Z východu je k Jadranu najlepšie cez Budapešť

Testovali sme dve cesty s dvoma rovnakými autami a v reálnom čase

Je lacnejšie a rýchlejšie cestovať k Jadranu pre turistov z východu po slovenských cestách alebo keď využijú jazdu cez Miškolc? Tento rok sme otestovali dve cesty s dvoma rovnakými autami a v reálnom čase.

Pred Nitrou pribudol významný úsek rýchlostnej komunikácie R1, ktorý spolu s rýchlostnou cestou okolo Žiaru nad Hronom zrýchlil cestu do Bratislavy o viac než pol hodiny.

Cez Miškolc

info
Fakty
Nezabudnite zaplatiť
  • V Maďarsku môžete zaplatiť aj v hotovosti eurami, ale potom bude desaťdňová známka za použitie diaľnic stáť okolo dvanásť eur. Najlacnejšie ju kúpite za forinty alebo kartou. Nám po zaplatení z účtu odpísalo desať eur a 24 centov.
  • Po mnohých hodinách strávených na diaľniciach u južných susedov môžeme potvrdiť, že videokontrola evidenčných čísel, na ktoré je kredit uhradený, funguje, a kto nemá zaplatené, môže čakať hliadku.
  • Pre motoristov, ktorí ešte za maďarské diaľnice neplatili, pripomíname, že nedostanú známku, ale len blok a kontrolný ústrižok za zaplatenie diaľničného poplatku. Obsluhe čerpacej stanice treba nahlásiť evidenčné číslo.

Ani podľa kalkulácie internetových programov nebola cesta cez Bratislavu rýchlejšia, ale šetrila peniaze za diaľnice v Maďarsku. Tiež bola zaujímavá v spotrebe paliva, pretože väčšia časť išla mimo diaľnic, a teda aj nižšou priemernou rýchlosťou.

Prvá vec, ktorou možno mierne ušetriť na kávu, je diaľničná známka – poplatok za maďarské diaľnice. Ak ju kúpite na pumpe v Košiciach-Barci alebo pred maďarskými hranicami, zaplatíte trinásť eur.

Oplatí sa ju kúpiť v Maďarsku na ceste pred Miškolcom.

Cestu do Miškolca obyvatelia Košíc dobre poznajú, napriek tomu musíme upozorniť na krátky asi kilometrový úsek s prepadnutým povrchom cesty a množstvom nerovností, ktorý zostal neopravený.

Náskok v Budapešti

Pred Miškolcom je veľmi prehľadné značenie, čiže každý sa bez problémov vyhne mestu. Stačí sledovať diaľničný privádzač M30, ktorý sa ani nie po tridsiatich kilometroch prehľadne pripojí na diaľnicu M3 smerom na Budapešť.

Cesta Maďarskom začína byť od tohto momentu výhodnejšia, pretože kým dovtedy druhé auto ukrajovalo vzdialenosť z Košíc smerom na Zvolen rovnako rýchlo, teraz začalo zaostávať.

Nikto nemá jednoduchšiu cestu okolo hlavného mesta Maďarska ako motoristi z Košíc, pretože môžu od roku 2010 využiť diaľničnú skratku M31 z diaľnice M3 priamo na obchvat M0. Ušetríte tak okolo dvadsať kilometrov.

Aj bez navigácie

Dopravné značenie na nových častiach obchvatu je výborné a pozorný motorista sa nemá ako pomýliť pri hľadaní cieľovej diaľnice M7, ktorá sa končí v Chorvátsku.

Jediný bod, kde bol obchvat súčasťou diaľnice M5, je teraz lepšie označený a cestári tam pridali reflexne zvýraznené prvky M0, aby sa motoristom nestalo, že na tom kúsku M5 sa vyberú smerom na Szeged.

Na obchvate vždy sledujte M0, následne M7 a neľakajte sa, ak na každej tabuli tieto označenia neuvidíte. Dnes možno Budapešť obísť sústavou diaľnic a rýchlostných ciest aj bez mapy a navigácie, len sledovaním tabúľ, ako sme to urobili v našom teste.

Mínus dve hodiny

Kým v aute idúcom Maďarskom sme mali Budapešť dávno za chrbtom, druhá posádka bola sotva v Nitre a čakala ju cesta do Bratislavy a potom Maďarskom dolu do Chorvátska. Na dohodnutom mieste, prvej čerpacej stanici INA v Chorvátsku, sme boli po necelých šiestich hodinách jazdy z Košíc.

Na druhú posádku, ktorá išla Maďarskom cez Szombathely a musela obísť cíp Slovinska s poplatkami, sme čakali vyše dvoch hodín. Táto časová strata nestojí za ušetrené peniaze, lebo cesta z Košíc Slovenskom je o 120 kilometrov dlhšia ako cez Miškolc.

Auto malo síce o necelý liter nižšiu spotrebu a neplatili desať eur za diaľnice v Maďarsku, ale o dvadsať kilometrov nižšiu priemernú rýchlosť a viac najazdených kilometrov. Cesta cez Budapešť je výhodnejšia a komfortnejšia.

ico

Vyskúšajte to aj cez Bosnu

Rozvoj diaľničnej siete Chorvátska spojil Makarskú riviéru so svetom kvalitnými diaľnicami a odpočívadlami. Cesta sa tak síce stala rýchlou a komfortnou, ale zároveň je nudná.

Odkedy Maďarsko postavilo novú diaľnicu od Budapešti až po hranice s Chorvátskom a nové lepšie cesty pribudli aj v Bosne, stojí za vyskúšanie aj cesta cez Bosnu.

Lacnejšie, ale dlhšie

Už pri pohľade na Bačinské jazerá za Gradacom je jasné, že hoci cesta bude pomalá, na výhľady bude bohatá. Najskôr putujete proti prúdu Neretvy, potom pozdĺž rieky Bosny a napokon po boku Dunaja až do Budapešti.

Treba prejsť mestá Metkovič, Mostar, Sarajevo, Zenica, Doboj, Bosanski Šamac, Osijek, Moháč, Budapešť. Východniari môžu pokračovať na Miškolc a západniari a Stredoslováci obchvatom Budapešti na Györ.

Názvy miest si napíšte na lístok a nezablúdite, všetky sú na smerových návestiach a už pred dosiahnutím jedného sa začína návestie ďalšieho.

Budete mať síce nižšiu spotrebu, ale na cestách budete asi o štyri hodiny dlhšie. Za chorvátske diaľnice platíte len na úseku od Bosny do Osijeku 95 kún, ten sa však dá vynechať.

Spotreba auta bola výrazne nižšia ako na diaľniciach, lacnejšie tu aj natankujete a výhodnejšie nakúpite. Priemerná rýchlosť však bude sotva 55 kilometrov za hodinu.

Zabudnite na Google mapy

Záhrada Chorvátska, čiže delta rieky Neretvy, je posledným miestom trasy na jadranskej magistrále, pretože v Opuzene treba odbočiť na Metkovič a smer do Bosny a Hercegoviny. Na hraniciach sa zdržíte chvíľu, navigácia sa však môže v tomto momente stratiť.

Napríklad mapy na serveroch Googlu a mnohé navigačné aplikácie smartfónov nepoznajú Bosnu.

Toto je oddychová trasa na dva dni s prvou pomalšou časťou v Bosne, ktorá ponúka skvostný Mostar a ešte krajšie údolie Neretvy. Spravíte ju aj za deň.

Dostupnosť internetu v Bosne vyráža dych. Bezplatné wifi nájdete na čerpacích staniciach, v hoteloch a dokonca aj v krčme pri Jablanici.

V Sarajeve odporúčame prenocovať. Isté urýchlenie cesty spôsobil nový úsek diaľnice zo Sarajeva do Zenice.

Od hraníc Bosny s Chorvátskom naberá cesta iné tempo, pretože desať kilometrov od priechodu sa začína diaľnica A3 do Záhrebu, z ktorej treba po ôsmich kilometroch odbočiť na A5 do Osijeku.

Odtiaľ je to na novú maďarskú diaľnicu M6 na skok. Začína sa pri Moháči a končí sa v Budapešti na obchvate M0.

Diaľnici chýba kuchyňa

Nová diaľnica M6 má rovný povrch a veľmi precízne vyhotovenie s tunelmi. V minimálne 50-kilometrových rozstupoch nájdete nové čerpacie stanice OMV, Shell a Mol, ale žiadnu tradičnú kuchyňu.

Ak sa chcete dobre najesť a vidieť veľký Dunaj, prejdite z diaľnice na paralelnú cestu číslo 6 pri mestečku Paks.

Cesta troch riek z Jadranu do Košíc nie je pre uponáhľaných turnusových dovolenkárov, ale pre cestovateľov a labužníkov. Trasu považujeme za bezpečnú, pútavú a oddychovú.

(rch)

ico

Na miestnych trhoch nájdete čerstvú zeleninu za dobré ceny

Cena potravín a služieb nezávisí len od lokality, ale aj od času, kedy ste na dovolenke.

trh-120x90.JPGTak ako je na kilometre Chorvátsko rozťahané, také rôznorodé sú aj ceny v jeho letoviskách. Rozdiel je veľký, najmä ak nakupujete na trhu. V mestách ako Rijeka, Split, Zadar či Dubrovník aj na trhoch síce dostanete čerstvú zeleninu a ovocie, ale často o desiatky kún drahšie ako na trhoch v menších mestách.

Ak však budete vo vnútrozemí, na trhu alebo od domáceho poľnohospodára dostanete papriku, paradajky, broskyne či hrozno oveľa lacnejšie.

Ich cena, samozrejme, závisí aj od obdobia, kedy dozrievajú, a od miesta, kde sa pestujú. Ak budete v okolí Makarskej, neďaleko je nádherná oblasť delty Neretvy, kde sa pestuje väčšina zeleniny a ovocia, takže tam môžete rátať s nižšími cenami.

V obchodoch reťazcov ako Tommy alebo Konzum síce nájdete lacnejšiu zeleninu aj ovocie a po celej krajine približne za rovnakú cenu, ale bola by škoda nevyužiť práve tunajšie trhy.

Potraviny sú na ostrovoch drahšie

Aj potraviny a pivo či víno stoja v obchodných reťazcoch viac-menej rovnako po celom Chorvátsku. Inak je to v reštauráciách a baroch.

Cena sa odvíja od obľúbenosti lokality a v rámci nej aj od toho, či je na pobreží, alebo v okrajovej štvrti.

V Dubrovníku sme za fľaškové pivo na hlavnej turistickej triede Stradun v starom meste zaplatili 40 kún, čo je okolo päť a pol eura, zatiaľ čo inde za hradbami stálo čapované 15 kún.

V ďalších turistických lokalitách nie je medzi cenami až taký veľký rozdiel. V Splite sme dostali pivo za 20 kún, na plážach v okolí mesta stál polliter od 12 do 15 kún.

Rovnako je to aj s kávou – za bežné presso s mliekom zaplatíte od sedem do 15 kún, záleží na lokalite.

Ďalším špecifikom dovolenky v Chorvátsku je pobyt na ostrovoch. Najmä dovážané potraviny a nápoje sú tu približne o 20 percent drahšie.

V reštauráciách si dajte plody mora

prisera-120x90.jpgČo sa týka reštaurácií, výber je tiež pestrý a rovnako aj ceny. Ale ak máte radi morské príšery, určite si ich doprajte. Vyjdú oveľa lacnejšie ako u nás a sú čerstvé.

Ak dovolenkujete napríklad v okolí Pelješacu, odporúčame slávky, ktoré sú vraj najlepšie z celého Chorvátska. Nie podľa bedekrov ani podľa domácich.

Presvedčení sú o tom kuchári, ale napríklad aj ľudia z Istrie či z vnútrozemia. A práve na Istrii sa v Limskom kanáli pestujú vynikajúce kamenice, ktoré nájdete v reštauráciách po celom polostrove.

Ryby, chobotnice či mušle si však môžete za veľmi nízke ceny kúpiť aj v rybarniciach – obchodoch s rybami. Teda ak si ich viete sami upraviť.

Rovnako je to napríklad aj s čevapmi či pljeskavicami – mletým mäsom s korením, ktoré si môžete ugrilovať. U mäsiara vás kilogram už vopred pripraveného vyjde približne na 35 kún, čo v reštaurácii dáte tak za jednu porciu so štyrmi až šiestimi kúskami.

Ubytovanie aj naslepo

Väčšina Slovákov si netrúfne ísť na dovolenku naslepo. A tak má už dopredu objednaný apartmán v súkromí či izbu v hoteli. Stále však nie je problém prísť priamo na miesto, kde sa vám zapáči, a skúsiť nájsť si ubytovanie.

Keďže nástupné termíny sú zvyčajne v sobotu, vhodné je prísť až v nedeľu, prípadne iný deň v týždni. To už domáci vedia, že im nahlásení hostia neprišli, a vedia, dokedy a koľko majú voľných izieb či postelí.

A keď nenájdete hneď na prvýkrát, nezúfajte. Buď vás sama majiteľka osloví, alebo narazíte na babičku na stoličke pri ceste s tabuľkou Zimmer frei, alebo vás priamo domáci pošlú, kam treba.

Často sa nám stalo, že už niekoľko stoviek metrov od mora sme našli skvelé ubytovanie za veľmi dobrú cenu. Ak máte auto a netrváte na mori priamo pod oknami, vyskúšajte si nájsť apartmán pár kilometrov vo vnútrozemí.

Často je to lacnejšie a raňajkovať na balkóne domu uprostred viníc s morom v diaľke má tiež svoje čaro.

Jana Čevelová, FOTO SME - MIRO ČEVELA

ico

Cenové rozdiely sú veľké

  • Čapované pivo – točeno pivo - 0,5 - od 12 do 15 kún, na ostrove Braè napríklad až 25 kún
  • Pivo v obchode 1 l - od 15 - 20 kún
  • Káva s mliekom – kava sa mljekom - od 7 do 12 kún
  • Mlieko – mljeko - 1 l okolo 5 kún
  • Kurča – pile - kilo okolo 22 kún
  • Zemiaky – krumpir - 1 kg - 3 – 5 kún
  • Paprika – paprika - 1 kg – veľmi rôzne od 4 do 8 kún
  • Paradajky - rajčica -1 kg – veľmi rôzne od 4 do 8 kún
  • Broskyne - breskva alebo ljepatica - 1 kg - od 7 do 12 kún
  • Melón – ljubenica - 1 kg - od 4 do 7 kún
  • Chlieb – kruh - od 6 do 8 kún
  • Minerálka – prirodna mineralna voda - 1,5 l - v obchode okolo 5 kún, v reštaurácii 10
  • Ryba - ribe – napríklad kilo sardiniek 20 kún, väčšia ryba od 25 do 45 kún
  • Ubytovanie v apartmáne od 12 až do 25 eur za osobu.
  • Ubytovanie v hoteli od 45 do 60 eur za osobu.
  • Večera v reštaurácii od 7 – 25 eur na osobu.

Kurz podľa NBS – 1 eur = 7,48 HRK

(Informácie: z dotazníka na Facebooku a od našich kolegov)

mapa_pre-web_res.jpg

Pre zväčšenie kliknite

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  2. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  3. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  4. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  5. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  6. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  7. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  8. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  9. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  10. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 10 404
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 10 309
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 329
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 092
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 981
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 174
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 008
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 579
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 877
  10. Jarné prázdniny pri mori? 2 571

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rezník z TASR by bol v RTVS pre poslancov schodnejší než Mika

Bývalá šéfka Markízy Zuzana Ťapáková sa po kauze Evka ako kandidátka na riaditeľku RTVS už nespomína.

KULTÚRA

Tajná služba si objednala vraždu. Na film Únos bolo treba odvahu

Politické trilery u nás nevznikajú.

ŠPORT

Spieva si Marleyho, dá si pivo. Ako Sagan trénoval v horách

Sagan sa pripravoval inak ako súperi.

TECH

Akadémia vied má päť slabých ústavov, dva špičkové

Päť ústavov nestojí na pevných základoch.

Neprehliadnite tiež

Výroba áut v Rusku v januári stúpla medziročne o viac ako 60 %

V minulom roku celková výroba medziročne klesla.

Prieskum spoľahlivosti J.D. Power: Kórejci sa zlepšujú, Fiat prepadol

Najlepšie sa umiestnil koncern Toyota, získal až 10 z 18 ocenení v jednotlivých segmentoch.

Zákazníkov Octavie čaká skúška vernosti (prvá jazda)

Primárny model Škodovky je po modernizácii pokojnejší a so širšou ponukou elektronických asistentov. S adaptívnymi tlmičmi je v komfortom režime skutočne pohodlná.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop