SME
Piatok, 22. september, 2023 | Meniny má Móric
reklama

V Dobšinej padali rekordy aj chvály organizátorom

Favorizovaný Talian Faggioli už od tréningu prekonával rekordy trate a naplnil očakávania. Aktuálny rekord zlepšil o neuveriteľných osem sekúnd. Koišova Fiesta bola najrýchlejším plechovým automobilom.

Simone Faggioli zvíťazil v každej jazde. Na suchu aj v daždi. Novým rekordom trate 2:23,850 zvýšil úroveň podujatia aj latku výkonov v Dobšinej.Simone Faggioli zvíťazil v každej jazde. Na suchu aj v daždi. Novým rekordom trate 2:23,850 zvýšil úroveň podujatia aj latku výkonov v Dobšinej. (Zdroj: autor)

DOBŠINÁ. Podobný pozitívny zážitok a emóciu z automobilových pretekov v úlohe diváka som mal naposledy z World Series by Renault na Hungaroringu. Preto si dovolím napísať pár riadkov skôr z pozície osobného zážitku, než z oficiálnych faktov a informácií.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preteky automobilov do vrchu v Dobšinej zaradené do Majstrovstiev Európy prekonali všetko, čo sa u nás v tejto disciplíne doposiaľ dialo. Prvá vec, ktorá ma ako prichádzajúceho diváka zaujala pred sobotným tréningom už o siedmej ráno, bola trať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z každého detailu od zabezpečenia až po informačné tabule bolo zrejmé, že nič sa nerobí na poslednú chvíľu a areál je pripravený.

kois.jpg

Boli bez chaosu

Bezpečnostné zóny, chodníky pre divákov, schodíky na lúkach a zábrany zo zjazdárskych tratí použité v nebezpečných úsekoch predviedli podujatie v tom najlepšom európskom formáte. Ako divák som nemal pocit, že som navštívil chaos ale v podstate vzorné podujatie.

Dokonca aj súkromná bezpečnostná služba vedela, kto kde môže a ako koho usmerniť. Pretekári mali v depách okrem elektriny k dispozícii tiež wifi na internetové pripojenie.

beres.jpg

Kým 6,8 kilometrová trať patrí medzi najkrajšie v Európe , mesto ako také veľké priestory na usporiadanie pretekov nemá. Na vlastnej koži som však videl, že depá sa dajú urobiť veľmi prehľadne a komfortne aj v uliciach mesta bez gigantického parkoviska.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A to je opäť o organizácii. Dôkazom zvládnutých pretekov bol prvý tréning v hustom daždi. V prvom rade začal na čas a keď niekto havaroval, problém vyriešili rýchlo. Zábavu v daždi rozprúdil Noro Kováčik a skupina drifterov na úvod. Uznanie si zaslúžili majitelia historických motoriek, ktorí v daždi vyšli na kopec a otvorili preteky.

Nasadenie od začiatku

Väčšina pretekárov síce brala tréning ako tréning, avšak aj napriek dažďu a nutnej obozretnosti bol tréning naoko atraktívny. Skrátka keď si dá jazdec prilbu na hlavu... Ak si odmyslíme driftera Kováčika, tak kráľom prvej zákruty v tréningu bol Jozef Béreš junior na Audi, ktoré sa mu podarilo preklopiť dverami napred, a dve tretiny zákruty prešiel rýchlym šmykom.

Zakončil to poriadnou šupou do výfuku pri preradení. Podobný úmysel mal aj Tomáš Srnka Ondrej, ale jeho Mitsubishi išlo v závere prejazdu nosom von, hoci razanciou patril Tomáš k najlepším. Igor Drotár sa dostal najbližšie k zvodidlu v nedotáčavom šmyku, avšak elektronika jeho Fabie WRC zabrala namiesto studených pneumatík a Igor "odišiel" zo zákruty vo veľkom štýle.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

bmw.jpg

Veľké srdce v prvej zákrute ukázala väčšina "relystov" aj na menších autách. Veľmi odvážne Išiel Špavelko, tiež Buffy ale aj Bohuš Finďo. Prejazd Martina Koiša bol naoko veľmi rýchly a Fiesta začala ukazovať potenciál. Za všetko hovorí fakt, že na mokrej trati sa pred Koiša v absolútnom hodnotení dostali len dva monoposty.

Sucho zlepšilo časy a náladu

Sobotné popoludnie s vysýchajúcou traťou dalo nádej divákom na suchšie státie a pretekárom na lepšie časy. To bolo vidieť vo výsledkoch, ktorým dominovali zakryté aj otvorené monoposty. Talian Faggioli len tak, aby sa nepovedalo, v tréningovom tempe prekonal rekord trate o sekundu.

Igora Drotára trápilo, že jeho Fabia WRC ide na dlhej rovinke iba 201 kilometrov za hodinu. V rovnakom mieste trate mal napríklad Jozef Béreš na starom Audi rýchlosť 248 km/h, čo bolo skoro ako placka Faggioliho. Koišova Fiesta tam išla podstatne pomalšie okolo 220 km/h, ale zbierala čas v iných miestach trate. Kráľom sobotnej podkovy bol Tomáš Ondrej a jeho prejazd efektným šmykom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

gabi.jpg

Samozrejme v tejto disciplíne sa nejazdí na efekt ale na čas, čo je prípad Petra Jureňu. Ten neostal nič dlžný svojej povesti lišiaka a v nedeľných pretekoch zlepšil svoje vlažné tréningové časy o sedem sekúnd a neohrozene vyhral skupinu N.

Koiš ušiel plecháčom

Martin Koiš sa zrejme s novým autom definitívne vzdialil konkurentom z minulého roka, pretože išiel časy hlboko pod tri minúty a neohrozene vyhral medzi plechovými autami. V úvodnej sezóne je to pre nové auto vynikajúci výsledok.

Oku diváka lahodil rýchlou jazdou mladý Tomáš Fusko s Feliciou Kit Car, ktorá ešte pamätá Emila Trinera a Majstrovstvá sveta. V nasledujúcich dňoch prinesieme na auto.sme.sk videá aj onboardy z podujatia, pretože pohyblivé obrázky sú v prípade motoršportu viac.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z pozície diváka a návštevníka pretekov môžem konštatovať, že Dobšiná patrí do veľkej vrchárskej Európy. Môžu za to vyvážené všetky stránky podujatia vrátane moderátorov a zábavy. Po stránke faktov, zábavy aj aktuálnosti výborne zvládli priestor štartu a prvej zákruty Alex Štefuca a Miro Tavalašek.

srnka.jpg

V prvom rade majú obaja rozhlasovú prax, v druhom rade žijú motoršportom a navyše Alex aktívne pretekal aj preteká, čiže vie mnohé aj o pocitoch za volantom. Vlado Miklošík bol na komentovanie v cieli sám, ale úplne si vystačil, dokonca mal čas na vsuvky a príbehy minulosti.

Bol moderátorom aj pre pretekársku rodinu aj bežných divákov. Kompletné výsledky aj s novým rekordom trate 2:23,850 nájdete na www.dobsinskykopec.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Podpora systému je slabá, je to na jednotlivcoch
  2. Prišli na to, že odpad je cenný
  3. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  4. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  5. Spoločnosť EY vyhlásila 18. ročník súťaže na Slovensku
  6. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty
  7. Septembrové číslo krížovkárskeho magazínu Lišiak v denníku SME
  8. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz
  1. Prišli na to, že odpad je cenný
  2. Ochutnajte zo Španielska viac. Spojte návštevu Madridu s Toledom
  3. Až dve tretiny Slovenska majú mäkkú vodu. Čo na to naše cievy?
  4. Autocentrá AURES Holdings obslúžili už 3 milióny zákazníkov
  5. Príďte ochutnať ocenené destiláty
  6. Oblačno, miestami roboti. Ďalší diel pútavého sci-fi komiksu
  7. Politici dobrovoľne posielajú slovenské ženy pod nôž
  8. IT expertka: Iba mobil deťom na učenie naozaj nestačí
  1. Ľuboš Fellner opäť pozýva. Kam volá turistov teraz? 12 485
  2. Už len dnes za vás Fellner zaplatí polovicu dovolenky 11 793
  3. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 9 129
  4. Ak podceníte pri stavbe toto, pripravte sa na vyššie účty 5 566
  5. Získajte 50% zľavu na predplatné SME.sk. Tu zistíte viac 3 216
  6. Plánujete nové bývanie o pár rokov? Čas na jeho kúpu je teraz 3 105
  7. 50-tisíc dovolenkárov si kúpilo zájazd cez SME 2 643
  8. Veľké Karlovice: wellness oáza kúsok od hraníc 2 434
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama

Blogy SME

  1. Tupou Ceruzou: Predvolebné vyšetrenie
  2. Peter Kubica: O behoch pri brehoch
  3. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (22. - 28.9.1923)
  4. Miroslav Lukáč: Mladí Vlci zo Smeru, ako sa sami nazvali, už vycerili tesáky a dokonca ich zaťali.
  5. Radko Mačuha: Čo je to Liberalizmus?
  6. Rado Surovka: Kto by nás mal zastupovať v parlamente ?
  7. Vladimír Krátky: Do plynu s nimi !
  8. Ivan Mlynár: Progresívne Slovensko – nebojte sa, prestaňte sa báť a dáme to
  1. Ján Šeďo: Králi "F + K + G" sa postavili pred vypredanú sálu s plnými gaťami, ako lazníci. 61 572
  2. Igor Kossaczký: Matovičova akcia ukázala pravdu o slovenských médiách 38 512
  3. Ján Šeďo: Mestskí policajti to pokašľali na celej čiare. 24 314
  4. Pavel Macko: Teraz sa ukáže, ako hlboko siahajú korene zla a aká silná je Žilinkova ochrana gaunerov 12 828
  5. Michael Achberger: Kľúč k rýchlemu metabolizmu: Začnite každý deň týmito raňajkovými zvykmi 10 113
  6. Ivan Mlynár: Zo skrine biskupov Slovenska vypadol ďalší kostlivec. 7 219
  7. Ladislav Matejka: Ako Slovensko vyhralo Volvo (skutočný príbeh) 6 946
  8. František Ptáček: „Sedembolestná panna Mária, oroduj za pána Fica!“ a iné prízraky Slovenské 6 755
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 68. - Arktída - Zem Františka Jozefa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 67. - Kto bol Juan de Fuca, ktorý dal meno prielivu, ktorý obmýva brehy kanadského ostrova Vancouver?
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 66. - Martin Frobisher, pirát alebo kapitán?
  4. Monika Nagyova: Rómske deti kradnú. Ale iba energiu.
  5. Jiří Ščobák: Na zimní plavání v neoprénu je dobré se začít připravovat už teď
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 65. - Odkiaľ pochádza názov Kanada?
  7. Jiří Ščobák: Čekání na Volodymyra Zelenského před prezidentským palácem v BA (foto)
  8. Monika Nagyova: Pedagógovia aj dnes trestajú deti za to, že odmietajú jesť to, čo im nechutí.
reklama
SkryťZatvoriť reklamu