SME

Kto vychádza z parkovacieho miesta, prednosť nedáva

Množstvo vodičov nevie, čo znamená dať prednosť. Nevedia, kedy ju musia dať a mýlia si ju s inými povinnosťami.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Zákon o cestnej premávke presne určuje, kedy treba dať prednosť v jazde. Napríklad v križovatke, ak vodič prichádza z vedľajšej cesty. Ak vychádza z okraja cesty, prednosť nedáva, nesmie ale nikoho ohroziť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V dopravných pravidlách je prednosť definovaná ako povinnosť účastníka cestnej premávky správať sa tak, aby ten, kto má prednosť, nemusel náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Prednosť v križovatkách a jazdných pruhoch

Pri prejazde križovatkou, kde dopravné značenie, dopravné zariadenie alebo policajt dáva vodič na vedľajšej ceste prednosť vozidlám na hlavnej, prípadne chodcom na priechode.

V križovatke, kde prednosť neurčujú značky, je potrebné dať prednosť vozidlu prichádzajúcemu do križovatky sprava.

Aj keď odbočujete vľavo a dopravné značenie či semafory neriešia prednosť inak, nezabudnite dať prednosť vozidlám idúcim v opačnom smere jazdy.

V križovatkách končí povinnosť dať prednosť v jazde až potom, čo prejdete vzdialenejšou hranicou križovatky. Tou je "kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky".

Prednosť v jazde sa uplatňuje aj pri prejazde z jedného jazdného pruhu do druhého.

SkryťVypnúť reklamu

Prednosti v jazde v špeciálnych prípadoch

Ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, má prednosť.

Prednosť dávajú aj vodiči, keď vchádzajú na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny.

V prípade prekážky na ceste alebo na zúženej ceste dáva prednosť v jazde ten, na ktorého strane jazdy je prekážka alebo zúžená vozovka.

Prednosť je potrebné dať aj v prípade, ak vodič autobusu alebo trolejbusu vychádza z vyhradeného jazdného pruhu do priľahlého jazdného pruhu, v ktorom jazdíte vy. Aj cyklistovi idúcemu rovno musíte dať prednosť, ak odbočujete vpravo.

Prednosť má aj električka, ktorá križuje smer jazdy vozidla idúceho po jej pravej alebo po jej ľavej strane a dáva znamenie o zmene smeru jazdy.

SkryťVypnúť reklamu

Nesmieme zabudnúť ani na vozidlá s právom prednostnej jazdy, ktoré majú prednosť, keď majú zapnutý maják a sirénu.

Kedy vodiči nedávajú prednosť v jazde

Rozšíreným mýtom medzi vodičmi je, že pri vychádzaní z parkovacieho miesta musí dať vodič prednosť v jazde vozidlu jazdiacemu po ceste. Neprinútiť ho náhle zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy. V dopravných predpisoch to ale nemá žiadnu oporu.

Zákon o cestnej premávke vyžaduje od vodiča vychádzajúceho od okraja cesty alebo chodníka (to je aj každý vodič, ktorý vychádza z akéhokoľvek parkoviska), aby neohrozil ostatných účastníkov cestnej premávky. Takýto vodič prednosť ale nedáva.

Zatiaľ čo pri prednosti vjazde sa za porušenie dopravných pravidiel môže považovať aj obmedzenie iného v jazde, pri vychádzaní z parkovacieho miesta len ohrozenie iného vodiča alebo chodca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Niektorí možno budú chcieť argumentovať tým, že v prípade parkovísk to neplatí, pretože sú podľa ich slov miestom mimo cesty. Zákon o pozemných komunikáciách však považuje každé verejné parkovisko za súčasť cesty.

Prednosť v jazde nedávajú ani vodiči, ktorých predbiehajú. Namiesto toho majú povinnosti neohroziť či neobmedziť. Platí to aj pre prípad predbiehajúceho.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  2. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  3. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  4. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  5. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  6. Aké výsledky prinášajú investície do modernizácie laboratórií?
  7. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  2. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  3. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. EQUILIBRIO v Nivy Tower: S výhľadom a víziou
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  1. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 12 781
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody 5 600
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 5 427
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 3 292
  5. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 146
  6. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva? 2 802
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 2 433
  8. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy? 2 399
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (18. - 24.4.1925)
  2. Ján Škerko: Popriem všetko čím som žil a čomu som veril, len sa mi vráť
  3. Vladimír Bojničan: Prečo je Západ vyspelý, Rusko zaostalé a my uviaznutí na polceste
  4. Ján Valchár: Ropa ako nenabitá zbraň II.
  5. Štefan Šturdzík: Rakovina
  6. Viktor Pamula: Máme konsenzus v zahraničnej politike ?
  7. Rado Surovka: Pomáhať a chrániť ?
  8. Aleksander Prętnicki: Posledná audiencia - Bratislavský expres
  1. Martin Ondráš: Slintačka a krívačka - prečo to celé nesedí 45 918
  2. Vlado Jakubkovič: Otvorený list Generálnemu prokurátorovi 19 544
  3. Michael Achberger: Revolučný trik na chudnutie: Ženy si ho pochvaľujú, trvá len 5 minút denne 19 230
  4. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry objednalo tanečné odevy pre žiakov od stavebnej firmy 17 954
  5. Marcel Rebro: Armádny kaplán: všetci chlapci sú mŕtvi. Pošlite drony, nech ich pomstíme 13 511
  6. Rado Surovka: Keby blbosť kvitla 12 315
  7. Viktor Pamula: Rozklad ministerstva zahraničných vecí pokračuje 10 533
  8. Viera Gáliková: Pelíšky - prečo tri pokusy o samovraždu 10 339
  1. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný?
  2. Radko Mačuha: Kotlár je génius, objavil Tučík.
  3. Marcel Rebro: Fico potvrdil účasť na májových oslavách v Moskve. Prispejme mu na letenku
  4. Věra Tepličková: Predveľkonočné pašie alebo Aký štát, také Turínské plátno
  5. Radko Mačuha: Prejav Roberta Fica v Moskve. ( fikcia)
  6. Marcel Rebro: Raketový útok v Sumoch je aktom štátneho terorizmu
  7. Radko Mačuha: Čurilla? Veď to je magor.
  8. Věra Tepličková: Opäť bližšie ku snu stať sa policajtom
SkryťZatvoriť reklamu