TEST: Porsche Cayman R - mechanické kivi

O Caymane sa hovorí, že je tým najzábavnejším Porsche v súčasnej ponuke automobilky. Ako to teda dopadne, keď sa jeho tvorcovia znovu vrátia do dielne a začnú zhadzovať kilá a naopak pridávať kone?

(Zdroj: Faster)

Jakub Rejlek s Honzom Černým zisťujú, že najsilnejší Cayman R síce nie je duchovným potomkom legendárneho pretekárskeho laminátového prototypu Porsche R, ale skôr viac než dôstojným okrskovým súperom pre japonských bojovníkov z klanov Evo a STi.

ŠTUTGART. Na parkovisku nebude Cayman nikdy tak príťažlivý ako 911. Jazdne sa ale najmenšie a najlacnejšie Porsche tomu najlegendárnejšiemu prinajmenšom vyrovná.

Recept vsadil na osvedčené ingrediencie štutgartského inžinierstva - motor v strede (pred zadnou nápravou), pohon zadných kolies, extrémne nízka hmotnosť v porovnaní s výkonom a k tomu optimálne rozloženie hmotnosti.

Takže aj ten, komu sa tento krokodíl so škodoradostnou prezývkou žaby nepáči, musí po zvezení sa uznať, že Cayman je úplné Porsche. Hravé, zábavné a predovšetkým svižné na úzkych a výrazne zatočených cestách.

Pri návrate do Porsche zo zvedavosti skúšame redakčnú ekonomickú jazdu. Nulujeme palubný počítač a ľahkou jazdou po meste si vyjazdíme výsledok 7,8 l/100 km. Ešte stále potrebujete na asketický život turbodiesel?

A to všetko nám dáva jasne tušiť, že najostrejšia verzie R bude všetky tieto kladné vlastnosti najmenšieho Porsche iba rozvíjať.

Ako schudnúť 55 kíl?

Porsche pripravilo rovnako pre modely 911 aj pre Caymana špeciálnu edíciu R. Ide o najostrejšiu verziu, ktorá dostala okrem špeciálnej farby Peridot Metallic v kombinácii s čiernymi doplnkami veľa technických vylepšení.

Úprimne povedané, vojnové pomaľovanie nás príliš neoslovilo, čiernu by sme vo verzii R vymenili radšej za skutočné karbónové doplnky. Ale dôležitejšie než vonkajší dizajn s inými kolesami a zadným krídlom je použitá technika. Porsche išlo v prípade Caymana cestou čo najlepšej výkonovej hmotnosti.

Oproti bežnému Caymanu sa podarilo ušetriť 55 kilogramov. Hneď pätnásť kíl zhodil krokodíl vo chvíli, keď prišiel o audiosystém a klimatizáciu. Pokiaľ nie ste až takí puritáni, môžete si ich samozrejme do Caymanu objednať a to dokonca bez príplatku.

Už keď chytíte kľučku dverí, viete, že sadáte do výnimočného Caymanu. Dvere sú totiž vyrobené z hliníka, rovnako ako v 911 Turbo. Ich ľahkosť je v ruke poznať. Vážia o sedem a pol kila menej než oceľové dvere Caymanu S! Celková úspora tak robí výrazných pätnásť kilogramov.

Zmenili aj batériu

Odľahčené sú aj desaťlúčové devätnásťpalcové kolesá. Porsche o nich dokonca tvrdí, že pri hmotnosti celej sady 40 kg sú to najľahšie kolesá z ich celej súčasnej ponuky. A ešte jedna vec. Vpredu pod kapotou bola použitá ľahká lítium - iontová batéria od Porsche Motorsport.

Výsledkom diéty sú aj látkové uchá namiesto vnútorných kľučiek na otváranie dverí. Pocit pretekárskeho kokpitu dovršujú karbónové sedačky a alcantara. Nemusíte byť neviem akým znalcom značky, aby ste už iba letmým pohľadom odhalili, že Cayman R je niečo skutočne špeciálne.

Vývoj sa v rámci stavby ľahkej verzie krokodíla zameral aj na motor. Vylepšený benzínový plochý šesťvalec s objemom 3,4 litra má v porovnaní s verziou S k dobru ďalších desať koní, takže ich má teraz v zásobe 330. Držíme v ruke kľúče od verzie so štandardnou šesťstupňovou manuálnou prevodovkou.

V Porsche si môžete priplatiť aj za sedemstupňovú dvojspojkovú PDK prevodovku. Ale rovno vám hovoríme, nerobte to. K tomuto autu jednoducho patrí manuál, ktorý ďalej rozvíja celkovú mechanickú brilantnosť. No a nakoniec je tu podvozok! Famózny podvozok, s ktorým sa už asi nič viac nedalo robiť.

Napriek tomu sa Nemci rozhodli Cayman R o 20 mm pritlačiť bližšie k ceste. Ešte by sme mohli napísať, že charakteristika tlmičov bola upravená k väčšej miere tuhosti, ale nenapíšeme to. Po jazdných dojmoch by táto veta znela trošku nepravdivo.

Príliš exhibicionistická farba

Pri pohľade na dráždivo zelenú farbu Peridot Metallic sa nemôžeme zbaviť dojmu, že toto auto je živou asociáciou pre mechanické kivi. Na firemnom parkovisku v Štutgarte sa dokonca nestráca ani v konkurencii žiarivo bielej 911 GT3 RS a 968 v prevedení Club Sport.

Napriek tomu nás s fotografom prvoplánová zelená kivi Peridot Metallic na prvý ani druhý pohľad nepresvedčila o svojej atraktívnosti. Ale v tomto prípade to nie je meritom veci.

O vzhľad vlastne nejde u žiadneho auta z dielne Porsche. I keď niektoré nevyzerajú úplne úžasne, za volantom sa kritika razom rozplynie ako para do vzduchu. Pri Porsche hrá hlavnú úlohu zážitok za volantom.

Ranná premávka v Štutgarte neutícha ani počas prázdnin. Prestoje vyplnené kľučkovaním po Zuffenhausene si môžeme skrátiť aspoň bližším preskúmaním interiéru. Ono vlastne nie je čo skúmať, pretože je tu všetko podľa tradícií Porsche. Sparťanské vnútro doplnené alcantarou, karbónové sedadlá a zapaľovanie naľavo od volantu.

Dve veci sa však nedajú prehliadnuť , anatomické sedadlá, ktoré nám nesadli tak ako napríklad v GT3 i keď vyzerajú veľmi podobne. V Caymane R je sedák priveľmi v rovine a operadlá príliš narovnané a oblé. Iné nastavenie nie je možné.

Druhou zvláštnosťou je zbytočne veľký priemer volantu. Možno je to stiesnenejším interiérom, ale zdá sa mi vhodnejší skôr do Cayenu ako malého športového Caymanu. To sú však iba drobné výhrady. Veď čo môže byť lepšie ako auto plné alcantary a karbónu?

Hltač zákrut

Nový Cayman R priamo nabáda k rýchlej jazde. Preto netrpezlivo hľadáme prvý zjazd z diaľnice. Cayman R patrí do tej skupiny áut, ktoré si hneď od prvých kilometrov zamilujete pre ich tuhosť a zreteľne mechanický chod radiacej páky, kedy v pravej ruke cítite každý milimeter presunu voliča, ako sa posúva po koľajnici šesťstupňovej schémy.

Mechanickú presnosť a dokonalosť nemožno prehliadnuť ani pri brzdách. Zrazu sa ukazuje, že Cayman R je vo svojom živle práve na ceste, ktorú by ste prisúdili ako domáce teritórium pre japonské štvorkolky alebo vybrúseným hothatchom z dielní Renault a Ford.

Na jeho konci dôjde k jemnému cvaknutiu a ďalší stupeň je zaradený. Rozkošné! Potešenie z manuálnej prevodovky ešte umocňuje progresívny chod spojky a samozrejme alcantarou potiahnutá hlavica šesťstupňovej radiacej páky.

Mechanickú presnosť a dokonalosť nemožno prehliadnuť ani pri brzdách. Naše auto má príplatkové karbonkeramické kotúče (8 032 eur), ktoré ovláda veľmi tuhý brzdový pedál. Hovorím o tom druhu tuhosti, ktorý vám dovoľuje presné dávkovanie účinku pri nájazde do zatáčky i pre mimoriadne rýchle reakcie na vaše povely.

Doslova reval

S fotografom sa teraz sústredíme na dutý ale veľmi hlasný zvukový prejav plochého šesťvalca, ktorý svoju jadrnosť zvyšuje so pribúdajúcimi otáčkami.

Na širších okreskách s tiahlymi zatáčkami nás Cayman nijako zvláštne neprekvapuje. Ako sme tušili už ráno pri raňajkách, čakalo nás až absurdne rýchle auto s neutrálnym podvozkom a záľubou v čistej stope.

Cayman na každej rovinke vystreľuje ako besný, ale niet sa čo diviť, keď sa pozriete na kombináciu 330 koní a hmotnosť 1295 kg. Za posilnenie v podobe desať koní vďačí preprogramovaniu elektroniky motora a tiež úprave výfukového systému.

Jediné, čomu stále nemôžeme prísť na chuť je riadenie. V GT3 bolo skvostné, presnejšie už asi ani nemohlo byť. V Caymane je tiež presné a s ohromne rýchlymi reakciami, ale okolo stredovej polohy také nemastné - neslané. Avšak to neznamená, že kvôli tomu by bolo Porsche Cayman R zlé.

Naopak, keď sme sa už dostali na jednu užšiu a dosť rozbitú cestu, ktorá by pasovala skôr Impreze STI, ukazuje svoj pravý charakter tým, že vám dovolí mať auto úplne pod kontrolou.

Rally špeciál na scéne

O čo ide pri hre Cayman R a rozbitá cesta? Čakáme, že na kuse zvlneného asfaltu bude mať malé porsche problémy, Veď ide o okruhový špeciál. Naladenie podvozku ale nečakane dobre funguje aj na rozbitom povrchu.

Je celkom jasné, že technici dlho hľadali optimálne vyváženie medzi okruhom, hladkou cestou a komplikovaným povrchom. Auto preto dokonale kopíruje povrch cesty a za volantom ani najmenej necítime žiadne nárazy od kolies a žiadne nervózne poskakovanie zo strany na stranu.

Zrazu sa ukazuje, že Cayman R je vo svojom živle práve na ceste, ktorú by ste prisúdili ako domáce teritórium pre japonské štvorkolky alebo vybrúseným hothatchom z dielní Renault a Ford.

Najväčšiu zásluhu na tom majú tuhšie tlmiče a kratšie pružiny. Tie sú síce extrémne tvrdé, na druhej strane ale dokážu efektívne tlmiť nárazy do nerovností.

Elektronika bola tentokrát porazená, lebo Cayman R sa hravo zaobíde bez aktívneho zavesenia PASM, napriek tomu je jazda tuhá, ale zas nie tak, aby to bolo nepríjemné vám alebo autu. Bolo teda cieľom ľudí z Porsche nenaviazať na duchovný odkaz okruhového prototypu Porsche R, ale postaviť okreskový špeciál?

Riadenie je síce jemne kontroverzné, všetko ostatné je ale pri rýchlej jazde fascinujúce. Aj s vypnutou stabilizáciou nie je auto zradné a umožňuje svojmu vodičovi mať všetko pevne pod kontrolou. V lesnej pasáži plnej zákrut nám dokonca prišlo na um ako by asi dopadlo porovnanie s novým STi, ktoré dokáže aj ten najrozbitejší povrch premeniť v rýchlodráhu pre presun z bodu A do bodu B.

Zadok sa vracia späť

Áno, rýchlosť Caymanu R je ohromujúca. Z letmého pohľadu na rýchlomer mi chodí mráz po chrbte. Napriek tomu Cayman R nie je stvorený pre rovné alebo dlhé široké pasáže so zákrutami a kvalitným asfaltom. Jeho teritóriom je nekvalitný úzky čierny koberec, na ktorom vás dovezie k absolútnej spokojnosti.

Koncepcia s motorom v strede a pohonom zadných kolies tu dostáva zadosťučinenie. Obratnosti Caymanu a ochote čisto zatáčať sa môže vyrovnať asi iba Lotus. Na druhej strane tu nehľadajte priveľkú zábavu v podobe jazdy bokom. Hlavne koncepcia to príliš nepodporuje, aj keď je medzi zadnými kolesami samosvorný diferenciál.

Vpredu pod kapotou bola použitá ľahká lítium - ionová batéria od Porsche Motorsport.

Caymanu R chýba potrebná zotrvačnosť. A keď už zadok vybočí, chce sa mu veľmi rýchlo späť do správnemu smeru a veľmi rýchlo naberá stratenú adhéziu. Jazda čistou stopou je vo finále ten najlepší spôsob ako jazdiť s mierne nedotáčavým Caymanom R rýchlo a bez rizika výletu mimo cesty.

Nebezpečný súper pre 911

Cayman R je rýchla vec. Výkon atmosférického šesťvalca je ale dobre dávkovateľný, rovnako ako brzdný účinok. To sú fajn veci nielen pre víkendové jazdenie ale aj každodenné cestovanie, keď sa rozhodnete hodiť za hlavu spoločenské konvencie a do práce vyrazíte v nízkej a zvláštne zelenej veci.

Vlastne by som si vedel predstaviť Cayman R ako auto na každý deň. Tomu nahráva aj pohľad na palubný počítač. Dvojdenné šialenie po nemeckých okreskách, rýchle presuny po diaľniciach a po meste vás budú stáť okolo dvanásť litrov.

Caymanu R chýba potrebná zotrvačnosť. A keď už zadok vybočí, chce sa mu veľmi rýchlo späť do správneho smeru a veľmi rýchlo naberá stratenú priľnavosť.

Pri návrate do Porsche zo zvedavosti skúšame redakčnú ekonomickú jazdu. Nulujeme palubný počítač a ľahkou jazdou po meste si vyjazdíme výsledok 7,8 l/100 km. Ešte stále potrebujete na asketický život turbodiesel?

Kým bežný Cayman pôsobí z niektorých uhlov trochu zavalito, verziu R s nižším postojom a sexi zadným krídlom obklopuje výrazné vizuálne napätie, ktoré očakávate od auta stojaceho na vrchole modelového radu. Všetko je OK. Teda až na tú farbu, ktorá je gýčová.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 9 840
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 922
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 736
  4. Moskva alebo Petrohrad? 3 723
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 125
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 559
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 325
  8. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 173
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 968
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 655

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Haagsky tribunál trestal najmä Srbov, po Mladičovi končí

Miloševič počas procesu zomrel, srbského extrémistu zase oslobodili. Teraz sedí v parlamente.

SVET

Najskôr cukríky, potom zabíjanie. Balkánskeho mäsiara odsúdili

Niektorí Mladiča považujú za vojnového hrdinu.

KOMENTÁRE

Bezdôsledkový Smer nám zahral komédiu

Smer je len napodobenina s niekoľkými vonkajšími znakmi politickej strany.

KOŠICE KORZÁR

Bratov Paškovcov odsúdili za bitku v centre Košíc

Dvaja dostali podmienku, jeden peňažný trest.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu