Biela čiara vám nezabráni prejsť autom cez trať električiek

Viete, kedy smiete prejsť autom cez električkový koľajový pás? Môžete dostať pokutu za to, že nebudete rešpektovať plnú čiaru medzi vašim jazdným pruhom a električkovou traťou?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marian: "Kedy sa môžem otočiť s autom cez koľajnice električky? V autoškole mi povedali, že ak nie sú koľajnice nad alebo pod úrovňou vozovky, teda nie sú výškovo upravené (teda sa dá cez ne normálne prejsť) a nie je tam žiadna značka zákaz otáčania, prípadne vodorovné/zvislé značenie prikázaného smeru rovno, tak sa normálne môžem cez koľajnice otočiť do protismeru.

Vraj čiara, ktorá je medzi koľajnicami a vozovkou nemá funkciu klasickej "plnej čiary", vraj je to len čiara, ktorá opticky oddeľuje vozovku od koľajníc, to je všetko. Je to naozaj tak?

Dokonca mi povedali, že je možné cez takéto koľajnice aj predchádzať pomalšie vozidlá. Alebo záleží na policajtovi, ako si to vyloží?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné pravidlá určujú, že aj električkový koľajový pás je časťou cesty. Ak iné predpisy nezakazujú na trať električiek vojsť a je to fyzicky možné, nedopustíte sa žiadneho priestupku.

Ako už napísal Marian, na trať električiek nesmiete vojsť, ak vám vodorovné či zvislé dopravné značenie prikazuje ísť smerom, ktorý nekrižuje električkovú trať, alebo zakazuje cez koľajnice odbočiť či otočiť sa do opačného smeru jazdy.

Kedy smiete na električkovú trať?

No, aj keď vám dopravné značky nič nezakazujú či nič neprikazujú, neznamená to, že smiete vždy vojsť na trať električiek.

V predpisoch sa píše: "Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde."

Ak je električková trať v úrovni vozovky, smiete na ňu vojsť vozidlom iba v nasledovných prípadoch:

  • pri obchádzaní,
  • pri predchádzaní,
  • pri odbočovaní,
  • pri otáčaní,
  • pri vchádzaní na cestu, alebo
  • ak to dovoľuje dopravná značka alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.

Čo v prípade, ak je medzi vašim jazdným pruhom a električkovým koľajovým pásom v úrovni vozovky neprerušovaná biela čiara?

Čo je to za čiaru?

Sedliacky rozum napovedá, že plná čiara sa nemá prechádzať. A ak, tak len vo výnimočných prípadoch. V cestnej premávke sú ale dopravné predpisy nadradené zdravému rozumu, ak sú vo vzájomnom rozpore a to až do momentu, kým sa predpisy nezmenia.

Spomínaná plná čiara nie je Pozdĺžnou súvislou čiarou (vodorovné dopravné značenie č. V 1a). Tá sa podľa predpisov používa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Električkový koľajový pás nie je ani jazdným pruhom s protismernou premávkou a ani radiacim pruhom pred križovatkou.

Plná čiara medzi vozovkou a električkovou traťou nie je ani Vodiacou čiarou (značka č. V 4). Táto značka totiž vyznačuje okraj vozovky a zároveň oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. A ak by spomínaná plná čiara aj bola touto značkou, vodič nemá zakázané ju prechádzať.

Z hľadiska predpisov vám teda plná biela čiara nezakazuje vojsť na električkovú trať v prípadoch, ktoré umožňuje zákon.

Ako napísal Marian, táto čiara v podstate nič neznamená. Keď tak, informuje vodiča, kde končí vozovka a kde začína električkový koľajový pás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Paneurópska vysoká škola otvára špecializované kurzy IT
  2. Medzinárodná súťaž FIRST LEGO League na Fakulte informatiky PEVŠ
  3. S profesorom Michalom Miovským o prevencii závislostí
  4. Poslanci nevzdávajú boj proti herniam, chcú prísnu reguláciu
  5. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  6. Mäsovýroba Gašparík získala ocenenie Danubius Gastro 2017
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  1. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 378
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 7 461
  3. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 6 704
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 240
  5. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 6 010
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 979
  7. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 4 913
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 4 699
  9. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 498
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 896

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Mnohí mlčia, on nie. Služba vlasti z neho spravila lovca ľudí

Mikuláš Tóth tvrdí, že si z vojenčiny priniesol domov traumu. A rozhodol sa, že nebude mlčať. Protestuje.

EKONOMIKA

Prečo sa Juhoafričan teší, keď si môže poslať životopis cez SMS (rozhovor)

Na zemi žije viac ľudí bez fyzickej adresy než s adresou.

KOMENTÁRE

Mihál opúšťa Sulíka. Máme na viac?

Predseda SaS je výraznou osobnosťou, ktorá ľudí rozdeľuje.

EKONOMIKA

Křetínský: Desím sa, aby napätie v koalícii neohrozilo Slovensko

Danko sa nás na nič nespýtal, hovorí šéf EPH.

Neprehliadnite tiež

Nemecko trvá na zachovaní nezávislosti Opelu od PSA Group do roku 2020

Vedenie Peugeot-Citroen sa stretlo s odborármi Opelu

Ak natankujete Jaguar na pumpe Shell, môžete zaplatiť online priamo z auta

Platbu za palivo jednoducho potvrdíte na dotykovom displeji.

Česká vláda dá miliardu na vybudovanie nabíjačiek pre elektromobily

Pomôcť by mali aj dotácie na kúpu elektromobilov.

Pozrite si rebríček 50 najpredávanejších áut sveta

Jediným nováčikom v prvej desiatke poradia je Honda Civic.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop