SME
Štvrtok, 11. august, 2022 | Meniny má Zuzana

Zlodeji áut to majú jednoduché, pomáha im internet

Biele BMW 1M Coupé zmenilo majiteľa. Nedobrovoľne. Partia zlodejov si pre auto britského majiteľa prišla v noci. Stačili im tri minúty.

(Zdroj: youtube.com)

Biele BMW 1M Coupé zmenilo majiteľa. Nedobrovoľne. Partia zlodejov si pre auto britského majiteľa prišla v noci. K odcudzeniu auta im stačili iba tri minúty. Všetko zaznamenala kamera.

Zlodeja áut čoskoro doplnia a časom nahradia hackeri, predpovedajú podľa portálu auto.idnes.cz odborníci. Obrana v podstate neexistuje.

Majiteľ auta si posledný videozáznam svojho auta nenechal pre seba. Z reakcií na fóre 1addicts.com zistil, že nie je jediný, komu zmizlo v poslednej dobe zánovné BMW. Podľa dostupných informácií zmenilo nedobrovoľne majiteľa v marci tohto roku 300 vozidiel mníchovskej automobilky. A to len vo Veľkej Británii.

Krádež sama o sebe nie je nič nezvyčajné. A​utá sa kradli, kradnú a budú kradnúť. Majiteľa odcudzeného kupé ale zarazilo, aké jednoduché to zlodeji mali. Napriek pokročilému zabezpečovaciemu systému a bezkľúčovému vstupu (auto sa štartuje tlačidlom a kľúč nemá klasický kovový tŕň).

Zo záznamu bezpečnostných kamier nie je detailný postup úplne zrejmý. Ďalšie videá na internete ale ukazujú, čo presne zlodeji robili. Najprv sa museli dostať do auta. Prvý z kumpánov sa pustil do demontáže bočného okna BMW (auto bolo britské, takže miesto vodiča je vpravo). Ďalší zlodej strážil a ten najdôležitejší čakal schovaný.

Keď auto otvorili, tretí zlodej nasadol na sedadlo vodiča, niečo niekam pripojil a auto sprevádzkoval. Zlodeji ale neštartovali hneď, najskôr auto odsunuli za roh, aby majiteľa neprebudili. Až potom odišli.

Zlodejské náradie

Záhadu odblokovania auta nebolo ťažké odhaliť. S presným postupom sa na internete chváli jeden z výrobcov odblokovávacích zariadení. Postup je triviálny a zvládne ho po zhliadnutí videa aj malé dieťa.

Nutnosťou je prístup do kabíny auta, kde sa vo väčšine moderných áut v miestach pod volantom nachádza diagnostická zásuvka. Do nej sa prístroj pripojí a najprv sa priložením pripraví iný elektronický kľúč od auta rovnakej značky.

Po krátkej operácii sa rovnakým spôsobom kľúč preprogramuje pre dané auto. Celá operácia zaberie niekoľko desiatok sekúnd.

Kurzy pre mechanikov ... a zlodejov

Bulharská firma Edilock vyrába odblokovávacie zariadenia pre viaceré značky vozidiel. V ponuke majú aj ďalšie "diagnostické" prístroje. Tie zvládnu aj servisné operácie, nemajú problém ani s pretáčaním tachometrov.

Firma pre istotu na svojich stránkach uvádza, že jej prístroje sú určené len pre legálne operácie, predovšetkým diagnostiku a prípadné kriminálne využitie je na zodpovednosti užívateľa.

Škatuľka bulharského výrobcu pre preprogramovanie kľúčov áut BMW nie je lacná. Výrobca za ňu chce 8 000 eur. Bonusom je nonstop asistencia.

Na trhu sú ale aj lacnejšie prístroje od čínskych výrobcov, ktoré takisto dokážu preprogramovať drvivú väčšinu elektronických automobilových kľúčov. Vysoká cena za prístroj sa ale zlodejom veľmi rýchlo vráti.

"Bohužiaľ, na činnosti firmy nie je nič nelegálneho, rovnako ako je legálne vyrábať zbrane," komentuje pre iDNES.cz predaj zlodejského náradia expert z BMW, ktorý nechcel byť menovaný. Firma vraj dokonca kontaktovala BMW v Bulharsku a ponúkla spoluprácu. "Vraj že poradia, ako ochrániť naše autá proti ich prístrojom ..." popisuje.

Šperháky a zlaté ruky nahrádzajú hackeri

Auto musí mať diagnostickú zásuvku riadiacich jednotiek. Cez ňu čítajú údaje o aute servisy.

Navyše, v autách predávaných v Európe musí byť voľne prístupná, aby chybové hlásenia a ďalšie operácie mohli čítať a vykonávať aj neznačkové servisy. Aby zákazníci neboli nútení jazdiť s autom len do značkových servisov, a to aj počas záruky. Bohužiaľ, zlodejom a iným "podnikateľom" v motoristickej brandži sa táto legislatíva náramne hodí.

Do zásuvky sa dajú pripájať cez redukcie aj obyčajné osobné počítače. K diagnostike ale potrebujú špeciálny softvér, ktorý však na internete dostanete bežne zadarmo. Redukcia pre kábel stojí rádovo desiatky až stovky eur.

"Akékoľvek snahy výrobcov budú vždy úspešne prelamované nelegálnymi prístupmi. Tým, že automobily sú čím ďalej viac softvérovou záležitosťou, stáva sa kradnutie viac a viac hackerskou prácou," uznáva odborník z BMW.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  2. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  3. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  4. Prehľad a automatizácia
  5. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  6. Kde u nás kúpite domácke potraviny
  7. Na Oravskej priehrade s Kalim aj Spievankovom. Vidíme sa naživo
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete
  1. Trenčín potrebuje nový impulz!
  2. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  3. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Dopyt v Bratislave mierne klesol, ceny však stále rástli
  1. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 12 474
  2. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 10 950
  3. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 10 642
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 325
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 6 734
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 4 544
  7. Kde u nás kúpite domácke potraviny 3 747
  8. Miliónová autorka Táňa K. Vasilková: Po úspechu som netúžila 2 934
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hlavný akcionár finančnej skupiny Arca Capital Rastislav Velič.

Finančná skupina prežila dva roky s obrovskými dlhmi. Veritelia z nej chcú dostať viac peňazí.


3 h
Peter Schutz.

Z Arcy zrejme vyvádzali milióny už pred bankrotom.


5 h
Kanadský hokejista Connor Bedard.

Do kanadskej juniorskej zostavy sa pred osemnástkou dostanú len výnimoční.


Nikola Baďová 9 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


58m

Neprehliadnite tiež

BMW M440i Gran Coupe pred centrálou značky v Mníchove.

Na konci 50. rokov značke hrozil zánik.


12 h
Volkswagen Phaeton druhej generácie a koncept Porsche Cayenne Convertible.

Do výroby sa nedostali, skončia v múzeu.


8. aug
Seat Leon

Pri drahších modeloch majú Slováci slabosť na SUV.


5. aug
Nissan Qashqai a Škoda Karoq

Karoq je stále dobrým autom, Qashqai sa vrátil vo veľkom štýle.


5. aug

Blogy SME

  1. Michal Legíň: Cesta hrdinov SNP 10. časť
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave
  3. Petronela Čellárová: Stále neverím
  4. Miroslav Galovič: Cykloleto 2022. Časť 1 - Kalvária pri vodnom diele.
  5. Anton Kaiser: Ráno pod Hrušovom
  6. Maťo Chudík: Ticho
  7. Ján Škerko: Ranený ruský medveď najprv mrmlal, potom fučal a teraz už reve
  8. Ingrid Tkáčiková: Keď sa premiér Heger možno raz konečne odcyklí, bude už pre všetkých neskoro
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 128 599
  2. Martin Sústrik: Korupcia v ruskej armáde 21 188
  3. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 11 514
  4. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 10 592
  5. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 7 295
  6. Jana Melišová: Svet sa zmenil... 4 122
  7. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 3 814
  8. Ingrid Tkáčiková: Poslanec Kuriak, ďakujem, že viem to, čo na Slovensku nechcem 3 319
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  7. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu