Biela čiara vám nezabráni prejsť autom cez trať električiek

Viete, kedy smiete prejsť autom cez električkový koľajový pás? Môžete dostať pokutu za to, že nebudete rešpektovať plnú čiaru medzi vašim jazdným pruhom a električkovou traťou?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marian: "Kedy sa môžem otočiť s autom cez koľajnice električky? V autoškole mi povedali, že ak nie sú koľajnice nad alebo pod úrovňou vozovky, teda nie sú výškovo upravené (teda sa dá cez ne normálne prejsť) a nie je tam žiadna značka zákaz otáčania, prípadne vodorovné/zvislé značenie prikázaného smeru rovno, tak sa normálne môžem cez koľajnice otočiť do protismeru.

Vraj čiara, ktorá je medzi koľajnicami a vozovkou nemá funkciu klasickej "plnej čiary", vraj je to len čiara, ktorá opticky oddeľuje vozovku od koľajníc, to je všetko. Je to naozaj tak?

Dokonca mi povedali, že je možné cez takéto koľajnice aj predchádzať pomalšie vozidlá. Alebo záleží na policajtovi, ako si to vyloží?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné pravidlá určujú, že aj električkový koľajový pás je časťou cesty. Ak iné predpisy nezakazujú na trať električiek vojsť a je to fyzicky možné, nedopustíte sa žiadneho priestupku.

Ako už napísal Marian, na trať električiek nesmiete vojsť, ak vám vodorovné či zvislé dopravné značenie prikazuje ísť smerom, ktorý nekrižuje električkovú trať, alebo zakazuje cez koľajnice odbočiť či otočiť sa do opačného smeru jazdy.

Kedy smiete na električkovú trať?

No, aj keď vám dopravné značky nič nezakazujú či nič neprikazujú, neznamená to, že smiete vždy vojsť na trať električiek.

V predpisoch sa píše: "Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde."

Ak je električková trať v úrovni vozovky, smiete na ňu vojsť vozidlom iba v nasledovných prípadoch:

  • pri obchádzaní,
  • pri predchádzaní,
  • pri odbočovaní,
  • pri otáčaní,
  • pri vchádzaní na cestu, alebo
  • ak to dovoľuje dopravná značka alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.

Čo v prípade, ak je medzi vašim jazdným pruhom a električkovým koľajovým pásom v úrovni vozovky neprerušovaná biela čiara?

Čo je to za čiaru?

Sedliacky rozum napovedá, že plná čiara sa nemá prechádzať. A ak, tak len vo výnimočných prípadoch. V cestnej premávke sú ale dopravné predpisy nadradené zdravému rozumu, ak sú vo vzájomnom rozpore a to až do momentu, kým sa predpisy nezmenia.

Spomínaná plná čiara nie je Pozdĺžnou súvislou čiarou (vodorovné dopravné značenie č. V 1a). Tá sa podľa predpisov používa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Električkový koľajový pás nie je ani jazdným pruhom s protismernou premávkou a ani radiacim pruhom pred križovatkou.

Plná čiara medzi vozovkou a električkovou traťou nie je ani Vodiacou čiarou (značka č. V 4). Táto značka totiž vyznačuje okraj vozovky a zároveň oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. A ak by spomínaná plná čiara aj bola touto značkou, vodič nemá zakázané ju prechádzať.

Z hľadiska predpisov vám teda plná biela čiara nezakazuje vojsť na električkovú trať v prípadoch, ktoré umožňuje zákon.

Ako napísal Marian, táto čiara v podstate nič neznamená. Keď tak, informuje vodiča, kde končí vozovka a kde začína električkový koľajový pás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 549
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 750
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 083
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 068
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 178
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 632
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 627
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 439
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 433
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 050

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.