VIEDEŇ, PÍLA. Tak na túto prvú jazdu isto nezabudneme. Prvý krát v histórii výroby videí pre auto.sme.sk sme stratili z auta kameru. Držiak aj s kamerou odpadli zo zadnej časti auta niekde na okraji obce Píla a už sme ich viac nenašli. Okrem kamery nám je ľúto záberov, ktoré sú nenávratne preč.
Našťastie v druhej kamere sa niečo uchovalo a napriek minúte ticha za kameru, prinášame video so sumárom prvých dojmov z jazdy. Cenu Rapidu pre Slovensko ešte nevieme. Isté je, že Rapid bude mať dostatok konkurentov.
Renault Fluence bojuje na trhu už dlhý čas a jeho cenové argumenty sú veľmi silné. Rovnako Citroen aj Peugeot chystajú nízkorozpočtové lacné sedany.
Rapid má oproti všetkým jednu vážnu výhodu a to päťdverovú karosériu typu liftback. Čiže vyzerá ako sedan, ale má lepší prístup do hlbokého batožinového priestoru.
Pod vedením dizajnéra Jozefa Kabaňa vznikla prvá Škoda s novým štýlom dizajnu. Smer, ktorým sa budú uberať škodovky v nasledujúcich rokoch, teda určuje 4,4 metra dlhý liftback s rázvorom na úrovni kompaktu. V priebehu roka uvidíme Green Tec verzie zamerané na zníženie spotreby.
Väčšina záujemcov o rodinné auto s 550 litrovým kufrom má na výber niekoľko úrovní výbav. Stabilizačný systém ESP bude v štandarde, podobne aj šesť airbagov a dve zadné sedadlá so systémom Isofix.
Rapid je v mnohých smeroch veľmi užitočným a priestranným autom. V mieste na kolená prekonáva očakávania, na šírku je tak na úrovni Octavie druhej generácie.
Nevedno ako a kde nameral výrobca vzadu medzi sedákom a stropom 972 milimetrov na hlavu. Pri opretom chrbte je to o 8 centimetrov menej a v štandardnej polohe sme my namerali 920 mm.
Už od trojvalca
Základná paleta motorov vychádza z jedného naftového štvorvalca a troch benzínových motorov. Automobilka za základ - zrejme cenový trhák - zvolila trojvalcový motor 1,2 MPI s výkonom 55 kW. Rapid s trojvalcom má hmotnosť len 1135 kilogramov ale 75 koní bude asi málo.
Preplňovaný motor 1,2 TSI so štyrmi valcami môže mať 63 kW a päťstupňovú manuálnu prevodovku, alebo 77 kW a šesťstupňový manuál. Najsilnejší Rapid 1,4 TSI dosahuje výkon 90 kW avšak iba v kombinácii so 7-stupňovou prevodovkou DSG. Rovnakú prevodovku si možno priplatiť aj k slabšej verzii naftového motora 1,6 TDI s výkonom 66 kW.
Diesel má však aj alternatívu 5-stupňovej manuálnej prevodovky a vyššieho výkonu 77 kW. Zvlášť priemerné spotreby naftových verzií od 4,2 do 4,4 litra vyzerajú veľmi atraktívne.
Na prvej jazde nám robil spoločnosť diesel 1,6 TDI vo výkonnejšej verzii. Nevedno koľko bude stáť, ale je to výborné riešenie. Agregát ťahá od nízkych otáčok a pri predbiehaní ho možno efektívne podržať v otáčkach.
Prvé dojmy z Rapidu
pekná prístrojovka a primeraná kvalita materiálov
slušné miesto na nohy vzadu, nie na hlavu
výborné auto pre rodiny s dvomi deťmi
špičkový naftový motor 1,6 TDI vo verzii 77 kW
nevkusné výplne dverí
tvrdší podvozok na nerovnostiach, cítiť rázy
aj 16 palcové kolesá sa v karosérii trochu strácajú
perfektný kufor a dômyselný systém doplnkov
ďalšie auto podľa českého chalupárskeho receptu
V prípade, že niekto z obce Píla našiel pri odbočke na Červený Kameň malú kameru s držiakom, ponúkame odmenu za vrátenie.
Autor: rch