SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Väčšina cyklistov jazdí bez prilby, aj keď je to nebezpečné

Dospelí cyklisti v obci si nemusia dávať prilbu, korčuliari ani mimo nej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dospelí cyklisti v obci si nemusia dávať prilbu. Korčuliari ani mimo nej. Túto možnosť zvyčajne využívajú napriek tomu, že prilba cyklistu chráni.

info
Povinná prilba
§ 55,
zákon č. 8/2009 Z.z.:
(9) Cyklista je povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, táto povinnosť sa vzťahuje aj na jazdu v obci.

§ 15,
vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(6) ... Ochranná prilba cyklistov a kolobežkárov musí spĺňať najmenej technické požiadavky podľa technickej normy (napr. STN EN 1078 Prilby pre cyklistov a pre používateľov skejtbordov a kolieskových korčúľ, STN EN 1080 Prilby proti nárazom pre malé deti).

Polovica detí na bicykloch nemala na hlave prilbu. Potvrdil to prieskum poisťovne Genertel, ktorý robila na vzorke tisíc ľudí na bratislavskej hrádzi cez víkend 28. a 29. júla.

Od 1. februára 2009 musia cyklisti mimo obce nosiť prilbu, deti do 15 rokov aj v obci. "Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista jazdiaci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Za porušenie povinností hrozia aj cyklistom pokuty. Predpisy umožňujú pokutovať cyklistu až do výšky 60 eur. Horšie je, ak pre chýbajúcu prilbu príde cyklista o zdravie alebo život.

V marci tohto roku vošiel muž na bicykli do cesty nákladného auta. Cyklistu bez prilby odhodil náraz mimo cesty a hlavou narazil na betón. Aj napriek úsiliu záchranárov muž po desiatich minútach skonal.

Lebka vás ani pri nízkej rýchlosti neochráni

Ľudská lebka poskytuje prirodzenú ochranu len do rýchlosti 10 až 15 km/h. Už čelný náraz v rýchlosti 20 km/h je smrteľný. Cyklistická prilba, ktorá sa dá kúpiť už za 20 eur, spoľahlivo ochráni hlavu až v 85 % úrazov a mozog v 88 % úrazov.

O tom, či nosiť prilby alebo nenosiť, vedú niektorí športovci polemiky. V prípade kolízie a nárazu hlavou na pevnú prekážku však prilba dokáže zachrániť život, prípadne zmierniť trvalé poškodenie zdravia. Hovorí sa, že ľudský život má hodnotu, ktorá sa nedá vyčísliť. Zdanlivo malá investícia do ochrany hlavy je tou najziskovejšou, ktorú môžete vo svojom živote urobiť.

Rodič prilbu mal, dieťa v sedačke na bicykli za ním nie

Z 1000 cyklistov a korčuliarov jazdiacich v lokalite bratislavskej hrádze väčšina prilbu na hlave nemala. Prilbu nemalo:

  • 75% dospelých cyklistov,
  • 40% detí na bicykloch (vrátane detí sediacich na detských sedačkách na bicykli),
  • 97% dospelých na korčuliach,
  • 57% detí na korčuliach.

Prilby mali väčšinou amatérski fanúšikovia cyklistiky v dresoch, jazdiacich na kvalitných bicykloch. Sprevádzajúce manželky, priateľky prilby nenosili.

Na bicykloch, s nasadenými detskými sedačkami mal prilbu väčšinou otec. Dieťa sediace vzadu na sedačke vo väčšine prípadov prilbu nemalo. Pri páde z bicykla by bolo ohrozené práve dieťa, keďže v moderných sedačkách má pripútané nohy aj telo. Pri páde bicykla na zem by si dieťa udrelo hlavu priamo o asfalt, bez možnosti chrániť sa rukami.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  3. Home (ale aj) Office
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Zelená Bratislava
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 711
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 143
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 710
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 721
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 118
  6. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 11 276
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 9 547
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 081
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 079
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 019
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric