SME
reklama

Na diaľnici sa netlačte na auto pred vami

Nepodceňujte bezpečnú vzdialenosť a primeranú rýchlosť na diaľnici. Aj drobná chyba sa môže zmeniť na katastrofu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)


Maria: "Moja sestra išla po diaľnici. Dostala defekt v ľavom pruhu a hodilo ju do zvodidiel. Ja som išla za ňou, stočila som to a zostala som stáť na ľavej strane diaľnice za ňou. Ako sa má v takejto situácii postupovať?

Najhoršie je, že sa prirútilo veľké auto a narazilo do nás. Skončilo sa to zle. Kto bol na vine? On išiel rýchlo a my sme nemohli prejsť s autami na pravú stranu..."

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Maria neskôr doplnila, že defekt sa stal počas predchádzania kamiónu a Maria takisto havarovala. Nepodarilo sa jej dostatočne zabrzdiť a narazila do sestrinho vozidla. Keď šla položiť výstražný trojuholník, prirútilo sa tretie auto, ktorého vodič vraj ani nebrzdil, keď narazil do havarovaných áut.

Defekt sa môže stať každému

Sestra Marie dostala na diaľnici defekt. Je to udalosť, ktorá sa môže stať komukoľvek. Zabrániť sa jej nedá. Často sa po defekte auto správa nevypočítateľne a aj skúsený vodič má problémy takéto vozidlo zvládnuť aj pri nižších rýchlostiach.

Vodičke auta, ktoré skončilo vo zvodidlách, v podstate niet čo vyčítať. Auto mohlo byť po náraze neovládateľné, šoférka v šoku.

V ideálnom prípade by mal vodič auta, ktoré po havárii zostalo na ceste, zapnúť výstražnú funkciu smeroviek, obliecť si reflexnú vestu a za vozidlo umiestniť v predpísanej vzdialenosti výstražný trojuholník. Pritom je vhodné sa na vozovke zbytočne nezdržiavať.

Tieto povinnosti nakoniec, zabezpečila Maria.

Nezabúdajte na bezpečnú vzdialenosť

Marii by sa nestala dopravná nehoda, ak by dodržiavala dopravné predpisy. Píše, že začala predbiehať kamión krátko pred tým, ako jej sestra dostala defekt, keď predchádzala toho istého kamiónu.

Ak zoberieme do úvahy dĺžku kamiónu a predpokladáme, že autá išli rýchlejšie ako 100 km/h, Maria nedodržala bezpečnú vzdialenosť medzi ňou a vozidlom jej sestry. Ohrozila nielen seba, ale aj ďalšie vozidlá.

V predpisoch sa píše: "Vodič motorového vozidla je na diaľnici povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať bezpečnú vzdialenosť. Bezpečná vzdialenosť je minimálne taká vzdialenosť, ktorú vozidlo prejde za dve sekundy; ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3, vzdialenosť, ktorú prejde za tri sekundy."

Nepodceňujte primeranú rýchlosť

Za náraz tretieho vozidla do stojacich áut pri stredových vozidlách s najväčšou pravdepodobnosťou môže práve vodič auta, ktorý sa prirútil ako tretí. Každý vodič má jazdiť tak rýchlo, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad. Vzniknutú prekážku mal pritom vodič veľkého auta obísť.

Každá diaľnica je budovaná tak, aby vodič aj pri väčších rýchlostiach mal možnosť vidieť ďaleko pred seba. Aby mohol včas zareagovať na prípadné problémy. To sa ale pri treťom aute nestalo.

Havária tretieho auta, o akej napísala Maria, sa stávajú najčastejšie vtedy, ak autá idúce za sebou nedodržiavajú bezpečnú vzdialenosť. Prvé auto sa síce vyhne prekážke, vodič ďalšieho ale objektívne nestihne zareagovať a narazí do prekážky.

Na ceste treba byť ostražitý

Na cestách, nielen na diaľniciach, je potrebné správať sa bezpečne. Aby sa nikomu nič nestalo alebo aby sa riziko problémov minimalizovalo. Ak tomu prispôsobíte spôsob jazdy, či rýchlosť, nemali by ste porušiť žiadne predpisy aj keby ste ich nepoznali.

Je nebezpečné zabúdať na riziká vyplývajúce z cestnej premávky. Nech sú vaše dôvody akékoľvek. Ešte nebezpečnejšie však je, ak sa vodič spolieha na to, že sa mu na ceste nič nestane. Vtedy poľaví v koncentrácii a aj keď on sám nič nespraví, môže sa nájsť niekto iný, kto vás dostane do problémov.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 709
  2. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 17 010
  3. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 539
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 849
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 109
  6. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 021
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 735
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 6 017
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Vladimír Krátky: Nebude zo psa slanina - ani zo Slovenska baranina .
  2. Lucia Nicholsonová: List ministrovi Tarabovi, ktorý chce znásilniť Ústavu
  3. Michal Drotován: Peter Pellegrini ako zástupca bežného občana? Naozaj?
  4. Ján Škerko: Rozhovor ministra vnútra s hľadaným extrémistom
  5. Ján Šeďo: Z pohľadu mysliaceho človeka vládnu šmejdi a vzťahoví analfabeti.
  6. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  7. Juraj Kumičák: Kolaborant
  8. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 869
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 581
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 402
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 10 465
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 409
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 356
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 184
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 431
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu