Na dlhodobý test sme vybrali nový prírastok v triede malých áut. Peugeot 208 sa sotva stihol zabehnúť a už absolvoval prvé vstupné testy s telemetriou. Pozrite si prvé výsledky a prvé dojmy z auta.
BRATISLAVA. Francúzska značka sľubuje modelom, ktorý sa vyrába na Slovensku, novú éru riešení interiéru a tiež kvalitu auta pri dlhodobom užívaní. Oboje sme sa rozhodli preveriť v kombinácii päťdverovej karosérie, naftového motora a systému štart-stop, ktorý má prispieť k šetreniu paliva.
Asi najviac láka sledovanie spotreby naftového motora a jeho odolnosť pri zimných krátkych štartoch. Cieľom testu je odpovedať aj na čitateľské otázky ohľadom nového auta, ktoré práve prekročilo dvojtisícovú hranicu najazdených kilometrov.

Aby nič nechýbalo
Do testu sme aj na základe inšpirácie od čitateľov vybrali auto, ktoré konfiguráciou výbavy a motora musí splniť úlohu jediného auta na všetky typy ciest. Preto je v aute nie najzákladnejší motor a tiež slušná výbava.
Vďaka inšpirácii od čitateľov nám v Trnave vyrobili auto nalakované do červenej farby Erythree, ktorá je metalická, takže základnú cenu modelu navýšila o 420 eur. V čase štartu testu stál Peugeot 208 1,6 e-HDi Active+ so systémom štart-stop (STT) 14990 eur.
Cena preletela desaťtisícovú hranicu aj preto, že výbava obsahuje stabilizačný systém ESP, šesticu airbagov, tempomat, elektricky vyhrievané a ovládané spätné zrkadlá, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, 7 palcový farebný dotykový displej a rad ďalších prvkov.
Napríklad aj balík VIP, ktorý sa momentálne do tejto výbavy dodáva za 0 eur a obsahuje zliatinové disky s priemerom 15 palcov, automatickú dvojzónovú klimatizáciu a lakťovú opierku.
Ostalo aj niečo naviac
Konečnú predajnú cenu auta 16 225 eur navýšili prvky, ktoré zvyšujú komfort jazdy a chceli sme ich vyskúšať. Napríklad automatické sklápanie zrkadiel po zamknutí za 80 eur nás bude zaujímať v zime pri namrznutí snehu a ľadu na karosérii.
Osobitne budeme testovať navigáciu za 585 eur integrovanú do palubného systému a celkom zaujímavo sa javil balík automatického denného svietenia s dažďovým senzorom a elektrochromatickým spätným zrkadlom za 150 eur.
Model 208 začína na cene 9690 eur, ale vozidlo na podstatne vyššej úrovni, ktoré testujeme, stojí tiež citeľne viac. Takto vybavené auto váži 1265 kilogramov.
Zatiaľ sa zabehávame
Hlavným lákadlom slabšej verzie naftového motora 1,6 e-HDi v spojení so systémom štart stop má byť v spotrebe. Výrobca udáva priemernú spotrebu 3,8 litra na 100 kilometrov a emisie, ktorými sa 208 radí do energetickej triedy A.
Po najazdení 2000 kilometrov je spotreba 4,8 litra na 100 km, pretože deň dynamických testov ju zdvihol z pôvodných 4,6 litra. Mimo mesta sme pri bežnej jazde dosiahli priemer 4,3 litra. Očakávame, že spotreba sa sformuje po najazdení 5000 kilometrov.
Pre úplnosť dodávame, že motor má výkon francúzskych brzdených 92 koní, teda 68 kW.
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra | 1996 km |
Priemerná spotreba | 4,8 l/100km |
Zrýchlenie z 0-100 km/h | 13,30 s |
Brzdná dráha 100 km/h-0 (studené brzdy) | 43,18 |
Brzdná dráha 100 km/h-0 (teplé brzdy) | 44,50 |
Čas v slalome | 15,22 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) | 8,73 s |
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) | 11,79 s |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (2. stupeň) | 2750 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň) | 1700 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň) | 1200 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (4. stupeň) | 2250 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň) | 1750 ot./min. |
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (5. stupeň) | 2500 ot./min. |
Dojmy formuje čas
Logicky s pribúdajúcimi kilometrami si šofér viac zvyká na danosti auta. Napríklad informačný systém a celkovo členenie kokpitu, ktoré nám po 200 kilometroch prvej jazdy v Portugalsku prišlo zvláštne, sa teraz javí ako výborné.
Pozícia za malým volantom bude konfekčným postavám plne vyhovovať. Navyše aj ovládanie palubného systému je naozaj intuitívne. Interiéru a všetkým prvkom budeme venovať čas v budúcich reportážach a najmä tomu, koľko málo „klikov“ zaberie prepínanie medzi klimatizáciou a rádiom.
Zatiaľ sa nám interiér javí ako výborný s pohodlnými sedadlami. Nepáči sa nám len povrch venca volantu a plastové detaily na dverách v úrovni spätných zrkadiel.

Môžete porovnávať
Motor zatiaľ stráca na predpísanú spotrebu jeden liter a pri presných meraniach nás zaujímala konfrontácia reálneho zrýchlenia na stovku a predpisu výrobcu. Najlepší so série pokusov dosiahol 13,30 sekundy. Výrobca udáva 10,9 sekundy, takže motor sa má čo zabehávať, aby nabral dych.
Pravda je, že zrýchlenie skúšame s kompletne zapnutým stabilizačným a trakčným systémom. Merania, pružnosti motora z rýchlosti 70 na 100 kilometrov za hodinu, brzdnú dráhu so stokilometrovej rýchlosti na nulu a slalom ISO sme robili preto, aby sme napríklad po najazdení ďalších tisícok kilometrov mali s čím porovnávať.
V redakcii sme momentálne zadefinovali nový typ presných meraní, ktoré budú robené aj na iných autách na tom istom mieste aj povrchu. Vytvoríme tak istý štandard porovnania dôležitých dynamických parametrov.
Začal ticho
Po prvých 2000 kilometroch konštatujeme, že diesel 1,6 HDi je dobre odhlučnený, bez vibrácií znesie naozaj nízke otáčky a viac než dynamika sú v centre pozornosti dlhé prevody. Samozrejme šestka na diaľnici trochu chýba, ale revírom 208 je prímestské jazdenie a mesto.

Páčia sa nám reakcie auta na volant pri bežnom jazdení. V ostrom slalome nás trochu zaskočilo ponáranie prednej časti auta a výraznejší náklon. Jazda s danou výbavou a sedadlami je v prvom rade komfortná. Páči sa tiež dobrý výhľad z auta a výborná manévrovateľnosť v meste. Veľké plus patrí palubnému systému s dotykovou obrazovkou.
Peugeot 208 Active+ 1,6 e-HDi – základné údaje
Cena modelu od (eur) | 9.690 |
Cena test. verzie od (eur) | 14.990 |
Cena test. Auta (eur) | 16.225 |
Motor | 1,6 HDi |
Objem (cm3) | 1560 |
Výkon (kW(k)) | 68 (92) |
Pri otáčkach (ot./min.) | 4000 |
Krútiaci moment (Nm) | 230 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 1750 |
Priemerná spotreba (l/100km) | 3,8 |
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) | 109 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 185 |
Prevodovka | manuálna |
Počet stupňov | 5 |
Pneumatiky | Bridgestone Ecopia |
Rozmer a index pneumatík | 185/65 R15, 88T |
Brzdy vpredu | kotúčové |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1265 |
Rezervné koleso | plnohodnotné |
Servisný interval (km/rok) | 20 000/1 |
Dĺžka (mm) | 3962 |
Rázvor náprav (mm) | 2538 |
Šírka (mm) | 1829 |
Výška (mm) | 1460 |
Základný objem kufra (l) | 285-311 |
Delenie sedadiel | 2/3 |