisných zdrojov.

V Nemecku sa o to postará veterná elektráreň pri diaľnici A9, ktorú Daimler pre tento účel zakúpil. Ročne dokáže zásobovať energiou 2500 Smartov.

Špeciálna nabíjacia stanica s pripojením na internet umožní napríklad vopred vyhriať či vychladiť auto z pohodlia domova, alebo podľa plánovaného odchodu nastaviť optimálne nabíjanie batérie. Nabitie z bežnej siete trvá 7 hodín, s takýmto "wallbox-om" 6 hodín a pri 400V zásuvke menej ako 1 hodinu.

Zrýchlil

V porovnaní s predchádzajúcimi generáciami elektrických Smartov je táto citeľne rýchlejšia. Čas zrýchlenia z 0 na 100 km/h sa skrátil o úctyhodných 15 sekúnd na 11,5 sekundy. Vďačí za to takmer dvojnásobne výkonnejšiemu motoru oproti druhej generácií - poskytuje 35 kW stály výkon a 55 kW vrcholový výkon.

Pri mestských rýchlostiach je Fortwo veľmi živé a agilné auto. Jedine brzdy nás spočiatku trochu prekvapili tvrdým chodom pedálu, akoby nefungoval posilňovač bŕzd. Zrejme kvôli rekuperácii energie, po chvíli sa ale na to dá zvyknúť.

Dojazd na plne nabitú batériu (17,6 kWh) je papierových 145 km, reálne ale závisí tak ako pri každom elektromobile od mnohých faktorov.

Mimo mesta sme si Fortwo Electric Drive ani nemali možnosť vyskúšať, no vzhľadom k maximálnej rýchlosti 125 km/h by ani občasný krátky výlet na okresné cesty nemal byť problematický.

iPad či iPhone slúži vo Fortwo Electric Drive ako palubný počítač či navigácia, ukazujúca aktuálny dojazd zohľadňujúci okolitý terén. Pomocou aplikácie dokonca dokážete nájsť svoje auto.

Relatívne lacný

Cena je aj vzhľadom na ceny konvenčne poháňaných Smartov a predraženej konkurencie v podobe trojičiek Mitsubishi iMiev, Citroen C-Zero a Peugeot i-on priaznivá. Isteže, 23680 eur (cena v Nemecku) za dvojmiestne auto s dojazdom 145 kilometrov nie je málo, treba ale dodať, že zo Smartu máte oveľa hodnotnejší pocit než z vyššie spomenutých elektromobilov.

Za kabriolet priplatíte ďalších 3000 eur a ak vám je stále málo, Smart Electric Drive bude k dispozícií aj vo verzii Brabus s mierne vyšším výkonom (60 kW) a rozsiahlou možnosťou personalizácie.

Nemci si navyše môžu elektrické Fortwo zakúpiť aj v rámci Sale&Care modelu, kedy za auto zaplatíte 18910 eur a batériu si iba prenajímate za 65 eur mesačne.

Vtedy navyše odpadajú starosti so životnosťou batérie, keďže vám ju v Smarte v prípade poruchy či opotrebenia zadarmo vymenia. Bohužiaľ, zatiaľ to ale vyzerá, že k nám sa model predaja Sale&Care nedostane.

Smart Fortwo Electric Drive

motor elektromotor EM-motive
batérie lithium-ionové Deutsche ACCUmotive
kapacita batérií (kWh) 17,6
výkon (kW/k) 35/48 (max. 55/75)
krútiaci moment (Nm) 130
zrýchlenie 0 -100 km/h (s) 11.5
max. rýchlosť (km/h) 125
dojazd (km) 145
nabíjacia doba (h) 7 (6 s wallboxom)
rýchlonabíjanie 400V do hodiny

Bicykel pre lenivých

Okrem Fortwo Electric Drive sme si mohli vyskúšať aj elektrický bicykel od Smartu s názvom Ebike. Jeho štvrťkilowattový elektromotor pomáha pri šliapaní do pedálov do rýchlosti 25 km/h až do vzdialenosti približne 100 kilometrov. Samozrejme aj pri Ebike funguje rekuperácia, hoci iba na prednú brzdu.

Bicykel je čo najviac prispôsobený dochádzaniu do práce. Napríklad miesto reťaze je použitý karbónový ozubený remeň, ktorý nezamaže oblek a nepotrebuje údržbu.

Bicykel ponúka štyri stupne pomoci pri šliapaní a štyri stupne na dobíjanie batérie. Zatiaľ čo pri najvyššom stupni pomoci máte pocit, akoby ste šli dole kopcom na najľahší prevod, už druhý stupeň nabíjania je horší ako stúpanie do veľmi strmého kopca na ťažký prevod.

Vystavený bol aj zatiaľ iba koncept bicykla Ebike v úprave Brabus. V porovnaní s obyčajným Ebike ponúka dvojnásobný výkon a pomáha až do rýchlosti 45km/h, vďaka čomu bude asi musieť podliehať prihláseniu do evidencie vozidiel.

V berlínskych uliciach bola na Smarte Ebike doslova radosť bicyklovať, škoda že u nás nemáme ani zlomok z tamojších cyklotrás, ktoré sú prvou podmienkou rozšírenia bicyklov v meste. Nemecké ceny pre Ebike začínajú na 2849 eurách.
Cestu redaktora hradil Mercedes Benz

Smart Ebike

motor elektromotor
batérie lithium-ionové
kapacita batérií (Wh) 423
výkon elektromotora (W) 250
krútiaci moment (Nm) 35
max. rýchlosť s elektropohonom (km/h) 25
dojazd (km) 100
nabíjacia doba (h) 5

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 043
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 520
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 282
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 051
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 974
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 913
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 760
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 494
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 055
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 753

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

TECH

Vedci ukázali, aké majú ľudia nezvyčajné sexuálne túžby

Štúdia naznačila, že rozdiel medzi mužmi a ženami nie je veľký.

Neprehliadnite tiež

O Ford B-Max nie je záujem. Končí bez nástupcu

Na výrobnej linke ho nahradí crossover EcoSport.

Záujemcovia o Teslu Model 3 sú nedočkaví, vadí im slabá výbava aj Musk

Ani niekoľko mesiacov po zložení zálohy 1 000 dolárov nemajú žiadne informácie o termíne dodania alebo výbave.

Moderné autá majú príliš utesnenú kabínu, vydýchaný vzduch je nebezpečný

Pri dlhšej jazde môže oxid uhličitý predstavovať zdravotné riziko, či dokonca prispieť k havárii.

Viete, čo všetko môžete šoférovať s vodičákom na auto?

Vyskúšať môžete skúter, štvorkolku aj malotraktor.