Koniec výhovorkám. Policajti si vlastné zákroky aj priestupky vodičov nahrávajú kamerami. V Bratislavskom kraji ich má 64 policajných áut.
BRATISLAVA. Na červenú som neprešiel, ak mám zaplatiť pokutu, dokážte mi to.
Policajti na takúto žiadosť - zatiaľ len v Bratislave - už dokážu zareagovať: vodičovi ukážu priestupok na videozázname.
Až 64 policajných áut v Bratislavskom kraji niekoľko týždňov jazdí s novým vybavením. Premávku v ich okolí sníma systém so štyrmi zabudovanými širokouhlými kamerami, každá na jednej strane auta.
Z harddisku si v prípade potreby stiahnu záber s priestupkom. Vodič tak dostane jasný dôkaz o svojej vine či nevine.
Snímajú aj telefonovanie
Kamery
Snímajú okolie
za 64 kamerových systémov pre policajné autá zaplatila polícia 82 624 eur , policajtom majú pomôcť dokumentovať priestupky, v policajnom aute sú kamery , snímajú premávku po všetkých stranách vozidla. v aute je aj monitor a ovládač systému.
Záznam z kamery môže slúžiť aj ako podklad na pokutu, ktorú vám polícia pošle domov bez toho, aby ste vedeli, že vás nasnímali.
Stačí, ak okolo vás prejde policajné auto v čase, keď ste telefonovali či prešli plnú čiaru. Hliadka vás nemusí ani zastaviť.
„Už sme záznam vo viacerých prípadoch využili v správnom konaní,“ hovorí Jozef Bilený z krajského dopravného inšpektorátu.
S využitím objektívnej zodpovednosti už nemusia hľadať vodiča, pokutu dostane majiteľ vozidla.
„Systém sa využíva na dokumentáciu protiprávneho konania, ale slúži aj ako preventívne protikorupčné opatrenie pri riešení priestupkov,“ hovorí František Peczár z bratislavského krajského riaditeľstva.
Policajti si povinne nahrávajú aj priebeh vlastného zásahu, podobne ako to robia v Spojených štátoch. Vodič môže záznam žiadať ako dôkaz.
Autá vyzerajú bežne
Na prvý pohľad takéto zmodernizované auto medzi ostatnými na parkovisku nespoznáte. SME si vyskúšalo jazdu v policajnom Seate.
Okamžite po naštartovaní sa v ňom spustil kamerový systém, policajti s autom bez jeho aktivovania ani jazdiť nemôžu.
Nie všetci na novinku reagujú s nadšením. Niektorí repcú, že kontroly je už na cestách nadmieru.
Na harddisk sa zmestí až pätnásť dní nonstop kamerového záznamu.
Na prednom skle je veľká kamera s diódami, ostatné kamery sú menšie. FOTO SME – VLADIMÍR ŠIMÍČEK
Zatiaľ len v Bratislave
Cena jedného kamerového systému aj s montážou bola 1291 eur bez DPH. Zatiaľ si ich kúpili len policajti v Bratislavskom kraji.
„Vozidlo jazdí a zaznamenáva priestupky,“ vysvetľuje Bilený z krajského dopravného inšpektorátu počas ukážky nového systému.
Ovláda ho dotykovou podložkou (touch pad), aké poznáme z laptopov. Kurzorom prechádza po obrazovke a aktivuje jednotlivé funkcie systému.
Hovorí, že je to pomôcka policajtom, aby mali dôkazový materiál, ak si vodič nie je vedomý priestupku. Žiadny policajt podľa neho nemá dôvod niekoho klamať, že urobil niečo proti zákonu.
Systém majú všetky hliadky bratislavských dopravákov a niektoré zásahové autá poriadkovej polície. „Bolo by veľkou výhodou, ak by ich mali všetky,“ myslí si Bilený.
TIP: Pozrite si recenzie na kamery do auta.
V Česku núkajú poistenie proti pokutám
Firma tvrdí, že vodiči nemusia platiť nič. Pre chyby policajtov si vraj potom dokážu vybaviť až 98 percent pokút.
BRATISLAVA. Poistite sa a za pokuty platiť nebudete, láka v Česku spoločnosť Fleet Control. Za 60 eur ročne (1500 českých korún) sľubuje, že na seba vezme pokuty akéhokoľvek vodiča.
Stačí len pokutu neplatiť namieste, trvať na správnom konaní a podpísať firme plnú moc.
Zástupcovia firmy sa chvália až 98-percentnou úspešnosťou v správnych konaniach. Využívajú všetky procesné či policajné chyby.
„Ide o veľmi neštandardné zastupovanie v správnom konaní, ktoré pokladáme za neetické. Z pohľadu dopravných predpisov o porušenie zákona však nejde,“ povedal hovorca českého ministerstva dopravy Zdeněk Neusar pre MF Dnes.
Firmu a jej praktiky v Česku spochybňovali aj viacerí právnici. Spoločnosť však trvá na tom, že koná zákonne a nikto na ňu doteraz ani nepodal trestné oznámenie.
„Poznám takéto systémy poistenia, ide vlastne o finančné rozloženie rizika,“ hovorí dopravný analytik Jozef Drahovský.
Ak je podľa neho počet priestupkov nízky a poistné relatívne vysoké, podnikateľský model môže fungovať.
„Môžu mať aj právnikov, ktorí budú vedieť, ako pokutu minimalizovať či vyhnúť sa jej plateniu,“ dodáva Drahovský.
Piráti nebudú rýchlejší
PETR KOCOUREK zastupuje firmu Fleet Control, ktorá ponúka vodičom v Česku vybavovanie pokút. Možno prídu aj na Slovensko.
Tvrdíte, že 98 percent prípadov dokážete vyriešiť bez pokuty. Ako?
„Používame všetky zákonné možnosti. Trváme na dokázaní, že naozaj bol spáchaný priestupok, na jednoznačnom dôkaze, že ho zavinil práve obvinený. Trváme na postupe presne podľa právnych predpisov a na tom, aby úradníci do bodky postupovali podľa zákona.“
Ako ste k tomu číslu prišli?
„Za posledný rok testovacej prevádzky sme riešili stovku priestupkov – a odtiaľ máme 98-percentnú úspešnosť. Odkedy projekt funguje, komerčne riešime povedzme desiatky priestupkov.“
Časť odborníkov či právnikov to v Česku považuje za nelegálne.
„Naopak, ja som zaznamenal vyjadrenie českého ministerstva dopravy, že ide o stopercentne legálny projekt, zastupovanie pri správnom konaní.“
Ministerstvo však zároveň dodáva, že je to neetické.
„Že to je neetické? Možno. Na druhej strane je to pohľad ministerstva, ktorému asi prekáža, že upozorňujeme na nie úplne dobrú legislatívu. Je to presne rovnaké, ako keď vás právnik obhajuje pred súdom a pomôže dokázať vašu nevinu.“
Nebudú teda cestní piráti, ktorí majú istotu, že neplatia pokutu, ešte rýchlejší?
„Nemyslím si, že by toto akokoľvek ovplyvňovalo psychiku vodičov. Deväťdesiat percent z nich aj tak ide tak rýchlo, ako to cítia, nijako sa neobmedzujú.“
Uvažovali ste aj o rozšírení na Slovensko?
„Zatiaľ sme nemonitorovali, aká je v tomto smere situácia na Slovensku. Ak je však právny poriadok podobný nášmu, podobne neodborný a deravý, tak by to možné bolo a určite budeme uvažovať i nad možnosťou akvizície na zahraničných trhoch.“