SME

Zlodeji áut to majú jednoduché, pomáha im internet

Biele BMW 1M Coupé zmenilo majiteľa. Nedobrovoľne. Partia zlodejov si pre auto britského majiteľa prišla v noci. Stačili im tri minúty.

(Zdroj: youtube.com)

Biele BMW 1M Coupé zmenilo majiteľa. Nedobrovoľne. Partia zlodejov si pre auto britského majiteľa prišla v noci. K odcudzeniu auta im stačili iba tri minúty. Všetko zaznamenala kamera.

Zlodeja áut čoskoro doplnia a časom nahradia hackeri, predpovedajú podľa portálu auto.idnes.cz odborníci. Obrana v podstate neexistuje.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Majiteľ auta si posledný videozáznam svojho auta nenechal pre seba. Z reakcií na fóre 1addicts.com zistil, že nie je jediný, komu zmizlo v poslednej dobe zánovné BMW. Podľa dostupných informácií zmenilo nedobrovoľne majiteľa v marci tohto roku 300 vozidiel mníchovskej automobilky. A to len vo Veľkej Británii.

SkryťVypnúť reklamu

Pozrite si, aké autá sa kradnú na Slovensku (mapa, štatistiky)

Krádež sama o sebe nie je nič nezvyčajné. A​utá sa kradli, kradnú a budú kradnúť. Majiteľa odcudzeného kupé ale zarazilo, aké jednoduché to zlodeji mali. Napriek pokročilému zabezpečovaciemu systému a bezkľúčovému vstupu (auto sa štartuje tlačidlom a kľúč nemá klasický kovový tŕň).

Zo záznamu bezpečnostných kamier nie je detailný postup úplne zrejmý. Ďalšie videá na internete ale ukazujú, čo presne zlodeji robili. Najprv sa museli dostať do auta. Prvý z kumpánov sa pustil do demontáže bočného okna BMW (auto bolo britské, takže miesto vodiča je vpravo). Ďalší zlodej strážil a ten najdôležitejší čakal schovaný.

Keď auto otvorili, tretí zlodej nasadol na sedadlo vodiča, niečo niekam pripojil a auto sprevádzkoval. Zlodeji ale neštartovali hneď, najskôr auto odsunuli za roh, aby majiteľa neprebudili. Až potom odišli.

SkryťVypnúť reklamu
Načítavam video...

Zlodejské náradie

Záhadu odblokovania auta nebolo ťažké odhaliť. S presným postupom sa na internete chváli jeden z výrobcov odblokovávacích zariadení. Postup je triviálny a zvládne ho po zhliadnutí videa aj malé dieťa.

Nutnosťou je prístup do kabíny auta, kde sa vo väčšine moderných áut v miestach pod volantom nachádza diagnostická zásuvka. Do nej sa prístroj pripojí a najprv sa priložením pripraví iný elektronický kľúč od auta rovnakej značky.

Po krátkej operácii sa rovnakým spôsobom kľúč preprogramuje pre dané auto. Celá operácia zaberie niekoľko desiatok sekúnd.

Kurzy pre mechanikov ... a zlodejov

Bulharská firma Edilock vyrába odblokovávacie zariadenia pre viaceré značky vozidiel. V ponuke majú aj ďalšie "diagnostické" prístroje. Tie zvládnu aj servisné operácie, nemajú problém ani s pretáčaním tachometrov.

SkryťVypnúť reklamu

Firma pre istotu na svojich stránkach uvádza, že jej prístroje sú určené len pre legálne operácie, predovšetkým diagnostiku a prípadné kriminálne využitie je na zodpovednosti užívateľa.

Škatuľka bulharského výrobcu pre preprogramovanie kľúčov áut BMW nie je lacná. Výrobca za ňu chce 8 000 eur. Bonusom je nonstop asistencia.

Na trhu sú ale aj lacnejšie prístroje od čínskych výrobcov, ktoré takisto dokážu preprogramovať drvivú väčšinu elektronických automobilových kľúčov. Vysoká cena za prístroj sa ale zlodejom veľmi rýchlo vráti.

"Bohužiaľ, na činnosti firmy nie je nič nelegálneho, rovnako ako je legálne vyrábať zbrane," komentuje pre iDNES.cz predaj zlodejského náradia expert z BMW, ktorý nechcel byť menovaný. Firma vraj dokonca kontaktovala BMW v Bulharsku a ponúkla spoluprácu. "Vraj že poradia, ako ochrániť naše autá proti ich prístrojom ..." popisuje.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Načítavam video...

Šperháky a zlaté ruky nahrádzajú hackeri

Auto musí mať diagnostickú zásuvku riadiacich jednotiek. Cez ňu čítajú údaje o aute servisy.

Navyše, v autách predávaných v Európe musí byť voľne prístupná, aby chybové hlásenia a ďalšie operácie mohli čítať a vykonávať aj neznačkové servisy. Aby zákazníci neboli nútení jazdiť s autom len do značkových servisov, a to aj počas záruky. Bohužiaľ, zlodejom a iným "podnikateľom" v motoristickej brandži sa táto legislatíva náramne hodí.

Do zásuvky sa dajú pripájať cez redukcie aj obyčajné osobné počítače. K diagnostike ale potrebujú špeciálny softvér, ktorý však na internete dostanete bežne zadarmo. Redukcia pre kábel stojí rádovo desiatky až stovky eur.

"Akékoľvek snahy výrobcov budú vždy úspešne prelamované nelegálnymi prístupmi. Tým, že automobily sú čím ďalej viac softvérovou záležitosťou, stáva sa kradnutie viac a viac hackerskou prácou," uznáva odborník z BMW.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: idnes.cz

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 588
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 313
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 712
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 125
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 341
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 906
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 870
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 384
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 29 488
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 797
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 199
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 986
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 936
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 033
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
SkryťZatvoriť reklamu