LIPTOVSKÝ MIKULÁŠ. Model cee´d má v našej redakcii svoje miesto, pretože minulú generáciu sme testovali vyše roka a s celkom slušným výsledkom vrátili po 50 000 kilometroch.
Akurát prvá generácia bola symbolom veľkej zmeny značky, nástupu európskeho štýlu a tiež nového dizajnu. Vtedy by sme neverili, že druhá generácia urobí ešte ďalší citeľný skok oproti prvej. Stalo sa. Zmeny cítiť v dizajne, materiáloch a hlavne v pri jazde a odhlučnení podvozka.
Priestor v interiéri je približne na tej istej úrovni. Väčšie očakávania máme od motorov a nižšej spotreby. Najmä pri benzínových modeloch minulej generácie bola spotreba vzdialená očakávaniam. Ani novinka s naftovým motorom 1,6 CRDi zatiaľ neplní výrobcom stanovený limit. Dúfame, že niekoľko tisíc kilometrov to zmení. Do prvých vstupných meraní stihla testovaná verzia najazdiť 4627 kilometrov.
Nemáme základný model
Podľa očakávania modely, z ktorých si možno vybrať ten na testy, nebývajú najlacnejším modelom ani chudobnou výbavou. Auto, ktoré predstavuje asi nadpriemer najpredávanejších modulácií výbavy, má však jednu výhodu.
Čím zložitejšie je vozidlo, tým náročnejšie je udržať bezporuchový stav. Už len zo základného predpokladu, že viac súčiastok zvyšuje pravdepodobnosť poruchy, to majú takéto modely náročnejšie.
Komfort jazdy je hlavným tromfom modelu cee´d.(FOTO - AUTOR)
Na test sme s tisíckou kilometrov na tachometri prevzali Kiu cee´d 1,6 CRDi VGT, vo výbave EX a s výkonom motora 94 kW.
Kompaktná Kia momentálne začína s cenou na úrovni 13.290 eur. Naftová verzia 1,6 CRDi stojí minimálne 16.390 eur a model EX v našom teste 17.990 eur.
Po pripočítaní poplatku 430 eur za striebornú metalízu je výsledná suma 18.420 eur. Výbava EX a výkon 94 kW by mali pri tejto sume zabezpečiť aj o triedu inú kvalitu jazdy než majú základné modely.
Spotrebu straší päťka
Cieľom asi každého motoristu je prejsť čo najviac kilometrov na jednej nádrži. Nám zatiaľ 53 litrová nádrž stačí na teoretických 1039 kilometrov. Pre istotu a už na rezerve paliva tankujeme už po 900 kilometroch.
Výrobca udáva priemernú spotrebu 4,1 litra a auto reálne osciluje na hranici piatich litrov. Občas je to 4,9 a potom 5,3.
Zadok pripomína Astru. Nepochybne aj technika nesie známky inšpirácie konkurenciou zo západu. Kia je však oproti Astre príťažlivejšia.(FOTO - AUTOR)
V Zmiešanej prevádzke mesta a ciest prvých tried hravejšie stlačíme spotrebu pod 5 litrov. Diaľnica zvyšuje spotrebu na 5,5 litra.
Momentálne je na počítadle 5250 kilometrov a celková priemerná spotreba 5,1 litra. Na ceste z Brezna cez Čertovicu a Huty až do Trstenej dosiahol motor spotrebu 4,9 litra na sto kilometrov.Cestou späť pri radosti z jazdy skoro šesť litrov.
Potrebuje ísť na podlahu
V kopcoch medzi Horehroním, Liptovom a Oravou sme spozorovali zvláštne nastavenie plynového pedálu. Krútiaci moment 260 Nm na papieri vrcholí až pri 1900 otáčkach (napríklad 1,6 TDI od VW má 250 Nm už pri 1500 otáčkach), ale bežne by mal moderný diesel reagovať aspoň od 1600 otáčok.
Pri stlačení plynu do polovice dráhy plynového pedálu sa nič nedialo a tak sme nemali dôvod ho tlačiť hlbšie. To isté mal aj Hyundai i30.
Minule sme však vyskúšali dať "podlahu" a motor ožil aj pri 1500 otáčkach. Hoci by bežne šofér netlačil na pílu podlahou ak to nejde pri polovičnom plyne ale tu to robí citeľný rozdiel. Skrátka navonok ospalejší diesel potrebuje podlahu.
Krásne auto
Jedno nám je už teraz jasné a to tvrdíme s plným vedomím a v triezvom stave. Kia cee´d je jedno moderné auto s prepracovaným interiérom, slušnými jazdnými vlastnosťami, pohodlným sedením a veľmi zrozumiteľným usporiadaním ovládacích prvkov.
Stabilizačný systém dodávaný sériovo, necháva šoférovi relatívne voľnú ruku. Zasahuje veľmi citlivo. Zrejme to má na svedomí aj presný podvozok, ktorý dobre drží stopu.(FOTO - PETER GREGORČOK)
Odkladacie priestory zrejme navrhol človek so zmyslom pre poriadok a praktický život. Tiež plasty a textílie v interiéri postúpili míľovými krokmi vpred. Ten pocit, ktorý navodzuje šoférovi jazda v Kii naozaj patrí do vyššej ligy kompaktov.
K vrcholu však ostáva ešte pár detailov, ako polohovanie elektricky ovládaného okna. Ak si chcete pootvoriť okno na presnú polohu cvičíte s vypínačom hore a dole aj desať krát. Na Golfe kliknete, ako treba, na prvý raz.
Miesto medzi komfortným sedadlom vodiča a ručnou brzdou je trochu malé a ťažko si predstaviť pohotové zatiahnutie za ručnú brzdu pri otočkách na snehu.
Z testovacieho zápisníka
Stav tachometra
4627 km
Priemerná spotreba
5,1 l/100km
Zrýchlenie z 0-100 km/h
10,91 s
Brzdná dráha 100 km/h-0 (studené brzdy)
41,7
Brzdná dráha 100 km/h-0 (horúce brzdy)
42,2
Čas v slalome
14,30 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (3.stupeň)
4,3 s
Pružnosť 70 – 100 km/h (4.stupeň)
12,1 s
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (3. stupeň)
1900 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 50 km/h (4. stupeň)
1300 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (4. stupeň)
2450 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (5. stupeň)
2000 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 90 km/h (6. stupeň)
1600 ot./min.
Otáčky pri rýchlosti 130 km/h (6. stupeň)
2500 ot./min.
Ale vážne, je príliš blízko sedadla. Posledná výhrada smeruje k svetlometom, ktoré nesú zlý trend módy. Vyzerajú efektne a sú natiahnuté skoro cez pol predku auta, ale diaľkové svetlo je slabé. Teda do diaľky svietia výborne, ale krajnice osvetľujú snáď len stretávacie svetlá
V priložených tabuľkách uvádzame prvé namerané hodnoty, ktoré samozrejme neskôr porovnáme s výkonmi opotrebeného auta.
V dynamických meraniach sa nám páčili brzdy a stabilita v slalome. Prísnym pohľadom na vycibrené jazdné vlastnosti odporúčame v blízkej budúcnosti ešte doladiť tlmiče na utlmenie spätného kopanca v zákrute pri súčasnom prepružení od vlny cesty.
Kia cee´d 1,6 CRDi VGT EX – základné údaje
Cena modelu od (eur)
13.290
Cena test. verzie od (eur)
16.390
Cena test. Auta (eur)
18 420
Motor
1,6 CRDi VGT
Objem (cm3)
1582
Výkon (kW(k))
94 (128)
Pri otáčkach (ot./min.)
4000
Krútiaci moment (Nm)
260
Pri otáčkach (ot./min.)
1900 - 2750
Priemerná spotreba (l/100km)
4,1
Zrýchlenie z 0-100 km/h (s)
10,9
Maximálna rýchlosť (km/h)
197
Prevodovka
manuálna
Počet stupňov
6
Pneumatiky
Hankook Ventus Prime II
Rozmer a index pneumatík
205/55 R16, 91H
Brzdy vpredu
kotúčové
Brzdy vzadu
kotúčové
Pohotovostná hmotnosť (kg)
1375
Rezervné koleso
dojazdové
Servisný interval (km/rok)
30000/1
Dĺžka (mm)
4310
Rázvor náprav (mm)
2650
Šírka (mm)
1780
Výška (mm)
1470
Základný objem kufra (l)
380
Delenie sedadiel
2/3
Autor: Peter Gregorčok