SME
Utorok, 27. september, 2022 | Meniny má Cyprián

Biela čiara vám nezabráni prejsť autom cez trať električiek

Viete, kedy smiete prejsť autom cez električkový koľajový pás? Môžete dostať pokutu za to, že nebudete rešpektovať plnú čiaru medzi vašim jazdným pruhom a električkovou traťou?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marian: "Kedy sa môžem otočiť s autom cez koľajnice električky? V autoškole mi povedali, že ak nie sú koľajnice nad alebo pod úrovňou vozovky, teda nie sú výškovo upravené (teda sa dá cez ne normálne prejsť) a nie je tam žiadna značka zákaz otáčania, prípadne vodorovné/zvislé značenie prikázaného smeru rovno, tak sa normálne môžem cez koľajnice otočiť do protismeru.

Vraj čiara, ktorá je medzi koľajnicami a vozovkou nemá funkciu klasickej "plnej čiary", vraj je to len čiara, ktorá opticky oddeľuje vozovku od koľajníc, to je všetko. Je to naozaj tak?

Dokonca mi povedali, že je možné cez takéto koľajnice aj predchádzať pomalšie vozidlá. Alebo záleží na policajtovi, ako si to vyloží?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné pravidlá určujú, že aj električkový koľajový pás je časťou cesty. Ak iné predpisy nezakazujú na trať električiek vojsť a je to fyzicky možné, nedopustíte sa žiadneho priestupku.

Ako už napísal Marian, na trať električiek nesmiete vojsť, ak vám vodorovné či zvislé dopravné značenie prikazuje ísť smerom, ktorý nekrižuje električkovú trať, alebo zakazuje cez koľajnice odbočiť či otočiť sa do opačného smeru jazdy.

Kedy smiete na električkovú trať?

No, aj keď vám dopravné značky nič nezakazujú či nič neprikazujú, neznamená to, že smiete vždy vojsť na trať električiek.

V predpisoch sa píše: "Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde."

Ak je električková trať v úrovni vozovky, smiete na ňu vojsť vozidlom iba v nasledovných prípadoch:

  • pri obchádzaní,
  • pri predchádzaní,
  • pri odbočovaní,
  • pri otáčaní,
  • pri vchádzaní na cestu, alebo
  • ak to dovoľuje dopravná značka alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.

Čo v prípade, ak je medzi vašim jazdným pruhom a električkovým koľajovým pásom v úrovni vozovky neprerušovaná biela čiara?

Čo je to za čiaru?

Sedliacky rozum napovedá, že plná čiara sa nemá prechádzať. A ak, tak len vo výnimočných prípadoch. V cestnej premávke sú ale dopravné predpisy nadradené zdravému rozumu, ak sú vo vzájomnom rozpore a to až do momentu, kým sa predpisy nezmenia.

Spomínaná plná čiara nie je Pozdĺžnou súvislou čiarou (vodorovné dopravné značenie č. V 1a). Tá sa podľa predpisov používa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Električkový koľajový pás nie je ani jazdným pruhom s protismernou premávkou a ani radiacim pruhom pred križovatkou.

Plná čiara medzi vozovkou a električkovou traťou nie je ani Vodiacou čiarou (značka č. V 4). Táto značka totiž vyznačuje okraj vozovky a zároveň oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. A ak by spomínaná plná čiara aj bola touto značkou, vodič nemá zakázané ju prechádzať.

Z hľadiska predpisov vám teda plná biela čiara nezakazuje vojsť na električkovú trať v prípadoch, ktoré umožňuje zákon.

Ako napísal Marian, táto čiara v podstate nič neznamená. Keď tak, informuje vodiča, kde končí vozovka a kde začína električkový koľajový pás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  4. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  5. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME
  6. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny
  7. Sledujte príjem živín u starých rodičov
  8. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma?
  1. Piešťanská firma ovládla svet zubárskych kresiel
  2. Vyskúšajte vylepšenú aplikáciu SME aj s novou SME Minútou
  3. J&T BANKA upriamuje pozornosť na ochranu morských ekosystémov
  4. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať?
  5. Spolu tvoríme inkluzívne susedstvá
  6. Zákazníci OMV môžu vrátiť prírode kúsok lesa
  7. Štát zvyšuje dotácie na nájomné bývanie
  8. Industriálna Spilka Offices je súčasťou Týždňa zelených budov
  1. Tejto zelenine patrí štvrté miesto na svete. Máte ju doma? 12 504
  2. Osem cestovateľských tipov, kam sa vybrať cez jesenné prázdniny 10 483
  3. OMV mení kuchynský olej za kávu. Teraz na celom Slovensku 3 845
  4. Najradšej by ste pri čítaní správ odleteli preč? 3 453
  5. Morca-della a Pali. Tatrakon stojí na osvedčenej klasike 3 419
  6. Bublina: Hravý a kreatívny časopis pre deti v denníku SME 2 342
  7. Najradšej by ste sa pri čítaní správ nechali zahrabať? 1 993
  8. Viete, ktorá je najvzácnejšia komodita? Budete prekvapení! 1 686
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Smer dodá na vyslovenie nedôvery Matovičovi 27 hlasov.


10 h
Tomáš Taraba v rozhovore s Borisom Kollárom.

Odídenca z klubu ĽSNS spájajú so Sme rodina Košč a Pčolinský


10 h
Dražba 18 bytov v komplexe Domus Petra je naplánovaná na polovicu októbra.

Projekt Domus Petra doplatil na prasknutie realitnej bubliny pred desiatimi rokmi.


13 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


6 h

Blogy SME

  1. Karol Bujaček: Experiment, Vlna, Leviatan: Tri filmy, ktoré si človek zapamätá
  2. Ján Zelenák: e ako E
  3. Jozef Sitko: Klamali včera, klamú viac dnes a šíria chaos i strach
  4. Veronika Michalčíková: Španielska Andalúzia (2): Hollywood v púšti
  5. Matúš Lazúr: Čo bude špendlíkom ktorý spôsobí prasknutie realitnej bubliny?
  6. Andrej Csino: Prax Dr. Schamana 17 / Mier
  7. Ľubomír Belák: Slovensko vyhlásilo vojnu? Komu?
  8. Martin Kiňo: RODINNÉ FIRMY: Najvýhodnejšou formou pre rodinný holding je s.r.o. alebo a.s. (3. časť)
  1. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú. 15 279
  2. Ján Valchár: Prečo je čiastočná mobilizácia v Rusku dobrou správou? 13 620
  3. Martin Majzlan: Pamír, miesto kde som zanechal kus svojho srdca (+Video) 6 271
  4. Janka Bittó Cigániková: Katarína Hatráková a Romana Tabák sa dnes stali symbolom pokrytectva a bezcharakternosti 5 323
  5. Milan Removčík: Vlakom do Splitu. 4 692
  6. Tereza Krajčová: Grécke Atény 2/4 - Majestátny Acropolis, antická atmosféra v Agore a stopy Rimanov 4 544
  7. Miroslav Lukáč: Viete že ruský trpaslík je najväčší na svete, ruské hodinky najrýchlejšie a Červená armáda nie je krvavočervená, ale ružová? 3 794
  8. Ján Valchár: Denacifikované kormorány a úspešná ruská protidefenzíva 3 441
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 48. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 3/3 - rok 1928
  2. Jiří Ščobák: Co konkrétního se hovoří o finanční gramotnosti na Slovensku?
  3. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Ľudia nosia vo vreckách nože a ešte sa tým chvastajú.
  4. Jiří Ščobák: Plaval jsem přes Dunaj a byla to brnkačka!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 47. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 2/3 - rok 1927
  6. Jiří Ščobák: Energie a plyn: Zvládneme túto zimu v poriadku? Prečo je dôležité, aby trh s plynom fungoval ako celok? Odporučili by ste fixovať ceny energií?
  7. Jiří Ščobák: Ako sa nedať podviesť v online svete? (pustite/dajte prečítať aj svojim rodičom!)
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 46. - Arktída - Hubert Wilkins a Detroitská arktická expedícia 1/3 - rok 1926
SkryťZatvoriť reklamu