Panika okolo autolekárničiek je zbytočná

Internetom kolujú rôzne špekulácie, že staré autolekárničky treba vymeniť za nové.

Nie je to pravda, ak autolekárnička nepresiahla dátum spotreby.

Nesprávnymi informáciami o autolekárničkách sa nechali nachytať aj niektoré médiá. Informovali, že 31. júla 2012 končia biele autolekárničky. Od tohto termínu majú byť vraj v autách len oranžové. Mýtus podporuje aj stránka jedného z výrobcov autolekárničiek.

Kedy vymeniť autolekárničku vyrobenú podľa starých predpisov

Aktuálny predpis nikomu nezakazuje používať starú autolekárničku, ak ešte nepresiahla dátum spotreby. Vo vyhláške sa píše: "Lekárničky vyrobené podľa doterajších predpisov možno používať najdlhšie do dátumu ich spotreby."

Mýtus o povinnom termíne výmeny starých autolekárničiek pred termínom spotreby vznikol pravdepodobne na základe termínu vo vyhláške o lekárničkách pre cestnú dopravu. V nej sa píše, že lekárničky vyrobené podľa predchádzajúcich predpisov možno uvádzať na trh najdlhšie do 31. júla 2009. Keď k tomu pripočítame predpokladanú trojročnú trvanlivosť, dostaneme termín 31. júl 2012.

Teoreticky môže mať lekárnička trvanlivosť aj 4 roky. Potom ak ju uviedli na trh 31. júl 2009 a nie je vyrobená podľa terajších predpisov (nie je oranžová s bielym krížom uprostred), používať sa smie až do 31. júla 2013.

Kedy vymeniť autolekárničku vyrobenú podľa nových predpisov

Lekárnička podľa nových predpisov je oranžová s bielym krížom uprostred. Mala by mať na sebe aj dátum spotreby. Nie vždy však autolekárnička prestáva po tomto termíne platiť. Potvrdili nám to viacerí právnici.

Vyhláška neurčuje, kedy končí platnosť oranžovej autolekárničky. Dôležité sú však, podľa právnikov, dátumy spotreby jej modulov. Je podľa nich nezmyselné posudzovať platnosť lekárničky podľa škatule.

Nové autolekárničky obsahujú 4 moduly, samostatne zabalené. Každý z nich je určený na iný typ poranenia.

  1. modul - Pomôcky, dezinfekcia a ochrana záchrancu;
  2. modul - Malé rany, odreniny;
  3. modul - Veľké rany, krvácanie, popáleniny;
  4. modul - Zlomeniny, poranenia kĺbov.

"Každý obal modulu lekárničky je zároveň označený dátumom spotreby, pričom celá lekárnička nesmie byť po dátume spotreby modulu lekárničky s najskorším dátumom spotreby," píše sa vo vyhláške.

Po konzultácii s právnikmi vyplynulo, že to síce nie je najšťastnejšia formulácia upravujúca expiráciu autolekárničky a jej obsahu, no dá sa z neho vyčítať, kedy je autolekárnička neplatná.

Stačí, aby niektorý z modulov prestal platiť, celá autolekárnička sa nesmie používať. Ak ale vymeníte modul za nový, autolekárnička je znovu v poriadku.

Ministerstvo odpovedalo nepresne a vyhýbavo

Spýtali sme sa aj na ministerstve zdravotníctva. Ich výklad vyhlášky je dôležitý, keďže vyhlášku o autolekárničkách vydalo. Na najdôležitejšie otázky o platnosti lekárničiek nám však odpovedali vyhýbavo alebo nepresne.

Na otázku o platnosti oranžových lekárničiek nám odpovedali citovaním platnosti starých lekárničiek. Spýtali sme sa aj na to, či bude autolekárnička platná aj v takom prípade, že moduly v lekárničke nebudú po dátume spotreby, no na škatuli autolekárničky bude uvedený termín po dátume spotreby. Odpovedali: "Lekárnička je platná v zmysle znenia vyhlášky 143/2009."

Škoda len, že vyhláška na tieto otázky nedáva jednoznačnú odpoveď. Najmä, ak za nesprávnu alebo neplatnú autolekárničku hrozí pokuta až do výšky 60 eur.

Právnici ale upokojujú, že treba pred policajtom autolekárničku otvoriť a ukázať mu dátumy spotreby modulov v lekárničke. Potom by už nemal mať dôvod na sankciu, ak je všetko ostatné v poriadku.

Vo vozidle musíte mať autolekárničku podľa predpisov krajiny, v ktorej je vaše vozidlo registrované.

Ako má vyzerať platná autolekárnička podľa nových predpisov

Objavili sa aj informácie, že autolekárnička nemusí byť oranžová. Vo vyhláške sa píše: "Obal lekárničky má mať oranžovú farbu ...". Z tejto formulácie niektorí usúdili, že slovné spojenie "má mať" neznamená "musí". Opak je však pravdou.

Sloveso "má" vyjadruje podľa podľa Slovníka Slovenského jazyka nevyhnutnosť, potrebnosť, povinnosť. V prípade autolekárničky povinnosť, aby bola oranžová.

Nové lekárničky, ktoré sa vyrábajú od mája 2009, musia spĺňať nasledovné parametre:

  • musia byť vyrobené z nepremokavého a prachuvzdorného materiálu (za bežných atmosférických podmienok) a zároveň musia zvládnuť teploty v rozmedzí -20 oC až +60 oC,
  • musia byť riadne opracované a mať povrchovú úpravu, ktorá sa nedá oddeľovať tak, aby vonkajšie označenie lekárničky, ktoré je jej neoddeliteľnou súčasťou, vydržalo na jej povrchu po celý čas používania lekárničky,
  • musia mať oranžovú farbu na celom jeho povrchu; na lícnej strane obalu v jeho strede je umiestený rovnoramenný biely kríž,
  • musia byť slovne označené na čelnej strane obalu a aj na vnútornom letáku,
  • musia mať v sebe štyri samostatné moduly, ktorých obaly sú označené podľa svojho názvu,
  • musí v nich byť karta prvej pomoci.
ico

Spýtali sme sa ministerstva vnútra:

1. Kedy je potrebné vymeniť autolekárničku uvedenú na trh podľa aktuálne platnej legislatívy? Podľa dátumu spotreby uvedenom na autolekárničke alebo podľa dátumu spotreby na module vo vnútri autolekárničky

Vyhláška MZ SR č. 143/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú druhy lekárničiek a obsah lekárničiek pre cestnú dopravu, nadobudla účinnosť 1. mája 2009 a je naďalej platná v plnom znení. V prechodných ustanoveniach (§3) je definované, že:
„(1) Lekárničky vyrobené podľa doterajších predpisov možno uvádzať na trh naďalej, najdlhšie do 31. júla 2009, len ak je k nim pripojená karta prvej pomoci a sú označené dátumom výroby.
(2) Lekárničky vyrobené podľa doterajších predpisov – (teda pred 1. 5. 2009) možno používať najdlhšie do dátumu ich spotreby.“

2. Bude autolekárnička naďalej platná, ak vymením expirovaný modul za nový?

Áno. Každý vodič musí mať lekárničku v zmysle platných predpisov a môže v nej vymieňať jednotlivé moduly tak, aby žiaden z nich nebol po dobe exspirácie.

3. Bude platná aj v takom prípade, že moduly v lekárničke nebudú po dátume spotreby no na škatuli autolekárničky bude uvedený termín po dátume spotreby?

Lekárnička je platná v zmysle znenia vyhlášky 143/2009.

4. Aký je Váš názor na „paniku“, ktorá sa okolo autolekárničiek rozpútala (dostali sme množstvo reakcií čitateľov, ktorí teraz nevedia, kedy majú vymeniť starú autolekárničku za novú)?

Po 1. auguste 2012 niet dôvodu na „paniku“. Napríklad už aj v minulých rokoch (2009, 2010, 2011) si vodiči museli kupovať autolekárničky v zmysle platnej vyhlášky ( č. 143/2009) ak ich staré lekárničky prekročili dátum spotreby. Na záver – staré autolekárničky sa môžu používať najdlhšie do dátumu ich spotreby.

Máte otázky z dopravných predpisov? Neviete vyriešiť križovatku? Nemáte sa koho spýtať na cesty, premávku, dopravné alebo technické kontroly, pokuty, pohonné látky?

Spýtajte sa v Poradni alebo píšte na magazin@natankuj.sk

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. Gopass-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 33 459
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 22 179
  3. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 19 178
  4. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska 11 667
  5. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 10 272
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 5 854
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 4 930
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 595
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 2 748
  10. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku 2 339

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Noční vlci: nielen motorkári, ale aj Putinovi žoldnieri

Gang ruských motorkárov je prepojený na Kremeľ, v Európe môže šíriť nielen propagandu.

Stĺpček Zuzany Kepplovej

Na Krym nejdú nič zisťovať. Odpoveď si nesú v kufri

Marček a spol. sa idú podpísať pod Putinovu verziu udalostí.

Neprehliadnite tiež

Ako vzniká zabudnutá Tatra z Bratislavy? (rozhovor)

Projekt má pripomenúť kvality slovenského automobilového dizajnu.

Hyundai i30 N Line vyzerá ako hot hatch, aj keď ním nie je

Od ostrejšej verzie si požičal väčšinu dizajnových prvkov.

Sen o elegantnom kupé z Bratislavy sa stane realitou

Koncept, ktorý ostal na papieri, sa rodí po 55 rokoch.

Renault pritvrdil, Mégane R.S. vo verzii Trophy má až 300 koní

Pribudla možnosť manuálnej prevodovky a sedadlá Recaro.