Biela čiara vám nezabráni prejsť autom cez trať električiek

Viete, kedy smiete prejsť autom cez električkový koľajový pás? Môžete dostať pokutu za to, že nebudete rešpektovať plnú čiaru medzi vašim jazdným pruhom a električkovou traťou?

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Marian: "Kedy sa môžem otočiť s autom cez koľajnice električky? V autoškole mi povedali, že ak nie sú koľajnice nad alebo pod úrovňou vozovky, teda nie sú výškovo upravené (teda sa dá cez ne normálne prejsť) a nie je tam žiadna značka zákaz otáčania, prípadne vodorovné/zvislé značenie prikázaného smeru rovno, tak sa normálne môžem cez koľajnice otočiť do protismeru.

Vraj čiara, ktorá je medzi koľajnicami a vozovkou nemá funkciu klasickej "plnej čiary", vraj je to len čiara, ktorá opticky oddeľuje vozovku od koľajníc, to je všetko. Je to naozaj tak?

Dokonca mi povedali, že je možné cez takéto koľajnice aj predchádzať pomalšie vozidlá. Alebo záleží na policajtovi, ako si to vyloží?"

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Dopravné pravidlá určujú, že aj električkový koľajový pás je časťou cesty. Ak iné predpisy nezakazujú na trať električiek vojsť a je to fyzicky možné, nedopustíte sa žiadneho priestupku.

Ako už napísal Marian, na trať električiek nesmiete vojsť, ak vám vodorovné či zvislé dopravné značenie prikazuje ísť smerom, ktorý nekrižuje električkovú trať, alebo zakazuje cez koľajnice odbočiť či otočiť sa do opačného smeru jazdy.

Kedy smiete na električkovú trať?

No, aj keď vám dopravné značky nič nezakazujú či nič neprikazujú, neznamená to, že smiete vždy vojsť na trať električiek.

V predpisoch sa píše: "Električkový koľajový pás zvýšený nad úroveň vozovky alebo znížený pod jej úroveň, alebo ktorý je od vozovky inak oddelený, najmä obrubníkom, smie sa prechádzať len priečne, a to na mieste prispôsobenom na to. Pritom vodič nesmie ohroziť ani obmedziť električku v jazde."

Ak je električková trať v úrovni vozovky, smiete na ňu vojsť vozidlom iba v nasledovných prípadoch:

  • pri obchádzaní,
  • pri predchádzaní,
  • pri odbočovaní,
  • pri otáčaní,
  • pri vchádzaní na cestu, alebo
  • ak to dovoľuje dopravná značka alebo
  • ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.

Čo v prípade, ak je medzi vašim jazdným pruhom a električkovým koľajovým pásom v úrovni vozovky neprerušovaná biela čiara?

Čo je to za čiaru?

Sedliacky rozum napovedá, že plná čiara sa nemá prechádzať. A ak, tak len vo výnimočných prípadoch. V cestnej premávke sú ale dopravné predpisy nadradené zdravému rozumu, ak sú vo vzájomnom rozpore a to až do momentu, kým sa predpisy nezmenia.

Spomínaná plná čiara nie je Pozdĺžnou súvislou čiarou (vodorovné dopravné značenie č. V 1a). Tá sa podľa predpisov používa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou, na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Električkový koľajový pás nie je ani jazdným pruhom s protismernou premávkou a ani radiacim pruhom pred križovatkou.

Plná čiara medzi vozovkou a električkovou traťou nie je ani Vodiacou čiarou (značka č. V 4). Táto značka totiž vyznačuje okraj vozovky a zároveň oddeľuje vozovku od krajnice, prípadne chodníka. A ak by spomínaná plná čiara aj bola touto značkou, vodič nemá zakázané ju prechádzať.

Z hľadiska predpisov vám teda plná biela čiara nezakazuje vojsť na električkovú trať v prípadoch, ktoré umožňuje zákon.

Ako napísal Marian, táto čiara v podstate nič neznamená. Keď tak, informuje vodiča, kde končí vozovka a kde začína električkový koľajový pás.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  7. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  8. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  10. Kam do tepla v januári?
  1. Aké sú gastrotrendy pre rok 2018?
  2. Chcete bývať na dobrom mieste? Zakotvite v Adlerovej!
  3. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  4. Alarica – new business project in the market of shoes
  5. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  6. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  7. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  8. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  9. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  10. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 562
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 169
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 359
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 119
  5. Kam do tepla v januári? 1 780
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 515
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 405
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 306
  9. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 904
  10. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 856

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zarábajú milióny na úkor štátu. Priekupníkov dreva sa nedarí odstaviť

Niektoré firmy, ktoré len skupujú drevo a posúvajú ho ďalej, majú s Lesmi SR uzatvorené nevypovedateľné zmluvy.

KOMENTÁRE

Starostlivosť vzorného hospodára

Podozrenie, že sa o milióny podelili, asi napadá kdekomu.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

SVET

Nemeckí socialisti tesne odhlasovali koalíciu s Merkelovou

Vláda môže vzniknúť na Veľkú noc.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.