SME
Streda, 21. október, 2020 | Meniny má UršuľaKrížovkyKrížovky

Biela čiara vám nezabráni prejsť autom cez trať električiek

Viete, kedy smiete prejsť autom cez električkový koľajový pás? Môžete dostať pokutu za to, že nebudete rešpektovať plnú čiaru medzi vašim jazdným pruhom a električkovou traťou?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marian: "Kedy sa môžem otočiť s autom cez koľajnice električky? V autoškole mi povedali, že ak nie sú koľajnice nad alebo pod úrovňou vozovky, teda nie sú výškovo upravené (teda sa dá cez ne normálne prejsť) a nie je tam žiadna značka zákaz otáčania, prípadne vodorovné/zvislé značenie prikázaného smeru rovno, tak sa normálne môžem cez koľajnice otočiť do protismeru.

Vraj čiara, ktorá je medzi koľajnicami a vozovkou nemá funkciu klasickej "plnej čiary", vraj je to len čiara, ktorá opticky oddeľuje vozovku od koľajníc, to je všetko. Je to naozaj tak?

Dokonca mi povedali, že je možné cez takéto koľajnice aj predchádzať pomalšie vozidlá. Alebo záleží na policajtovi, ako si to vyloží?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné pravidlá určujú, že aj električkový koľajový pás je časťou cesty. Ak iné predpisy nezakazujú na trať električiek vojsť a je to fyzicky možné, nedopustíte sa žiadneho priestupku.

Ako už napísal Marian, na trať električiek nesmiete vojsť, ak vám vodorovné či zvislé dopravné značenie prikazuje ísť smerom, ktorý nekrižuje električkovú trať, alebo zakazuje cez koľajnice odbočiť či otočiť sa do opačného smeru jazdy.

Kedy smiete na električkovú trať?

No, aj keď vám dopravné značky nič nezakazujú či nič neprikazujú, neznamená to, že smiete vždy vojsť na trať električiek.

V predpisoch sa píše: "Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde."

Ak je električková trať v úrovni vozovky, smiete na ňu vojsť vozidlom iba v nasledovných prípadoch:

  • pri obchádzaní,
  • pri predchádzaní,
  • pri odbočovaní,
  • pri otáčaní,
  • pri vchádzaní na cestu, alebo
  • ak to dovoľuje dopravná značka alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.

Čo v prípade, ak je medzi vašim jazdným pruhom a električkovým koľajovým pásom v úrovni vozovky neprerušovaná biela čiara?

Čo je to za čiaru?

Sedliacky rozum napovedá, že plná čiara sa nemá prechádzať. A ak, tak len vo výnimočných prípadoch. V cestnej premávke sú ale dopravné predpisy nadradené zdravému rozumu, ak sú vo vzájomnom rozpore a to až do momentu, kým sa predpisy nezmenia.

Spomínaná plná čiara nie je Pozdĺžnou súvislou čiarou (vodorovné dopravné značenie č. V 1a). Tá sa podľa predpisov používa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Električkový koľajový pás nie je ani jazdným pruhom s protismernou premávkou a ani radiacim pruhom pred križovatkou.

Plná čiara medzi vozovkou a električkovou traťou nie je ani Vodiacou čiarou (značka č. V 4). Táto značka totiž vyznačuje okraj vozovky a zároveň oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. A ak by spomínaná plná čiara aj bola touto značkou, vodič nemá zakázané ju prechádzať.

Z hľadiska predpisov vám teda plná biela čiara nezakazuje vojsť na električkovú trať v prípadoch, ktoré umožňuje zákon.

Ako napísal Marian, táto čiara v podstate nič neznamená. Keď tak, informuje vodiča, kde končí vozovka a kde začína električkový koľajový pás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  8. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  10. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  3. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  4. Päť chýb pri zateplení strechy
  5. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  6. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  7. Prebudili ste sa už v sude, sene alebo teepee? Je to zážitok!
  8. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  9. Bezbariérové vozidlo
  10. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 29 815
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 15 792
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 14 958
  4. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 13 522
  5. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 11 688
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 661
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 513
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 358
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 128
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Slovensko má nové denné maximum nakazených (minúta po minúte)

Nakazených koronavírusom na Slovensku je 25 100 osôb. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 98 obetí.

Na snímke minister obrany SR Jaroslav Naď (OĽaNO) počas brífingu s novinármi po skončení 45. schôdze vlády SR 21. októbra 2020 v Bratislave.

Čo musíte vedieť o celoplošnom testovaní? Ministerstvo zverejnilo postup

Testovanie na koronavírus sa uskutoční počas troch víkendov.

Testovanie ľudí pred nemocnicou na Kramároch.
Peter Sagan na Giro d'Italia 2020.

Neprehliadnite tiež

Hummer sa vracia, jazdí na elektrinu a hýbe sa ako krab

Trojica elektromotorov dáva výkon až 1000 koní.

GMC Hummer EV
Hyundai Tucson

Z Renaultu Mégane sa stane elektrický crossover

Spaľovacie motory budú už minulosťou.

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.