Väčšina cyklistov jazdí bez prilby, aj keď je to nebezpečné

Dospelí cyklisti v obci si nemusia dávať prilbu, korčuliari ani mimo nej.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR)

Dospelí cyklisti v obci si nemusia dávať prilbu. Korčuliari ani mimo nej. Túto možnosť zvyčajne využívajú napriek tomu, že prilba cyklistu chráni.

info
Povinná prilba
§ 55,
zákon č. 8/2009 Z.z.:
(9) Cyklista je povinný počas jazdy na bicykli mimo obce chrániť si hlavu riadne upevnenou ochrannou prilbou. Ak je cyklistom osoba mladšia ako 15 rokov, táto povinnosť sa vzťahuje aj na jazdu v obci.

§ 15,
vyhláška č. 464/2009 Z.z.:
(6) ... Ochranná prilba cyklistov a kolobežkárov musí spĺňať najmenej technické požiadavky podľa technickej normy (napr. STN EN 1078 Prilby pre cyklistov a pre používateľov skejtbordov a kolieskových korčúľ, STN EN 1080 Prilby proti nárazom pre malé deti).

Polovica detí na bicykloch nemala na hlave prilbu. Potvrdil to prieskum poisťovne Genertel, ktorý robila na vzorke tisíc ľudí na bratislavskej hrádzi cez víkend 28. a 29. júla.

Od 1. februára 2009 musia cyklisti mimo obce nosiť prilbu, deti do 15 rokov aj v obci. "Za zníženej viditeľnosti musí mať cyklista jazdiaci po krajnici alebo po okraji vozovky na sebe viditeľne umiestnené reflexné prvky alebo oblečený reflexný bezpečnostný odev," píše sa v zákone o cestnej premávke.

Za porušenie povinností hrozia aj cyklistom pokuty. Predpisy umožňujú pokutovať cyklistu až do výšky 60 eur. Horšie je, ak pre chýbajúcu prilbu príde cyklista o zdravie alebo život.

V marci tohto roku vošiel muž na bicykli do cesty nákladného auta. Cyklistu bez prilby odhodil náraz mimo cesty a hlavou narazil na betón. Aj napriek úsiliu záchranárov muž po desiatich minútach skonal.

Lebka vás ani pri nízkej rýchlosti neochráni

Ľudská lebka poskytuje prirodzenú ochranu len do rýchlosti 10 až 15 km/h. Už čelný náraz v rýchlosti 20 km/h je smrteľný. Cyklistická prilba, ktorá sa dá kúpiť už za 20 eur, spoľahlivo ochráni hlavu až v 85 % úrazov a mozog v 88 % úrazov.

O tom, či nosiť prilby alebo nenosiť, vedú niektorí športovci polemiky. V prípade kolízie a nárazu hlavou na pevnú prekážku však prilba dokáže zachrániť život, prípadne zmierniť trvalé poškodenie zdravia. Hovorí sa, že ľudský život má hodnotu, ktorá sa nedá vyčísliť. Zdanlivo malá investícia do ochrany hlavy je tou najziskovejšou, ktorú môžete vo svojom živote urobiť.

Rodič prilbu mal, dieťa v sedačke na bicykli za ním nie

Z 1000 cyklistov a korčuliarov jazdiacich v lokalite bratislavskej hrádze väčšina prilbu na hlave nemala. Prilbu nemalo:

  • 75% dospelých cyklistov,
  • 40% detí na bicykloch (vrátane detí sediacich na detských sedačkách na bicykli),
  • 97% dospelých na korčuliach,
  • 57% detí na korčuliach.

Prilby mali väčšinou amatérski fanúšikovia cyklistiky v dresoch, jazdiacich na kvalitných bicykloch. Sprevádzajúce manželky, priateľky prilby nenosili.

Na bicykloch, s nasadenými detskými sedačkami mal prilbu väčšinou otec. Dieťa sediace vzadu na sedačke vo väčšine prípadov prilbu nemalo. Pri páde z bicykla by bolo ohrozené práve dieťa, keďže v moderných sedačkách má pripútané nohy aj telo. Pri páde bicykla na zem by si dieťa udrelo hlavu priamo o asfalt, bez možnosti chrániť sa rukami.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 459
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 886
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 716
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 685
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 795
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 586
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 279
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 267
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 186
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 788

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Ako sa Slovák z Terchovej stal veľkým reformátorom u Márie Terézie

Adam František Kollár, vedec a knihovník bol jedným z popredných osvietenských reformátorov.

PLUS

V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili Bratislavčania svojho tvorivého ducha.

KOMENTÁRE

Potrebujeme posilniť kultúru záväznosti

Musíme prestať so spájaním LGBTI s ohrozením tzv. tradičnej rodiny.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.