Maria: "Moja sestra išla po diaľnici. Dostala defekt v ľavom pruhu a hodilo ju do zvodidiel. Ja som išla za ňou, stočila som to a zostala som stáť na ľavej strane diaľnice za ňou. Ako sa má v takejto situácii postupovať?
Najhoršie je, že sa prirútilo veľké auto a narazilo do nás. Skončilo sa to zle. Kto bol na vine? On išiel rýchlo a my sme nemohli prejsť s autami na pravú stranu..."
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk
Maria neskôr doplnila, že defekt sa stal počas predchádzania kamiónu a Maria takisto havarovala. Nepodarilo sa jej dostatočne zabrzdiť a narazila do sestrinho vozidla. Keď šla položiť výstražný trojuholník, prirútilo sa tretie auto, ktorého vodič vraj ani nebrzdil, keď narazil do havarovaných áut.
Defekt sa môže stať každému
Sestra Marie dostala na diaľnici defekt. Je to udalosť, ktorá sa môže stať komukoľvek. Zabrániť sa jej nedá. Často sa po defekte auto správa nevypočítateľne a aj skúsený vodič má problémy takéto vozidlo zvládnuť aj pri nižších rýchlostiach.
Vodičke auta, ktoré skončilo vo zvodidlách, v podstate niet čo vyčítať. Auto mohlo byť po náraze neovládateľné, šoférka v šoku.
V ideálnom prípade by mal vodič auta, ktoré po havárii zostalo na ceste, zapnúť výstražnú funkciu smeroviek, obliecť si reflexnú vestu a za vozidlo umiestniť v predpísanej vzdialenosti výstražný trojuholník. Pritom je vhodné sa na vozovke zbytočne nezdržiavať.
Tieto povinnosti nakoniec, zabezpečila Maria.
Nezabúdajte na bezpečnú vzdialenosť
Marii by sa nestala dopravná nehoda, ak by dodržiavala dopravné predpisy. Píše, že začala predbiehať kamión krátko pred tým, ako jej sestra dostala defekt, keď predchádzala toho istého kamiónu.
Ak zoberieme do úvahy dĺžku kamiónu a predpokladáme, že autá išli rýchlejšie ako 100 km/h, Maria nedodržala bezpečnú vzdialenosť medzi ňou a vozidlom jej sestry. Ohrozila nielen seba, ale aj ďalšie vozidlá.
V predpisoch sa píše: "Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy."
Nepodceňujte primeranú rýchlosť
Za náraz tretieho vozidla do stojacich áut pri stredových vozidlách s najväčšou pravdepodobnosťou môže práve vodič auta, ktorý sa prirútil ako tretí. Každý vodič má jazdiť tak rýchlo, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. Vzniknutú prekážku mal pritom vodič veľkého auta obísť.
Každá diaľnica je budovaná tak, aby vodič aj pri väčších rýchlostiach mal možnosť vidieť ďaleko pred seba. Aby mohol včas zareagovať na prípadné problémy. To sa ale pri treťom aute nestalo.
Havária tretieho auta, o akej napísala Maria, sa stávajú najčastejšie vtedy, ak autá idúce za sebou nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť. Prvé auto sa síce vyhne prekážke, vodič ďalšieho ale objektívne nestihne zareagovať a narazí do prekážky.
Na ceste treba byť ostražitý
Na cestách, nielen na diaľniciach, je potrebné správať sa bezpečne. Aby sa nikomu nič nestalo alebo aby sa riziko problémov minimalizovalo. Ak tomu prispôsobíte spôsob jazdy, či rýchlosť, nemali by ste porušiť žiadne predpisy aj keby ste ich nepoznali.
Je nebezpečné zabúdať na riziká vyplývajúce z cestnej premávky. Nech sú vaše dôvody akékoľvek. Ešte nebezpečnejšie však je, ak sa vodič spolieha na to, že sa mu na ceste nič nestane. Vtedy poľaví v koncentrácii a aj keď on sám nič nespraví, môže sa nájsť niekto iný, kto vás dostane do problémov.
Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?
Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk