SME
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Test: Kia cee´d nastúpila do dlhej služby

Prvé vstupné merania sú iba začiatkom cesty, ktorá čaká kompaktné auto v dlhodobom teste. Medzičasom ju porovnáme s konkurenciou a dostane tiež riadne do tela.

(Zdroj: autor)

LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Model cee´d má v našej redakcii svoje miesto, pretože minulú generáciu sme testovali vyše roka a s celkom slušným výsledkom vrátili po 50 000 kilometroch.

Akurát prvá generácia bola symbolom veľkej zmeny značky, nástupu európskeho štýlu a tiež nového dizajnu. Vtedy by sme neverili, že druhá generácia urobí ešte ďalší citeľný skok oproti prvej. Stalo sa. Zmeny cítiť v dizajne, materiáloch a hlavne v pri jazde a odhlučnení podvozka.

Priestor v interiéri je približne na tej istej úrovni. Väčšie očakávania máme od motorov a nižšej spotreby. Najmä pri benzínových modeloch minulej generácie bola spotreba vzdialená očakávaniam. Ani novinka s naftovým motorom 1,6 CRDi zatiaľ neplní výrobcom stanovený limit. Dúfame, že niekoľko tisíc kilometrov to zmení. Do prvých vstupných meraní stihla testovaná verzia najazdiť 4627 kilometrov.

Nemáme základný model

Podľa očakávania modely, z ktorých si možno vybrať ten na testy, nebývajú najlacnejším modelom ani chudobnou výbavou. Auto, ktoré predstavuje asi nadpriemer najpredávanejších modulácií výbavy, má však jednu výhodu.

Čím zložitejšie je vozidlo, tým náročnejšie je udržať bezporuchový stav. Už len zo základného predpokladu, že viac súčiastok zvyšuje pravdepodobnosť poruchy, to majú takéto modely náročnejšie.

Komfort jazdy je hlavným tromfom modelu cee´d.(FOTO - AUTOR)

Na test sme s tisíckou kilometrov na tachometri prevzali Kiu cee´d 1,6 CRDi VGT, vo výbave EX a s výkonom motora 94 kW.

Kompaktná Kia momentálne začína s cenou na úrovni 13.290 eur. Naftová verzia 1,6 CRDi stojí minimálne 16.390 eur a model EX v našom teste 17.990 eur.

Po pripočítaní poplatku 430 eur za striebornú metalízu je výsledná suma 18.420 eur. Výbava EX a výkon 94 kW by mali pri tejto sume zabezpečiť aj o triedu inú kvalitu jazdy než majú základné modely.

Spotrebu straší päťka

Cieľom asi každého motoristu je prejsť čo najviac kilometrov na jednej nádrži. Nám zatiaľ 53 litrová nádrž stačí na teoretických 1039 kilometrov. Pre istotu a už na rezerve paliva tankujeme už po 900 kilometroch.

Výrobca udáva priemernú spotrebu 4,1 litra a auto reálne osciluje na hranici piatich litrov. Občas je to 4,9 a potom 5,3.

Zadok pripomína Astru. Nepochybne aj technika nesie známky inšpirácie konkurenciou zo západu. Kia je však oproti Astre príťažlivejšia.(FOTO - AUTOR)

V Zmiešanej prevádzke mesta a ciest prvých tried hravejšie stlačíme spotrebu pod 5 litrov. Diaľnica zvyšuje spotrebu na 5,5 litra.

Momentálne je na počítadle 5250 kilometrov a celková priemerná spotreba 5,1 litra. Na ceste z Brezna cez Čertovicu a Huty až do Trstenej dosiahol motor spotrebu 4,9 litra na sto kilometrov.Cestou späť pri radosti z jazdy skoro šesť litrov.

Potrebuje ísť na podlahu

V kopcoch medzi Horehroním, Liptovom a Oravou sme spozorovali zvláštne nastavenie plynového pedálu. Krútiaci moment 260 Nm na papieri vrcholí až pri 1900 otáčkach (napríklad 1,6 TDI od VW má 250 Nm už pri 1500 otáčkach), ale bežne by mal moderný diesel reagovať aspoň od 1600 otáčok.

Pri stlačení plynu do polovice dráhy plynového pedálu sa nič nedialo a tak sme nemali dôvod ho tlačiť hlbšie. To isté mal aj Hyundai i30.

Minule sme však vyskúšali dať "podlahu" a motor ožil aj pri 1500 otáčkach. Hoci by bežne šofér netlačil na pílu podlahou ak to nejde pri polovičnom plyne ale tu to robí citeľný rozdiel. Skrátka navonok ospalejší diesel potrebuje podlahu.

Krásne auto

Jedno nám je už teraz jasné a to tvrdíme s plným vedomím a v triezvom stave. Kia cee´d je jedno moderné auto s prepracovaným interiérom, slušnými jazdnými vlastnosťami, pohodlným sedením a veľmi zrozumiteľným usporiadaním ovládacích prvkov.

Stabilizačný systém dodávaný sériovo, necháva šoférovi relatívne voľnú ruku. Zasahuje veľmi citlivo. Zrejme to má na svedomí aj presný podvozok, ktorý dobre drží stopu.(FOTO - PETER GREGORČOK)

Odkladacie priestory zrejme navrhol človek so zmyslom pre poriadok a praktický život. Tiež plasty a textílie v interiéri postúpili míľovými krokmi vpred. Ten pocit, ktorý navodzuje šoférovi jazda v Kii naozaj patrí do vyššej ligy kompaktov.

K vrcholu však ostáva ešte pár detailov, ako polohovanie elektricky ovládaného okna. Ak si chcete pootvoriť okno na presnú polohu cvičíte s vypínačom hore a dole aj desať krát. Na Golfe kliknete, ako treba, na prvý raz.

Miesto medzi komfortným sedadlom vodiča a ručnou brzdou je trochu malé a ťažko si predstaviť pohotové zatiahnutie za ručnú brzdu pri otočkách na snehu.

Z testovacieho zápisníka

Stav tachometra 4627 km
Priemerná spotreba 5,1 l/100km
Zrýchlenie z 0-100 km/h 10,91 s
Brzdná dráha 100 km/h-0 (studené brzdy) 41,7
Brzdná dráha 100 km/h-0 (horúce brzdy) 42,2
Čas v slalome 14,30 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň) 4,3 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň) 12,1 s
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň) 1900 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň) 1300 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (4. stupeň) 2450 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň) 2000 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6. stupeň) 1600 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6. stupeň) 2500 ot./min.

Ale vážne, je príliš blízko sedadla. Posledná výhrada smeruje k svetlometom, ktoré nesú zlý trend módy. Vyzerajú efektne a sú natiahnuté skoro cez pol predku auta, ale diaľkové svetlo je slabé. Teda do diaľky svietia výborne, ale krajnice osvetľujú snáď len stretávacie svetlá

V priložených tabuľkách uvádzame prvé namerané hodnoty, ktoré samozrejme neskôr porovnáme s výkonmi opotrebeného auta.

V dynamických meraniach sa nám páčili brzdy a stabilita v slalome. Prísnym pohľadom na vycibrené jazdné vlastnosti odporúčame v blízkej budúcnosti ešte doladiť tlmiče na utlmenie spätného kopanca v zákrute pri súčasnom prepružení od vlny cesty.

Kia cee´d 1,6 CRDi VGT EX – základné údaje

Cena modelu od (eur) 13.290
Cena test. verzie od (eur) 16.390
Cena test. Auta (eur) 18 420
Motor 1,6 CRDi VGT
Objem (cm3) 1582
Výkon (kW(k)) 94 (128)
Pri otáčkach (ot./min.) 4000
Krútiaci moment (Nm) 260
Pri otáčkach (ot./min.) 1900 - 2750
Priemerná spotreba (l/100km) 4,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s) 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 197
Prevodovka manuálna
Počet stupňov 6
Pneumatiky Hankook Ventus Prime II
Rozmer a index pneumatík 205/55 R16, 91H
Brzdy vpredu kotúčové
Brzdy vzadu kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg) 1375
Rezervné koleso dojazdové
Servisný interval (km/rok) 30000/1
Dĺžka (mm) 4310
Rázvor náprav (mm) 2650
Šírka (mm) 1780
Výška (mm) 1470
Základný objem kufra (l) 380
Delenie sedadiel 2/3
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  2. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  3. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  7. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  8. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  9. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Reverzné inžinierstvo na FVT
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 898
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 479
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 480
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 12 957
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 072
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 286
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 828
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 769
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 414
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 781
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v dennom stacionári v Nižnej Sitnici.

Viac vakcín by malo ísť na západ, kde je o ne väčší záujem.

9 h

Prieskum Globsecu hovorí o vzťahu Slovákov k Rusku.

3 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zasmejme sa s OĽaNO

Peter Tkačenko

Sľuby o zvyšovaní transparentnosti sú dnes smiešne, ale zákony stále platia.

14. apr

Neprehliadnite tiež

Seat Arona Xperience

Najväčšie zmeny sa udiali vo vnútri.

4 h
Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

10 h
Škoda Enyaq iV 80

Head-up displej s rozšírenou realitou sa osvedčil v hustom daždi.

16 h
Renault Arkana

Manuálna prevodovka už nebude k dispozícii.

13. apr