SME
Piatok, 30. september, 2022 | Meniny má Jarolím

Policajti majú v autách kamery, pokuta môže prísť aj bez zastavenia

Policajti si vlastné zákroky aj priestupky nahrávajú kamerami. V Bratislavskom kraji ich má 64 áut.

Kamery v autách ovládajú dotykovou podložkou trochu väčšou ako mobilný telefón.Kamery v autách ovládajú dotykovou podložkou trochu väčšou ako mobilný telefón. (Zdroj: SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK)

Koniec výhovorkám. Policajti si vlastné zákroky aj priestupky vodičov nahrávajú kamerami. V Bratislavskom kraji ich má 64 policajných áut.

BRATISLAVA. Na červenú som neprešiel, ak mám zaplatiť pokutu, dokážte mi to.

Policajti na takúto žiadosť - zatiaľ len v Bratislave - už dokážu zareagovať: vodičovi ukážu priestupok na videozázname.

Až 64 policajných áut v Bratislavskom kraji niekoľko týždňov jazdí s novým vybavením. Premávku v ich okolí sníma systém so štyrmi zabudovanými širokouhlými kamerami, každá na jednej strane auta.

Z harddisku si v prípade potreby stiahnu záber s priestupkom. Vodič tak dostane jasný dôkaz o svojej vine či nevine.

Snímajú aj telefonovanie

info
Kamery
Snímajú okolie
  • za 64 kamerových systémov pre policajné autá zaplatila polícia 82 624 eur,
  • policajtom majú pomôcť dokumentovať priestupky,
  • v policajnom aute sú kamery, snímajú premávku po všetkých stranách vozidla.
  • v aute je aj monitor a ovládač systému.

Záznam z kamery môže slúžiť aj ako podklad na pokutu, ktorú vám polícia pošle domov bez toho, aby ste vedeli, že vás nasnímali.

Stačí, ak okolo vás prejde policajné auto v čase, keď ste telefonovali či prešli plnú čiaru. Hliadka vás nemusí ani zastaviť.

„Už sme záznam vo viacerých prípadoch využili v správnom konaní,“ hovorí Jozef Bilený z krajského dopravného inšpektorátu.

S využitím objektívnej zodpovednosti už nemusia hľadať vodiča, pokutu dostane majiteľ vozidla.

„Systém sa využíva na dokumentáciu protiprávneho konania, ale slúži aj ako preventívne protikorupčné opatrenie pri riešení priestupkov,“ hovorí František Peczár z bratislavského krajského riaditeľstva.

Policajti si povinne nahrávajú aj priebeh vlastného zásahu, podobne ako to robia v Spojených štátoch. Vodič môže záznam žiadať ako dôkaz.

Autá vyzerajú bežne

Na prvý pohľad takéto zmodernizované auto medzi ostatnými na parkovisku nespoznáte. SME si vyskúšalo jazdu v policajnom Seate.

Okamžite po naštartovaní sa v ňom spustil kamerový systém, policajti s autom bez jeho aktivovania ani jazdiť nemôžu.

Nie všetci na novinku reagujú s nadšením. Niektorí repcú, že kontroly je už na cestách nadmieru.

Na harddisk sa zmestí až pätnásť dní nonstop kamerového záznamu.

fot.jpg

Na prednom skle je veľká kamera s diódami, ostatné kamery sú menšie. FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK

Zatiaľ len v Bratislave

Cena jedného kamerového systému aj s montážou bola 1291 eur bez DPH. Zatiaľ si ich kúpili len policajti v Bratislavskom kraji.

„Vozidlo jazdí a zaznamenáva priestupky,“ vysvetľuje Bilený z krajského dopravného inšpektorátu počas ukážky nového systému.

Ovláda ho dotykovou podložkou (touch pad), aké poznáme z laptopov. Kurzorom prechádza po obrazovke a aktivuje jednotlivé funkcie systému.

Hovorí, že je to pomôcka policajtom, aby mali dôkazový materiál, ak si vodič nie je vedomý priestupku. Žiadny policajt podľa neho nemá dôvod niekoho klamať, že urobil niečo proti zákonu.

Systém majú všetky hliadky bratislavských dopravákov a niektoré zásahové autá poriadkovej polície. „Bolo by veľkou výhodou, ak by ich mali všetky,“ myslí si Bilený.

TIP: Pozrite si recenzie na kamery do auta.

ico

V Česku núkajú poistenie proti pokutám

Firma tvrdí, že vodiči nemusia platiť nič. Pre chyby policajtov si vraj potom dokážu vybaviť až 98 percent pokút.

BRATISLAVA. Poistite sa a za pokuty platiť nebudete, láka v Česku spoločnosť Fleet Control. Za 60 eur ročne (1500 českých korún) sľubuje, že na seba vezme pokuty akéhokoľvek vodiča.

Stačí len pokutu neplatiť namieste, trvať na správnom konaní a podpísať firme plnú moc.

Zástupcovia firmy sa chvália až 98-­percentnou úspešnosťou v správnych konaniach. Využívajú všetky procesné či policajné chyby.

„Ide o veľmi neštandardné zastupovanie v správnom konaní, ktoré pokladáme za neetické. Z pohľadu dopravných predpisov o porušenie zákona však nejde,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Zdeněk Neusar pre MF Dnes.

Firmu a jej praktiky v Česku spochybňovali aj viacerí právnici. Spoločnosť však trvá na tom, že koná zákonne a nikto na ňu doteraz ani nepodal trestné oznámenie.

„Poznám takéto systémy poistenia, ide vlastne o finančné rozloženie rizika,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.

Ak je podľa neho počet priestupkov nízky a poistné relatívne vysoké, podnikateľský model môže fungovať.

„Môžu mať aj právnikov, ktorí budú vedieť, ako pokutu minimalizovať či vyhnúť sa jej plateniu,“ dodáva Drahovský.

ico

Piráti nebudú rýchlejší

PETR KOCOUREK zastupuje firmu Fleet Control, ktorá ponúka vodičom v Česku vybavovanie pokút. Možno prídu aj na Slovensko.

Tvrdíte, že 98 percent prípadov dokážete vyriešiť bez pokuty. Ako?

„Používame všetky zákonné možnosti. Trváme na dokázaní, že naozaj bol spáchaný priestupok, na jednoznačnom dôkaze, že ho zavinil práve obvinený. Trváme na postupe presne podľa právnych predpisov a na tom, aby úradníci do bodky postupovali podľa zákona.“

Ako ste k tomu číslu prišli?

„Za posledný rok testovacej prevádzky sme riešili stovku priestupkov – a odtiaľ máme 98­-percentnú úspešnosť. Odkedy projekt funguje, komerčne riešime povedzme desiatky priestupkov.“

Časť odborníkov či právnikov to v Česku považuje za nelegálne.

„Naopak, ja som zaznamenal vyjadrenie českého ministerstva dopravy, že ide o stopercentne legálny projekt, zastupovanie pri správnom konaní.“

Ministerstvo však zároveň dodáva, že je to neetické.

„Že to je neetické? Možno. Na druhej strane je to pohľad ministerstva, ktorému asi prekáža, že upozorňujeme na nie úplne dobrú legislatívu. Je to presne rovnaké, ako keď vás právnik obhajuje pred súdom a pomôže dokázať vašu nevinu.“

Nebudú teda cestní piráti, ktorí majú istotu, že neplatia pokutu, ešte rýchlejší?

„Nemyslím si, že by toto akokoľvek ovplyvňovalo psychiku vodičov. Deväťdesiat percent z nich aj tak ide tak rýchlo, ako to cítia, nijako sa neobmedzujú.“

Uvažovali ste aj o rozšírení na Slovensko?

„Zatiaľ sme nemonitorovali, aká je v tomto smere situácia na Slovensku. Ak je však právny poriadok podobný nášmu, podobne neodborný a deravý, tak by to možné bolo a určite budeme uvažovať i nad možnosťou akvizície na zahraničných trhoch.“

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  3. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  4. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  5. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Školy môžu získať podporu pre zelené projekty
  8. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo
  1. Notebook s dvomi obrazovkami. Ako dlho si naň budete zvykať?
  2. Dochádzate do Bratislavy? Auto nechajte doma
  3. Púštne kráľovstvo: Prečo by ste mali navštíviť Jordánsko?
  4. SITA Slovenská tlačová agentúra zlepšuje dostupnosť služieb
  5. 4 veci, na ktoré si treba dať pozor pri zateplení šikmej strechy
  6. 5 príkladov, kedy banke nejde len o peniaze
  7. Atos má „platinovú“ medailu EcoVadis za postoj k udržateľnosti
  8. Jablone prinášajú už tretiu úrodu. A je rovnako bohatá.
  1. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 521
  2. Európska noc výskumníkov prináša zážitky s vedou opäť naživo 4 813
  3. Riskovali viac než iní. Jeden z nich sa slávy nedožil 4 806
  4. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 3 826
  5. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel 3 789
  6. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou 3 748
  7. Digitálne dvojča v Konštrukta-TireTech 3 690
  8. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 2 485
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Ľuboš Vodička: Kostoly za hradbami: Kuchyňa
  2. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (30.9. - 6.10.1922)
  3. Jozef Sitko: Náhoda? Či reálne avízo o krádeže mojich blogov?
  4. Miroslav Lukáč: Hyeny útočia vo svorke, tak ako i politici. Aj u nás sme zaznamenali mobilizáciu. Aj psy sa bránia útokom.
  5. Ľubomír Maretta: Samota
  6. Tupou Ceruzou: Ukrajinské referendum
  7. Marián Betík: Veselo o slovenskom futbale
  8. Miroslav Kocúr: Progresívny fašizmus voči kresťanom?
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 11 289
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 10 094
  3. Roman Kebísek: Malý prehľad prepadov Jánošíka, ku ktorým sa priznal 9 954
  4. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny? 7 516
  5. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 641
  6. Ján Valchár: Mohylizácia ruských brancov. Presne podľa plánu. 3 639
  7. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia dobrá, diel tretí. 3 548
  8. Marek Strapko: Irán vs. Rusko 3 370
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  5. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu